Utbruten: Den tragiska dödsskjutningen

Svarar på alla dina poster?? Haha, knappast.

+ @hastflicka

Ja, varför hade de inte larm? Eller lås? Eller låste in honom på rummet? Eller vakade vid hans säng? Eller hade en baby watch eller vad det heter vid sängen? Eller bojade honom i sängstolpen? Eller flyttade ut i skogen med honom?

Som @Shaggy säger: det är (förbaskat) lätt att vara efterklok. Och skuldbelägga sörjande föräldrar för vad de BORDE gjort.

För att det finns lagar och regler som handlar om huruvida någon får bli inlåst eller ej/ifråntagen sina personliga integritet.

Att dessutom påpeka i efterhand att dom kanske borde haft larm på dörrarna känns rätt lågt, eftersom det antyder att det är fel att han inte blev inlåst pga sina funktionsnedsättningar och att hade dom bara gjort det så hade han varit vid livet - alltså bär dom som ”lät honom rymma” en stor del av skulden. :crazy:

Om ett trearigt barn ofta rymmer ut pa Stockholm's gator forvantar vi att foraldrarna pa nagot satt ser till att det inte hander. Varfor har man inte samma forvantningar pa foraldrarna/vardhavarna till en vuxen man med en trearings capacitet?

Att skuldbelagga polisen ar okay, men inte vardhavarna for mannen som blev skjuten?

Om ett trearigt barn ofta rymmer ut pa Stockholm's gator forvantar vi att foraldrarna pa nagot satt ser till att det inte hander. Varfor har man inte samma forvantningar pa foraldrarna/vardhavarna till en vuxen man med en trearings capacitet?

Att skuldbelagga polisen ar okay, men inte vardhavarna for mannen som blev skjuten?
I det här fallet sa pappan att det var längesedan det hände. Han sa också att killen brukade rymma även från korttidshemmet. Sådant händer uppenbarligen. ”Ofta” har du alltså lagt till själv.

I det här fallet sa pappan att det var längesedan det hände. Han sa också att killen brukade rymma även från korttidshemmet. Sådant händer uppenbarligen. ”Ofta” har du alltså lagt till själv.

Hoppsan. Det var inte meningen att "lagga till" sjalv. Det ar dock mycket svart for mig att lasa artiklar och se tv-inslag da tidningar ofta vill ha betalt och SVT sager att deras utbud inte ar tillgangligt i mitt land.

Spelar det nagor roll att han ocksa rymmer fran korttids hemmet? I min varld visar det bara att det kanske inte ar ratt hem for nagon som ar rymningsbenagen. Skulle du verkligen acceptera att en liten 3-arig kille rymde mer an en eller tva ganger ut pa Stockholms gator? I min varld ar det da nagot jag ar skyldig att se till att stoppa om jag ar ansvarig for barnet/personen.

Om han nu, istallet for att befinna sig mentalt pa en snall liten killes niva, hade varit nagon som blev valdsam och garna attakerade och slog manniskor ... hade det da varit lika sjalvklart att forsvara att han rymde?

Hoppsan. Det var inte meningen att "lagga till" sjalv. Det ar dock mycket svart for mig att lasa artiklar och se tv-inslag da tidningar ofta vill ha betalt och SVT sager att deras utbud inte ar tillgangligt i mitt land.

Spelar det nagor roll att han ocksa rymmer fran korttids hemmet? I min varld visar det bara att det kanske inte ar ratt hem for nagon som ar rymningsbenagen. Skulle du verkligen acceptera att en liten 3-arig kille rymde mer an en eller tva ganger ut pa Stockholms gator? I min varld ar det da nagot jag ar skyldig att se till att stoppa om jag ar ansvarig for barnet/personen.

Om han nu, istallet for att befinna sig mentalt pa en snall liten killes niva, hade varit nagon som blev valdsam och garna attakerade och slog manniskor ... hade det da varit lika sjalvklart att forsvara att han rymde?
Vem försvarar något som helst? Jag återgav vad jag sett pappan säga. Alltså att det var längesedan han rymde hemifrån - inte ”ofta”. Och korttidshemmet tog med för att visa att inte heller de kunnat fjättra den här killen inomhus.

Du verkar sträva efter att lägga skuld på föräldrarna, jag deltar inte i det.

För att en vuxen människa är myndig och inte får låsas in.
Och inte har några vårdnadshavare.
Som alltså inte har ansvar vare sig för personen eller omgivningen på det sättet som föräldrarna till en treåring.

@LadyCovergirl Nej, jag tänker inte spela med i ditt lilla påhitt. Bara för att jag tycker att poliser ska ha nog med utbildning för att se skillnad på verkliga vapen vs fejkade så betyder det inte att jag på något vis måste bevisa för dig var min egen kunskapsnivå ligger. Jag betackar mig för övriga raljerande svar.
Men det här var ju nästan roligt. Menar du att de ska ha kikare för att öht få en hint om vad det kan vara en människa på håll har i handen? :D

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21AqjR/vittne-traffade-eric-precis-fore-skotten-han-ville-leka

Här står det om mannen som försökte förklara för polisen men som inte kunde språket. Det står också att Eric låg på marken i 5-10 minuter efter skottlossningen och innan poliserna gick fram till honom. Om det är sant så låter det som att de hade kunnat göra mer för att försöka rädda honom efteråt.
Svårt att veta vad som hände såklart, men det ser ju verkligen inte solklart ut..

Fortfarande, han försökte förklara efter skottlossningen och vad för skillnad det hade gjort om han hade lyckats är noll och ingen. Det hade ju redan hänt..
Det låter ju inte som att han dog direkt, han hade kanske kunnat räddats. Om det som grannvittnet säger i artikeln stämmer så har ju uppenbarligen något gått fel, hon menar ju på att han fick ligga på marken i 5-10 minuter innan de gick fram och vände på honom.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lAmm4

Här framgår det att pappan pratat med poliserna när han var ute och letade. Första gången avvisar de honom, andra gången ger de dödsbeskedet.
Det står även att plastvapnet inte alls liknar ett riktigt vapen.

Fast jag vet inte angående det sista. Bilden man kan se på plastvapnet är visserligen suddig, men det är en rätt stor, mörkgrå pistol (eller liknande) och vittnet säger också att han tyckte det var otäckt när Eric kom fram, just för att han inte kunde se om det var ett riktigt vapen eller inte.

Men det här var ju nästan roligt. Menar du att de ska ha kikare för att öht få en hint om vad det kan vara en människa på håll har i handen? :D

Läs gärna resten av mina svar i tråden innan du också hoppar på hån-tåget, tack.

För att han är vuxen - du får fortfarande inte låsa in vuxna personer (inte barn heller för den delen) hur som helst.

Bör inte den här killen ha haft en god man? Efter 18-årsdagen.
Oavsett om han har det eller inte så är det ju ändå inte samma sak som om det vore ett barn och därmed föräldraansvar :)

För att han är vuxen - du får fortfarande inte låsa in vuxna personer (inte barn heller för den delen) hur som helst.

Oavsett om han har det eller inte så är det ju ändå inte samma sak som om det vore ett barn och därmed föräldraansvar :)
Nej, det menar jag inte heller. Jag bara funderade på det.

Läser du inte?

Utbildningsbehovet, som polisfacket pekar på, handlar givetvis om att kunna göra bättre saker än att skjuta.
Man kan alltid utbilda mer, men det var inte det jag frågade om utan om du kan se faran i situationen. Ja noterar att du undviker att svara. Jag känner dock ingen som skulle vara oberörd under vad de uppfattar som ett automatpipa riktad mot sig. Ärligt talat hade jag förmodligen blivit mer orolig om jag visste det jag vet om mannen. En treåring har inte riktigt koll på vad denne gör. Det är vapnet och hur pass mycket koll man har på det som skrämmer.

Angående utbildning och facket, det kan vara ett sätt att försvara poliserna att hävda att de saknar utbildning. Jag tvivlar på att någon utbildning före detta osannolika scenario uppstod skulle komma på tanke på att informera/träna på situationer liknande den här.

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 364
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 791
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
786
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama