ute på natten???

Sv: ute på natten???

Att ta in dem för att de ska få slappna av och komma ifrån hemska, otäcka insekter är självklart! Detta är helt klart något som kan påverka hästens vilo- och ättid, samt stressnivå.
 
Sv: ute på natten???

:bow: :bow: :bow:
Jenny1 skrev:
Jag håller med dig, det är faktiskt olika från häst till häst. Min häst skulle nog gärna vara inne mer än hon är nu, jag tar ju in dem en stund på dagen bara om insekterna är för hemska och min häst älskar det!! Men hon får finna sig i att vara ute mycket eftersom de andra två trivs bäst ute.. Två mot en liksom... :crazy: Och jag står fast vid att jag hellre tar in dem dagtid än nattetid så länge det är varma och soliga dagar.

Sen beror det också på vad man kräver av sin häst, tror jag. Har man en häst som ska topp-prestera så tror jag inte de kan gå ute dygnet runt, då behöver de få komma in och komma undan från insekter och annat samt att det ju faktiskt är så att en del hästar kopplar av bättre inne - som sagt, olika från häst till häst! Ingen kan väl säga att det ena är mer rätt än det andra! (Jag tror också att de som kopplar av bättre inne ofta här hästar som har mer "nerv", det har i alla fall min häst som jag har nu, har tidigare haft "coolare" hästar och de är helst ute.)
:bow: :bow: :bow: Min häst har haft sitt sommarlov och ska sättas i tävlings kondis igen nämligen
 
Sv: ute på natten???

heylan skrev:
Ofta tar det några dagar innan de vant sig vid den nya situationen och "vågar" sova ordentligt, vilket gör att de kan upplevas "slöare". Dock, att det för hästar är mot deras natur att bo inom fyra väggar, det är ett faktum. Det finns otaliga studier rörande hästars dygnsrytm och naturliga beteende som alla säger samma sak. Hästen är ett flyktdjur som för sin överlevnad är beroende av att kunna ha uppsikt över sin omgivning. Att många hästar upplevs "vila bättre" inne har nog mycket att göra med att de inte har så mycket annat att göra. Vissa hästar utvecklar istället/också stereotypier.

/Hanna, husdjursagronom med inriktning etologi, som har sin häst i "traditionellt" stall vintertid och ute på sommaren
jag har fått den uppfattningen av att du tycker det är helt fel att ha hästen inne på sommaren, okej det får du tycka.
jag tycker inte alls det är fel att ha hästar ute på sommaren men jag vill inte att min ska vara den.

sen om det är rätt eller fel ska vaje hästägare få bestäma själv om dom vill ha den ute...
 
Sv: ute på natten???

heylan skrev:
Ofta tar det några dagar innan de vant sig vid den nya situationen och "vågar" sova ordentligt, vilket gör att de kan upplevas "slöare". ------Att många hästar upplevs "vila bättre" inne har nog mycket att göra med att de inte har så mycket annat att göra. Vissa hästar utvecklar istället/också stereotypier.

/Hanna, husdjursagronom med inriktning etologi, som har sin häst i "traditionellt" stall vintertid och ute på sommaren

Min häst, den som jag skrev om ovan, som nog gärna skulle vara inne mer om hon fick bestämma, hon somnar nästan på en gång på stallgången om jag tar in henne för att borsta och fixa för ridning nu. Det gör hon inte de andra årstiderna, när de står inne på nätterna. Det tolkar jag som att hon slappnar av när hon kommer in, så gör hon inte om de står inne flera timmar en dag, men har de varit ute dygnet runt så tycker hon det är jättskönt när jag tar in henne. Och de har varit utehästar sen det blev varmt, rätt många veckor alltså, bara inne de dagar det varit vindstilla och för mycket insekter. Så vant sig vid att vara ute har hon nog gjort, men hon slappnar av bättre inne. Så är det inte med de andra två. Så jag vidhåller att det är individuellt. Man kan inte säga vad som är bäst för ALLA hästar.
 
Sv: ute på natten???

att hästen sover sämre och blir slöare är väl inte så konstigt första veckan..min häst tog de 3 veckor för att vänja sej vid att hon inte skulle komma in kl.15.30..som hon gjort hela vintern.

även hennes gamla ägare sa att hon trivs inte ute på nätterna..hon är en sån som vill gå in.
o visst hon ville gå in innan hon vant sej.

men nu när hon gått ute dygnet runt, och fått bra kompisar så går de knappt o fånga henne i hagen..hon vill inte in.
när man väl fått in henne så stressar hon runt o vill bara ut ut ut hela tiden.

den gosiga lilla hästen som verkade va så beroende av mej skiter i mej nu, hon gnäggar o så när ja kommer och man kan stå och gosa lite men ska man börja ta in o så springer hon iväg.

och min andra nu tävlar jag och tränar trots att han går på bete dygnet runt och han är piggare än nånsin, tar ja in han så är de på dagen.


sen om de är väldigt väldigt mycket knott och sånt på kvällar kan man väl lägga på ett flugtäcke på nätterna?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ute på natten???

det mest naturliga? hm är vell ändå att hästarna står ute dygnet runt.
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
OM det skulle vara en negativit att ha sin häst inne om många hästägare både toppryttare och såna på väg upp i kärriären har sina hästar inne på nätterna???
För att de är rädda att någon ska sno/skada hästen. Att hästen ska skada sig själv i hagen. För att hästen är för fin för att gå ute enligt människan. Och för att de ju kan bli smutsiga..JAG personligen tycker det är hemskt att toppryttarna låter hästarna stå inne 24h/dygn hela året runt!!:eek: utom då minuterna i skrittmaskinen under tak med täcke... (lite överdrift kanske...:angel: )
 
Sv: ute på natten???

Jag tror att hästarna påverkas mycket av vädret och så..
Det är varmt och när ni då tar in era hästar på dagen så är det klart att de slappnar av när det är svalt och utan insekter. Kanske kan det "övertolkas" till "paniik min häst sover inte ute".
Men jag tror även aatt det är olika vad olika hästar trivs med. Precis som så många andra..
 
Sv: ute på natten???

*knapplån*

Min häst tar jag in ibland när jag känner att han blir för slö i ridningen & vill ha lite koll på kraftgivan (hjälps då åt med fodringen med en annan hästägare). Efter en natt inne så blir han som vanligt igen. Så det blir väl en 2-3 nätter i veckan. I början av sommaren var det dessutom vansinnigt mycket mygg så hästarna försökte springa undan dem hela tiden vilket gjorde honom ännu slöare. Märker att han sover inne (spån över hela hästen) men har aldrig sett ngt tecken på att han sover ute, dvs. jord, lera etc. på knän, kropp.
När han står inne, är det mellan 23-07.
Har funderat lite på omvända varianten (inne några timmar dagtid) nu när det är mindre mygg. Bromsarna är ju som reaplan ..:eek:

Min förra häst stod alltid ute dygnet runt, blev tillochmed bättre i ridningen av det då han hade en massa överskottsenergi som han blev av med.
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
jag har fått den uppfattningen av att du tycker det är helt fel att ha hästen inne på sommaren, okej det får du tycka.

sen om det är rätt eller fel ska vaje hästägare få bestäma själv om dom vill ha den ute...

Jag tycker inte att det är "helt fel" att ha hästarna inne på sommaren, det är upp till var och en! Dock reagerade jag på ditt uttryck "dom sover som sagt bäst inne".
 
Sv: ute på natten???

tamsan skrev:
det mest naturliga? hm är vell ändå att hästarna står ute dygnet runt.

...och att de kan röra sig över betydligt större ytor och därmed komma ifrån broms, mygg och annat. Och att de inte rids eller blir krävda annat, utan all deras energi får gå åt till att söka föda och fortplanta sig!? Vi har ju inte riktigt hästar på de villkoren idag... ;)
 
Sv: ute på natten???

kl

Vi har våra ute dygnet runt under betessäsongen med ett undantag. Regnar det ihållande i flera dygn brukar vi ta in de över natten för att de ska få torka upp lite och flera av hästarna verkar då uppskatta möjligheten att lägga sig ner och ta en lur på torrt underlag.

Men än så länge har ju sommaren i år varit så fin så det har inte behövts.
 
Sv: ute på natten???

heylan skrev:
Jag tycker inte att det är "helt fel" att ha hästarna inne på sommaren, det är upp till var och en! Dock reagerade jag på ditt uttryck "dom sover som sagt bäst inne".
ja känner dom sig trygga och kan slappna av på ett annat sätt. Detta har jag hört av en massa människor. Men det är kanske från häst till häst
 
Sv: ute på natten???

_paniiik_ skrev:
För att de är rädda att någon ska sno/skada hästen. Att hästen ska skada sig själv i hagen. För att hästen är för fin för att gå ute enligt människan. Och för att de ju kan bli smutsiga..JAG personligen tycker det är hemskt att toppryttarna låter hästarna stå inne 24h/dygn hela året runt!!:eek: utom då minuterna i skrittmaskinen under tak med täcke... (lite överdrift kanske...:angel: )
jag själv har min häst alltid inne på nätter året om (förutom denna veckan då stallet inte var klart). jag är inte rädd att hon ska skadas men jag tycker att det känns tryggast att ha hästen inne när mörkret kommer. + att hon trivs med att vara inne.

elitryttare tycker jag oxå kan låta hästarna gå ute mera men många har sina hästar ute ett par timmar om dagen...(inte alla). men själv så tycker inte jag det är fel att en häst går i skrittmaskin med täcke..
 
Sv: ute på natten???

Min pålle går ute dygnet runt på sommaren.

Har fått komma in nån dag i sommar under några timmar ,då det var extremt varmt och insekterna var som galningar
 
Sv: ute på natten???

tess444 skrev:
Min pålle går ute dygnet runt på sommaren.

Har fått komma in nån dag i sommar under några timmar ,då det var extremt varmt och insekterna var som galningar
jag tar in min ibland oxå när det är som varmast. men det är snällan då hennes hage är full med björkar med stora kronor och ger skydd imot solen.
 
Sv: ute på natten???

skit snack. sluta förmännskliga din häst...

Hästen trivs bäst ute, för det mesta..
 
Sv: ute på natten???

Björk som dra så mycket fluggor och mygg, stackars häst...
 
Sv: ute på natten???

KL

Våra hästar står inne dagtid ca 6-8 timmar eftersom det är värmebölja sen 3 veckor tillbaka och hemskt med broms och flygfän.
Från början skulle de vara inne natt eftersom vi tränar och tävlar, men nu har vi vänt på det så de går ute natt och står inne några timmar om dagen istället.

de kommer springandes när man kommer på morgonen och vill ifrån ohyran in i stallet, där de ställer sig och sover eller lägger sig ner såfort de ätit lite frukost.

Jag tycker inte man kan använda skällsord eller fördöma folk för att de vill ha sina hästar inne halva dygnet fast det råkar vara sommar.
Varför är det ok att de står inne vintertid, men helt plötsligt för att det är sommar så SKA de vara ute dygnet runt oavsett väder och miljö förhållanden? Tyvärr är svaret i många fall att det är smidigast fär MÄNNISKAN som vill ha sommar semester...

sen håller jag med det många svarat att det är viktigt för hästarna att också få vara hästar och umgås i flock många timmar med mycket utevistelse, och att detta ofta sammanfaller med sommartid är väl helt ok.
Men det innebär inte att man ska blunda för hur hästen mår pga väder och flygfän för att banne mig, den SKA vara ute dygnet runt "för det är sommar och då ska den vara ute punkt slut"...
Använder man hästen och arbetar den intensivt så kan det bli slitigt för den att vara ute i 30 graders värme hela dagen, sen ridas/tränas/tävlas, och sen gå ut igen. Då får man anpassa så att hästen kan fungera utan att bli för trött och sliten. Det är Vettig Djurhållning för mig.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
583
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
509
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp