Utbruten: Den tragiska dödsskjutningen

Det mamman nu sa att var att han hade en låda leksaker från när han var liten under sin säng hos pappan. Där fanns leksaksgeväret men där fanns också en barbiedocka som han gillade. Tänk om han fått med sig den i stället? Sa alltså hon.
Det är så fruktansvärt sorgligt :(.

Det är så fruktansvärt sorgligt :(.
Ja eller hur. Det är bortom vad man kan fatta.

300 mc ska köra i kortege för killen i morgon, eftersom han älskade hojar. Och både initiativtagaren och mamman resonerar så fint:

”Men både föräldrarna och arrangören är tydliga med att ceremonin inte på något sätt får handla om att anklaga polisen för Eric Torells död. Om man uttrycker sådana åsikter kommer man att få lämna kortegen, säger initiativtagaren Christer Axenryd.
Mamman Katarina Söderberg hoppas att den stora uppmärksamheten kring Eric Torells död ska leda till en förbättring.
– Allting går ut på att hedra Eric, ingenting på att fördöma polisen som grupp. Det är fruktansvärt att de har skjutit ihjäl min son, men ingenting blir bättre av att hålla på att pajkasta dem, där får utredningen ha sin gång. Vi manifesterar Erics minne, och allt ska handla om det. Och att detta eventuellt kan leda till någonting, en förbättring för framtiden, så att detta aldrig händer igen, säger Katarina Söderberg.” (Aftonbladet)

För att en vuxen människa är myndig och inte får låsas in.
Och inte har några vårdnadshavare.
Som alltså inte har ansvar vare sig för personen eller omgivningen på det sättet som föräldrarna till en treåring.

Absolut. Men en god man har knappast rätt att besluta om inlåsning.
Och inte den typen av direkt ansvar i den löpande vardagen som @hastflicka talade om.

Fast det ar bara ni och nagra till som talat om att LASA IN nagon.
Det som talades om nar jag steg in i den har diskussionen var att ha LARM pa dorren sa att man vaknar och kan ta hand om den som forsoker rymma, eller andra atgarder (nattvakt, whatever) sa att inte en person med en trearings mentala status ska kunna ta sig up pa Stockholms gator aldeles sjalv. Vare sig det ar pa natten eller dagen.
Sjalvklart maste det finnas nagon som ar ansvarig for honom. Ingen med en trearings mentala formagor kan se till att skota varken sin hygien, matvanor eller annat utan hjalp.

Men alltså man får inte låsa in någon överhuvudtaget vare sig dom är myndiga eller omyndigförklarade. Det är jättestrikta regler på sådant.

Rörelselarm är väl inte optimalt. Isåfall ett dörrlarm som tex de flesta dementa som bor hemma har.

Men alltså man får inte låsa in någon överhuvudtaget vare sig dom är myndiga eller omyndigförklarade. Det är jättestrikta regler på sådant.

Rörelselarm är väl inte optimalt. Isåfall ett dörrlarm som tex de flesta dementa som bor hemma har.

Ett rörelselarm kan riktas/ställas vart man vill. Men dörrlarm låter ju också som en god idé.

På äldreboenden brukar de ofta ha en kod för ut/in-passage. På min farmors boende (hon är lite dement) står det: ”slå in nuvarande årtal baklänges för utpassage”. Det fungerar rent krasst som ett lås, de som som är snurriga klarar inte den utmaningen helt enkelt. (Såklart får de gå ut, men bara inte smita ut själva).

Senast ändrad av en moderator:
Det som talades om nar jag steg in i den har diskussionen var att ha LARM pa dorren sa att man vaknar och kan ta hand om den som forsoker rymma, eller andra atgarder (nattvakt, whatever)
Och det räknas som en inlåsande åtgärd/inskränkningar av den personliga integriteten/friheten
- vilket du helt enkelt inte får ha hur som helst.

Och det är ju inte heller något en får införa hur som helst, bara för att förtydliga.
(Även om en kan tycka att det är bra så är det ju också en åtgärd som en behöver ha rejäla grunder för och inte bör göra per automatik)

Fast det ar bara ni och nagra till som talat om att LASA IN nagon.
Det som talades om nar jag steg in i den har diskussionen var att ha LARM pa dorren sa att man vaknar och kan ta hand om den som forsoker rymma, eller andra atgarder (nattvakt, whatever) sa att inte en person med en trearings mentala status ska kunna ta sig up pa Stockholms gator aldeles sjalv. Vare sig det ar pa natten eller dagen.
Sjalvklart maste det finnas nagon som ar ansvarig for honom. Ingen med en trearings mentala formagor kan se till att skota varken sin hygien, matvanor eller annat utan hjalp.
Du skrev om att hindra att rymningar sker i det inlägg jag svarade på. Det går ju bara att göra med inlåsning eller annat tvång. Inte med ett larm som talar om när det har hänt. Därav att jag uppfattade dig så.
Men både förebygga och ha åtgärder för att hantera när det sker kan man ju så klart.

Räknas verkligen ett dörrlarm dit? Alltså ett larm som larmar, inte ett som låser dörren.

Fast nu börjar vi kanske gå lite OT...
Fast Det måste väl finnas nåt man får/kan ha som säkerhet i sådana fall? Samma sak med dementa? Handlar ju om deras egen säkerhet.
Alltså såhär, det vi fått till oss av IVO i liknande fall är att det ska bra mycket till innan sådana lösningar används (och det ska alltid göras personliga bedömningar samt förankras och godkännas av personen det berör på något sätt). Att ha ett dörrlarm är en begränsning/skyddsåtgärd som en helt enkelt inte får använda slentrianmässigt (även om personerna en vill skydda är sådana som avviker) eftersom det är att övervaka/begränsa. Och framförallt vuxna människor har rätt att avvika när/om dom vill - så visst, det går att ha dörrlarm/rörelselarm men det är inte att ”bara sätta in” eller ha ifall någon person kan tänkas avvika för att den gjort det tidigare :)

Men, nog med OT för min del, vad som gäller generellt och vad som gjorts/kunde gjorts i det här fallet känns dels onödigt att spekulera i såhär efteråt och också med risk att skuldbelägga.

Alltså såhär, det vi fått till oss av IVO i liknande fall är att det ska bra mycket till innan sådana lösningar används. Att ha ett dörrlarm är en begränsning/skyddsåtgärd som en helt enkelt inte får använda slentrianmässigt (även om personerna en vill skydda är sådana som avviker) eftersom det är att övervaka/begränsa. Och framförallt vuxna människor har rätt att avvika när/om dom vill - så visst, det går att ha dörrlarm/rörelselarm men det är inte att ”bara sätta in” eller ha ifall någon person kan tänkas avvika för att den gjort det tidigare :)

Men, nog med OT för min del, vad som gäller generellt och vad som gjorts/kunde gjorts i det här fallet känns dels onödigt att spekulera i såhär efteråt och också med risk att skuldbelägga.

Check! Slut på OT, jag blev bara så förvånad. :)

Alltså såhär, det vi fått till oss av IVO i liknande fall är att det ska bra mycket till innan sådana lösningar används. Att ha ett dörrlarm är en begränsning/skyddsåtgärd som en helt enkelt inte får använda slentrianmässigt (även om personerna en vill skydda är sådana som avviker) eftersom det är att övervaka/begränsa. Och framförallt vuxna människor har rätt att avvika när/om dom vill - så visst, det går att ha dörrlarm/rörelselarm men det är inte att ”bara sätta in” eller ha ifall någon person kan tänkas avvika för att den gjort det tidigare :)

På mina dementa föräldrars boende finns inga sådana begränsningar. Det är inget renodlat demensboende, men det är inte bara mina föräldrar som varit dementa där vad jag sett. Att där inte finns vare sig larm, koder eller annat kan alltså bero på det du säger.

På mina dementa föräldrars boende finns inga sådana begränsningar. Det är inget renodlat demensboende, men det är inte bara mina föräldrar som varit dementa där vad jag sett. Att där inte finns vare sig larm, koder eller annat kan alltså bero på det du säger.

Fast det är ju extremt ovanligt att det är öppet. Är det ju inte ens till vanliga lägenheter. De flesta har ju portkod till sina trappuppgångar eller en blupp eller vad det heter.

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 364
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 792
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
786
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama