utan täcke och utan skor..

Sv: utan täcke och utan skor..

Kan inte annat än hålla med, jag har aldrig någonsin i hela mitt liv sett hovar i det skick som det refereras till på alla dessa barfotafanatikers hemsidor. Om hovarna ser ut på det där sättet så är det en fråga om vanvård och då finns det minst lika många oskodda hovar i samma bedrövliga skick. :crazy:

Jag har mina på lösdrift men det är bara den ena jag ridit sista vintrarna (den andra är unghäst). I vintras klippte jag henne för första gången men bara på undersidan av halsen och magen och det räckte för at hon itne skulel svettas särskilt mycket (fjording). Behövde inte täcka henne. Däremot ett täcke efter körningen till hon är helt torr är inte fel.

Jag skulle aldrig täcka mina hästar, skulle det inte räcka med minimal klippning skulle jag hellre ta det lite lugnare på vintern.

Min unghäst har alltid gått barfota och de få gånger jag ridit henne har det funkat jättebra barfota också.
Fjordingen tog jag av skorna i våras på och hovarna blir bara bättre och bättre, men jag har fått använda boots tills vidare men jag börjar långsamt kunna ta av dom, bak funkar hon egentligen utan boots men hon sliter ltie för fort fortfarande så jag varavar med bootsen på.

Jag verkar mina hästar enligt vildhästmetoden och sunt förnuft.

Om du verkar den med vanlig hovis blir den troligtvis inte öm alls o kan då ridas utan tofflor- det lilla som du rider.

Jag vet inte vilka lösdrifter du har varit på men jag kan garantera att jag inte slipper att mocka för att jag har lösdrift. Jag mockar i lösdriftsboxen varje dag.

Mina hästar har en stor box men tjockt med spån att gå in i och vila om de vill och oftast går de in en stund på tidigt morgonen och lägger sig, särskilt om det är blött och slaskigt ute. Men allt som allt är det nog bara inne ca någon timme varje dygn + att dom går är vänlig nog att gå in och bajsa då och då.

Barfota har inte varit billigare för mig, jag har valt det för jag tycker det är bäst för mina hästar. Bootsen är inte billiga och jag verkar hästarna mycket oftare än innan + att jag själv raspar hovarna varannan vecka för att hålla efter det. Skulle jag fortsatt med skor hade det varit billigare men jag tycker inte det känns bra för mina hästar.

Mina hästar får en precis lika fin box att vara i som de som är uppstallade, skillnaden är att mina får gå in och ut ur den när dom själva vill och som sagt, ca en timme om dagen tycker dom det är skönt att vara där inne, resten vill dom vara ute.

Jag respektera att folk håller sina hästar i box på nätterna men då vill jag också gärna ha respekt tillbaka för att jag har valt att ha mina på lösdrift, och det inte för att det är bekvämt för mig utan för att jag anser det bäst för mina hästar. Sen är det tråkigt om du har varit i lösdrifter som sköts illa.

Mina hästar som har det väldigt rent inne- går ut o gör sina behov o går in o sover på natten.

Ligger det mkt skit inne- ja då blir det en toalett.

Om du verkar den med vanlig hovis blir den troligtvis inte öm alls o kan då ridas utan tofflor- det lilla som du rider.

Det är ingen större skillnad på verkningen och hon var inte mindre öm när hon verkades av min vanliga hovslagare (som för övrigt har sina hästar barfota på vintern och skodda på sommaren).

"det lilla som jag rider" ? Jag rider inte min häst för det första, hon körs bara. Hon körs 2-3 timmar varje gång ca 4 dagar i veckan på mycket grus och asfalt och skulle jag inte ha boots så sliter hon upp fötterna för fort därför får jag ta det succesivt.

Varför är du då o raspar varannan vecka om den sliter så mkt?

Vad är naturligt med det?
Vildhästar körs inte 2-3 h.

Varför är du då o raspar varannan vecka om den sliter så mkt?

Vad är naturligt med det?
Vildhästar körs inte 2-3 h.

På unghästen slits det inte eftersom hon inte rids så mycket. På fjordingen behöver jag raspa lite i tån eftersom dom är lite utflutna och för att det inte ska bli värre men det är nästan återställt nu.

Jag har inte sgat att mina hästar är vildhästar ;)

Jag har inte sagt att mina hästar är särskilt naturliga, jag både rider ju å kör dom och det är inte speciellt naturligt. Att jag valt lösdrift och barfota är inte för att jag tror att hästarna ska bli vildhästar utan för att jag tycker de mår bäst av det.

Våra kor går också på lösdrift och mår mycket bättre än när de var uppbundna :)

skall vi slå vad om att hästen skulle få skav sår av att gå med täcke i en två-tre månader

Ah nej du, min häst har täcke i princip hela vintern (visserligen bara ett tunnare som skydd mot det värsta skåne-regnet/blåsten) och har aldrig fått skav av det!

Dels beror det på hur väl anpassat täcket är och sen beror det säkerligen på hur känslig hårrem individen har. :)

Om hästen lätt blir svettig är spårklippning ett bra alternativ. Då kan den fortfarande gå utan täcke men torkar väldigt fort.

Jag verkar mina hästar enligt vildhästmetoden och sunt förnuft.

Verkning efter "vildhästmetoden" är intressant egentligen, vilken typ av vildhästar ska man ha som grund vid verkning. Skulle vara givande att höra OL utveckla det lite. Vildhästars hovar skiljer sig ju markant beroende på var de befinner sig.

Kicki :laugh:

Våra kor går också på lösdrift och mår mycket bättre än när de var uppbundna :)

Just i kornas fall är det ju rätt självklart att de mår avsevärt bättre av lösdrift än i uppbunden traditionell drift. Här blir det ju ifråga om att röra sig eller att inte röra sig, vilket är en enorm skillnad.

Skillnaden mellan box och lösdrift för hästar anser jag inte behöver betyda att de mår sämre i box. Får hästen bara bra med motion och rejäl utevistelse så tillgodoser den ju sitt rörelsebehov.

Verkning efter "vildhästmetoden" är intressant egentligen, vilken typ av vildhästar ska man ha som grund vid verkning. Skulle vara givande att höra OL utveckla det lite. Vildhästars hovar skiljer sig ju markant beroende på var de befinner sig.

Det kallas vildhästmetoden, där med inte sagt att vi kan jämföra det med våra tama hästar. Man får anpassa efter vilka marker hästarna går osv.

Det är egentligen väldigt likt vanlig verkning och man försöker att anpassa verkningen efter hästens naturliga form, dvs alla hovar kan inte se likadana ut. Min unghäst har jättefina hovar och på henne behövs inget göras förutom raspa ner lite i kanterna eftersom hon inte sliter ner det naturligt då vi har ganska mjuka hagar.

Man tar ner strålen en aning mer inte bak vid ballarna utan mer inne i hoven så inte hästen står på strålen. Annars är det nog ingen skillnad mot hur min hovslagare gör det, bara det att han bor avsevärt längre bort. skiljer ju mycket mellan hovslagare också.

Just i kornas fall är det ju rätt självklart att de mår avsevärt bättre av lösdrift än i uppbunden traditionell drift. Här blir det ju ifråga om att röra sig eller att inte röra sig, vilket är en enorm skillnad.

Skillnaden mellan box och lösdrift för hästar anser jag inte behöver betyda att de mår sämre i box. Får hästen bara bra med motion och rejäl utevistelse så tillgodoser den ju sitt rörelsebehov.

Fast med hästar är det ju frågan om att röra sig halva dygnet eller hela dygnet och jag tror på att de mår bäst av att röra sig hela dygnet. Vill min stå still hela natten i box så har de möjlighet till det också men dom väljer själva att gå ut istället vilket visar på att de uppenbarligen vill röra sig mer än halva dygnet. Sen kan det säkert skilja från häst till häst också.

Men som sagt, jag respekterar att folk har i box också men jag skulle aldrig vlja det till mina.

Det kallas vildhästmetoden, där med inte sagt att vi kan jämföra det med våra tama hästar. Man får anpassa efter vilka marker hästarna går osv.

Det är egentligen väldigt likt vanlig verkning och man försöker att anpassa verkningen efter hästens naturliga form, dvs alla hovar kan inte se likadana ut. Min unghäst har jättefina hovar och på henne behövs inget göras förutom raspa ner lite i kanterna eftersom hon inte sliter ner det naturligt då vi har ganska mjuka hagar.

Man tar ner strålen en aning mer inte bak vid ballarna utan mer inne i hoven så inte hästen står på strålen. Annars är det nog ingen skillnad mot hur min hovslagare gör det, bara det att han bor avsevärt längre bort. skiljer ju mycket mellan hovslagare också.

Det är just den generaliseringen som jag har problem med. Eftersom en vild häst har hovar efter de marker den föds och växer upp på, samt slits därefter på gott och på ont. Dagens tama hästar har inte den anpassningen i sina hovar samt att selekteringen rent avelsmässigt sker på ett annorlunda vis.

Fast med hästar är det ju frågan om att röra sig halva dygnet eller hela dygnet och jag tror på att de mår bäst av att röra sig hela dygnet.

Rörelsen kan ju vara komprimerad lika gärna som utspridd och totalt sett bli i stort sätt densamma.

Och som sagt så är det ju individuellt, och det viktiga är ju att det fungerar för den aktuella individen.

Det är just den generaliseringen som jag har problem med. Eftersom en vild häst har hovar efter de marker den föds och växer upp på, samt slits därefter på gott och på ont. Dagens tama hästar har inte den anpassningen i sina hovar samt att selekteringen rent avelsmässigt sker på ett annorlunda vis.

Nej vissa raser och hästar har kanske så pass dåliga hovar så att det är svårt att få dom att fungera barfota. Jag tror dock att många hovar skulle klara det om man ger det tid, självklart kan man inte bara ta av skorna och tro att hästen kan gå på grus utan att ömma men på min häst har det hjälpt att vänja hovarna successivt vid hårdare underlag men det kanske inte går på alla hästar.

Jag menar inte att man till varje pris ska ha hästen barfota, man får självklart anpassa efter hästen men på mina hästar har det fungerat bra. På fjordingen har jag som sagt använt boots i början och en hel del fortfarande för att vänja om fötterna. Tycker att det fungerar bra. :)

Nordsvensken har som sagt alltid gått barfota och kan ridas på både grus och asfalt men jag vet att hovslagaren brukar klaga på att ex fullbloden har väldigt dåliga hovar över lag.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 011
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
262
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 800
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka