Uteridning måste ske med vuxen...

Sv: Uteridning måste ske med vuxen...

Ja jag svarade på ditt inlägg. Man har eget ansvar då oavsett om man är ridkunnig eller ej.

Jag tvivlar ju på att det finns en sån lag (då borde ju nån här veta det.. ;) )

Däremot tycker jag det skulle vara bra, på sätt och vis.
Barn/ungdomar tänker inte alltid på samma sätt som vuxna och kan därmed vara en säkerhetsrisk i trafiken.

Jag tvivlar jag med, om ingen vet om det så kan det ju knappast vara så. xD
Men jag håller med, det hade varit bra! Kanke en 15-16års gräns? Eller kanske att man ska vara minst två? Men för de som inte har nån att rida ut med så är det ju kört i sånna fall...
Men nån lag som kan göra det hela lite tryggare borde väl kunna stiftas? Eller e de nån som bryr sig om någon rider ner i ett dike?:mad:

*kl*
Jag har hört något liknande för länge sen, men då med gränsen 15, eller om det var 16 år. Det tycker jag är vettigt! Jag skulle inte släppa ut yngre barn än så själva, just för att det faktiskt KAN hända något och då är det bra om man är lite äldre så att man vet vad man ska göra och kan göra det... Man är heller inte mogen att hantera trafik och sånt när man är så mycket yngre..

Men oavsett om man är myndig eller inte med det ansvar som man då har, så kan ju faktiskt en erfaren 17-årig ryttare klara upp en krissituation bättre än en 50-årig nybörjare. Eller hur? Att rida ut ensam bör man inte göra förrän man är tillräckligt erfaren på hästryggen, oavsett ålder.
Det var så jag menade med mitt inlägg.

kl

Har googlat massor, och hittar inget om någon sån lag?!
Det låter ju inte troligt iaf, onödig lag isåfall inte många som skulle bry sig om de ändå ;)

igentligen är de väl ganska så logiskt, folk under 12 år får väl inte cykla i trafiken?..tror ja..

så då borde dom ju inte rida där heller..är väl en allmän säkerhetsgrej..kan ju inte tro att de gäller när man är så gammal som 15+...

Låter ju inte klokt!! Men det är väl som jag bittert konstaterat nån gång tidigare. Alla barnponnyer ska väl utrotas, ridning ska bara ske i ridhus o så!!

Hoppas verkligen inte sånt skit är sant!! Hur ska våra barn bli intresserade av hästarna om de får en massa sjuka förbud o överbeskyddande vuxna kring sig?? Skada sig kan man bara genom att kliva ur sängen ju!!

Så att skicka ut en 8 åring på sin ponny själv är helt rätt? Om det händer nåt, är 8 åringen tillräckligt stark/duktig/kunnig för att klara av att hantera situationen? Det är ju de vuxnas uppgift att ta hand om följande generationer, händer det ngt med 8 åringen så tror jag inte dennes mamma säger: -en olycka händer så lätt, men h*n ville inte ha mamma med sig och då får hon skylla sig själv.

Jag tycker det skulle vara bra med en åldersgräns, vid tanke på att minst en person om dagen skadas allvarligt under ridning eller hästhantering.

Men oavsett om man är myndig eller inte med det ansvar som man då har, så kan ju faktiskt en erfaren 17-årig ryttare klara upp en krissituation bättre än en 50-årig nybörjare. Eller hur? Att rida ut ensam bör man inte göra förrän man är tillräckligt erfaren på hästryggen, oavsett ålder.
Det var så jag menade med mitt inlägg.

Ja, och jag håller med dig. Men, ur ansvarssynpunkt är det ju över 18 som du själv ska stå för det du gör. En 50-årig nybörjare ska veta att det är olämpligt att rida ut innan man är kunnig nog och får själv stå för konsekvenserna;)..(och vi alla vet att det vimlar av tokigt folk i alla åldrar som inte begriper ett smack, egentligen:cool: )

Låter ju inte klokt!! Men det är väl som jag bittert konstaterat nån gång tidigare. Alla barnponnyer ska väl utrotas, ridning ska bara ske i ridhus o så!!

Hoppas verkligen inte sånt skit är sant!! Hur ska våra barn bli intresserade av hästarna om de får en massa sjuka förbud o överbeskyddande vuxna kring sig?? Skada sig kan man bara genom att kliva ur sängen ju!!
Vad sjutton har barn till häst ute i trafiken att göra??? Och, vad har det med den totala ponnyridningen att göra?

Det är mycket möjligt att många ungar idag är så pass ridkunniga att dom kan kontrollera hästen/ponnyn på ett bra sätt men vi vet väl alla att det finns trafikanter som inte är kloka så varför överhuvudtaget ens fundera negativt på nåt som är till för att skydda ungarna???

Jag sticker inte under stol med att min åsikt är den att ungar under 15 inte ska vara i trafiken till häst.:cool:

...............tillägger: Gäller även "uteridning" om det vid sådan krävs att man rider på väg som trafikeras av bilar.

Men.... Menar du alltså att barn ska få rida ut själva?? Jag skulle aldrig låta min dotter rida ut ensam, hon är 10 år, har ridit sen hon var 3. Av den anledningen att hon inte är mogen att hantera farliga situationer med trafik osv. Och att hon förmodligen skulle bli så rädd om något allvarligt hände och då tycker jag inte hon ska behöva stå där utan vuxet stöd. Tillsammans med mig eller annan vuxen går det däremot utmärkt och så rider hon ut flera gånger i veckan.

Om föräldrarna inte kan följa med barnen när de rider ut eller hitta någon annan vuxen som kan det så tycker jag inte att de ska rida ut i trafik nej. Det är så mycket som kan hända!!! Moped får de ju inte köra, varför skulle de få framföra ett levande djur i trafiken då, där är skaderisken betydligt större!

Om det är att utrota barnponnyerna så vore väl det synd, men det är i så fall för att föräldrarna är för lata för att följa med ut eller se till att någon annan gör det!! Vi har väl ändå ansvar för våra barn??

Det har jag aldrig hört talas om. Själv har jag ridit ut ensam sedan jag var 8 och innan dess med jämngamla kompisar i åldern 6-8 år..:crazy: (hur katten vi fick det vet jag inte men roligt hade vi)

Edit: kan ju tillägga att vi "småbarn" red ett gäng shettisar ute på landet i skogen utan en bil i sikte. Skulle vi rida på någon sorts ridbana däremot så blev det åkern alldelels intill landsvägen...

Senast ändrad:

jeg ville faktisk satt en regel på det med uteritt/turridning selv hvis jeg eide stall og leide ut.
ryttere under 16 år hadde ikke fått lov til å ri på tur alene osv... rett og slett fordi min erfaring med denne aldersgruppen og yngre ikke er den beste.

Vad sjutton har barn till häst ute i trafiken att göra??? Och, vad har det med den totala ponnyridningen att göra?

Uteridning handlar väl inte om att rida i trafik i första hand! Jag är inte i trafiken alls mycket utan i skogen!

O vad det har med ponnyridningen att göra?? Jo, det finns en allmän attityd ungarna gentemot som är alldeles för överbeskyddande.

Ponnyer o hästar är farliga o det vet alla men måste de då behängas med en massa förbud??

Ungarna får inte klättra i träd, inte göra nånting alls på egen hand längre... hur tusan överlevde vi då som inte hade alla dessa förbud?? Hur ska barnen bli självständigt tänkande om de bara begränsas med en massa överbeskyddande regler??

Uteridning har väl heller inget med självständigt tänkande att göra?
Ett litet barn har definitivt inte samma kunskap att hantera en olycka som en vuxen, oavsett om det är i trafik eller ej. I trafik-samhällen finns det iaf för det mesta massor med människor som kan hjälpa till, mitt ute i skogen kan det dröja dagar innan en skadad hittas, om tex hästen har tagit med ryttaren på en skentur.
Vad hjälper det att man har mobil med sig om man kanske inte är kapabel till att ringa med den? Då är det bättre att ha en person med sig som kan ringa eller hämta hjälp.

Nej, barn borde inte rida ut själva, men saker kan hända även om de t.ex. har (okunniga) föräldrar med sig.

För några veckor sedan när jag var ute och red hände detta:

Jag och en annan kom ridande på en stig i skogen. Vid sidan av stigen ligger en kanske 13-14 årig tjej och grinar, båda hennes föräldrar står brevid. Vi frågar vad som hänt och de säger att ponnyn som hon red barbacka på hade "gått omkull" för att han blev rädd för något. Vi tänker "ojdå" och frågar hur det gick med flickan osv. Sedan ser vi att det inte bara var en flicka, utan två som var ute och red, och att föräldrarna har skickat den andra flickan (barbacka på hästen) att hämta in den andra skrämda hästen som springer runt i skogen för att sedan bogsera den (fortfarande ridandes) tillbaka till föräldrarna och den gråtande tjejen. Detta kallar jag ansvarslöst! Att skicka iväg den andra tjejen, fortfarande till häst, för att hämta in den andra skrämda hästen. Vem vet vad som kunde hänt om även hennes häst blivit skrämd och börjat skena? Dessutom hade hästen definitivt inte gått omkull, utan tjejen hade bara ramlat av och blivit skrämd, så det som föräldrarna sa stämde inte.

Uteridning handlar väl inte om att rida i trafik i första hand! Jag är inte i trafiken alls mycket utan i skogen!
Och om det kommer en skogsmaskin, snöskoter, motorcross, etc...och det händer något. Vem ansvarar???O vad det har med ponnyridningen att göra?? Jo, det finns en allmän attityd ungarna gentemot som är alldeles för överbeskyddande.
Den attityden har jag inte sett röken av men kan tänka mig att den uppkommit p.g.a att det hänt för mycket olyckor i samband med ponnyridning.
Ponnyer o hästar är farliga o det vet alla men måste de då behängas med en massa förbud??
Det är inte på förslag att förbjuda ponnyridning utan nu handlade det om IFALL det finns en regel där det krävs en ansvarig myndig person med.Ungarna får inte klättra i träd, inte göra nånting alls på egen hand längre... hur tusan överlevde vi då som inte hade alla dessa förbud?? Hur ska barnen bli självständigt tänkande om de bara begränsas med en massa överbeskyddande regler??
Ungarna får fortfarande klättra i träd och fara fram och bli självständiga...MEN, någon måste fortfarande vara ansvarig när/om det händer något.

Har svarat med blå text ovan...

O vad det har med ponnyridningen att göra?? Jo, det finns en allmän attityd ungarna gentemot som är alldeles för överbeskyddande.

Ungarna får inte klättra i träd, inte göra nånting alls på egen hand längre... hur tusan överlevde vi då som inte hade alla dessa förbud?? Hur ska barnen bli självständigt tänkande om de bara begränsas med en massa överbeskyddande regler??

Jag och min dotter rider inte heller i trafiken mer än nödvändigt. Men en del grusvägar måste vi rida på för att ta oss till och från skogen. Idag mötte vi en stor lastbil med släp. Timmerbilar är inte heller ovanliga trots att det inte är så mycket trafik här. Men de hämtar ju timmer i skogen! :idea: Som tur är är hästarna inte lättskrämda men jag vill i alla fall inte att dottern sitter själv och möter en timmerbil.

Självständiga blir mina barn ändå! Dottern tar massor med ansvar kring hästen. Och varför får dina barn inte klättra i träd?? Det får mina! I berget med...

Så, lag eller inte, det handlar om sunt förnuft och att vi måste ta ansvar för våra barn! Självständiga blir de av att ta ansvar och göra saker som de klarar av. Inte genom att vara med om en ridolycka i terrängen ensamma!

Låter skumt, i så fall borde jag vara bannlyst:angel:, själv med min unghäst och 16år gammal.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: Lavinia
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 694
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 925
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar