utan täcke och utan skor..

Sv: utan täcke och utan skor..

För min del får man göra precis som man vill så länge inte hästen far illa. I det tidigare inlägget pratades det inget om boots - bara att det var vanligt och naturligt att hästen var ömfotad i upp till ett år.

Ja jag vet att ni inte pratade om boots i sig. ville bara poängtera det som är bra med boots om man ömfotade hästar.

Men självklart är det inte bra att låta hästen gå ömfotad i ett år. Det är helt fel. Man ska naturligtvis försöka att undvika att hästen överhuvudtaget går och ömmar. Skulle aldrig kunna utsätta min häst för det. Däremot som sagt kan jag tänka mig använda boots tills hästen slutat ömma i hovarna. man kan ju verka den på rätt sätt så att inte strålen kommer till skada. Har även sett hovslagare som verkar ner hästarna så pass att dom blir ömfotade. Dom typ skär bort för mycket på strålen ibland oxo har jag sett, vilket inte är bra

*kl*

Ibland undrar jag om man inte har lösdrift pga slippa allt som har med en uppstallning att göra, å att låta hästen vara barfota för att slippa lite kostnader??? Låter väldigt elakt men har hört alldeles för många (inte i denna tråd) som tycker det är bekvämt med lösdrift så man slipper mocka..............

Vi lägger på sadlar, vi stoppar metallsaker i munnen, vi sitter på deras ryggar och kräver att de ska lyda oss små pluttiga människor, vi drar i deras munnar å klämmer på deras sidor, vi kräver att de ska bära vår vikt, vi leker fjantiga ledarskapslekar å blir upprörda när hästen inte reagarar "som den ska"
varför då inte låta hästen gå in i ett varmt stall på natten å stå/ligga på en mjuk torr bädd?

Hur vi än försöker så är vildhästen långt borta från dagens ridhästar. Det är inte naturligt att bli handskad av en människa så då kan vi lika gärna skämma bort dem med annat oxå. för det är så det låter här, att man inte ska skämma bort sina djur med varma täcken, uppströdda boxar eller järnskor, det låter som de ska härdas??

Fast jag tycker inte att det är att "skämma bort hästen" att låta den vara instängd i en liten box på nätterna. När det är spöregn eller snöslask - visst, för att de ska få ha en torr bädd att ligga på. Men de flesta har inte ett uppvärmt stall, och då är det väl bra mycket bättre att låta hästen hålla värmen genom att kunna röra sig fritt i en hage, än att stå instängd i en liten box när den är gjord för att röra sig hela tiden.
Visst att vi har avlat fram hästen så att den inte är precis som den ursprungliga vildhästen, och ja, vi gör väldigt mycket som är väldigt onaturligt för dem. Men är det inte då bättre att försöka väga upp allt det "onaturliga" med att låta den få ha ett så bra och naturligt hästliv i övrigt som möjligt? Och hästen är gjord för att vandra mycket, leta mat och få leva på stora ytor.

hur gör man med unghästar som aldrig haft skor men
ändå ömmar?

Man kollar hur hästen sliter sina hovar, om de är jämna/ojämna, låga trakter, går på strålen, strålröta, bärrandsröta, hovböld osv. Kollar på vilka underlag dom ömmar, kan ju vara något annat än hovarna unghästar växer ojämt, växtvärk?

MVH Ann

Måste man ha hästen helt oskodd på lösdrifter? :O
Kan man inte ha dom skodda fram men inte bak? Ungefär som ridskolor brukar ha?

Måste man ha hästen helt oskodd på lösdrifter? :O
Kan man inte ha dom skodda fram men inte bak? Ungefär som ridskolor brukar ha?

På lösdriften jag har min finns de utan skor, de med skor fram och de med skor runt om. Hos oss har det vad jag vet inte varit någon diskussion om att få eller inte få sko runt om, det måste ju helt och hållet vara avhängit hur hästen mår. Våran flock är harmonisk trots en hel del hästbyten på sista tiden, lite bitmärken har min men han kan vara lite för framfusig och vill gärna bestämma trots sin låga ålder, 3 år.

MVH Ann

Precis för hästarnas hälsa är det nog bra om dom får röra sig så mycket det går ute. På natten på sommaren kan det ju va skönt svalt med bris för hästarna tex.

Man kan ju ha en box eller en lada som hästen kan gå in i själv om den vill om det är knott tex på kvällen ex eller ruskväder.

(Har sett fall på ex hingstar som blivit sjuka av att va för mycket i box. ) Hästar rör sig och äter lite vilar lite rör sig igen...

För övrigt angående rubriken . Att hästarna kan behöva täcke på lösdrift det kan va så. Beror väl lite på hagen miljön och även på hästarna. Jag tänker på solskydd och knott tex bla. Det är viktigt att det finns ex träd att gå in under för hästarna.

Ja visst samt om hästarna har gått mycket på gräs i hagen så kanske dom kan reagera om dom skulle hamna på ex grus på gårdsplanen ex. Finns det blandad miljö i hagen med sand grus och berg och lite skog för utom gräs kanske det kan va bra för hovarna.

Man kollar hur hästen sliter sina hovar, om de är jämna/ojämna, låga trakter, går på strålen, strålröta, bärrandsröta, hovböld osv. Kollar på vilka underlag dom ömmar, kan ju vara något annat än hovarna unghästar växer ojämt, växtvärk?

MVH Ann

"Går på stålen"? Strålen ska ha kontakt med markytan! Detta kan du läsa om i både hosvlagar- och veterinärlitteratur.
Strålen har kortfattat och förenklat en pumpfunktion som gör att hovens funktioner stimuleras. En stråle som inte har kontakt med makrytan är ofta resultatet av en trång, djup hov, vilket kan uppnås både genom felaktig skonig men lika gärna av felaktig "barfotaverkning".

För övrigt så strider det mot djurskyddslagen att utsätta sin häst för ömma hovar under ett års tid.

Det skulle vara intressant att veta ifall barfotaverkarnas, däribland strasser, bygger på allmänt accepterade veterinärstudier? Varifrån drar de sina slutsatser?

Jag har själv sett och varit med och rehabliterat flera barfotafiaskon, och däribland hade även självaste Ove Lind varit och kretat.

Hej.
Det är nog svårt att ha hästen så naturligt så möjligt i kombinerad med ridning, för om dem har tjock päls så svettas dem så mkt och förorar mkt vätska, så det är inget behagligt för dem så blir dem trötta fortare också, ifall hästen kan vara utan skor eller inte får hovslagarna bestemma tror jag, för det är olika på olika hästar.
Hoppas du får svar på "frågan" av ngn.
MVH Elin

Våra hästar är inte längre bort från vildhästarna än vad vi är från stenåldersmänniskan.

Fast det där stämmer inte riktigt! Människor ägnar sig inte åt att "specialinrikta" sitt avelsarbete på samma sätt som man gör med tamhästen. selekteringen sker ju på helt andra villkor för en tamhäst än för en vildhäst, samt att önskade eller oönskade egenskaper frammanas/tas bort i betydligt snabbare takt genom några generartioner. Något som inte var möjligt för den vilda hästen, samt att de egenskaper som var livsavgörande för den vilda hästen är ju inte det på samma sätt för den tama. Och således inget som har hög prioritet i den avel vi bedriver i dag alla gånger eller till en alltför hög procent.

Så även om "grundprinciperna" alltid finns kvar oavsett däggdjurstyp så baseras som sagt selekteringen på andra saker nu vs. då!

Kicki :laugh:

"Går på stålen"? Strålen ska ha kontakt med markytan! Detta kan du läsa om i både hosvlagar- och veterinärlitteratur.
Strålen har kortfattat och förenklat en pumpfunktion som gör att hovens funktioner stimuleras. En stråle som inte har kontakt med makrytan är ofta resultatet av en trång, djup hov, vilket kan uppnås både genom felaktig skonig men lika gärna av felaktig "barfotaverkning".

För övrigt så strider det mot djurskyddslagen att utsätta sin häst för ömma hovar under ett års tid.

Det skulle vara intressant att veta ifall barfotaverkarnas, däribland strasser, bygger på allmänt accepterade veterinärstudier? Varifrån drar de sina slutsatser?

Jag har själv sett och varit med och rehabliterat flera barfotafiaskon, och däribland hade även självaste Ove Lind varit och kretat.

ja stårlen skall ha kontakt med markytan, men den får inte vara högre än hovväggen!

strasser baserar sig på dr. hiltrud strassers forskning om hästars hälsoproblem. b.la har hon skrivit boken ett sunt hästliv, en jätte bra bok om hästens hovar, dess funktion och problem, och den bygger på vetärinärstudier av strasser själv. först var jag skeptisk men om man använder sunt förnuft och läser boken, så är det helt vettiga saker hon kommer med!

men visst finns de hästar som far illa av att någon okunnig verkar hovarna! tyvärr.

Strålen ska ta sekundär belastning.
Hästens vikt gör att bursan mm ger tryck ovanifrån på strålen i kontakt med underlaget o får på så sätt stimulans o inverkar stötdämpande.

Om strålen ska ta mest vikt är det sannolikt att den får ont.

hovväggen ska i första hand möta marken. millisekunden efter kommer trycket av islaget o strålen får kontakt. Hovkapseln vidgar sig ngt- mest baktill.

Bevare mig för Strasser o dåligt utbildade barfotaverkare som inte verkar ha ngn större tidigare hästerfarenhet alls- gör alla hovar likadana utan att se till hästens behov:mad:

Du pratar hela tiden om skor, men varför kan du inte använda en vanlig hovslagare till verkning?

Har dessutom träffat på barfotaverkare som trots all sin envishet ändå lägger på en sko när de märker att det inte fungerar, eller menar att hästen behöver "sjukbeslag", som de sedan vill kalla för "barfotasko", vilket i själva verket är en sko med sidokappor.
Anledningen till detta skulle jag vilja påstå vara att de inte kan rikta skor. =P

Ja det har blivit fasligt tyst.:bow:

antingen funkar dem eller så var tvungna att sko- åtminstone på fram.

"vanliga" hovslagare brukar lämna trakterna allt för höga (dock kanske inte alla hovlagare men jag har inte träffat någon som tagit trakterna tillräckligt låga) vilket resulterar i att hovbenet inte ligger plant med marken, vilket i sin tur orsakar sprickor och hältor.

Det där är kvalificerat sk........

Vad tror du kan ända om trakten är för låg o sen växer- vad? mest?

hur ligger hovbenet då?

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lavinia
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 812
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka