Utbruten: Den tragiska dödsskjutningen

Jag menar att de är irrelevanta eftersom jag anser att de bör agera likadant oavsett vem som håller i vapnet. Även om de såg att han hade DS. Även en person med DS kan skjuta ihjäl andra. Agerandet bör och ska därför vara detsamma om de får ett potentiellt vapen riktat emot sig.

Jag har också reagerat på detta. Om polisen ser en man vifta med och sikta med en pistol och ser att mannen verkar ha downs syndrom ska de tänka "jaha, han har downs och då vet vi att han bara är snäll och glad". Hur kan man någonsin vara säker på att en människa inte är farlig, oavsett diagnos?

På mina dementa föräldrars boende finns inga sådana begränsningar. Det är inget renodlat demensboende, men det är inte bara mina föräldrar som varit dementa där vad jag sett. Att där inte finns vare sig larm, koder eller annat kan alltså bero på det du säger.
Oj, har boendet inga problem med dementa som går ut? Svärmors boende måste man slå en kod för att låsa upp hissen om man vill åka ner, trots det händer det att några lyckas virra sig ut och det blir pådrag för att hitta på dem. Men det är ett renodlat demensboende så de kanske har en större arbetsbelastning att hålla alla på rätt ställe. De har även mindre rörelselarm som de kan sätta in på rummen om det behövs, svärmor hade en period när hon var sämre och ramlade ofta, då satte de in det för att hinna dit innan hon klev upp ur sängen och minska risken för fall.
Det är en svår balansgång det där, å ena sidan riskerar man problem med begränsning av rörelsefriheten och å andra sidan blir det rama skri om någon råkar illa ut för att de har kunnat ta sig ut obevakade. Det boendet svärmor bor på har tack och lov upptäckt snabbt att någon har traskat iväg och hunnit på dem strax utanför boendet.

Oj, har boendet inga problem med dementa som går ut? Svärmors boende måste man slå en kod för att låsa upp hissen om man vill åka ner, trots det händer det att några lyckas virra sig ut och det blir pådrag för att hitta på dem. Men det är ett renodlat demensboende så de kanske har en större arbetsbelastning att hålla alla på rätt ställe. De har även mindre rörelselarm som de kan sätta in på rummen om det behövs, svärmor hade en period när hon var sämre och ramlade ofta, då satte de in det för att hinna dit innan hon klev upp ur sängen och minska risken för fall.
Det är en svår balansgång det där, å ena sidan riskerar man problem med begränsning av rörelsefriheten och å andra sidan blir det rama skri om någon råkar illa ut för att de har kunnat ta sig ut obevakade. Det boendet svärmor bor på har tack och lov upptäckt snabbt att någon har traskat iväg och hunnit på dem strax utanför boendet.
Jag vet faktiskt inte. Men jag brukar säga till min syster att vi nog ska vara tacksamma över att mamma var så rörelsehindrad som hon var, och pappa så rörelsehindrad som han är ... ingen av dem skulle ha klarat sig ut helt enkelt.

Och där kommer ju den andra mannen in i bilden. Han som inte kunde språket och därför inte kunde göra sig förstådd. De kanske inte hade väntat 5-10 minuter om de förstått vad mannen försökte säga.
Absolut, så är det troligen.
Känns som att en alltid kommer tillbaka till att det är just en tragisk kedja av händelser. Varenda liten del i händelseförloppet har verkligen gått så fel som det kunnat. Tänk om han fått med sig en annan leksak, om han gått någon annanstans, om det varit lite ljusare ute, om...

Jag har också reagerat på detta. Om polisen ser en man vifta med och sikta med en pistol och ser att mannen verkar ha downs syndrom ska de tänka "jaha, han har downs och då vet vi att han bara är snäll och glad". Hur kan man någonsin vara säker på att en människa inte är farlig, oavsett diagnos?
Nej de ska tänka där är en person som har en mognad och förståelse som ett litet barn och därmed behandla vederbörande som ett barn. Om det varit just ett barn som blivit ihjälskjutet hur hade diskussionen sett ut då. Det är ju det som hänt nu, ett barn har dödats för att han såg vuxen ut och inte kunde kommunicera.

Jag vet faktiskt inte. Men jag brukar säga till min syster att vi nog ska vara tacksamma över att mamma var så rörelsehindrad som hon var, och pappa så rörelsehindrad som han är ... ingen av dem skulle ha klarat sig ut helt enkelt.
Säg inte det, den som var värst på att "rymma" var en som fick en elrullstol, hen var överlycklig över att kunna ta sig iväg på egen hand, det hade hen inte kunnat gjort på många år. Så det var idel solsken även om personen ständigt ville upptäcka världen. ;) Lyckan över att kunna röra sig fritt fick vinna över att förenkla för personalen och ha hen i en vanlig rullstol och vara utlämnad åt personalen att ta sig fram. Men de gör mycket utflykter tillsammans också så när nyhetens behag hade lagt sig så blev det lite lugnare. :D

Nej de ska tänka där är en person som har en mognad och förståelse som ett litet barn och därmed behandla vederbörande som ett barn. Om det varit just ett barn som blivit ihjälskjutet hur hade diskussionen sett ut då. Det är ju det som hänt nu, ett barn har dödats för att han såg vuxen ut och inte kunde kommunicera.
Inte för att han inte kunde kommunicera, för att han inte följde polisens uppmaningar. Vilket i sin tur berodde på att han inte förstod situationen. Men det är en principiell skillnad.
Om någon dödas för att han har en funktionsnedsättning, eller på grund av sin funktionsnedsättning hamnar i en situation som leder till att han dödas är väsentligt olika saker. (de som dödades av nazisterna dödades för att de var funktionshindrade, judar osv.)
Och han var inte ett barn som såg vuxen ut. Han var en vuxen som hade ett funktionshinder.

Inte för att han inte kunde kommunicera, för att han inte följde polisens uppmaningar. Vilket i sin tur berodde på att han inte förstod situationen. Men det är en principiell skillnad.
Om någon dödas för att han har en funktionsnedsättning, eller på grund av sin funktionsnedsättning hamnar i en situation som leder till att han dödas är väsentligt olika saker. (de som dödades av nazisterna dödades för att de var funktionshindrade, judar osv.)
Och han var inte ett barn som såg vuxen ut. Han var en vuxen som hade ett funktionshinder.
Han hade en mognad och en förståelse som ett barn som en treåring hade läkarna bedömt.

Man kan alltid utbilda mer, men det var inte det jag frågade om utan om du kan se faran i situationen. Ja noterar att du undviker att svara. Jag känner dock ingen som skulle vara oberörd under vad de uppfattar som ett automatpipa riktad mot sig. Ärligt talat hade jag förmodligen blivit mer orolig om jag visste det jag vet om mannen. En treåring har inte riktigt koll på vad denne gör. Det är vapnet och hur pass mycket koll man har på det som skrämmer.

Angående utbildning och facket, det kan vara ett sätt att försvara poliserna att hävda att de saknar utbildning. Jag tvivlar på att någon utbildning före detta osannolika scenario uppstod skulle komma på tanke på att informera/träna på situationer liknande den här.
Jag skriver gång efter annan att jag tycker att det är lite oroande att så pass många verkar omedelbart ta en hotad polis perspektiv. Och som svar på det, är det just det perspektivet du vill få mig att anta.

Det hade ju varit jättebra om killen hade riktat sin leksak mot mig. Jag är ju obeväpnad. Sen hade han väl försökt få med mig i leken och jag hade sett att han hade downs och att vapnet var en leksak. Sen hade jag försökt hjälpa honom att hitta hem eller nåt.

Jag skriver gång efter annan att jag tycker att det är lite oroande att så pass många verkar omedelbart ta en hotad polis perspektiv. Och som svar på det, är det just det perspektivet du vill få mig att anta.

Det hade ju varit jättebra om killen hade riktat sin leksak mot mig. Jag är ju obeväpnad. Sen hade han väl försökt få med mig i leken och jag hade sett att han hade downs och att vapnet var en leksak. Sen hade jag försökt hjälpa honom att hitta hem eller nåt.

Jo, det vore ju ett betydligt bättre scenario :( Men tyvärr det var extremt många olyckliga omständigheter just där och då.

Han hade en mognad och en förståelse som ett barn som en treåring hade läkarna bedömt.
Och fortfarande så ÄR man inte ett barn, oavsett vilka funktionsnedsättningar man har.
Att ha en förmåga till komplext tänkande etc. på en nivå som är jämförbar med en treårings betyder inte att man rakt av som helhet fungerar likadant som ett treårigt barn gör.
Nej de ska tänka där är en person som har en mognad och förståelse som ett litet barn och därmed behandla vederbörande som ett barn
Och vuxna människor ska inte behandlas som småbarn. De ska bemötas på ett sätt som är anpassat efter de funktionshinder som de har, men fortfarande som vuxna.

Nu har jag inte läst alla svar i tråden - vilket jag kommer att göra, men jag vill ändå skriva.

Först och främst är det oerhört tragiskt att det här har hänt och jag vill inte ens tänka på varken hur Erics föräldrar eller de inblandade poliserna mår. Som så många andra sagt - en sån här sak bör ju inte få hända.

Men. När jag som polis kommer till mitt jobb är mitt främsta mål att jag ska komma hem igen efter att ha avslutat mitt pass. Detsamma gäller mina kollegor. Under tiden vi arbetar ska vi skydda oss själva samt allmänhet som riskerar att bli utsatta för brott.

Jag har tagit i ett flertal vapen - replikor och riktiga, och har haft extremt svårt att avgöra vilka som är riktiga eller ej. Det har inte med dålig vapenkännedom att göra (även om jag är långt ifrån en expert) utan det har att göra med att replikorna är så jävla bra gjorda.

Riktar någon ett vapen mot mig hinner jag inte se huruvida det är äkta eller ett airsoftvapen/replika. Jag kommer göra mitt jobb och avsluta ett angrepp. Siktar en person på mig/kollega/tredje man med ett vapen så är det ett angrepp som jag måste försöka avstyra. Mitt mål är att överleva.

Det här kommer alltid att vara en tragedi - men jag har svårt att tro att kollegorna hann se att det var ett leksaksvapen. Eller att Eric hade downs. Jag kan inte tala för dem, men jag vill komma hem efter varje arbetspass. Jag vill leva, även om jag valt det yrket jag valt.

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 364
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 792
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
786
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama