ute på natten???

Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
jag tror att hästarna känner sig tryggare när dom är flera ihagen. och då kanske dom sover bättre men vi har bara tre hästar i hagen + att mitt sto är ledarstoet i hagen... så det blir inte mkt sömn för henne utan mer vila
Ofta sätter de den som är lägst i rang på att stå o vakta
 
Sv: ute på natten???

Hellre att hästarna är ute på natten och inne på dagen! På dagen är det för varmt och för mycket insekter så på natten kan de slappna av och gå och beta i lugn och ro. Dessutom tror jag att de sover bättre ute för då kan de turas om att "vakta" (förutsatt att de går i flock)...
kram
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
jag tror att hästarna känner sig tryggare när dom är flera ihagen. och då kanske dom sover bättre men vi har bara tre hästar i hagen + att mitt sto är ledarstoet i hagen... så det blir inte mkt sömn för henne utan mer vila

Jag har bara två hästar i hagen, men det händer faktiskt att båda ligger och sover samtidigt. Fast det är vanligast att de turas om - det gör de även då de står inne i stallet.

Immer
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
jag tror att hästarna känner sig tryggare när dom är flera ihagen. och då kanske dom sover bättre men vi har bara tre hästar i hagen + att mitt sto är ledarstoet i hagen... så det blir inte mkt sömn för henne utan mer vila

Jag har två hästar i hagen... två ston... Jag har en stor öppen hage med ordentlig sikt åt alla håll... Varje morgon när jag kommer ut så ligger det två bruna klumpar och sover djupt, högst upp i hagen.

De äldre stoet (9år) kan jag meddela ligger ytterst sällan i boxen... Har hon legat i boxen under natten så misstänker jag att något är fel med henne. Men i hagen ligger hon.

Hon trivs inte med att vara inne... visst hon finner sig i det men det syns tydligt att hon trivs bättre ute.
 
Sv: ute på natten???

Mina hästar går alltid ute dygnet runt på sommaren :)
Skulle mer än gärna ha lösdriftstall så dom kunde gå in och ut som dom ville året runt men har tyvärr inte möjlighet till det :( så på vintern är dom inne på natten men vi har dom ute så mycket det bara går. Jag tycker dom håller sig mycket friskare och gladare ju mer dom är ute :bump:
 
Sv: ute på natten???

Ja, dom går ute och har så gjort sedan april.
Sover bäst inne vet jag inte, våra sover likabra utomhus.
Flera morgnar har alla fyra legat ner och dåsat, ibland har de en som vaktar.
Sen sover de ju inte särskilt länge heller.
De har sen stoooooora täta träd att stå under, flera stycken som inte släpper igenom ngt regn (har prövat själv).
Om man kunde önska, skulle jag vilja ha ett vindskydd eller något så att de kan söka skydd från insekter. Men det duger som det är nu iaf.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ute på natten???

Måste också säga att natten är bästa tiden för hästarna ute på sommaren, Inte så mkt insekter och lugnt, svalt och skönt! Har tagit in våra på dagarna några timmar nu när det varit så varmt, de mår sämre när solen gassar och bromsarna är envisa! Så fort de kommit in har de lagt sig i boxarna och njutit och kopplat av i det svala stallet... Tror de mår bäst av det. Är det inte skållhett som det har varit nu en period så är ju naturligtvis det bästa att de går ute dygnet runt, tillräckligt mkt "stalltimmar" på vintern. På sommaren har de ju chans att få känna sig lite mer FRIA :)
 
Sv: ute på natten???

Jag tar in mina hästar då dom blir så tjocka om dom är ute på natten. :banana: Men jag tycker absolut att man ska ha dom ute om det går, eftersom dom nog trivs bäst så.:banana: :banana: :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ute på natten???

min häst står ute under nätterna. skulle jag vilja ha den inne skulle dt vara på dagen när insekterna e som värst.
men jag ser inte några problem med att ha dom ute. det är ju svalt och skönt för dom på nätterna.
 
Sv: ute på natten???

Mina hästar går ute dygnet runt från maj till sep-nov beroende på väder. Jag tar aldrig in dem på dagarna. De har ett vindskydd i hagen som de kurar i på dagarna då det är varmt och mycket insekter. När det blir kallare och dåligt väder åker täcket på den ena då han vägrar befatta sig med vindskyddet då utan hellre står ute och fryser.
 
Sv: ute på natten???

mina står inne på natten för dom inte ska äta ihjäl sig:angel:
 
Sv: ute på natten???

min hästar står oxå ute dygnet runt
förhoppningsvis fram till oktober
beroende på väder och vind
har regn skydd åt dem och täckena åker på när det regnar
 
Sv: ute på natten???

Immer skrev:
Jag har bara två hästar i hagen, men det händer faktiskt att båda ligger och sover samtidigt. Fast det är vanligast att de turas om - det gör de även då de står inne i stallet.

Immer
men min läger sig nästan aldrig ute... inne så ligger både hon och isisen på sammagång och där känner hon sig trygg...
 
Sv: ute på natten???

Våra pållar går alltid ute på sommaren dygnet runt, de tvis de bäst med. De börjar gå ut i April/maj någon gång beroende på vädret (är de mkt regn och kallt så förstör de hagen och därför får de gå in) och sen brukar de få komma in på hösten någon gång beroende på vädret, men de brukar bli i oktober ungefär....
Och de älskar de.

Min pålle hatar att stå inne, lösdrift vore de bästa för honom tror jag, ibland har de hänt att den som tagit in dom glömt att haka på hans boxdörr och då går han ut och ställer sig utanför, ute i hagen, oavsett väder år årstid....de är bara maten han vill ha, sen kan de kvitta med de andra!! :p :D
 
Sv: ute på natten???

Korven skrev:
Så då sov din häst ingenting på en vecka. Skulle inte tro det, hon sov nog mer än du tror.
Det verkar som det som är bäst för dig är viktigast , inte vad som är bäst för hästen.
Min går ute dygnet runt, år efter år och han har inga sömnstörningar. Däremot kan jag tycka ibland att jesses vad dåligt väder, men inte tar jag in honom för det. Ingen annan i hagen heller kommer in. Är det en naturlig bra flock får alla sova en stund, för även för dom är REMsömnen viktig. Ändå tror jag att det är ytterst få hästar i flock som inte får sin sömn, även om ägarna inte tror det.
Inte så många har kollat sina hästar varenda minut på natten och dagen. Dom sover även dagtid och det räknas också.
jag tänker inte alls bara på mitt bäst... för att ha hästen ute på sommaren då har man inte lika mkt jobb som när dom går inne. man behöver inte mocka då tex.. Men jag måste mocka och det tar jag. för min häst har vant sig att vara inne och hon stormtrivs med det.

Sen så säger jag inte att hon inte sov under den veckan utan hon sover men oroligt. Hon har faktiskt varit lite halvdåsig och hon presterar bättre då hon går inne på nätterna...


OM det skulle vara en negativit att ha sin häst inne om många hästägare både toppryttare och såna på väg upp i kärriären har sina hästar inne på nätterna???
 
Sv: ute på natten???

heylan skrev:
Hur vet du det? Sitter du och tittar på henne hela nätterna?
nää sitter du och kollar din när den står inne elller? men jag tror inte att hon sover lika bra ute som inne pga hon har inte prestrat lika bra denna veckan då hon har gått ute som när hon är inne...
Han har varit lite haldåsig
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
jag tänker inte alls bara på mitt bäst... för att ha hästen ute på sommaren då har man inte lika mkt jobb som när dom går inne. man behöver inte mocka då tex.. Men jag måste mocka och det tar jag. för min häst har vant sig att vara inne och hon stormtrivs med det.

Sen så säger jag inte att hon inte sov under den veckan utan hon sover men oroligt. Hon har faktiskt varit lite halvdåsig och hon presterar bättre då hon går inne på nätterna...


OM det skulle vara en negativit att ha sin häst inne om många hästägare både toppryttare och såna på väg upp i kärriären har sina hästar inne på nätterna???

Jag håller med dig, det är faktiskt olika från häst till häst. Min häst skulle nog gärna vara inne mer än hon är nu, jag tar ju in dem en stund på dagen bara om insekterna är för hemska och min häst älskar det!! Men hon får finna sig i att vara ute mycket eftersom de andra två trivs bäst ute.. Två mot en liksom... :crazy: Och jag står fast vid att jag hellre tar in dem dagtid än nattetid så länge det är varma och soliga dagar.

Sen beror det också på vad man kräver av sin häst, tror jag. Har man en häst som ska topp-prestera så tror jag inte de kan gå ute dygnet runt, då behöver de få komma in och komma undan från insekter och annat samt att det ju faktiskt är så att en del hästar kopplar av bättre inne - som sagt, olika från häst till häst! Ingen kan väl säga att det ena är mer rätt än det andra! (Jag tror också att de som kopplar av bättre inne ofta här hästar som har mer "nerv", det har i alla fall min häst som jag har nu, har tidigare haft "coolare" hästar och de är helst ute.)
 
Sv: ute på natten???

Ofta tar det några dagar innan de vant sig vid den nya situationen och "vågar" sova ordentligt, vilket gör att de kan upplevas "slöare". Dock, att det för hästar är mot deras natur att bo inom fyra väggar, det är ett faktum. Det finns otaliga studier rörande hästars dygnsrytm och naturliga beteende som alla säger samma sak. Hästen är ett flyktdjur som för sin överlevnad är beroende av att kunna ha uppsikt över sin omgivning. Att många hästar upplevs "vila bättre" inne har nog mycket att göra med att de inte har så mycket annat att göra. Vissa hästar utvecklar istället/också stereotypier.

/Hanna, husdjursagronom med inriktning etologi, som har sin häst i "traditionellt" stall vintertid och ute på sommaren
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
583
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
509
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp