Utbildning för att klippa hästar??

milly

Trådstartare
Finns det? Eller kortare kurser?!
Eller ska man lära sig på egen hand? Som lärling? :confused:

Jag har aldrig hört talas om någon utbildning men tycker att många verkar tro att man ska på något sätt vara "utbildad" om man klipper hästar... T ex om man ska hjälpa andra med det.

Själv fick jag hjälp av en erfaren FÖRSTA gången men sen har jag klippt själv. Har läst lite i böcker om vad som gäller och hur man kan underlätta klippningen o sådär men annars är det ju "bara att klippa".
Jag har öga för estetik så att få det SNYGGT är inget svårt heller...

Nu har jag äntligen köpt en EGEN maskin och eftersom jag tycker det är så KUL att klippa så hjälper jag gärna andra också... ;)

Sv: Utbildning för att klippa hästar??

Har aldrig hört talas om någon utbildning. Det är bara att klippa på. Övning ger färdighet, som det heter!

Du kan väl klippa dom första hästarna lite billigare, för att öva in dig på dom! Sen när du ser att du kan klippa snyggt tar du fullt betalt! ;)

Jag vet att jag kan klippa snyggt ;) :p och har inga svårigheter med klippning, har gjort det hur många ggr som helst! Provat göra schackrutor på rumpan o allt möjligt... :D
Men mest på min egen.

Anledningen till att jag undrade var för att jag vill börja klippa åt andra nu när jag köpt en egen maskin. Och då känns det som folk förväntar sig att man ska ha någon slags utbildning och vara "proffs" på något sätt... :eek: jag har iaf fått den känslan...

Men då vet jag! Man kan inte utbilda sig utan får bara skaffa sig erfarenhet själv... Och det har jag!! No problems! :bump:

Tack för era svar! :bow:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
  • Låst
Dressyr Man hör ofta att svenska ryttare tycker att det är svårt att hitta dressyrhästar som håller måttet. Antingen är hästen "medioker" eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 168
Senast: Eukaryot
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 874
Senast: Tufs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 907
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar