Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
... men det är MINIMImåttoch då kanske man inser att det bara är bra med större boxar.
Att jag är SKEPTISK till barfotametoder kan enkelt illustreras med följande bild:
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/verkad.html
Nån som anser att detta är OK blir jag rädd för.
Alldeles oavsett vem som skadar hästen hur eller i vilket sammanhang, så gör väl inte det denna metod mera rumsren? Eller är det en ok motivation för dig?Det finns nog de som skadar hästar fast de bär skor också.
Alldeles oavsett vem som skadar hästen hur eller i vilket sammanhang, så gör väl inte det denna metod mera rumsren? Eller är det en ok motivation för dig?
Så hästen ska gå omkring och vara öm i hovarna i ett år???
Hästar som är ömma i fötterna ska definitivt ha skor.
Och du har då uteslutit olika hovvårdare/ hovslagare, livsbetingelser som miljö, foder, träning samt hästens fysiologiska status?Själv tycker jag att järnskorna ofta är bidragande till att hästar får problem med sina hovar.
Hästar brukar oftast bli ömfotade efter att ha tagit av dom skorna och pga att strålen stöter i marken så blir hästen ömfotad. om hästen blir rätt verkad så brukar inte strålen stöta i marken och därmed inget obehag för hästen. Det kan dock ta flera månader för att hästen ska bli bra och då använder man boots för att hästen inte ska få ont. när hästen är frisk i hovarna så låter man hästen gå utan bootsen i hagen.
Själv tycker jag att järnskorna ofta är bidragande till att hästar får problem med sina hovar.
Min poäng var att jag inte tycker det är schysst att låta en häst vara öm i hovarna under flera dagar, veckor, månader eller år (vilket den jag svarade tydligen ansåg vara normalt). Oavsett metod, syfte, guru eller vilken anledning man nu vill åberopa.
Är hästen felskodd leder järnskor ofelbart till problem - likväl som att felverkade eller ömma hovar gör det.
Nej det är verkligen inte schysst att låta hästar gå på bar mark om den ömmar i hovarna. Det FÖRSTÅR jag väl... men kan man inte använda boots tills hästens hovar är färdigrehabliterade då. det tycker jag låter som ett bra sätt att låta hästen gå utan sina järnskor om den är ömfotad.
Hästar med järnskor kan också bli ömfotade. Har varit med om det själv. Hovslagaren rekomderade då sulor. det funkade bra.
Då tycker jag att bootsen oxo är bra. För då behöver man inte riskera att hästen får sömstick heller. En häst som är ömfotad är särskilt känslig för sömstick
*kl*
Ibland undrar jag om man inte har lösdrift pga slippa allt som har med en uppstallning att göra, å att låta hästen vara barfota för att slippa lite kostnader??? Låter väldigt elakt men har hört alldeles för många (inte i denna tråd) som tycker det är bekvämt med lösdrift så man slipper mocka..............
Vi lägger på sadlar, vi stoppar metallsaker i munnen, vi sitter på deras ryggar och kräver att de ska lyda oss små pluttiga människor, vi drar i deras munnar å klämmer på deras sidor, vi kräver att de ska bära vår vikt, vi leker fjantiga ledarskapslekar å blir upprörda när hästen inte reagarar "som den ska"
varför då inte låta hästen gå in i ett varmt stall på natten å stå/ligga på en mjuk torr bädd?
Hur vi än försöker så är vildhästen långt borta från dagens ridhästar. Det är inte naturligt att bli handskad av en människa så då kan vi lika gärna skämma bort dem med annat oxå. för det är så det låter här, att man inte ska skämma bort sina djur med varma täcken, uppströdda boxar eller järnskor, det låter som de ska härdas??