Uteridning måste ske med vuxen...

Sv: Uteridning måste ske med vuxen...

Låter skumt, i så fall borde jag vara bannlyst:angel:, själv med min unghäst och 16år gammal.

Ja, det bör du ju va enligt folks uppfattning här...:rofl:

Funderar på en sak alla ni som säger att man ska va 18 år innan man får rida ut själv... hur gamla är ni? Minns ni inte hur ni var som yngre o vet ni om ni tänker efter vilket orimligt krav ni ställer?? Hade ni sagt att ni tycker det är riskabelt att släppa ut till säg 13 år hade jag inte sagt nåt men 18?? Man får ju köra moppe vid 15!

Säg jag då som t.o.m. red in min första häst när jag var 10... hur kommer det sig att jag lever än?? Jag har ramlat av o så o jag har aldrig fått förbud för det. Mina föräldrar resonerade som så att förbud gör saken mycket häftigare o olyckrisken är mycket större så de förbjöd mig få saker o lät mig känna på saker o ting själv. Detta tankesätt lever jag med än idag.

Det är väl knappast nån tävling om vem som överlever och inte ? :confused:

En olycka kan lätt hända och det är ganska dumt om det händer en ensam 12åring ute i skogen.

Jag red ut ensam när jag var 14 ungefär, hade ridit i två år och fått min första häst. Ramlade av och fick en stor hjärnskakning en gång - tack och lov i en hage ca 50 meter bort.
Hur hade det annars kunnat sluta?

Nu håller jag med om att just 18 kanske är lite väl att ta i, men 16 tycker jag iaf att folk ska kunna vara för att få rida ut utan vuxen.
Eller tom 15 då det faktiskt är tillåtet att kröa moppe då. (ingen bra jämförelse iofs)

I nuläget är de ju upp till var och en (dvs föräldrarna) att ha ansvar över sina barn. Skiter dom i om ungen dör är det väl deras ensak.

Funderar på en sak alla ni som säger att man ska va 18 år innan man får rida ut själv... hur gamla är ni? Minns ni inte hur ni var som yngre o vet ni om ni tänker efter vilket orimligt krav ni ställer?? Hade ni sagt att ni tycker det är riskabelt att släppa ut till säg 13 år hade jag inte sagt nåt men 18?? Man får ju köra moppe vid 15!
Jag är 45 år och minns mycket väl min framfart som omyndig. Rena turen att inget allvarligt hände. Jag tycker inte att det är orimlig, nej. Har ridande dotter som, hos mig, alltid fått hålla sig kring gården alt.ridit ut tillsammans med mig ända upp i 15 års åldern. Därefter släppte jag det lite. Dock, ansvarsfrågan gör att man bör vara 18 år. Visst, du får köra moppe som 15 åring, EU-moppe efter utbildning och bil vid 18. Var placerar vi hästekipage??? Inget av de nämnda fordonen har egen vilja...blir rädd för saker m.m.

Säg jag då som t.o.m. red in min första häst när jag var 10... hur kommer det sig att jag lever än?? Jag har ramlat av o så o jag har aldrig fått förbud för det. Mina föräldrar resonerade som så att förbud gör saken mycket häftigare o olyckrisken är mycket större så de förbjöd mig få saker o lät mig känna på saker o ting själv. Detta tankesätt lever jag med än idag
Det finns barn och ungdomar (ja, även vuxna) som har avlidit efter svåra olyckor alt.svårt skadade...är det riktigt att vi ska dra det hela för att du gått genom livet utan skador??? Frågan gäller ansvaret, hur vi än vänder och vrider på det. Vid 18 ansvarar du själv för det du ställer till med.

Jag har hört att det gäller för ridskolor. All ridning på ridskolor måste ske under uppsyn av vuxen. Gäller även i ridhus/paddock. Så är det på vår klubb i alla fall för att klubbens försäkring ska täcka kostnader om det händer något.

Egentligen bör jag hålla käft o inte säga nåt i en sådan här tråd men jag kan inte låta bli att forsätta spinna vidare på krav på 18 år...

Som det ser ut idag har många flyttat hemifrån när de är 15-16 år, de har haft sin första kille/tjej, vissa har redan fått barn o som jag sa tidigare moppe får man köra från 15 o a-traktor från 16 men inte rida ut?? Hör ni inte hur galet det låter??!!

Flytta hemifrån vid 15-16? E du knäpp, då går man ju i 8an-9an!
Det finns ingen som har varken pengar eller självständighet så det räcker till till det heller!

Och det är faktiskt fler som tycker att 15-16 år borde vara åldersgränsen för att få rida ut, inte 18.
Har du barn? Resonerar du likadant med dom i sådanna fall? Blir ett barn självständigt genom att kanske bryta benet och inte kunna ta sig hem igen mitt ute i skogen?
Det är farligt för både häst och ryttare att rida ut själv IFALL det händer något, vilket det mycket sannolikt kan göra. Det räcker ju att hästen får syn på ett rådjur, då flyr de flesta hästar sin kos.

Som sagt, minst en person skadas allvarligt/livshotande skador under hästhantering eller ridning om DAGEN! Det är en alldelles för hög siffra för att för huvvud taget få för sig att släppa ut en tioårig unge ensam med häst oavsett hur duktig detta barnet är.
De flesta barn sätter sig och lipar istället för att försöka göra något åt olyckan...

Flytta hemifrån vid 15-16? E du knäpp, då går man ju i 8an-9an!
Det finns ingen som har varken pengar eller självständighet så det räcker till till det heller!

Och det är faktiskt fler som tycker att 15-16 år borde vara åldersgränsen för att få rida ut, inte 18.
Har du barn? Resonerar du likadant med dom i sådanna fall?

Jag flyttade hemifrån på deltid när jag var 15 o helt när jag var 16 så det så! Gick på internat 50 mil hemifrån! Med andra ord alla vi som gick på den skolan flyttade hemifrån i den åldern.

Vi som flyttade hade både självständighet o pengar... finns nått som heter inackorderingsstöd o studiebidrag serru!

Ja, jag har barn! Två stycken!! En på 3 år o en på 6 månader så... vad säger du nu då?? O nej, jag förbjuder inte treåringen allt i hans närhet. Han har massa saker han kan göra o han är lugnare o mer skadefri än de flesta ungar i hans ålder jag känner med hönsiga föräldrar! Han lär sig att testa o ser själv vart gränserna går. Får han bara nej hela tiden lär han sig inga egna gränser o blir alldeles för farlig för sitt eget bästa! Han är med mig överallt o lär sig saker varje dag.

O sen en annan sak, hur överlevde vi innan mobiltelefonerna?:rofl:

Jag flyttade hemifrån på deltid när jag var 15 o helt när jag var 16 så det så! Gick på internat 50 mil hemifrån! Med andra ord alla vi som gick på den skolan flyttade hemifrån i den åldern.
Vi som flyttade hade både självständighet o pengar... finns nått som heter inackorderingsstöd o studiebidrag serru!

Och hur många gör det då? Typ en av hundra? MAX.

Ja, jag har barn! Två stycken!! En på 3 år o en på 6 månader så... vad säger du nu då?? O nej, jag förbjuder inte treåringen allt i hans närhet. Han har massa saker han kan göra o han är lugnare o mer skadefri än de flesta ungar i hans ålder jag känner med hönsiga föräldrar! Han lär sig att testa o ser själv vart gränserna går. Får han bara nej hela tiden lär han sig inga egna gränser o blir alldeles för farlig för sitt eget bästa! Han är med mig överallt o lär sig saker varje dag.

Vi snackar om uteridning här, din treåring får knappast rida ut själv?
Genom att svälja en legobit får han lära sig att man inte ska stoppa saker i munnen, vips så har ungen SJÄLVSTÄNDIGHET!
När dina barn växt upp en aning, tror du att du kommer låta dom rida ut ensamma, om dom rider dvs?
Jag tror att du kommer vara betydligt mer rädd om dina barn än så, vilket vi får hoppas för deras skull.
Om han får ett nej hela tiden är väl det samma sak eller? Då kan man ju lika gärna säga till ordentligt från början?

Enligt min åsikt är det ansvarslöst att släppa iväg ett barn på häst ensam vart den nu ska, ut i skogen, trafiken osv...
Och det är trots allt det tråden handlar om, inte om dina barn lär sig saker om de får följa med dig vart du nu ska.

O sen en annan sak, hur överlevde vi innan mobiltelefonerna?:rofl

Röksignaler såklart! :rofl:

Egentligen bör jag hålla käft o inte säga nåt i en sådan här tråd men jag kan inte låta bli att forsätta spinna vidare på krav på 18 år...

Som det ser ut idag har många flyttat hemifrån när de är 15-16 år, de har haft sin första kille/tjej, vissa har redan fått barn o som jag sa tidigare moppe får man köra från 15 o a-traktor från 16 men inte rida ut?? Hör ni inte hur galet det låter??!!

Nej, jag tycker inte att det låter galet. Fortfarande är man inte myndig, med eget ansvar förrän man är 18 och det är det saken gäller. Moppar och a-traktorer hoppar inte ut i vägbanan av sig själva. Att ungarna skaffar sig barn för tidigt gör dom inte mer lämpliga som föräldrar bara för det. Föräldraansvaret kvarstår till 18 års ålder.

Ett hästekipage kan inte bara orsaka tokerier för sig själva utan det finns alltid risk att utomstående blir indragen. Och, det är då ansvaret för detta som allt handlar om.

Ok...ser att du har barn. Bra! Då frågar jag dig...är du beredd att betala ev.skador för t.ex. sönderridna åkrar som ditt barn i framtiden ev.orsakar när hästen den rider blir rädd och kastar sig ut på en nysådd åker???

Vad tänker du när din 7-åring inte kommer tillbaka tillsammans med hästen efter en uteritt? Vet du var du ska söka?

Vad tänker du när ingen av dom kommer tillbaka efter en uteritt??? Vet du var du ska söka?

Senast ändrad:

Funderar på en sak alla ni som säger att man ska va 18 år innan man får rida ut själv... hur gamla är ni? Minns ni inte hur ni var som yngre o vet ni om ni tänker efter vilket orimligt krav ni ställer??

Jag minns att det var betydligt mindre trafik när jag var yngre. Dessutom var genomsnittshastigheten hos bilarna betydligt lägre än vad den är idag. Dessutom är förståelsen för andra trafikanter i princip lika med noll i dagens trafikkultur. Idag är det enligt mig betydligt farligare att visstas i trafikerad miljö än det var för ungefär 15 år sedan.

Säg jag då som t.o.m. red in min första häst när jag var 10... hur kommer det sig att jag lever än?? Jag har ramlat av o så o jag har aldrig fått förbud för det.

Jag red min första häst betydligt tidigare än du i så fall... runt två år var jag har jag fått berättat för mig. Jag är över 40 nu... Risken att ramla av, rida omkull, eller råka ut för någon annan olycka finns fortfarande. Skillnaden mellan mig som ung och mig idag är att jag nu förutser risker på ett helt annat sätt än vad jag gjorde som ung. Jag har nu med stigande ålder insett att olyckor kan inträffa, samt att jag inte är odödlig.

Säg jag då som t.o.m. red in min första häst när jag var 10... hur kommer det sig att jag lever än?? Jag har ramlat av o så o jag har aldrig fått förbud för det.

Jag red min första häst betydligt tidigare än du i så fall... runt två år var jag har jag fått berättat för mig.

Red in skrev jag!! Red gjorde jag redan i mammas mage o sen i sele med mamma som liten o senare själv på egen häst!:)

RIDER gör man när man kan kontrollera hästen, inte när man åker med. :p

RIDER gör man när man kan kontrollera hästen, inte när man åker med. :p

Hihi, sant satt faktiskt o vände o vred på formuleringen i mitt förra inlägg o tydligen vart det fel ändå:p

Säg RED då det gjorde jag på egen häst från jag var runt 7 kanske... minns inte riktigt men finns bilder från mig när jag var liten skit på stor fjording. Red lektion för mamma o red ut med mamma o pappa o så... jo, när jag tänker efter var det vid 7 för då släppte min rädsla för hästar samt att vi fick två hästar hemma på gården o vi kunde äntligen rida ut tillsammans inte bara rida hemma på ängen o köra vagn...:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 693
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 925
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar