ute på natten???

Sv: ute på natten???

Mina går på bete nu men kommer komma "in" på lösdrift från 1:a oktober
 
Sv: ute på natten???

Bara en fråga.. hur vet du att din häst inte sover när den går på bete? Sitter du vid din häst 24 timmar om dygnet??:confused:

Mitt sto på 25 år går på lösdrift sedan 1 år tillbaks ca och hon har blivit finare i benen då hon sväller upp om natten i en box just för hon står still.
Hon är mjukare och smidigare också nu..
 
Sv: ute på natten???

Gazzan skrev:
Bara en fråga.. hur vet du att din häst inte sover när den går på bete? Sitter du vid din häst 24 timmar om dygnet??:confused:

Mitt sto på 25 år går på lösdrift sedan 1 år tillbaks ca och hon har blivit finare i benen då hon sväller upp om natten i en box just för hon står still.
Hon är mjukare och smidigare också nu..
jo men tänk på att alla hästar är olika
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
för när hon går ute är hon inte sig själv, det känner jag när jag handskas med henne och i ridningen.
hon är tröttare och har inte samma prestations förmåga som hon har när hon står inne.

Hoppas det är ett bra svar till dig.


Ja, det känner man väl bäst själv.
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
Hur många här inne har sina hästar ute på nätterna nu på sommaren??


jag själv har alltid mitt sto inne på nätterna, då jag tycker det känns bäst så. Dom sover som sagt bäst inne...:)
(Men nu fick hon gå ute en vecka då stallet inte är klart.)

:angel: En häst vilar bara ett par timmar per dygn, resten av timmarna går åt till att leta föda/äta:smirk:
Som sagt, skönast för hästarna är att vara ute på nätterna, då de slipper de envisa insekterna, när insekter/knott är som värst brukar jag ta in hästarna tills det lugnat ner sig, men sen kan det ju kanske va så att vissa hästar känner sig tryggare att få vara inne om nätterna för att de kanske är vana vid det, ;)
 
Sv: ute på natten???

Nja gammla hästar blir stela av att stå mkt det kommer du inte ifrån=)
 
Sv: ute på natten???

Mitt 16-åriga halvblodssto och hennes fyramånadersföl går ute dygnet runt sen 27 maj och det kommer dom att få fortsätta med så länge jag ser att dom mår bra av det. Märkte igår att stoet börjat sätta päls nu.
Mitt sto har gått ute dygnet runt minst en månad varje varje sommar de senaste tio åren och hon ska få fortsätta gå på bete långa perioder varje sommar eftersom hon aldrig mår så bra som under betesperioden.
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
Nää men dom gamla kanbehöva lugn och ro oxå...
Kan h*n inte få det i hagen då? Är hästen ensam i hagen? Då har den ingen som kan vakta. NU är det knappast så mycket insekter att dom behöver stå inne för den sakens skull.
 
Sv: ute på natten???

mina hästar går ute tills mitten av okt i år sen ska dom hem till mitt lösdriftstall . då är allt klart så därför går dom ute tills dess utan tak bara skog . :love:
 
Sv: ute på natten???

Korven skrev:
Kan h*n inte få det i hagen då? Är hästen ensam i hagen? Då har den ingen som kan vakta. NU är det knappast så mycket insekter att dom behöver stå inne för den sakens skull.
Mitt sto är 8 år... och ja hon går själv... Min häst står inte inne pga av insekterna bara utan att jag vill ha henne inne då hon sover bättre inne + att det är svårt att ha henne ute innan tävlingar osv. Sen som jag har skrivit innan så är hon inte sig själv när hon går ute...

Det jag skrev om gamla hästar behöver lugn och ro, det var inte om min häst.
 
Sv: ute på natten???

Kul att du skriver att din häst är sig själv när hon står i en box:)
 
Sv: ute på natten???

Mitrolle skrev:
Hon ligger inte ner ute och man kan ju heller inte linda henne när hon går ute, vilket hon behöver för lederna.

Varför kan du inte linda när hon går ute?

Min gamla måste lindas nattetid om hon inte får gå ute dygnet runt...
 
Sv: ute på natten???

jag har fortf. mina hästar ute på natten..det är väl skönt för dom att vara ute så mkt som möjligt.
 
Sv: ute på natten???

Jag brukade alltid ha mina hästar ute på natten så länge det gick. Släppte ut dem i maj och lät dem gå ute till mitten av oktober. (med täcke på natten när det blev kallare ute. Hästarna blev mådde mycket bättre av det och det märktes när man red dem också.
 
Sv: ute på natten???

Trissa skrev:
Varför kan du inte linda när hon går ute?

Min gamla måste lindas nattetid om hon inte får gå ute dygnet runt...

Varför? Jo för att jag vill inte att hon ska riskera att få skav när hon går runt med lindorna ute, dessutom blir det för långa intervaller. Sedan blir det ju blött också om det regnar eller är dagg i gräset.

Hon har nu varit inne i 10 dagar ungefär, hela hästen är piggare, gladare, känns fräschare, gallorna har gått ner osv.
Min häst mår bäst av att få vila inne, ute vilar hon inte på samma sätt eftersom hon alltid vaktar flocken.
 
Sv: ute på natten???

tamsan skrev:
Kul att du skriver att din häst är sig själv när hon står i en box:)
jo men det är hon..

Hon är van att gå stå inne i box på nätterna året om... Det är därför hon inte känns lika bra när hon står ute på nätterna.
Hon mår bra av att stå i box på nätterna, och det med basta.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
583
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp