Uterum/Altan

Tajger

Trådstartare
Sitter här och tittar på uterum på olika hemsidor, har ni någon inspiration att ge mig? Vi ska bygga till våren-sommaren ett inglasat uterum, ca 6 m mot huset (vardagsrumsfönster hela vägen) och ca 7-7,5 m ut.

Vad har ni tänkt, hur ser det ut hos er? Vill gärna se bilder, om ni har.

Sv: Uterum/Altan

Har själv ingen inglasad än men dock 3 olika altaner. Vi har 2 med tak och en med pergola.
Tänk efter vad du ska ha på altanen och provgå så du får plats - trädgårdmöbler är ju oftast mycket bredare än vanliga och på vår äldsta altan är det alldeles för långsmalt.

Ska ni ha någon värmekälla? Syrran har en väldigt välisolerad altan och dom firar nyår där med endast en liten kamin i hörnet. Där blir aldrig under minus även utan värme.

En bekant gjorde världens klipp - köpte materialet oehört billigt. Dock gick dom på en dundertabbe med monteringsfolket och det blev i slutändan dubbelt så dyrt som det var tänkt.

Ja, det är så vi försöker göra, tänka vad vi vill ha altanen till, egentligen. Där är redan förberett för en golvvärmeslinga, så det kommer nog att ligga i ytterkant på plattan. Sedan är det planerat för braskamin.

Med långsmalt, hur smalt menar du då? Vår kommer ju att bli 6x7 m, ungefär, beroende på hur vi väljer att skära hörnor, göra vinklar mm.

Tanken är mest glaspartier, med inslag av murade tegelpartier där man kan ha t ex kaminen och ett litet utekök.

Men ska man planera för soffa, när vi har vardagsrummet precis innanför? Eller ska det bara vara som ett extra matrum, fast med en rejäl trädgårdsmöbel? Hur mycket sitter man där om det är så?

Nu har vi en öppen altan med vanliga trädgårdsmöbler, men knotten blir för jävliga så det går knappt att sitta där kvällstid...

Frågorna du har kan ju bara du svara på. Jag tror nog att 6x7 blir lagom men om jag fick välja så skulle jag ta så stort som var praktiskt och ekonomiskt möjligt.
Syrrans är långsmal ca 2.5x8 - dom har ingen soffgrupp utan långbord åt ena hållet och 2 supersköna läsfåtöljer i andra hörnet. Men så har dom ett radhus och inga barn så för dom är det perfekt.

Jag vill kunna driva upp plantor, ha julgranen där, barnkalas osv.

Tack ändå! Funderar så det knakar! Vi kan göra ganska stort egentligen, men det ska gå att möblera och inte se för överdimensionerat ut mot huset;)

Får fundera vidare...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 536
Senast: malumbub
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 022
Senast: netia
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka