Ah jag fattade nog inte riktigt dåNej, det menar jag inte heller. Jag bara funderade på det.
Men troligtvis har han väl en god man, det har väl dom allra flesta som passerat 18 och inte kan sköta sin egen ekonomi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ah jag fattade nog inte riktigt dåNej, det menar jag inte heller. Jag bara funderade på det.
Absolut. Men en god man har knappast rätt att besluta om inlåsning.Bör inte den här killen ha haft en god man? Efter 18-årsdagen.
Ja, det var så jag tänkte. Ansvaret för att hans liv sköts måste ju ha gått över från föräldrarna till någon annan, han kunde ju inte göra det själv.Ah jag fattade nog inte riktigt då
Men troligtvis har han väl en god man, det har väl dom allra flesta som passerat 18 och inte kan sköta sin egen ekonomi.
Nej väljer man att ge vapen så är det bättre med plastiga färgglada och inte helt vapenlika. Jag kan dock inte klandra den som har en replika i sin ägo. Och när de gäller större barn så föredrar de nog mer verklighetstrogna eller i vart fall inte barnsliga. Soft Air Gun, luftpistol/gevär och paintboll är något som är ganska populärt periodvisJa, de är ofta läskigt välgjorda och även om jag nog kan anses vapenliberal (med svenska mått mätt, inte amerikanska...) så ser jag ingen poäng med att ge barn den typen av leksaker.
Nej, absolut inte inlåsning.Absolut. Men en god man har knappast rätt att besluta om inlåsning.
Och inte den typen av direkt ansvar i den löpande vardagen som @hastflicka talade om.
Fast om polisen är korrekt utbildade, gjorde de alldeles rätt. Det viktigaste när ett hot (inbillat eller verkligt) är bekämpat är att kontrollera omgivningen. Om du hölstrar vapnet och springer fram till den misstänkte, då kan jag lova dig att du inte deltagit på en enda lektion i taktiskt tänkande.Det låter ju inte som att han dog direkt, han hade kanske kunnat räddats. Om det som grannvittnet säger i artikeln stämmer så har ju uppenbarligen något gått fel, hon menar ju på att han fick ligga på marken i 5-10 minuter innan de gick fram och vände på honom.
Alltså, det spelar fortfarande ingen roll - bor han någonstans som verkar inom LSS så får han inte bli inlåst hur som helst eller ha en massa skyddsåtgärder kring sig som inte är väldigt väl förankrade.Om han nu, istallet for att befinna sig mentalt pa en snall liten killes niva, hade varit nagon som blev valdsam och garna attakerade och slog manniskor ... hade det da varit lika sjalvklart att forsvara att han rymde?
Det kan ju iofs lika gärna vara någon av föräldrarna som är god man - men som @MiaMia säger så är det inte den typen av ansvar heller över själva vardagen utan mest det ekonomiska. Så i det här fallet tror ju inte jag att god man skulle kunna göra något direkt annorlundaJa, det var så jag tänkte. Ansvaret för att hans liv sköts måste ju ha gått över från föräldrarna till någon annan, han kunde ju inte göra det själv.
Det låter ju inte som att han dog direkt, han hade kanske kunnat räddats. Om det som grannvittnet säger i artikeln stämmer så har ju uppenbarligen något gått fel, hon menar ju på att han fick ligga på marken i 5-10 minuter innan de gick fram och vände på honom.
Det har jag och du verkar, så länge jag inte missat något, stå fast vid att polisen ska kunna se vad det är för vapen på hållLäs gärna resten av mina svar i tråden innan du också hoppar på hån-tåget, tack.
Ja, men det blir inte riktigt som att du får en ny vårdnadshavare.Ja, det var så jag tänkte. Ansvaret för att hans liv sköts måste ju ha gått över från föräldrarna till någon annan, han kunde ju inte göra det själv.
Är man fortfarande myndig? Det var nog att du skrev om myndighet som gjorde att jag kom att tänka på god man.Ja, men det blir inte riktigt som att du får en ny vårdnadshavare.
Andra relationer, uppdragsgivare och befogenheter. Mer som om du anlitar en advokat som ditt ombud och ger fullmakt att agera för din räkning och på ditt uppdrag.
Men om han hade god man eller om föräldrarna skötte det hör väl knappast hit?Är man fortfarande myndig? Det var nog att du skrev om myndighet som gjorde att jag kom att tänka på god man.
Och där kommer ju den andra mannen in i bilden. Han som inte kunde språket och därför inte kunde göra sig förstådd. De kanske inte hade väntat 5-10 minuter om de förstått vad mannen försökte säga.Fast om polisen är korrekt utbildade, gjorde de alldeles rätt. Det viktigaste när ett hot (inbillat eller verkligt) är bekämpat är att kontrollera omgivningen. Om du hölstrar vapnet och springer fram till den misstänkte, då kan jag lova dig att du inte deltagit på en enda lektion i taktiskt tänkande.
Ja man är myndig även om man har en god manÄr man fortfarande myndig? Det var nog att du skrev om myndighet som gjorde att jag kom att tänka på god man.
Men i det här fallet handlar det om en kille som inte kan prata. Vad ska man ta till om man försöker komunicera för att få till en lösning och den som håller vapnet går mot en och viftar med det utan att ge någon annan respons än just det. Kommuniaktion är minst en tvåvägsföretelse och får man ingen respons så måste man ju handla utifrån det hot man ser.Utbildningsbehovet, som polisfacket pekar på, handlar givetvis om att kunna göra bättre saker än att skjuta.
Ja, man har kvar alla befogenheter att agera på egen hand parallellt med att gode mannen kan agera i ditt namn. Han får inte heller gå emot din uttalade vilja (när du kan förstå och uttrycka dig om det).Är man fortfarande myndig? Det var nog att du skrev om myndighet som gjorde att jag kom att tänka på god man.
Ok, tack!Ja man är myndig även om man har en god man
Aha, det är det som är förvaltare. Jag hade förvaltarskap i bakhuvudet också men visste inte vad det var. Tack!Ja, man har kvar alla befogenheter att agera på egen hand parallellt med att gode mannen kan agera i ditt namn. Han får inte heller gå emot din uttalade vilja (när du kan förstå och uttrycka dig om det).
Om det inte bara ska tillföras hjälp, utan du behöver hindras att göra saker eller om det behövs att beslut ska få fattas emot din uttryckliga vilja så får du en förvaltare. Används sparsamt då det är så ingripande, tror främst vid allvarliga psykiska sjukdomar där verklighetsförankringen brister. Man blir inte omyndigförklarad, men man blir av med rättshandlingsförmågan dvs. att ens underskrift/ord saknar verkan.