@vallhund och
@cirkus Jag ska hjälpa er att förstå genom att ge en liten resumé.
Syftet med tråden.
Eftersom det enligt vad som har gått att läsa i tidigare trådar här och på andra forum, samt vad man kan läsa i tidningar, irl osv, så verkar det vara vanligt att hästköpare anser att säljare är oärliga och/eller okunniga. Därför undrade jag varför man som köpare inte tar fram sin egen dressyrhäst från grunden istället för att bli lurad av elaka hästförsäljare.
Med tanke på svaren som jag har fått här så är det, enligt många, för dyrt och krångligt att ta fram sin egen häst, det blir billigare och mindre jobb att köpa. Dessutom verkar alla som svarat vara nöjda med sina hästköp, och därigenom även nöjda med säljarna får man förmoda.
Så då får vi väl hoppas att man slipper läsa inlägg från besvikna hästägare om falska eller okunniga hästsäljare, dåliga uppfödare, dåligt utbildade hästar, kort sagt "oseriösa" säljare i allmänhet. För de flesta som har svarat i tråden har ju aldrig ens hört talas om att någon varit missnöjd med sitt hästköp eller som har råkat ut för eller misstänkt att en skada kan ha funnits innan köp men inte framgått förens några månader efter köp. Kanoners.