ute på natten???

Sv: ute på natten???

ZorréZaid skrev:
Våra hästar e inne på nätterna året runt. Vi får knott här på kvällarna om sommaren så då kan de inte vara ute. Insekterna på dagarna påverkar dem inte alls i samma utsträckning. Jag kan inte sova om hästarna e ute så de får komma in.

Kan man inte ordna så att de kan få valmöjligheten att gå in om de själva behöver?
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
Hur många här inne har sina hästar ute på nätterna nu på sommaren??


jag själv har alltid mitt sto inne på nätterna, då jag tycker det känns bäst så. Dom sover som sagt bäst inne...:)
(Men nu fick hon gå ute en vecka då stallet inte är klart.)

Ute på natten. (inga kryp som är särskilt besvärliga då...)
Inne på dagen om det är varmt och mycket bromsar och blinningar osv...
De sover gott på morgnarna när man tittar ut...

// M
 
Sv: ute på natten???

ZorréZaid skrev:
Våra hästar e inne på nätterna året runt. Vi får knott här på kvällarna om sommaren så då kan de inte vara ute. Insekterna på dagarna påverkar dem inte alls i samma utsträckning. Jag kan inte sova om hästarna e ute så de får komma in.

Är det din sömn eller knotten som avgör? ;)
Knott brukar väl inte påverka hästar särskilt mycket eller? Jag kanske inte har stött på såna knott bara...

/ M
 
Sv: ute på natten???

ute på natten nu under den tiden de kan.
det finns för oss människor en mycket positiv bieffekt -> sovmorgon, inte alls samma press att dundra upp för att släppa ut dem på morgonen!
 
Sv: ute på natten???

Mina har gått ute dygnet runt sen mitten på maj, och det fungerar jätte bra. Har 2 beteshagar, där den ena ligger i skogen och har mycket skog och skugga. Den andra ligger vid stallet, lite mer öppen (men med lite skog) så där tar jag in dem ibland om det är riktigt varmt. Stallet är svalt.

De trivs bäst av att gå ute, och from i höst då ligghallen är klar så ska de få gå ute på lösdrift.

De verkar så harmoniska av att gå ute.

Min kompis har en häst som stod i ett sk "tävlingsstall" innan hon köpte honom. Där fick de gå ut ca 3 timmar om dagen eller inget alls.
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
Hur många här inne har sina hästar ute på nätterna nu på sommaren??


jag själv har alltid mitt sto inne på nätterna, då jag tycker det känns bäst så. Dom sover som sagt bäst inne...:)
(Men nu fick hon gå ute en vecka då stallet inte är klart.)

Och jag tycker att det mest naturliga är att ha hästen inne på dagen på sommaren. Under de hetate middagstimmarna, när bromsarna är som värst, då gillar mina hästar att komma in en stund och ligga på spån och sova gott. Då hästar inte sover som vi utan många gånger om dygnet och korta stunder så känns det lite onödigt att låsa in hästen i en box så många timmar som en natt är och när det är som skönast för hästarna att få vara ute.

Hälsning Maja
 
Sv: ute på natten???

Du har aldrig stött på knott som de vi har här :) De e helt galna. De svärmar o de är så små så de syns knappt. De kommer åt överallt utan att du märker dem o så bits de. Kliar som fan. Det går inte att vara ute på kvällarna ibland. Man blir helt galen. Hästarna likaså. Knotten kommer när solen går ner, senare på natten e det inte lika farligt. Det gör att vi måste ta in hästarna tidigare på kvällen. Men när jag ska sova ska de vara bakom lås o bom. Nattetid så syns lösa hästar inte så bra o det är inte heller så många som e vakna o lägger märke till dem. Det kan sluta illa o har så gjort, därför e de inne. Det samma gäller vintertid, de är inte ute efter mörkrets inbrott.
 
Sv: ute på natten???

Min häst trivs bäst med att få bo ute unde sommarnätterna, då det är dom enda timmarna han slipper insekterna.
 
Sv: ute på natten???

Våra är ute dygnet runt men mitt på dagen tar vi in dem i en mindre hage med utestall där de brukar gå in i skydd för insekterna :)

funkar jättebra!
 
Sv: ute på natten???

Mitt sto har nu varit ute dygnet runt i 13 månader.. Hon har aldrig mått bättre- slutat med sina beteende störningar och ser allmänt frisk och glad ut. Har dock haft henne inne ett par gånger under året- Speciellt innan fölning.. Hon Tycker det är okej i boxen- i max två timmar, sedan får hon spader:eek: Hon bara ska ut alltså... Så om hästarna får välja så tror jag de väljer utomhus..

Min valack har gått ute dygnet runt i snart två månader och han trivs också superbra.. All överskottsenergi som han har haft försvinner nu när han kan knata runt precis som han vill och det bästa av allt är att de kan äta precis när de vill, vilket hästar mår bäst av..

De är som minst aktiva mitt på dagen, då står hälften av hästarna i skuggan och sover- fölet och min valack står dock mitt i solen och solar sig..:eek: Det är dövarmt men de har ändå bestämt sig för att vila just där..

Visst det är jobbigt med bromsen och så men om de lider jättemycket får de flugtäcke på och myggmedel..
 
Sv: ute på natten???

pinky skrev:
Nej, det är ju på natten det är som svalast och minst insekter. Skulle jag ta in min häst så skulle det vara under dagen isf.

Vad får dig att tro att hästen sover inne hela natten? :smirk:
Tävlingsponnyerna i vårt stall går in vid 20-21-tiden, och om jag kommer vid 21.30-22 så är de mycket pigga och vakna. Men när deras ägare lämnade dem så stod de och halvsov...

Vet att det var någon här som hade riktat bevakningskameran från fölvaket mot sin häst, och konstaterat att det där med att "sova" inne, det gör nog bara människor.:angel:
hästar sover bättre inne då dom kan slappna av och ite vara på sin vakt hela tiden...
 
Sv: ute på natten???

ZorréZaid skrev:
Våra hästar e inne på nätterna året runt. Vi får knott här på kvällarna om sommaren så då kan de inte vara ute. Insekterna på dagarna påverkar dem inte alls i samma utsträckning. Jag kan inte sova om hästarna e ute så de får komma in.
jag har oxå svårt för att sov om min pole är ute... speciellt när det regnar.

jag tävlar och tränar min häst under sommaren året oxå så det är bara skönt attkunna ställa in henne i en box efter ett träningpass då hon har blivit svetting.... och inte behöver släppas ut och bli uppäten
 
Sv: ute på natten???

åke skrev:
Aldrig att jag skulle drömma om att ha en frisk häst eller en tävlings häst inne på natten på sommaren. Våra avels ston och avels hingst går ute dygnet runt nu. Är det jätte varmt så tar vi in dom på dagarna.
Jag tror inte en sekund på att dom sover bättre inne. I så fall så skulle varje lösdrifts häst somna under ridturen av ren utmattning.
inne så kan hästen verkligen sova och inte behöva oroa sig för fara...
 
Sv: ute på natten???

Nu när det inte är så himla varmt ute, så klarar de sig bättre om de slipper att gå tillofrån hagen.
de står inne i sommarstugan. får lite hö där.

Annars står de inne från tidig morgon till sen kväll.

Sömn...
Jag trodd inte att de la sig så länge det var mörkt, men ack så fel jag hade. De låg redan vid 23. 30-tiden- bägge två.
Kan förmoda att de känner sig trygga i hagen:d
 
Sv: ute på natten???

axel skrev:
Nu när det inte är så himla varmt ute, så klarar de sig bättre om de slipper att gå tillofrån hagen.
de står inne i sommarstugan. får lite hö där.

Annars står de inne från tidig morgon till sen kväll.

Sömn...
Jag trodd inte att de la sig så länge det var mörkt, men ack så fel jag hade. De låg redan vid 23. 30-tiden- bägge två.
Kan förmoda att de känner sig trygga i hagen:d
jag tror att hästarna känner sig tryggare när dom är flera ihagen. och då kanske dom sover bättre men vi har bara tre hästar i hagen + att mitt sto är ledarstoet i hagen... så det blir inte mkt sömn för henne utan mer vila
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
Hur många här inne har sina hästar ute på nätterna nu på sommaren??


jag själv har alltid mitt sto inne på nätterna, då jag tycker det känns bäst så. Dom sover som sagt bäst inne...:)
(Men nu fick hon gå ute en vecka då stallet inte är klart.)

Min pålle rusar in i vind/regnskyddet och blir stående där när insekterna är som värst och sen är han ute och betar på kvällen och natten. Så min kan välja själv och det jag märker är att han hellre går in och vilar på dagen.
 
Sv: ute på natten???

eliis skrev:
Våra kommer in en stund på dagen när det är som varmast. Men bara om det är nästan vindstilla och insekterna är på dem som... ja, insekter :crazy: Men när det är svalare väder eller om det blåser får de gå ute.
Precis så gör jag också. De mår bäst ute, men tycker det är skönt att komma in om insekterna är alltför irriterande. Eksemtäcken kan dock hjälpa mot insekterna! :idea: Inne på natten skulle jag aldrig ha dem på sommaren, utom om det vore kallt och regnigt. Är det varmt så är det ju skönast för dem ute på nätterna!! Hellre då inne på dagen!
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
Hur många här inne har sina hästar ute på nätterna nu på sommaren??


jag själv har alltid mitt sto inne på nätterna, då jag tycker det känns bäst så. Dom sover som sagt bäst inne...:)
(Men nu fick hon gå ute en vecka då stallet inte är klart.)
Så då sov din häst ingenting på en vecka. Skulle inte tro det, hon sov nog mer än du tror.
Det verkar som det som är bäst för dig är viktigast , inte vad som är bäst för hästen.
Min går ute dygnet runt, år efter år och han har inga sömnstörningar. Däremot kan jag tycka ibland att jesses vad dåligt väder, men inte tar jag in honom för det. Ingen annan i hagen heller kommer in. Är det en naturlig bra flock får alla sova en stund, för även för dom är REMsömnen viktig. Ändå tror jag att det är ytterst få hästar i flock som inte får sin sömn, även om ägarna inte tror det.
Inte så många har kollat sina hästar varenda minut på natten och dagen. Dom sover även dagtid och det räknas också.
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
hästar sover bättre inne då dom kan slappna av och ite vara på sin vakt hela tiden...

Fyra väggar som hindrar hästen från att hålla uppsikt över omgivningen kan verka stressande (hästen är ett stäppdjur som är anpassat till att leva på öppna ytor), vilket gör att risken är att den sover sämre. Det är vi människor som känner oss trygga i ett "bo", och man ska akta sig från att applicera mänskliga känslor och behov på hästarna.


Tillägg: Hästar sover dessutom bara korta perioder fördelat över dygnet (dock mest mellan ca 00-04), varför din häst förmodligen står vaken en stor del av natten.
 
Sv: ute på natten???

Mina är ute dygnet runt, det är ju liksom hela poängen med sommarbete tycker jag, att slippa asa dem in och ut, mocka och fodra och hålla på.

Ni som har lösdrifter/vindskydd tillgängligt för era hästar, upplever ni att de hellre står där än i skuggan under träden?
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
583
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
509
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp