utan täcke och utan skor..

Sv: utan täcke och utan skor..

*KL* det är så många unghästar som aldrig haft några skor som tydligt visar att det är ömt att gå på vissa underlag. När man sedan skor dem travar de glatt på och är lättade över att ha skydd på hovarna. Det har inget att göra med att tidigare skoning förstört hästen, utana tt det hästen används till kräver att just den hästen ska ha skor:)

Funkar det utan skor är ju det billigt och praktiskt, men jag förstår inte de här fanatiska inställnigarna åt det ena eller andra hållet. Diskussion om att sko eller inte har man hittat i hundratals år gamla hästböcker, ändå är det fortfarande brukligt att sko hästen, just för att de flesta behöver det när man rider på hårt eller ojämnt underlag. ;)

jag är helt för att försöka och ha hästarna så naturligt som möjligt. men en häst som jobbar så den blir svettig på vintern skulle jag både klippa och lägga täcke på.

Vi har våra hästar på lösdrift, 3 araber och en morgan... Funkar ypperligt.... Om dom blir svettiga lägger vi på dom ett täcke och antingen låter dom stå inne ( har tillgång till boxar) eller släpper ut dom beroende på hur kallt det är.... Dom stormtrivs ute och blir väldigt otåliga när dom får stå inne några timmar och torka... Den enda som kan frysa är morganvalacken, men då oftast på hösten innan han har hunnit sätta all päls och då får han antinge gå in några timmar eller får ett tunnare täcke på sig ett tag...

... men det är MINIMImått ;) och då kanske man inser att det bara är bra med större boxar.

Att jag är SKEPTISK till barfotametoder kan enkelt illustreras med följande bild:
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/verkad.html

Nån som anser att detta är OK blir jag rädd för.

Nej det där är inte okej! Sådär får det absolut inte se ut, men bara för att den hästens ägare eller vem det var som fixat hoven så, så betyder det inte att alla gör det så hästen får lida. Eller hur?
Det finns nog de som skadar hästar fast de bär skor också.

... och enligt artikeln är det inte en privatperson, utan "huvudperson" inom barfotarörelsen som även själv utbildar andra. :crazy: Det finns mycket att läsa även på Hovslagarföreningens sida om just denna häst + trådar (förmodligen låsta?) på Hästvård här på Buke.
Tragisk historia.

Det finns nog de som skadar hästar fast de bär skor också.
Alldeles oavsett vem som skadar hästen hur eller i vilket sammanhang, så gör väl inte det denna metod mera rumsren? Eller är det en ok motivation för dig?

*kl*

Ibland undrar jag om man inte har lösdrift pga slippa allt som har med en uppstallning att göra, å att låta hästen vara barfota för att slippa lite kostnader??? Låter väldigt elakt men har hört alldeles för många (inte i denna tråd) som tycker det är bekvämt med lösdrift så man slipper mocka..............

Vi lägger på sadlar, vi stoppar metallsaker i munnen, vi sitter på deras ryggar och kräver att de ska lyda oss små pluttiga människor, vi drar i deras munnar å klämmer på deras sidor, vi kräver att de ska bära vår vikt, vi leker fjantiga ledarskapslekar å blir upprörda när hästen inte reagarar "som den ska"
varför då inte låta hästen gå in i ett varmt stall på natten å stå/ligga på en mjuk torr bädd?

Hur vi än försöker så är vildhästen långt borta från dagens ridhästar. Det är inte naturligt att bli handskad av en människa så då kan vi lika gärna skämma bort dem med annat oxå. för det är så det låter här, att man inte ska skämma bort sina djur med varma täcken, uppströdda boxar eller järnskor, det låter som de ska härdas??

Alltså :eek::eek::eek: hur kan man ens komma på tanken att verka en hov på det där viset? "Hovslagarens" attityd var så avskyvärd när han bara talade om "era kompisar", kan man inte bara se till hästens bästa?

Min kompis har två russponnyer som hon kör och de fungerar mest som hobbyhästar. De går utan skor och det är en vanlig hovslagare som kommer och verkar de hovarna och det fungear toppen. Varför kan man inte ha en vanlig hovslagare om man vill ha sina hästar barfota?

Jag tror också att ponnyer har större benägenhet att gå barfota eftersom de är lättare och varje hov utsätts för mindre tryck än hos en stor häst.

Alldeles oavsett vem som skadar hästen hur eller i vilket sammanhang, så gör väl inte det denna metod mera rumsren? Eller är det en ok motivation för dig?

Nej, jag menade bara att bara för att någon orsakat en häst skada, genom att verka fel, så betyder det inte att alla gör det. Lixom onödigt att dra alla över en och samma kam. Eller hur?
Det är ju samma sak med verkning av hovar på hästar som har skor.
Även där finns det människor som verkar fel och orsakar skada.

Att verka så hästen tar skada av det är självklart fel! Vare sig de är barfota eller har skor.

Man måste ju kunna använda sunt bondförnut också. En hov får ju absolut inte se ut sådär!

Så hästen ska gå omkring och vara öm i hovarna i ett år??? :eek:
Hästar som är ömma i fötterna ska definitivt ha skor.

Hästar brukar oftast bli ömfotade efter att ha tagit av dom skorna och pga att strålen stöter i marken så blir hästen ömfotad. om hästen blir rätt verkad så brukar inte strålen stöta i marken och därmed inget obehag för hästen. Det kan dock ta flera månader för att hästen ska bli bra och då använder man boots för att hästen inte ska få ont. när hästen är frisk i hovarna så låter man hästen gå utan bootsen i hagen.

Själv tycker jag att järnskorna ofta är bidragande till att hästar får problem med sina hovar.

Själv tycker jag att järnskorna ofta är bidragande till att hästar får problem med sina hovar.
Och du har då uteslutit olika hovvårdare/ hovslagare, livsbetingelser som miljö, foder, träning samt hästens fysiologiska status?
Själv upplever jag det som nästan omöjligt att hitta EN beståndsdel som är så avgörande.

Jag tycker inte det verkar särskilt humant att låta en häst gå i flera månader med ömma hovar. Om det tar så lång tid för att klara av att gå utan skor så kanske den hästen inte är lämplig att låta gå barfota helt enkelt.

Har själv tagit bort skorna på en gammal häst, med "fullblodshovar", jag hade för ett antal år sedan (i samråd med en mycket skicklig hovslagare) och det tog knappt en vecka innan hästen rörde sig helt normalt igen. Häst nr 2 som fick gå barfota (halvblod) var inte öm överhuvudtaget.

*KL*

Bara för att den här tråden blev så urspårad med felaktig information om när och varför man började sko hästar, så tog jag reda på lite kring skons historia.

I Asien för ca 3000 år sen började man rida på hästarna för att lättare kunna ta sig fram i terrängen, samt kunna ta sig till strider utan att vara trött när man kom fram. Man upptäckte att hästarna fick ont i fötterna och att hovarna sprack, så för att lindra det började man linda in hovarna i vass, djurhudar och tygstycken. Plötsligt kunde man rida längre sträckor utan att hästarna blev ömfotade, och någonstans längs kedjan var det någon som kom fram till att ju hårdare material, desto mer hållbara "skor". Så föddes järnskon, som troligen såg ut ungefär som dagens järnskor, med vissa modifikationer. Det har ingenting med uppstallning eller stenlagda gator att göra, eftersom dessa inte ens fanns då. Hästarna skoddes helt enkelt för att deras hovar inte hann med att växa som de skulle när de reds, och därför blev de ömma. Och det är alltså minst ett par tusen år sedan man började sko dem så som vi skor hästar idag. Men, som min hovslagare sa, man vill ju inte ens tänka på hur många hästar som fick sömstick innan de kom på att man bara kan spika i ytterkanten på hoven...

Det finns bevarade skor från 1000-talet som är utformade som våra "vinterskor" med fasta broddar för bättre grepp. Sånt vill man kappast ha på stenlagda gator, och på den tiden var "stallet" knappt uppfunnet, och jag tvivlar på att man använde sig av uppstallning under en tid då de flesta knappt hade hus att bo i själva. Samt att deras "stall" troligen bestod av en hydda med jordgolv där alla djur (och ibland människor) samsades i största möjliga mån.

Allt ovan kan man läsa om lite varstans om man googlar eller frågar personer med lite historiskt kunnande. Vad man vill dra för slutsats är upp till en själv, men jag skor min ridhäst och skäms inte ett dugg för det.

kl

Nu har inte jag orkat läsa riktigt hela tråden, så förlåt om jag upprepar något som någon tidigare sagt på nästan samma sätt. :D
Men jag tycker att det känns som att hästvärlden är uppdelad på antingen "fanatiska" barfotafolk och de som bestämt hävdar att hästar funkar bättre med skor på. (eller så är det helt enkelt så att det mest är de som skriver i trådarna). Jag är inte så insatt, förutom det min mamma har sagt, men såhär tror/tycker jag:
Just nu har vi tre barfotahästar hemma, och en med skor. Jag tycker som så att om hästen fungerar bra utan skor så är det ju jättebra, eftersom det blir mer naturligt för hästen och man "slipper" sko den. Då kan den likagärna få gå utan skor (om man hittar någon som kan verka på ett vettigt sätt) - på det sättet är väl jag en barfotamänniska. Fast förutsättningarna är väl olika bra, t ex så lär det väl vara lättare för en häst som aldrig haft skor att vänja sig vid att gå på hårt underlag än en som "vant" sig vid skor (jämför med hur ont det gör för oss att gå på grus barfota i början av sommaren, men hur fötterna efter några månader "hårdnar"). Men om hästen ömmar i flera månader, även efter att man tagit av ev. boots, så får man väl helt enkelt acceptera att den hästen funkar bättre med skor - antingen för att man "vant" den vid skor eller att den har lite sämre hovkvalitet. För så länge som vi ändå har hållit hästen som sällskapsdjur måste väl ändå hovkvaliteten ha ändrats något? Dessutom är väl inte en vildhäst direkt gjord för att gå på grusvägar och liknande - för stora grässlätter behöver man inte så stenhårda hovar.
Så jag tycker helt enkelt - se hästen som en individ och gör det som funkar bäst. Det skadar aldrig att prova att ta av skorna - eller ännu bättre, aldrig sätta på några - och funkar det så är det jättebra. Funkar det inte, så sätt på skor. Det blir lite tröttsamt med människor som tycker "jag har rätt och såhär är det, punkt". Det gäller ju att se till hästen bästa.

Det här blev ett skitlångt inlägg av en okunnig skitunge som inte ens kan särskilt mycket om det här. :angel: Men men, det här är mina åsikter än så länge iallafall, sedan får man väl se vad som händer med dem när jag lär mig mer om sådant här. :D

Hästar brukar oftast bli ömfotade efter att ha tagit av dom skorna och pga att strålen stöter i marken så blir hästen ömfotad. om hästen blir rätt verkad så brukar inte strålen stöta i marken och därmed inget obehag för hästen. Det kan dock ta flera månader för att hästen ska bli bra och då använder man boots för att hästen inte ska få ont. när hästen är frisk i hovarna så låter man hästen gå utan bootsen i hagen.

Min poäng var att jag inte tycker det är schysst att låta en häst vara öm i hovarna under flera dagar, veckor, månader eller år (vilket den jag svarade tydligen ansåg vara normalt). Oavsett metod, syfte, guru eller vilken anledning man nu vill åberopa.

Är hästen felskodd leder järnskor ofelbart till problem - likväl som att felverkade eller ömma hovar gör det.

Hej!

Har haft oklippta hästar och ridit på vintern trots björnpäls.
Första vintern blev de rätt svettiga, hade alltid täcke på tills morgonen då de var torra igen. I år har jag inte använt täcke lika mycket, dels har jag inte ridit dem lika svettiga och dels har det inte varit mycket till vinter.

Angående skor har jag provat boots och lagt ner en halv förmögenhet på det. Nu kör jag skor istället, det är helt enkelt skönare för mig och hästen. Efter att ridslingan grusats upp ordentligt (styr jag inte över) och femtielfte booten blivit tappad så har jag ledsnat på att lägga ner tid och pengar på dem.

Min poäng var att jag inte tycker det är schysst att låta en häst vara öm i hovarna under flera dagar, veckor, månader eller år (vilket den jag svarade tydligen ansåg vara normalt). Oavsett metod, syfte, guru eller vilken anledning man nu vill åberopa.

Är hästen felskodd leder järnskor ofelbart till problem - likväl som att felverkade eller ömma hovar gör det.

Nej det är verkligen inte schysst att låta hästar gå på bar mark om den ömmar i hovarna. Det FÖRSTÅR jag väl... men kan man inte använda boots tills hästens hovar är färdigrehabliterade då. det tycker jag låter som ett bra sätt att låta hästen gå utan sina järnskor om den är ömfotad.

Hästar med järnskor kan också bli ömfotade. Har varit med om det själv. Hovslagaren rekomderade då sulor. det funkade bra.

Då tycker jag att bootsen oxo är bra. För då behöver man inte riskera att hästen får sömstick heller. En häst som är ömfotad är särskilt känslig för sömstick

Senast ändrad av en moderator:

Nej det är verkligen inte schysst att låta hästar gå på bar mark om den ömmar i hovarna. Det FÖRSTÅR jag väl... men kan man inte använda boots tills hästens hovar är färdigrehabliterade då. det tycker jag låter som ett bra sätt att låta hästen gå utan sina järnskor om den är ömfotad.

Hästar med järnskor kan också bli ömfotade. Har varit med om det själv. Hovslagaren rekomderade då sulor. det funkade bra.

Då tycker jag att bootsen oxo är bra. För då behöver man inte riskera att hästen får sömstick heller. En häst som är ömfotad är särskilt känslig för sömstick

För min del får man göra precis som man vill så länge inte hästen far illa. I det tidigare inlägget pratades det inget om boots - bara att det var vanligt och naturligt att hästen var ömfotad i upp till ett år.

Har också fått rek av hovslagare att låta bli att sko en häst för att förbättra hovkvalitén på hästen. Så hästen rids nu sen ett halvår barfota i skogen på äng och lite asfalt i bland etc. Ska vi rida på grusig väg / stig eller med andra i lite mer tempo med risk att hamna på grus ja då tar vi på boots. Hästens hovar är mycket bättre sen vi började med detta.

*kl*

Ibland undrar jag om man inte har lösdrift pga slippa allt som har med en uppstallning att göra, å att låta hästen vara barfota för att slippa lite kostnader??? Låter väldigt elakt men har hört alldeles för många (inte i denna tråd) som tycker det är bekvämt med lösdrift så man slipper mocka..............

Vi lägger på sadlar, vi stoppar metallsaker i munnen, vi sitter på deras ryggar och kräver att de ska lyda oss små pluttiga människor, vi drar i deras munnar å klämmer på deras sidor, vi kräver att de ska bära vår vikt, vi leker fjantiga ledarskapslekar å blir upprörda när hästen inte reagarar "som den ska"
varför då inte låta hästen gå in i ett varmt stall på natten å stå/ligga på en mjuk torr bädd?

Hur vi än försöker så är vildhästen långt borta från dagens ridhästar. Det är inte naturligt att bli handskad av en människa så då kan vi lika gärna skämma bort dem med annat oxå. för det är så det låter här, att man inte ska skämma bort sina djur med varma täcken, uppströdda boxar eller järnskor, det låter som de ska härdas??

Våra hästar är inte längre bort från vildhästarna än vad vi är från stenåldersmänniskan. Våra kroppar är gjorda för att användas från morgon till kväll men gör vi det? Nej och därför finns många som har problem med rörelseaparaten, vikten mm. Likadant är det för hästarna. Men det är viktigt att inse att alla oavsett om det är en människa eller ett djur så är alla individer, endel anpassar sig snabbt och endel aldrig. Men kan man skapa något som liknar det som naturen ger naturligt, mat, vatten och skydd så varför inte.

Visst måste du mocka även på en lösdrift men kanske inte varje dag men kanske en gång per vecka, mat och vatten ska kollas varje dag lika så hästarna. Alla hagar ska skötas och kontrolleras. Visst du behöver inte gå upp i ottan och göra allt detta dessutom så är man kanske fler som kan hjälpas åt. När jag är i stallet så kan jag ägna en större del av tiden åt hästen nu när den går på lösdrift än när han var installad.

MVH Ann

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lavinia
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 812
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka