utan täcke och utan skor..

Sv: utan täcke och utan skor..

Lite OT men ändå... vill bara till en tankeställare.

Om att göra om skodd häst till barfota - vilket brukar ta runt ett år med diverse ömheter på vägen. Många verkar tycka det är hemskt och djurplågeri.

Jag känner en häst som haft boxvila i ett år pga en skada. Fast det verkar fullt acceptabelt. Visst han står och läker och får antibiotika och diverse för det men gissa frustrationen att stå "still" i ett helt år! Eller gå runt ute, leva häst och vara lite öm.

Som sagt, har ingen erfarenhet av barfota, vill bara till en tankeställare om tiden. :)

det är en väsentlig skillnad på att försöka få hästen frisk- än att uppsåtligen göra den öm o halt.

Nja, att göra en skodd häst barfota tar väl knappast ett år? Förutsatt att man verkar hästen på ett riktigt sätt, så bör det ta runt 2-16 veckor tills hästens (med undantag) sulor är tillräckligt hårda för att tåla grus och sten. Givetvis även beroende på hur man använder hästen.

/V

Ja det är djurplågeri att utsätta hästar för ONÖDIGT lidande? :crazy:

Visst är det tråkigt att hästen måste vila så länge, men då försöker man bota den, inte orsaka hältor för att slippa icke existerande problem.

Lite OT men ändå... vill bara till en tankeställare.

Om att göra om skodd häst till barfota - vilket brukar ta runt ett år med diverse ömheter på vägen. Många verkar tycka det är hemskt och djurplågeri.

Jag känner en häst som haft boxvila i ett år pga en skada. Fast det verkar fullt acceptabelt. Visst han står och läker och får antibiotika och diverse för det men gissa frustrationen att stå "still" i ett helt år! Eller gå runt ute, leva häst och vara lite öm.

Som sagt, har ingen erfarenhet av barfota, vill bara till en tankeställare om tiden. :)

Hur tänker du här egentligen!? Så du tycker att det vore bättre att släppa ut den skadade hästen så den får "leva häst"!? Och "diverse ömheter på vägen"......ja, jag anser att det är djurplågeri om man medvetet utsätter hästen för upprepade hovbölder och onödig sulömhet!

Kicki :)

min häst går på lösdrift och är utan skor och utan täcke, året runt. På vintern när han har mycket päls anpassar jag ridningen så att han inte blir svettig eftersom om man lägger täcke på en häst som går på lösdrift så "trycks pälsen ner" och hästen fryser fortare. Så personligen skulle jag aldrig lägga täcke på min häst men det är ju upp till var och en..
Barfota ridning är inge problem. (beror ju lite på hovkvalitén)
Men tänk på att om hästen gått med skor förut tar det upp till ett år fören hela hovväggen har bytts ut och blivit hållbar och hästen tål då mycket mer. Fram tills dess kan hästen vara mycke öm i hovarna. Så ha tålamod :)

Och lycka till! :rofl:

Jag har mina hästar på lösdrift...om de blir svettiga efter ridning kan de få stå inne med ev.fleecetäcke eller något liknande tills de torkat upp ( men det kräver ju att man har tillgång till stall också)

Vadå ha tålamod?? Hästen då- som får lida...ojdå tänkte inte på det eller?
Varför låta hästen plågas ett år utan skor för att det ev. kan fungera utan sen?? Det beror väl på vad man rider på för underlag om hästen ska vara utan skor....enbart sand eller gräs, inga stenar , grusvägar eller skogsstigar med rötter och sten...vem har sådan terräng i det här landet?

Jag har ett varmblod.. Han och mina shettisar går på lösdrift och tillgång till stall, vid behov. Men iom att vblet är en COPD-häst (kronisk hosta) så tål han inte dammig miljö, och kan därför inte vara uppstallad. Han har täcke vid storm elr vid -25-30 grader. Om det är runt -25-30 så får han ha på sig ulltäcke om det inte regnar elr snöar. Dåp har han vinter elr regn täcke på sig. Men sen så var det i vintras, då hade vi inget vindskydd som vi har nu. Och så har vi en jätte tät dunge där vi lägger allt hö iom att det inte regnar där, så om han står där när det regnar, snöar elr om blåser lite rejälare, så går han utan täcke ändå. Han skor pga att han är väldigt hal, så vi har gräsbroddar på honom när vi rider när det regnat, en mer halfotad häst finns inte, och det sista jag vill när jag rider är att få honom över mig..
annars skulle jag lika gärna vilja ta bort skorna på honom.. :)

Lider hästen av att bli svettig? Min torkar i alla fall upp på högst en timme även om hon varit dyngeblöt. Aldrig varit förkyld heller.

Det behöver inte ta ett år för en häst att kunna gå barfota. Och den ömmar inte något om den står i mjuka gräshagar som de flesta gör på sommarn då man brukar ta av skorna. För att det ska funka bra barfota och att man ska kunna rida på alla underlag behöver hästen gå på alla underlag dagligen. RÖRELSE är det absolut viktigaste. om hästen står i en mjuk hage en hel dag och inne hela natten formas hovarna därefter. ganska logiskt? det finns mjukmarkshästar och det finns hårdhovshästar. OM däremot hästen skulle stå i en hage där den "tvingas" röra på sig och gå över olika underlag är jag övertygad om att hoven formas därefter. sedan på vintern, man behöver inte brodda en barfota häst, min häst halkar i alla fall ingenting på is, berg eller vad den nu är som är halt.

Hur tänker du här egentligen!? Så du tycker att det vore bättre att släppa ut den skadade hästen så den får "leva häst"!? Och "diverse ömheter på vägen"......ja, jag anser att det är djurplågeri om man medvetet utsätter hästen för upprepade hovbölder och onödig sulömhet!

Kicki :)

Personligen har jag ingen erfarenhet av barfotametoden men är mycket intresserad av den av diverse skäl. Många av dagens hästar verkar inte ha nytta av att ha skor då väldigt få sliter så pass mycket på hovarna så att skor behövs. Men hur som, som sagt, jag är inte alltför insatt i ämnet.

Min jämförelse var väl mer en tanke. Att vi kan ha hästar ståendes i box pga någon anledning dygnet runt i ett år utan att få komma ut alls och röra kroppen, utan att folk lyfter ögonbrynet. En skada som vi säkerligen har gett upphov till av någon anledning (kanske hoppat ett hinder och snubblat och skadat sig). Medan man försöker ge hästen ett naturligare liv (och ev slippa problem som skor kan ge) genom att ställa om den från skor till barfota. Tänk alla idrottshästar, med alla skador, som får reparera sig från ena skadan till den andra och däremellan tävlas mer eller mindre hårt. Eller har problem med matsmältningen pga fel foder. Hästen plågas ju då också, på ett sätt, fast det verkar fullt acceptabelt.

Som sagt, det var bara ett försök till tankeställare :) Och denna blev nog inte bättre :angel:

Lider hästen av att bli svettig? Min torkar i alla fall upp på högst en timme även om hon varit dyngeblöt. Aldrig varit förkyld heller.

Det behöver inte ta ett år för en häst att kunna gå barfota. Och den ömmar inte något om den står i mjuka gräshagar som de flesta gör på sommarn då man brukar ta av skorna. För att det ska funka bra barfota och att man ska kunna rida på alla underlag behöver hästen gå på alla underlag dagligen. RÖRELSE är det absolut viktigaste. om hästen står i en mjuk hage en hel dag och inne hela natten formas hovarna därefter. ganska logiskt? det finns mjukmarkshästar och det finns hårdhovshästar. OM däremot hästen skulle stå i en hage där den "tvingas" röra på sig och gå över olika underlag är jag övertygad om att hoven formas därefter. sedan på vintern, man behöver inte brodda en barfota häst, min häst halkar i alla fall ingenting på is, berg eller vad den nu är som är halt.
Du måste tillägga att din "häst" är en ponny. DE har nästan alltid klarat sig barfota.

Jag tog av bakskorna på min stooora iom att den gick på bete samt inte skulle ridas. Den verkades inte alls. Efter 3 v. började jag skritta den på mest grusvägar som ger slitage, men jämnt sådant o den var helt oöm.
Den måste få ha slitmån- oraspad ytterhovvägg- det som är starkast.

Fläks hovarna sönder- måste man sko alt sätta på boots.

Har superkoll på om den sliter för mkt eller skulle visa tendens till ömhet- då åker skorna på direkt. Den ska skos inför halkan. Rider nu mest på gräs för att slitmånen snart är förbrukad.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 011
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
262
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 800
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka