utan täcke och utan skor..

Sv: utan täcke och utan skor..

Rörelsen kan ju vara komprimerad lika gärna som utspridd och totalt sett bli i stort sätt densamma.

Och som sagt så är det ju individuellt, och det viktiga är ju att det fungerar för den aktuella individen.

Kicki :laugh:

Så sant. Men även om exempelvis vissa jakthundar får röra sig massor mitt på dagen tycker jag ändå att det är tråkigt att de ska stå i en hundgård resten av dygnet även om fått den motion de behöver.

Sen tror jag att de mår bra av att få vara med sin flock så mycket det går och som sagt, de hästar jag vet som går på lösdrift väljer att vara ute så gott som hela dygnet när de själva får välja även om de blivit ordentligt motionerade.

Men jo, självklart måste man anpassa till individen också, allt behöver inte passa alla även om jag för min del tror att så gott som alla hästar trivs bättre i friska luften.

Det är min åsikt men jag respektera att alla inte tycker likadant. Så länge man inte sliter sönder hästen i munnen, misshandlar den, eller vanvårdar den så är det ok för min del att andra har andra åsikter. :)

Mina hästar är malliga över sina boxar o står gärna inne- soffliggarna;). De sover på natten oxå- inne.

När de tränas ganska hårt står de inne mer o dåsar.

Springer in om det börjar att regna:rofl:

Mina hästar är malliga över sina boxar o står gärna inne- soffliggarna;). De sover på natten oxå- inne.

När de tränas ganska hårt står de inne mer o dåsar.

Springer in om det börjar att regna:rofl:

Låter som våra kor då, vi råkade gör lite för bekväma liggplatser inne så dom går nästan aldrig ut, dessutom får dom maten inne så då är det ju dumt att gå längre än nödvändigt.

Blåst tycker dom inte heller om, regn är också dumt.

Hästarna däremot är alltid ute, om det är väldigt regnigt och blåsigt samtidigt och i flera dagar händer det att som står inne en stund.Sen är dom ju inne så fort jag går in i stallet så dom har koll på vad jag hittar på för kul.

Orkar inte läsa igenom hela tråden :p

Jag tror faktiskt att alla hästar kan gå barfota! Alla regler har dock undantag, men det procenten är pytteliten. Evolutionen har inte hunnit ändra speciellt mycket, det tar längre tid än den tiden som människan har haft hästen som sällskapsdjur.
Därmed ser hoven ut som den gjorde förr när hästen var vild, beroende av (som resten av kroppens mekanismer o organ) att hästen är i ständig rörelse.. den ligger ner ibland o sover ibland. Men största delen av tiden är den faktiskt i rörelse. Det är då den blir stark. Alla hästar som får rätt förutsättningar kan gå barfota.
O det tror jag stenhårt på!!

Ville hålla min häst barfota så länge som möjligt med för honom var det omöjligt, gick han på grusväg så haltade han kraftigt så fort han trampade på en sten, och fick hovböldar av att bara gå i en lite stenig hage, då hade han ändå gått barfota hela "livet" fick dra på honom skor för ½ år sedan (han är 3 nu)

Samma sak med täcken.. om hästen får rätt förutsättningar för att gå utan täcke så går det jättebra. Uttrycket "frusen häst" är ju en människo-påhitt. man måste ge dem rätt förutsättningar. Jag är ska köpa en arab, som ska gå utan täcke. Jag känner araber som går utan täcke i nord-norge, där det är betydligt kallare än här.

Samma häst igen, skulle inte våga hålla honom naken året om. Har aldrig tidigar stött på en häst med så tunn/kort päls som honom. När jag fick hem honom i mars iår hade han ungefär lika mycket vinterpäls som man finner på många ponnyer nu.

Som häst ägare ska man se till så hästen har det bra; fryser den så sätter man på ett täcke och ömmar den i hovarna så skor man den, annars ska man inte hålla på med djur om man är så inprintad i "det naturliga" så man inte kan se till hästens bästa istället.

Så sant. Men även om exempelvis vissa jakthundar får röra sig massor mitt på dagen tycker jag ändå att det är tråkigt att de ska stå i en hundgård resten av dygnet även om fått den motion de behöver.

Sen tror jag att de mår bra av att få vara med sin flock så mycket det går och som sagt, de hästar jag vet som går på lösdrift väljer att vara ute så gott som hela dygnet när de själva får välja även om de blivit ordentligt motionerade.

Men jo, självklart måste man anpassa till individen också, allt behöver inte passa alla även om jag för min del tror att så gott som alla hästar trivs bättre i friska luften.

Det är min åsikt men jag respektera att alla inte tycker likadant. Så länge man inte sliter sönder hästen i munnen, misshandlar den, eller vanvårdar den så är det ok för min del att andra har andra åsikter. :)

Nu skulle inte jag jämföra hästar som har box och hagvistelse med jakthundar som står i hundgård. Ser ingen liknelse där fasktiskt. Bara för att en häst inte går på lösdrift så är det ju inte liktydigt med att den inte har mycket utevistelse i hagen! Samt att även om den står i box så är det ju med sin flock, box är ju inte detsamma som att den är isolerad.

Mina hästar trivs jättebra ute i friska luften, men skulle inte trivas ett helt dygn ute i januari med 20-25 grader kallt eller full snöstorm.

Nej vissa raser och hästar har kanske så pass dåliga hovar så att det är svårt att få dom att fungera barfota. Jag tror dock att många hovar skulle klara det om man ger det tid

Har inte med dåliga hovar att göra. Man måste ju ha klart för sig att det naturliga urvalet för en vildhäst baserades på andra saker än för dagens tamhäst! Även om vi inte bortser från hovstatusen så läggs det ju ingen primär vikt vid detta vid aveln. För en vild häst vars hover inte "hängde med" så innebar det döden! Och kvar blev det avelsmaterial som hade hovar för ändamålet och det liv som skulle levas.

Sedan är det där med att ge det tid, hur mycket får det kosta för hästen!? Har inget problem med att folk har sina hästar varken barfota eller på lösdrift! Har våra mjölkor i sluten kalldrift och ungdjur i öppen kall drift sedan 18 år tillbaks, men hästarna har jag i box och bra hagvistelse. Men det jag har problem med är att många gånger så blir allt väldigt svart eller vitt.

Bara för att det tar tid behöver det inte betyda att hästen mår dåligt under tiden, normalt sätt ömmar ju inte en häst på mjukt gräs i hagen och rider man så har man ju boots och det är inte värre än vanliga skor. Däremot tar det tid innan man kan rida utan boots.

Min fjording har inte ömmat något under omvänjningsperioden, skulle aldrig låta henne plågas bara för att jag tvunget ska ha henne barfota. Bara att gå barfota på mjukt gräs har gjort hennes hovar hårdare än innan jag tog av skorna därför har jag succesivt kunnat öka sträckan utan boots när jag kört.

Jag tycker det är tråkigt att så många skor hästen när de rid in utan att ens fundera på att det skulle kunna fungera utan, det går på ren vana, iaf många som jag känner. Bara för att det är så det brukar vara.

Mina har gått på lösdrift hela sommaren men igår när det hade regnat så ströade jag rejält i lösdriften, tände en lampa och gav massor med hö -gissa var hästarna stod i natt och myste?

Anni - som skruvar boxar för brinnande livet om kvällarna så att hästarna ska få stå inne och torka, sova, äta gott och sova på en mjuk spånbädd!

Även om den får mkt utevistelse på dagen så kan det ju inte vara särskilt stimulerande att stå still så många timmar i sträck på natten och göra ingenting.

Tänk på hur lite hundar har ändrat sig på alla de åren vi har haft dom som tamdjur, de beter sig ändå precis som vargen och har kvar alla vargens beteende. Likaså har hästen kvar alla beteende från den var vild.

Jag förstår inte vitsen med att ha box, för mig känns det som en ren bekvämlighet från ägarens sida. Om nu hästen vill stå inne hela natten frivilligt så kan den göra det likaväl i en lösdrift som i en vanlig box. Även om det är en lösdrift så har man ett fräscht tjockt lager spån och väggar och tak. Jag kan inte riktigt jämföra ett liv med flock när de står i varsin box som när de kan röra sig fritt.

Enda gången jag ser fördel med box är när man behöver fodra hästarna olika men för de behöver de ju inte stå inne hur många timmar som helst.

Men som sagt, man har olika åsikter och jag tror inte att man kan enas hur mycket man än diskutera, folk har olika filosofier om det mesta i livet och det är väl tur att människor är olika.

Jag tycker som sagt inte att hästar i box plågas eller far illa men jag tycker att de skulle må ännu bättre om de fick röra sig fritt och välja själva när och om de vill gå in, vill de då vara inne halva dygnet så kan de ju vara det.

*Delvis knapplån*

Om man har en vettigt utformad ligghall som tilltalar hästarna, så är det ju bara en fördel med att hästarna själva får välja var de vill vara.

Vad som är något irriterande är när folk inte har kunskap, men gärna åsikter som i slutänden drabbar hästarna.

Att hästar idag skulle vara en "ren naturprodukt" är ju nästan ett skämt med tanke på att det naturliga urvalet har påverkats de senaste 10 000 åren.

Att folk hittar på barfotaverkningar utifrån vilda mustanger i USA är... lätt korkat. Självklart kan man undersöka och forska på hovar och hovkvalitet, men då ska man göra det utifrån ett vetenskapligt perspektiv och skippa alla fantastiska påståenden. Mustanger är förvildade tamhästar och som vildlevande med maximalt några hundra år på nacken. Dessutom är blodet blandat även med tyngre kavallerihästar m.fl. förutom det spanska då. Det finns EN existerande ren vildhäst och det är den asiatiska vildhästen. (Även om man har försökt att återskapa tarpanen i Polen.)

Det är helt Ok att ha en barfotahäst, men att tro att ALLA hästar ska ha en 45-gradig verkning för att vilda mustangers hovar ser ut så bygger på okunskap och faktafel. Hovproblem drabbar även mustanger.

Jag är alltså varken emot varken barfotahästar, skodda hästar, uppstallning eller lösdrift, utan endast när hästhållningen bygger på okunskap hos ägaren och lidande för hästen.

/V

Jag tror inte heller på att vilda hästarna i USA är ngt bra undersökningsmaterial. Jag tror inte på metoden för att man utgått från mustanger utan för att den känns sund helt enkelt och har fungerat bra på de hästar jag vet som verkas så.

För mig är det ganska ovesäntligt hur vildhästarnas fötter ser ut eftersom mina hästar aldrig kommer ha de förutsättningarna som dom har.

Metoden så som den som verkar mina hästar förklarat den går helt enkelt ut på att följa hovens naturliga form (vilket skiljer lite mellan olika hästar), alltså inget extremt eller konstigt. Som sagt, den enda skillnaden jag kan se från min vanliga hovslagare är att strålen tas ner lite mer i mitten av hoven för att inte belastas.

Vet du varför strålen måste tas ner i ditt fall?

Av döma av det jag har sett, så är det för att hovväggen tagits ner för mkt.

Du använder metoden för att den "känns sund" och för att några hästar som du har träffat på verkar ha "fungerat bra". Det är ju också en förklaring, men det säger ingenting om metoden verkligen är sund och verkligen fungerar bra. Modigt gjort måste jag säga, även om just dina hästar kanske mår toppen av just den verkningen. Själv skulle jag vilja ha mer på fötterna om jag skulle överväga att testa något liknande på min häst.

/V

vet ju inte vilken hästras du valt att köpa? men iallafall, jag har en islandshäst och det enda som finns i hans värld är lösdrift och han har aldrig haft täcke på så han är lixom "härdad" och har inte nåra problem med kylan. han har heller aldrig haft skor på och vill man ha en barfota häst så är det nog bäst om hästen gått barfota från början än att börja slita av skorna.

Du använder metoden för att den "känns sund" och för att några hästar som du har träffat på verkar ha "fungerat bra". Det är ju också en förklaring, men det säger ingenting om metoden verkligen är sund och verkligen fungerar bra. Modigt gjort måste jag säga, även om just dina hästar kanske mår toppen av just den verkningen. Själv skulle jag vilja ha mer på fötterna om jag skulle överväga att testa något liknande på min häst.

/V

Och vad har du för vetenskapliga grunder för att veta att järnskor är bra för hästens hovar? Så fort man har hästen barfota måste man förklara sig ideligen men att slå på järnskor på hästen är visst itne det minsta konstigt, det är ett betydlgit större inverkan på en hov än att verka den. Hästar med skor verkas ju innan skon sätts på, varför är inte den verkningen fel? Dessutom skiljer sig verkningen väldigt mycket mellan hovslagare, vissa har lgra trakter, andra lägre, kort tå , lång tå etc, detta är det ingen som ifrågasätter? Jag tycker det känns betydligt flummigare att te variera så mycket mellan hovslagare än den minimala skillnaden som är mellan min hovslagare och verkare.

Jag tycker du är modig som slår på skor på din häst. Som sagt, nordsvensken har verkats helt normalt i 3 år av en NORMAL hovslagare och när jag tog ut den andra tjejen så behövde hon inget göra första gången, gången efter fick hon raspa lite i kanterna då det inte slitits tillräckligt, och ändå är det jag som är extrem?

Bara för att hästen inte ömmar när den har järnskor behöver inte betyda att hoven mår bra, hur vet du om hästen har ont i fötterna ändå? Självklart kan den inte ömma med järnskor under, hoven vidrör ju inte marken men den kan ha smärtor och spänningar inne i hoven ändå.

Jag har sett många hästar som gång på gång tappar skorna, dessutom oäöndligt antal hästar med sprickor i fötterna, det kan kanppast vara särskilt friska hovar. Vad säger att det itne är skorna som orsakar dom skadorna?

Jag säger inget om att det enda rätta är att ha skor på hästarna. I så fall har du helt missförstått mig.

Jag säger att det är "modigt" att inte vara påläst, oavsett metod.

/V

Även om den får mkt utevistelse på dagen så kan det ju inte vara särskilt stimulerande att stå still så många timmar i sträck på natten och göra ingenting.

Tänk på hur lite hundar har ändrat sig på alla de åren vi har haft dom som tamdjur, de beter sig ändå precis som vargen och har kvar alla vargens beteende. Likaså har hästen kvar alla beteende från den var vild.

Jag förstår inte vitsen med att ha box, för mig känns det som en ren bekvämlighet från ägarens sida.

Enda gången jag ser fördel med box är när man behöver fodra hästarna olika men för de behöver de ju inte stå inne hur många timmar som helst.

Hästar som har god tillgång till grovfoder behöver inte göra "ingenting"! Sedan så kan jag inte se vad box har med bekvämlighet att göra!? Att ta in och ut hästen till hagen gör man ju knappast för att man är lat. Med all respekt, det är ett lika dumt påstående som de som säger att det som har lösdrift har det för att de är bekväma!

Sedan så anser jag inte att varken hundar eller hästar har kvar "alla" beteenden från sin vilda tid, det är numera tamdjur vi pratar om.

Sedan så anser jag inte att varken hundar eller hästar har kvar "alla" beteenden från sin vilda tid, det är numera tamdjur vi pratar om.

du påstår att skansens etolog, forskarna på husdjur i Skara samt andra etologer är helt ute och cyklar? Jag har inte tagit det i luften för att jag tror att det är så, detta har jag lärt mig av folk som har mycket kunskap i ämnet.

du påstår att skansens etolog, forskarna på husdjur i Skara samt andra etologer är helt ute och cyklar? Jag har inte tagit det i luften för att jag tror att det är så, detta har jag lärt mig av folk som har mycket kunskap i ämnet.

Var har jag sagt att de är ute och cyklar!? Om du läser mitt inlägg ordentligt så ser du att jag satt alla inom " "! Ett beteende förändras/påverkas av avel, miljö, yttre förutsättningar vilket innebär att grundbeteendet självklart är detsamma men att "ringarna på vattnet" förändras. Så att då säga att alla beteenden är sig lika sedan urminnes tider tycker jag inte blir helt korrekt. För skulle det stämma så skulle djur ha svårt att anpassa sig efter omgivningens förändringar, vilket inte är fallet som vi alla vet!

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 011
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
262
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 800
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka