utan täcke och utan skor..

Sv: utan täcke och utan skor..

klart man måste verka av tån också!
vem som hellst måste väll förstå att man inte kan ta endast av trakterna. verkar som om den hovisen inte visste riktit vad han höll på med..?

jo tyvärr får man höra rätt mycket dåligt om strasser.. p.g.a det var jag själv först väldigt skeptisk till det men jag tog själv reda på, läste om det och funderade själv. man måste använda lite sunt bondförnuft ;) och jag kom fram till att jag tycker detta verkar vettigt.
och visst finns det hästar som blir förstörda av strasser, just för att någon okunnig sysslar med det.. och det är ju inte rätt!
dock finns det hästar som blir förstörda av "vanliga" hovslagare också, men dem hörs det inte spec mycket om.
sådeså :)

Varför har de inga bilder på några ordentligt skodda hästar?

kanske för att strasser är en barfota metod?
kan de kanske bero på det? :cool:

vet du, jag orkar inte ens svara på resten :) för jag får endå bara höra skit, jag står för detta. och behöver inte övertyga andra att det är rätt för att jag tycker det.

jo tyvärr får man höra rätt mycket dåligt om strasser.. p.g.a det var jag själv först väldigt skeptisk till det men jag tog själv reda på, läste om det och funderade själv. man måste använda lite sunt bondförnuft ;) och jag kom fram till att jag tycker detta verkar vettigt.
och visst finns det hästar som blir förstörda av strasser, just för att någon okunnig sysslar med det.. och det är ju inte rätt!
dock finns det hästar som blir förstörda av "vanliga" hovslagare också, men dem hörs det inte spec mycket om.
sådeså :)

okej har du någon bra sida till info om strasser?och sunt förnuft är det ju tyvärr dåligt med idag:grin:

jo tyvärr är det de..

den här sidan tycker jag är rätt okej, dock var det någon åvan som inte gillade den, men du får göra dej en egen uppfattning :)

http://www.hovvardsforbundet.org/

sedan finns det en bok, eller det finns fler på engelska
ett sunt hästliv skriven av självast Dr. Hiltrud Strasser

Det där är bara propaganda!

det tar de värsta ex. där det oftast är hästägaren som inte har skött sin plikt o skött om hovarna allt för sällan eller inte alls o skyller på ngn hovis:mad:

Ser samma dåliga ex. på den andra barfotametodens sida.

antar att hästägaren skäms o ljuger för att skydda sig.

Och för ni som tror att era hästar fryser?
vet ni när människor fryser?nähä, Jo dom fryser vid 27+c och vet ni när hästar fryser? nähepp inte det heller

Just detta uttalande tyckte jag var nedlåtande, rent allmänt. Så det har inget att göra med att ta åt sig. Man kan ju få fram sin ståndpunkt ändå.

Och nog har jag tagit av torra täcken, så det var ju inte det som det handlade om!

Kicki :laugh:

Jag har Islänningar på lösdrift med tillgång till stall. Jag ställer av hästarna under Dec-Feb som normalt är den kallaste tiden, kan rida någon gång i veckan i lugnt skritt tempobara för att de ska få komma ut och göra annat.

Använder bara fleecetäcke i stallet en stund efter ridningen så de kan torka upp innan jag släpper ut igen.

Tillägger också att när de är avställda är de inte skodda

Senast ändrad av en moderator:

Man kollar hur hästen sliter sina hovar, om de är jämna/ojämna, låga trakter, går på strålen, strålröta, bärrandsröta, hovböld osv. Kollar på vilka underlag dom ömmar, kan ju vara något annat än hovarna unghästar växer ojämt, växtvärk?

MVH Ann

Alla jag har sett som har unghästar har de oskodda och självklart ses hovarna över så de inte slits konstigt!

Om hästen får förbättrad gång med skor, är inte det ett tydligt tecken på att den ömmat utan?

Just detta uttalande tyckte jag var nedlåtande, rent allmänt. Så det har inget att göra med att ta åt sig. Man kan ju få fram sin ståndpunkt ändå.

Och nog har jag tagit av torra täcken, så det var ju inte det som det handlade om!

jag tyckte inte att det lät otrevligt snarare ironiskt:)men som kay pollak säger du får själv välja hur du vill ta saker och ting,Med en klackspark och låta det rinna av eller hänga upp dig på de.Det är väl också märkligt tycker jag att mitt i alltihopa märka ord och orka påstå att någon annan är otrevlig?Jag förstår inte att hästfolk orkar:)men påstår du det så är det väl så
:laugh:emilie

oj,jag glömde Du kanske har tagit av torra täcken?
men det har då inte jag;)

men de är inte sällan hovarna ser ut så där....

halloj.

Hur har du tänkt att kombinera egentligen?
Ska du rida effektivt eller bara ha en "rida ibland häst?"
att rida mycket och tävla går sällan ihop med inga skor och en häst som ser ut som en björn. att ha den på lösdrift är ju jättebra för både dig och hästen , men förvänta dig inte att den ska kunna arbeta en timme i ridhus och sedan bara släppas ut. en lösdrift häst får ju anpassas. jag tror att du både ser och känner vad som blir rätt... men ska du inte rida så mycket så är klart det bästa alternativet att ta av både täcken och skor, men passa så inte övergången blir förhastad...:) lycka till

kanske för att strasser är en barfota metod?
kan de kanske bero på det? :cool:

vet du, jag orkar inte ens svara på resten :) för jag får endå bara höra skit, jag står för detta. och behöver inte övertyga andra att det är rätt för att jag tycker det.

Det ser jag som att du helt enkelt inte kan ge svar på tal...

jag tyckte inte att det lät otrevligt snarare ironiskt:)men som kay pollak säger du får själv välja hur du vill ta saker och ting,Med en klackspark och låta det rinna av eller hänga upp dig på de.Det är väl också märkligt tycker jag att mitt i alltihopa märka ord och orka påstå att någon annan är otrevlig?Jag förstår inte att hästfolk orkar:)men påstår du det så är det väl så
:laugh:emilie

Jag skrev nedlåtande inte otrevlig, lägg inte ord i min mun! Och du har ju åxå möjligheten hur du vill ta saker och ting, med en klackspark eller att låta det rinna av eller hänga upp dig på det! :idea:

Jag har svårare att förstå hur man orkar skriva ett inlägg med den inledningen som du gjorde, i stället för att sakligt framhålla sin ståndpunkt! Så det där om hästfolk.......:angel:

oj,jag glömde Du kanske har tagit av torra täcken?

Är nog inte ensam om det skulle jag tro! Kanske ovanligt för dig som inte har täcken eller sällan. Men mina hästar byter täcken varje dag, torra eller inte.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 014
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
262
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 808
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut