utan täcke och utan skor..

Sv: utan täcke och utan skor..

fattar inte varför alla har emot strasser? det är i prinscip samma sak som vildhästmetoden, men det är däremot okej! :confused:

Varken Strasser eller vildhästmetoden är ok om det leder till lidande för hästen. Att låta hästen gå hovöm i månader för att "vänja den" vid att gå barfota är inte acceptabelt, varken för mig personligen eller enligt gällande djurskyddslagstiftning.

Alla hästar som får rätt förutsättningar kan gå barfota.
O det tror jag stenhårt på!!

Jag förstår bara inte varför det är värt det. Att slippa skor är inte ett primärbehov för hästen. Det skadar inte om det görs rätt, det skyddar den. Med rätt förutsättningar menas ofta att hästen får stappla runt en tid i början (som kan vara allt från en vecka till 3 år), att man inte kan rida på vissa underlag, att man inte kan rida hästen vissa delar av året, att den blir känsligare för röta och man ständigt måste hålla efter det..
VARFÖR är det värt det? Om du har en bra hovslagare skadar skorna inte hästen indiekt heller, inte alls faktiskt. Ingen har någonsin kunnat ge mig ett vettigt svar på varför det är värt det. Det är vi som vill ha det naturligt eftersom att det går en trend nu, för hästarna spelar det knappast någon roll..

Senast ändrad av en moderator:

Och med det inlägget ville du ha sagt...vad?:confused:...har inte fått samma uppfattning om tråden som du.:cool:

fattar inte varför alla har emot strasser? det är i prinscip samma sak som vildhästmetoden, men det är däremot okej! :confused:

För mig är inte heller "vildhästmetoden" ok. Har inget emot att hästar går barfota, det har ju hästar i tamt tillstånd, som fixat det, gjort så länge jag har hållit på med hästar och det är 30 år i år, så det är inget nytt under solen även om vissa påstår detta, t.ex. OL.

En häst ska inte verkas efter en "fantasimetod" som jag ser det och inte heller ska man försöka återskapa vildhästars fötter iom. att de ju faktiskt sitter på vilda hästar som lever under olika förutsättningar med olika typer av fötter som följd! Och som jag skrev tidigare, selekteringen ser därmed eljest ut åxå! Just detta med avel och selekteringens olikheter och följder är något som OL med "anhang" verkar glömma bort och tunnelseende kommer man inte långt med!

Kicki :laugh:

Och med det inlägget ville du ha sagt...vad?:confused:...har inte fått samma uppfattning om tråden som du.:cool:

Att jag saknar vetenskapliga bevis bakom en väldig massa uttalanden här. Man kan tro allt vad man orkar men det gör inte saker mer sanna.

Bara det, inget annat.

Ok...fast "alla" har ju inte gått ut med att dom "tror" nåt. Därför uppfattade jag ditt inlägg som lite otydligt...

;)...dock bra att det dyker upp fler som ifrågasätter den vetenskapliga biten. Alltför många går på "tjusigt snack och upplägg"...

;)...dock bra att det dyker upp fler som ifrågasätter den vetenskapliga biten. Alltför många går på "tjusigt snack och upplägg"...

Kritiskt tänkande är en väldigt viktig del i vetenskap, det är så vi rör oss framåt så där har du helt rätt. Det finns det "fint upplägg och tjusigt snack" över allt, nyckeln är kritiskt tänkande, det tror jag på;)

Kritiskt tänkande är en väldigt viktig del i vetenskap, det är så vi rör oss framåt så där har du helt rätt. Det finns det "fint upplägg och tjusigt snack" över allt, nyckeln är kritiskt tänkande, det tror jag på;)

Tror du värre än i kyrkan?:angel::D

Vad du personligen anser och vad som är obestridlig fakta är två vitt skilda saker! :grin:
Till ditt stora förtret kan jag upplysa dig om att jag för närvarande har två hästar och en ponny, en av hästarna är skodd för första gången i sitt 5-åriga liv eftersom hon fick problem med hovarna pga bl a torkan och ökad användning. Samma häst har större delen av sitt liv gått på lösdrift. Min andra häst har levt hela sitt liv på lösdrift och är även han oskodd, men den dagen han behöver skos kommer han att få på sig sånna. Min ponny är oskodd.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag gör vad som är bäst för mina hästar, du ser till några principer och inte till individen. Mitt fullblod fick även hon stå på lösdrift en vinter och gick barfota då hon var dräktig, de dagar jag såg att hon hade problem fick hon gå med täcke och de dagar temperaturerna var bättre kunde hon gå utan. Även här såg jag till vad som var bäst för henne istället för att fanatiskt hylla några vansinniga principer.

Går principerna före individen ska man inte syssla med hästar, dvs när man huvudlöst häver ur sig en massa påståenden att "alla hästar kan" och ska mm så är man i mina ögon otroligt okunnig. :devil:

Skall det vara så naturligt som möjligt får du anpassa ditt bruk av hästen efter årstidsväxlingarna också; blir hästen svettig behöver den endera täcke eller klippning t ex - eller lindrigare ridning.

Hur hästen klarar att gå oskodd beror mycket på hästens hovkvalité och inte minst vilket underlag ni har.

Står mycket bra här, som man måste veta:
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_7.pdf

Det var en bra hemsida. Inser att jag inte alls har för små boxar. Det har jag alltid trott. De är bara 2,5 på ena sidan, men å andra sidan har mått på 3,5 den andra väggen. Jag får alltså peta in en häst på upp till 170 cm, där. Fast det gör jag inte. :grin:

Hälsning Maja

Vad du personligen anser och vad som är obestridlig fakta är två vitt skilda saker! :grin:
Till ditt stora förtret kan jag upplysa dig om att jag för närvarande har två hästar och en ponny, en av hästarna är skodd för första gången i sitt 5-åriga liv eftersom hon fick problem med hovarna pga bl a torkan och ökad användning. Samma häst har större delen av sitt liv gått på lösdrift. Min andra häst har levt hela sitt liv på lösdrift och är även han oskodd, men den dagen han behöver skos kommer han att få på sig sånna. Min ponny är oskodd.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag gör vad som är bäst för mina hästar, du ser till några principer och inte till individen. Mitt fullblod fick även hon stå på lösdrift en vinter och gick barfota då hon var dräktig, de dagar jag såg att hon hade problem fick hon gå med täcke och de dagar temperaturerna var bättre kunde hon gå utan. Även här såg jag till vad som var bäst för henne istället för att fanatiskt hylla några vansinniga principer.

Går principerna före individen ska man inte syssla med hästar, dvs när man huvudlöst häver ur sig en massa påståenden att "alla hästar kan" och ska mm så är man i mina ögon otroligt okunnig. :devil:

Amen till det! :bow:

Kicki :laugh:

by the way.. detta med skor uppfanns när hästarna togs in i stallar, det var först då man såg ett behov av något skydd till hoven..

ringer det en klocka? uppstallade hästar får alltså inte rätt förutsättningar för att gå utan skor..

Vad svaret blir beror på hur frågan lyder:
Varken uppstallade hästar eller hästar på lösdrift/bete behöver skor (undantag den kategorin hästar som har så dålig hornkvalitet att det inte fungerar utan, men de är sällsynta).
Däremot, en häst som rids/tränas Kan behöva skor, beroende på vilket underlag de rids på! En häst som rids i ridhus, mjuk sandpaddock eller mjuka skogsstigar klarar sig faktiskt ofta helt utan skor, medan samma häst som rids mycket på slitande underlag såsom asfalt och sten kan behöva skor för att inte slita ner hovarna sjukligt mycket.

Vidare, vad gäller behov av broddning på vintern beror helt på hur underlaget ser ut där häst bor och nyttjas. Hästarna klarar sig ofta bra i hagen även om det är isigt, men ska en ryttare upp på ryggen och vägarna i området är väldigt isiga får man överväga sko halv/hel för att brodda alt. använda broddade boots. Har provat alla ovan varianter, på olika uppstallningar/lösdrifter. Så länge man anpassar sig efter rådande situation så fungerar det att hålla häst även i svåra miljöer.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lavinia
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 812
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023