ute på natten???

Sv: ute på natten???

våra hästar är inne på natten.. dom är tryggast då och dom går inte på bete heller. (det är tävlingshästar allihopa) dock har 2 av dom gått på bete dagtid under ca 3 veckor.

ni får väl tycka vad ni vill men så är det och det tycker vi är bäst! alla tycker ändå olika så vad man än skriver och tycker så är det fel hos någon annan!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ute på natten???

mackan skrev:
KL

Våra hästar står inne dagtid ca 6-8 timmar eftersom det är värmebölja sen 3 veckor tillbaka och hemskt med broms och flygfän.
Från början skulle de vara inne natt eftersom vi tränar och tävlar, men nu har vi vänt på det så de går ute natt och står inne några timmar om dagen istället.

de kommer springandes när man kommer på morgonen och vill ifrån ohyran in i stallet, där de ställer sig och sover eller lägger sig ner såfort de ätit lite frukost.

Jag tycker inte man kan använda skällsord eller fördöma folk för att de vill ha sina hästar inne halva dygnet fast det råkar vara sommar.
Varför är det ok att de står inne vintertid, men helt plötsligt för att det är sommar så SKA de vara ute dygnet runt oavsett väder och miljö förhållanden? Tyvärr är svaret i många fall att det är smidigast fär MÄNNISKAN som vill ha sommar semester...

sen håller jag med det många svarat att det är viktigt för hästarna att också få vara hästar och umgås i flock många timmar med mycket utevistelse, och att detta ofta sammanfaller med sommartid är väl helt ok.
Men det innebär inte att man ska blunda för hur hästen mår pga väder och flygfän för att banne mig, den SKA vara ute dygnet runt "för det är sommar och då ska den vara ute punkt slut"...
Använder man hästen och arbetar den intensivt så kan det bli slitigt för den att vara ute i 30 graders värme hela dagen, sen ridas/tränas/tävlas, och sen gå ut igen. Då får man anpassa så att hästen kan fungera utan att bli för trött och sliten. Det är Vettig Djurhållning för mig.

:bow: :bow: :bow: Kunde inte sagt det bättre själv....
 
Sv: ute på natten???

När jag hade tävlingshästar så gick de ute på nätterna o så tog jag in dem tidigt på morgonen eller mitt på dan, då fick de sova i några timmar och så tränade vi på kvällen. JAg upplevde att de tyckte träningen var jobbig om de inte fått sova ett tag. Nu när jag har en promenadhäst så ska hon vara ute tycker jag men står inne om det är mkt insekter dessutom har hon föl.
Hon vill gärna in på kvällen i början men när hon fått havren på kvällen sen så vill hon inte in längre...
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
hästar sover bättre inne då dom kan slappna av och ite vara på sin vakt hela tiden...

Nej, hästar sover bäst ute. Din utsaga ovan gäller enbart ensamhästar och de hoppas vi får sällskap snart med nya föreskrifter!

Om en häst får gå i känd flock DYGNET RUNT så bygger de upp ett förtroende för varandra och sover himla bra när de andra vaktar. En ensamhäst slappnar tyvärr aldrig riktigt av, oavsett om de är inboxade eller i hage.

En häst i flock som har frihet att fly åt vilket håll den önskar är en trygg häst.
 
Sv: ute på natten???

Självklart skall man anpassa djurhållningen så att ens hästar mår bäst!

Men jag anser att de allra flesta hästar mår bäst av att gå ute 24/7/365, dvs ALLTID.

Undantagen är hästar som av medicinska skäl kräver annan vård och hästar som ligger i extrem tävlingsträning.
 
Sv: ute på natten???

sjoberga skrev:
Självklart skall man anpassa djurhållningen så att ens hästar mår bäst!

Men jag anser att de allra flesta hästar mår bäst av att gå ute 24/7/365, dvs ALLTID.

Undantagen är hästar som av medicinska skäl kräver annan vård och hästar som ligger i extrem tävlingsträning.


Självklart har du rätt. Hästar i grunden är skapade för rörelse och utevistelse och väljer självklart och mår bäst av det om de ges möjlighet.

Jag kommenterade mest hästar som står inne vanligtvis resten av året - att beslutet då bara för att det är sommar att de ska gå ute dygnet runt, inte nödvändigtvis härstammar i att det är för hästens bästa, utan ofta har det att göra med att det passar människan.

det är framför allt temperatur och ohyra sommartid kombinerat med att man kräver prestation av dem, som gör att jag tycker det är humant och befogat att ge dem en paus från utevistelsen och låta dem komma in emellanåt och vila upp sig.
 
Sv: ute på natten???

Grållens vän skrev:
Björk som dra så mycket fluggor och mygg, stackars häst...
jo men det blir ändå inte så mky för det blåser ganska friska vindar där. men om det är vindstilla så är det inte jätte kul. med då går dom oftast till en annan denl av hagen där dom får skugga av ekar istället..
 
Sv: ute på natten???

Grållens vän skrev:
skit snack. sluta förmännskliga din häst...

Hästen trivs bäst ute, för det mesta..

Men känner du min häst?? Hon trivs jätte bra inne på nätterna och har det gött ute på dagarna8 då det inte är för varmt)

alla har sina hästar på sitt sätt och du och jag har våra hästar på två olika sätt..
Jag fär männsklar inte min häst alls men jag tycker att min häst mår bäst att gå inne på nätterna...
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
Hur många här inne har sina hästar ute på nätterna nu på sommaren??


jag själv har alltid mitt sto inne på nätterna, då jag tycker det känns bäst så. Dom sover som sagt bäst inne...:)
(Men nu fick hon gå ute en vecka då stallet inte är klart.)


Tror du på fullt allvar att din häst sover alla de timmarna som den står inne i boxen?????

/Fanny.
 
Sv: ute på natten???

sjoberga skrev:
Självklart skall man anpassa djurhållningen så att ens hästar mår bäst!

Men jag anser att de allra flesta hästar mår bäst av att gå ute 24/7/365, dvs ALLTID.

Undantagen är hästar som av medicinska skäl kräver annan vård och hästar som ligger i extrem tävlingsträning.


Tycker som du att hästar mår bra av att gå ute så mycket som möjligt, men många av de raser vi har här är inte gjorda för vårt klimat. Araberna kommer t.ex. från ett mycket varmare klimat och trivs kanske inte så bra ute dygnet runt under de kallare och regnigare månaderna.

Man måste ju helt klart se efter hästens behov. Men visst, jag håller självklart med dig om att hästar ska gå ute så mycket det bara går!!

/Fanny.
 
Sv: ute på natten???

Armani__ skrev:
Tror du på fullt allvar att din häst sover alla de timmarna som den står inne i boxen?????

/Fanny.
Nää och det har jag inte sagt att hon gör...
 
Sv: ute på natten???

Korven skrev:
Hur många av araberna är uppfödda i Arabien eller dom varma länderna därikring?
det är inte många tror jag iallafall.

Men araberna och även fullbloden har en väldigt tunn hårrem ändå...
 
Sv: ute på natten???

Korven skrev:
Hur många av araberna är uppfödda i Arabien eller dom varma länderna därikring?


Jag menade inte att de var det, men att de har sitt ursprung där.

De har, precsi som My Beauty skrev, en tunn hårrem och är kanske inte dierkt vana vid vårt kyligare och "blötare" kllimat.

/Fanny.
 
Sv: ute på natten???

Armani__ skrev:
Nej, men du skrev att hon sover bättre inne, hur vet du det?
Detta är ganska intressant.


/Fanny.
för när hon går ute är hon inte sig själv, det känner jag när jag handskas med henne och i ridningen.
hon är tröttare och har inte samma prestations förmåga som hon har när hon står inne.

Hoppas det är ett bra svar till dig.
 
Sv: ute på natten???

Mina har gått ute 3 månader i sommar, den ena är 3 år och den andra 21.
De har haft insektstäcken på sig för att slippa insekterna dagtid.

Nästa år ska de nog inte gå ute dygnet runt mer än 1 månad för den gamla blir så sliten av att aldrig vila något. Hon ligger inte ner ute och man kan ju heller inte linda henne när hon går ute, vilket hon behöver för lederna.
Så de kommer nog få gå in någon del av dygnet nästa år.
 
Sv: ute på natten???

Mitrolle skrev:
Mina har gått ute 3 månader i sommar, den ena är 3 år och den andra 21.
De har haft insektstäcken på sig för att slippa insekterna dagtid.

Nästa år ska de nog inte gå ute dygnet runt mer än 1 månad för den gamla blir så sliten av att aldrig vila något. Hon ligger inte ner ute och man kan ju heller inte linda henne när hon går ute, vilket hon behöver för lederna.
Så de kommer nog få gå in någon del av dygnet nästa år.
jag lindar mitt sto inne på nätterna oxå och det går som du skrev inte om hästen går ute.

jag tror att det är nog skönt för din "gamling" ( om jag får säga så) att få stå inne. Då behöver hon inte vifta bort alla oönskade små djur osv, utan hon kan ta det lugnt och få lugn och ro.
 
Sv: ute på natten???

My Beauty skrev:
Hur många här inne har sina hästar ute på nätterna nu på sommaren??


jag själv har alltid mitt sto inne på nätterna, då jag tycker det känns bäst så. Dom sover som sagt bäst inne...:)
(Men nu fick hon gå ute en vecka då stallet inte är klart.)

Min medryttarhäst går ute hela natten, ibland har han fått stå inne på dagen eftersom att det var så mycket insekter förut. Jag tycker att han är som lugnast ute, han står oftast "mer på sin vakt" i stallet och ser orolig ut, men inte ute. :banana:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
583
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp