utan täcke och utan skor..

Sv: utan täcke och utan skor..

Det är viktigt att fråga sig varför! Det är så jag har kommit hit som jag är idag och tror på detta med barfota o lösdrift.

Jag tror faktiskt att alla hästar kan gå barfota! Alla regler har dock undantag, men det procenten är pytteliten. Evolutionen har inte hunnit ändra speciellt mycket, det tar längre tid än den tiden som människan har haft hästen som sällskapsdjur.
Därmed ser hoven ut som den gjorde förr när hästen var vild, beroende av (som resten av kroppens mekanismer o organ) att hästen är i ständig rörelse.. den ligger ner ibland o sover ibland. Men största delen av tiden är den faktiskt i rörelse. Det är då den blir stark. Alla hästar som får rätt förutsättningar kan gå barfota.
O det tror jag stenhårt på!!

Samma sak med täcken.. om hästen får rätt förutsättningar för att gå utan täcke så går det jättebra. Uttrycket "frusen häst" är ju en människo-påhitt. man måste ge dem rätt förutsättningar. Jag är ska köpa en arab, som ska gå utan täcke. Jag känner araber som går utan täcke i nord-norge, där det är betydligt kallare än här.

Du har aldrig sett en häst direkt fara illa av att gå skodd.. men kanske indirekt? Vad vet vi om alla dessa senskador och allt vad det nu är. Järnsko är ett tämligen onaturligt inslag av en hästs liv och dessutom väldigt lite svikt i, som det annars är i hovar. Jag tror personligen att skorna ofta är boven i dramat.

Hästar är olika ja, men deras primära behov är alltid dem samma, och deras fysiologa/anatomiska mekanismer är beroende av att dessa grundläggande byggstenar tillgodoses.

Väldigt bra sagt:banana:..
Och för ni som tror att era hästar fryser?
vet ni när människor fryser?nähä, Jo dom fryser vid 27+c och vet ni när hästar fryser? nähepp inte det heller:P jo dom fryser vid -30 c det är ganska så stor skillnad,däremot om dom blir blöta så fryser både häst och människa vid ganska så höga temperaturer..
Så med tanke på hur snabbt en häst med enbart päls på sig torkar så tar det himla mycket längre tid med ett tungt blött fodrat täcke,då hästen inte kan resa sina hårstrån och torka och hålla värmen själv.Sen ska ju alla hästar ha sällskap och vindskydd antingen i form av kuperade hagar och mycket träd eller ett skydd med tak och tre väggar.och när det gäller skor så försämras hovmekanismen nåt fruktansvärt och skapar hemska problem,sen finns det ju dålig barfotaverkning också men det är ändå bättre än att ha metall under fotsulorna.Hur mår ni efter att ha gått omkring i skor med hård sula?:crazy:.
SJÄLVKLART har vi satt hästarna i en onaturlig miljö men varför göra den värre?vi älskar väl våra fyrbenta vänner som aldrig säger eller gör något ont?eller bor jag på fel planet?kom igen nu hästmänniskor och läs på lite!lycka til med hästköpet och ha många sköna stunder:)

:)
"Går på stålen"? Strålen ska ha kontakt med markytan! Detta kan du läsa om i både hosvlagar- och veterinärlitteratur.
Strålen har kortfattat och förenklat en pumpfunktion som gör att hovens funktioner stimuleras. En stråle som inte har kontakt med makrytan är ofta resultatet av en trång, djup hov, vilket kan uppnås både genom felaktig skonig men lika gärna av felaktig "barfotaverkning".

För övrigt så strider det mot djurskyddslagen att utsätta sin häst för ömma hovar under ett års tid.

Det skulle vara intressant att veta ifall barfotaverkarnas, däribland strasser, bygger på allmänt accepterade veterinärstudier? Varifrån drar de sina slutsatser?

Jag har själv sett och varit med och rehabliterat flera barfotafiaskon, och däribland hade även självaste Ove Lind varit och kretat.

Hmm vem har du utbildat dig hos?Kclapierre?

trakten skall hållas låg, ungefär 3 cm och sålänge man håller det borde hovbenet vara längs med markytan.
man får aldrig ta för myket heller!

Hovbenet ska inte vara helt markparallellt.

Det ingår även i hästens fjädring

Ska trakten vara 3 ca på shirehäst så väl som shetlandsponny menar du? Det är ingen skillnad beroende på vilken storlek på hov som hästen har? Och vad den har för benställning har ingen betydelse?

Jag tycker att det är mycket märkvärdigt att vissa frågor inte besvaras i denna tråd. Tex. frågan om varför en unghäst, som varit oskodd hela sitt liv är öm i hovarna?

Väldigt bra sagt:banana:..
Och för ni som tror att era hästar fryser?
vet ni när människor fryser?nähä, Jo dom fryser vid 27+c och vet ni när hästar fryser? nähepp inte det heller:P jo dom fryser vid -30 c det är ganska så stor skillnad,däremot om dom blir blöta så fryser både häst och människa vid ganska så höga temperaturer..
Så med tanke på hur snabbt en häst med enbart päls på sig torkar så tar det himla mycket längre tid med ett tungt blött fodrat täcke,då hästen inte kan resa sina hårstrån och torka och hålla värmen själv.Sen ska ju alla hästar ha sällskap och vindskydd antingen i form av kuperade hagar och mycket träd eller ett skydd med tak och tre väggar.och när det gäller skor så försämras hovmekanismen nåt fruktansvärt och skapar hemska problem,sen finns det ju dålig barfotaverkning också men det är ändå bättre än att ha metall under fotsulorna.Hur mår ni efter att ha gått omkring i skor med hård sula?:crazy:.
SJÄLVKLART har vi satt hästarna i en onaturlig miljö men varför göra den värre?vi älskar väl våra fyrbenta vänner som aldrig säger eller gör något ont?eller bor jag på fel planet?kom igen nu hästmänniskor och läs på lite!lycka til med hästköpet och ha många sköna stunder:)

Känns här lite som om det är du som behöver läsa på lite.....! Och du behöver inte vara så nedlåtande......!! Var har någon påstått att det är bättre för en häst att ha ett blött fodrat täcke på sig!? :confused:

Och vad har du för egna erfarenheter av att sko en häst? Du skriver, att sko en häst "skapar hemska problem"? Och att det är BÄTTRE med en dålig barfotaverkning än metall under fotsulorna!? :crazy:

Kan ju vända på det åxå, hur skulle du må om någon karvade ned dina hälar rejält och du tvingades knalla runt på grusvägar och asfalt med dem?

Kicki :laugh:

kolla denna sida,orkar inte gnälla om det där eftersom ingen endå fattar.
förstår inte folk som tycker att detta är skit men däremot är det okej att hästen går med alldeles för höga trakter och att man smäller skor på så att hoven blir trång. det tycker JAG är fel.

http://www.hovvardsforbundet.org/

fattar heller varför alla svenskar skall vara så emot detta, man borde ju förstå att fel benställning inte är bra för hästen. men nu tycker ni att jag har fel.

kolla upp det, läs och kom sedan med komentarer. och jag vill inte höra "jag har sett så många dåliga fall av barfota hästar". tack

Förstog väl att du är strasserfrälst:D där man slaktar trakterna.

Ingen annan Vet håller med om det.

nä och det verkar ingen annan göra här heller.

jag var själv först väldigt sketisk till denna metod, men jag tog reda på, läste och funderade mycket själv. och visst finns det en logik där! min häst hade väldans problem med sprickor och sådant, vi hade prövat i princip allt. till sist återstod strasser metoden, och vet du vad? med rätt vinklar på hoven har alla sprickor försvunnit!
det är inte så att någon manipulerat mej att tycka detta är en bra metod, utan det är jag själv som funderat, kollat upp och anser att det är det bästa för hästen. man måste ju kunna tänka logiskt.
tycker du att det är okej att hästen har höga trakter? hur högt är okej för dej respektive lågt? tror du hästen mår bra av det?
jag vet flera fall där hästar mått bättre av att få rätt vinklar på hovarna.
men alla är välkomna att tycka precis vad de vill..

Tittar mig inte blind på det, utan att den står o går i balans.

Jag hade en hovis etttag som sänkte trkten utan att oxå sänka tån.

Hans regel var att trakten skulle vara halva tåns längd- såg bara på hoven o inget ovanför den.

Det blev så illa att trakten blev obefintlig o tån o vinkeln blev lång o fel. 4. v efter skoning såg det ut som om hästen inte var skodd på 4 månader:eek: Den fick alldeles för stor belastning av trakten. varav den hela tiden trycktes ner -hästen gick i bakvikt på hoven- ej i balans. Om hästen står bra så växer hoven ut ganska jämnt. såvida den inte har snedställningar.

Titta på övriga nätet på röntgenbilder på hovbenets position.

förmodar att du inte har några egna såna.

Känns här lite som om det är du som behöver läsa på lite.....! Och du behöver inte vara så nedlåtande......!! Var har någon påstått att det är bättre för en häst att ha ett blött fodrat täcke på sig!? :confused:

Och vad har du för egna erfarenheter av att sko en häst? Du skriver, att sko en häst "skapar hemska problem"? Och att det är BÄTTRE med en dålig barfotaverkning än metall under fotsulorna!? :crazy:

Kan ju vända på det åxå, hur skulle du må om någon karvade ned dina hälar rejält och du tvingades knalla runt på grusvägar och asfalt med dem?

Kicki :laugh:

.Ja mycket möljligt jag kanske behöver läsa på men jag läser och går på kurser hela tiden går även på kurser som jag inte är det minsta intresserad av för att ta lite bra ur varje.
Och nej ingen som sagt att hästarna ska gå med BLÖTA täcken,men jag har då aldrig under min livstid tagit av ett TORRT täcke.:idea:
Jag har rikigt dåliga erfarenheter av skoning och då har jag haft många olika hovisar.
och det jag menar med dålig barfotaverkning är inte att karva ner till hovbenet utan kanske lite slarv,för en JÄRNsko kan aldrig gynna en hästhov, om den vore i gummi eller annat sviktande material skulle jag inte säga nåt.,Och visst har vi avlat en hel del och ändrat på mycket hos hästen,Men hoven ser likadan ut som för århundraden tillbaka.Sen håller jag ju med om att hästen inte ska gå och ha ont under tillvänjningstiden till barfotaövergång.ett par veckor får man räkna med att han/hon är öm men om de dröjer månader eller ett helt år så kan det inte vara gjort på rätt sätt.:crazy:..
Och att användningen av skor började för många år sen är inget konstigt det har med både krig och vardagligt användande att göra men då utfodrade dom hästarna annorlunda också,och gör inte som idag och proppar i dom hinkvis med socker i form av havre osv.
Och om du tycker att jag är nedlåtande så be my guest det är upp till var och en om dom vill ta åt sig!;)

nä och det verkar ingen annan göra här heller.

jag var själv först väldigt sketisk till denna metod, men jag tog reda på, läste och funderade mycket själv. och visst finns det en logik där! min häst hade väldans problem med sprickor och sådant, vi hade prövat i princip allt. till sist återstod strasser metoden, och vet du vad? med rätt vinklar på hoven har alla sprickor försvunnit!
det är inte så att någon manipulerat mej att tycka detta är en bra metod, utan det är jag själv som funderat, kollat upp och anser att det är det bästa för hästen. man måste ju kunna tänka logiskt.
tycker du att det är okej att hästen har höga trakter? hur högt är okej för dej respektive lågt? tror du hästen mår bra av det?
jag vet flera fall där hästar mått bättre av att få rätt vinklar på hovarna.
men alla är välkomna att tycka precis vad de vill..

har hört mycket dåligt om strasser men jag har inget emot den däremot skulle jag vilja veta mer:)

Hoven i sig är stötdämpande. den blir bara marginellt försämrad av skon. Däremot skyddar den. DET kom man fram till för länge länge sedan.

tyvärr sitter inte skor av gummi eller plast ngt vidare utan sömmen kommer i rörelse o det är inget bra. Produktutvecklingen av skor är på gång o nu finns det bättre anatomiskt riktigt bra skor:bow:

Hörde att just gummiskorna kunde ge bra avlastning för kotan o neråt, men istället fick knäna ta stryk.* har ingen källa för det*

Sen är det klumpen på ryggen som bestämmer farten o formen på hästen. Lika lite som det är bra för en tung människa är det för hästen att springa fort på hårt underlag. skritt är bra.

Jag har studerat denna sida förr, och kommit fram till att många teorier ser ut precis som den ordinära hovvårdens. Men där finns också utlåtanden som inte alls har någon styrkande vetenskaplig bakgrund.

Ja, hästar kan gå barfota, och ja, hästar kan vistas utan täcken i spöregn och -30. Men man ska ha klart för sig att detta kan vara omöjligt i de fall man vill bruka hästen på ett visst sätt, eller vill att den ska leva sunt en längre tid. Vildhästar lever oftast inte upp till samma ålder som våra tamhästar. Och bevisligen har jag träffat på och haft egna hästar som gått utan täcke hela sitt liv, men ändock har behövt det när de kommer upp i åldern.

Jag undrar även precis som innan hur du menar med att trakten ska vara 3 cm. Oberoende på hur resterande av hoven och även benställningen ser ut? Vill också ha svar på om du isf menar att en shetland ska ha samma höga/låga trakt som en shire?

Hur kan det dessutom komma sig, att min 2 åring som brukas i körning, och som heller inte står installad, är öm i hovarna?

Slutligen vill jag även tillägga att bilderna på denna sida som du hänvisar till är väldigt missvisande, då de använder sig av bilder på tex fånghästar, bockhovar, övervuxna hästar, eller helt enkelt felskodda. och sedan jämför med sina egna verkningar. Varför har de inga bilder på några ordentligt skodda hästar?

På en stor del av bilderna så har man även raspat ned hovväggen framme i tån så pass att knappt ens bärranden existerar. hästen går däremed på sulan, vilket INTE är riktigt. En sådan bild ligger bland annat till höger på deras förstasida.
Just detta med att tillintetgöra hovväggen har jag sett flera ggr. vilket resulterar i att hästen går på sulan.. Detta har dessutom ägarna menat är bra?!

I ett speciellt exemplar, där kära Ove var inblandad, hade ägaren dessutom fått intruktioner om att lägga makadam i hagen, för att snabbare stärka hästens hovar. Ägaren ringde till oss då hon blivit rekommenderad detta från en av sina barfotakompisar som vi hjälpt, och undrade varför hästen var så öm... :crazy:

För det första så hade hon - liksom många andra, förintat hovväggen, varpå en av hästarna fått hovbölder. Hon pratade om röta i strålen, vilket inte existerade. Hon undrade varför den var så mjuk och gummiliknande. I själva verket så hade hon slaskat bort i stort sätt allt, bara för att hon hade kretat mycket ihärdigt med knivarna. Och hästen hade varken sula eller hovvägg, därför hade hon dessutom tagit ned strålen så pass bara för att den inte skulle vara för hög.

Så.. barfotahäst med mycket ihärdig verkning, makadam i hela hagen och full av hovbölder som hon i det närmaste ville förbjuda oss att öppna upp.. Det vill jag påstå vara över gränsen till onödigt lidande som det så vackert står i djurskyddslagen..

Fy vad långt det blev.

ja vi kan nog alla komma överens om att ingen vill att ens häst ska lida.:confused:

Jag har studerat denna sida förr, och kommit fram till att många teorier ser ut precis som den ordinära hovvårdens. Men där finns också utlåtanden som inte alls har någon styrkande vetenskaplig bakgrund.

Ja, hästar kan gå barfota, och ja, hästar kan vistas utan täcken i spöregn och -30. Men man ska ha klart för sig att detta kan vara omöjligt i de fall man vill bruka hästen på ett visst sätt, eller vill att den ska leva sunt en längre tid. Vildhästar lever oftast inte upp till samma ålder som våra tamhästar. Och bevisligen har jag träffat på och haft egna hästar som gått utan täcke hela sitt liv, men ändock har behövt det när de kommer upp i åldern.

Jag undrar även precis som innan hur du menar med att trakten ska vara 3 cm. Oberoende på hur resterande av hoven och även benställningen ser ut? Vill också ha svar på om du isf menar att en shetland ska ha samma höga/låga trakt som en shire?

Hur kan det dessutom komma sig, att min 2 åring som brukas i körning, och som heller inte står installad, är öm i hovarna?

Slutligen vill jag även tillägga att bilderna på denna sida som du hänvisar till är väldigt missvisande, då de använder sig av bilder på tex fånghästar, bockhovar, övervuxna hästar, eller helt enkelt felskodda. och sedan jämför med sina egna verkningar. Varför har de inga bilder på några ordentligt skodda hästar?

På en stor del av bilderna så har man även raspat ned hovväggen framme i tån så pass att knappt ens bärranden existerar. hästen går däremed på sulan, vilket INTE är riktigt. En sådan bild ligger bland annat till höger på deras förstasida.
Just detta med att tillintetgöra hovväggen har jag sett flera ggr. vilket resulterar i att hästen går på sulan.. Detta har dessutom ägarna menat är bra?!

I ett speciellt exemplar, där kära Ove var inblandad, hade ägaren dessutom fått intruktioner om att lägga makadam i hagen, för att snabbare stärka hästens hovar. Ägaren ringde till oss då hon blivit rekommenderad detta från en av sina barfotakompisar som vi hjälpt, och undrade varför hästen var så öm... :crazy:

För det första så hade hon - liksom många andra, förintat hovväggen, varpå en av hästarna fått hovbölder. Hon pratade om röta i strålen, vilket inte existerade. Hon undrade varför den var så mjuk och gummiliknande. I själva verket så hade hon slaskat bort i stort sätt allt, bara för att hon hade kretat mycket ihärdigt med knivarna. Och hästen hade varken sula eller hovvägg, därför hade hon dessutom tagit ned strålen så pass bara för att den inte skulle vara för hög.

Så.. barfotahäst med mycket ihärdig verkning, makadam i hela hagen och full av hovbölder som hon i det närmaste ville förbjuda oss att öppna upp.. Det vill jag påstå vara över gränsen till onödigt lidande som det så vackert står i djurskyddslagen..

Fy vad långt det blev.

vilken metod går du efter?jag har hört talas om vildhästmetoden,strasser och kclapierre.:)

Hoven i sig är stötdämpande. den blir bara marginellt försämrad av skon. Däremot skyddar den. DET kom man fram till för länge länge sedan.

tyvärr sitter inte skor av gummi eller plast ngt vidare utan sömmen kommer i rörelse o det är inget bra. Produktutvecklingen av skor är på gång o nu finns det bättre anatomiskt riktigt bra skor:bow:

Hörde att just gummiskorna kunde ge bra avlastning för kotan o neråt, men istället fick knäna ta stryk.* har ingen källa för det*

Sen är det klumpen på ryggen som bestämmer farten o formen på hästen. Lika lite som det är bra för en tung människa är det för hästen att springa fort på hårt underlag. skritt är bra.

ja det e väl tur att utvecklingen går framåt iaf.:d

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
446
Senast: Lavinia
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 811
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut