utan täcke och utan skor..

Sv: utan täcke och utan skor..

skall vi slå vad om att hästen skulle få skav sår av att gå med täcke i en två-tre månader

Man får väl se till att ha välanpassade täcken också? Tror du får skavsår om du går med ett par för små skor i ett par månader oxå.

Det är ju heller inte så att man inte tar av täckena nån gång under dygnet heller, utan sitter det på så ska det bannemej sitta där i ett par månader, jag brukar lägga sadeln över när jag rider :grin:

Men om man nu över huvudtage skall träna så hästen blir svettig så anser jag inte lämpligt att ha på lösdrift.
Och jo klart alla hästar kan gå på lösdrift, beroende på vad ägaren vill ha utav hästen.

Nej alla hästar kan inte gå på lösdrift! Alla trivs faktiskt inte, har även sett exempel på det.

Kicki :laugh:

Du är ju inte riktigt sann...

Om man skär upp en hovböld, vilket man NATURLIGTVIS ska göra! Så får man se till att hålla rent dessutom, och det kan man utan problem göra utan boxvila. Bara att lägga ett omlägg så att smuts o diverse inte kommer in, och göra om det varje dag. Hur svårt kan det vara?
Du menar att du med gott samvete kan med att låta din häst gå runt och vara blockhalt - när den inte ens behöver det. Utan gör det bara för att du så gärna vill tro att du har en naturlig hästhållning och att det är så himla bra?

Om nu hovbölden spricker... Tror du inte risken att det kommer mer skit in i "såret" som du dessutom har förbaskat svårt att rengöra?

Ang det om att alla hästar klarar kyla. Min ponny är otroligt frusen av sig, och då har vi aldrig varit generösa med täcken. Hon kunde stå ute en ganska varm sommardag med regn och hästen börjar skaka. Då hade hon inte haft täcke på sig en enda dag på ett par månader eftersom det varit bra väder. Menar du då att jag ska låta hästkraken stå ute o frysa istället för att lägga på henne ett täcke?

Och nästa sak, om man nu har hästen på lösdrift, vilket nu inte jag har, så är det bväl en självklarhet att man lägger på hästen ett täcke när den blivit svettig? Eller tycker du om att ha förkylda/snoriga hästar?

Orkar bara inte kommentera mer för jag blir bara arg.

Nej det skall man inte. Det håller jag på och du håller på ditt. Orkar inte tjata mer om det där, jag vet vad jag tror på. Så får du tycka vad f*n du vill.

Skall det vara så otroligt svårt att fatta att var och gör som de vill. Men jag rider inte min häst på vinterns å att han blir svettig och behöver täcke. Jag är inte ut efter att få alla att tycka och göra som jag, jag yttrar min åsikt. Inget annat.

En hovböld läker MYCKE snabbare om man inte skär upp dom.
Skär man upp dom kommer det smuts och bakterier dit och hästen kan få box vila fast upp till två månader..!!

Skär man inte upp den är hästen kanske block halt en dag eller två, men sedan när hovbölden spricker märks den inte av längre.
De brukar ta max 2 veckor före den spricker, ibland bara en dag.
Och inte är hästen blockhalt hela tiden.
Det finns inget som är så korkat som att skära upp dem

Och när den efter lång tids smärta spricker så kommer det inte in någon dynga menar du!? Hör du inte själv hur märkligt det här resonemanget är!? Skulle vara intressant att veta vad du grundar allt det här på!? Du gör en massa uttalanden som inte är självupplevda och trots det så vet du tvärsäkert att något tar MAX 2veckor t.ex. :confused:

Och "min blir frisk på max 2 veckor" har då som grund kan man undra!?

inte kan jag med 100% säkert säga det nästn, har sett många hästar som går barfota och som fått bölder, inga av dom har haft längre än två veckor. Det också för att de går fritt och har möjlighet att röra sig.
Min före detta häst hade en hovblöld en gång och den sprack på två dagar.

Nej det skall man inte. Det håller jag på och du håller på ditt. Orkar inte tjata mer om det där, jag vet vad jag tror på. Så får du tycka vad f*n du vill.

Skall det vara så otroligt svårt att fatta att var och gör som de vill. Men jag rider inte min häst på vinterns å att han blir svettig och behöver täcke. Jag är inte ut efter att få alla att tycka och göra som jag, jag yttrar min åsikt. Inget annat.

Självkalrt får man lov att ha olika åsikter, men de tär inte så snällt när man tror så mkt på något att hästen råkar illa ut för det. Om du har fruktansvärt ont nånstans, och någon säger till dig att "gör så här och så här, så går det över med en gång, det enda som behövs är att du är noga o håller rent efteråt", gör du då så eller säger du bara att "nej, det läker väl snart, bara jag rör så mkt som möjliogt på mig". Lite svårt att dra en parallel med en hovböld och nånting på en människa men jag hoppas du förstår hyfsat hur jag menar.

Men om DU inte rider din häst på vinter eller så och han inteb ehöver täcke, vad bra! Men du säger även till andra som faktiskt gör det att "det behövs inte!" hur har du då tänkt? bara nyfiken på hur du tänker, för jag håller med dig om att har man en häst med bra päls och som klarar lösdrift osv så ska man inte ha täcke på den. Men de är som vi människor individer, och man kan inte säga att ALLA klarar det eller ALLA gör så för så är det inte :)

Och när den efter lång tids smärta spricker så kommer det inte in någon dynga menar du!? Hör du inte själv hur märkligt det här resonemanget är!? Skulle vara intressant att veta vad du grundar allt det här på!? Du gör en massa uttalanden som inte är självupplevda och trots det så vet du tvärsäkert att något tar MAX 2veckor t.ex. :confused:

Det är inte mina egna påhitt, inte skulle jag väll sitta här och säga detta då??
några gånger i året kommer en hovslagare till stallet som verkar enligt strasser metoden. Han är väldigt duktig och kan mycket.
Det grundar jag det på.

För det första, vårda ditt språk! Det här visar bara att du kommer till korta i din argumentering! Att tro är en sak, att anse att det är en sanning är något annat! Dina formuleringar antyder sanningar!

inte kan jag med 100% säkert säga det nästn, har sett många hästar som går barfota och som fått bölder, inga av dom har haft längre än två veckor. Det också för att de går fritt och har möjlighet att röra sig.
Min före detta häst hade en hovblöld en gång och den sprack på två dagar.

Min ena häst hade hovböld som liten (ojoj, BARFOTA dessutom;)). Han var blcokhalt på morgonen när han skulle ut i hage, och därför vände vi tillbaka in i stallet och in i huset för att ringa hovslagare. Han kom ett par timmar senare, skar upp bölden och vips, hästen hade varken ont eller annat!

Det enda vi behövde göra var ha ett bandageomlägg runt hoven och hålla rent. Nemas problemas, hellre lite extra jobb med att hålla rent än att hästen ska ha ont längre än nödvändigt.

Jag kan slå mej i backen på att det skulle fungera på samma sätt som på en barfota häst!

Och inte sade jag heller att alla eller de flesta får problem. Så DET tyckte jag var lite missvisande :P

Det är inte det minsta missvisande. Läs på mera, så kanske du inser det :)

Du får givetvis tro och tycka vad du vill. Kunde en skodd hov inte utvidga sig alls så skulle den antagligen gå sönder.... Men givetvis förhindrar skon LITE av hovens naturliga rörelser, och givetvis skall man fundera på vad man gör både innan man skor hästen öht, och innan man skor med t.ex. ringskor eller liknande, då ju dessa hämmar hovens rörelser MYCKET.

Du skrev att hästen "vid högre ålder oftast får problem med strålbenet eller hälta", det tolkade jag som att du menade att de flesta får det. Men det kan vara min misstolkning.

Vad menar du att jag skall läsa på för något? Jag är rätt så insatt i hur hovmekanismen fungerar på barfotahov och skodd hov, och har haft många och långa diskussioner med min mycket välutbildade och kunnige hovslagare om möjligheten till barfotagång. Jag har även haft min egen häst barfota när han var yngre och inte hade så stora krav på sig. Jag valde dock att sko honom efter något halvårs ridning, eftersom han ömmade något på grusväg, och de flesta ridvägarna hemmavid är just grusväg (och hagarna är mjuka gräshagar, så hovarna får inte heller någon "träning" på att gå på grus annat än när jag rider). Det var ett fullständigt odramatiskt, men genomtänkt, beslut för min del att sko hästen. Han har, efter ganska många år som skodd ridhäst, bra och friska hovar (ja, jag kan bedöma det, och har också barfotahovar i närheten att jämföra med!). Min bedömning är att min häst med nuvarande mängd ridning (tränas och tävlas) mår bäst av att ha skor på sig, i ett annat läge kan ju bedömningen bli en annan.

Jag finner det ganska skrämmande att man (inte nödvändigtvis du, men en del andra på forumet) uttalar sig så kategoriskt om att barfotagång alltid är bäst för alla hästar. Jag anser att både barfota och skott har sitt berättigande, beroende på hur hästens hovar fungerar och vilket arbete den skall utföra!

Det är inte mina egna påhitt, inte skulle jag väll sitta här och säga detta då??
några gånger i året kommer en hovslagare till stallet som verkar enligt strasser metoden. Han är väldigt duktig och kan mycket.
Det grundar jag det på.

Och iom. det så blir det en sanning då eller!? Alla strasserverkade hästar som figurerat i media efter diverse hmm.... "felbehandlingar", tror du att de håller med!?

Självkalrt får man lov att ha olika åsikter, men de tär inte så snällt när man tror så mkt på något att hästen råkar illa ut för det. Om du har fruktansvärt ont nånstans, och någon säger till dig att "gör så här och så här, så går det över med en gång, det enda som behövs är att du är noga o håller rent efteråt", gör du då så eller säger du bara att "nej, det läker väl snart, bara jag rör så mkt som möjliogt på mig". Lite svårt att dra en parallel med en hovböld och nånting på en människa men jag hoppas du förstår hyfsat hur jag menar.

Men om DU inte rider din häst på vinter eller så och han inteb ehöver täcke, vad bra! Men du säger även till andra som faktiskt gör det att "det behövs inte!" hur har du då tänkt? bara nyfiken på hur du tänker, för jag håller med dig om att har man en häst med bra päls och som klarar lösdrift osv så ska man inte ha täcke på den. Men de är som vi människor individer, och man kan inte säga att ALLA klarar det eller ALLA gör så för så är det inte :)

Jag skulle aldrig kunna göra något mot min häst så att han råkar illa ut, han e min bästa vän och jag älskar honom över allt annat.
Antagligen får jag allt att låta som om jag tror så sten hårt på något att jag inte ser till hästen utan hästen får lida. Det skulle jag aldrig göra! Jag vet vad jag håller på med, jag har kunniga människor också i bakgrunden. Så oroa dig inte :P

Och iom. det så blir det en sanning då eller!? Alla strasserverkade hästar som figurerat i media efter diverse hmm.... "felbehandlingar", tror du att de håller med!?

fattar inte varför alla har emot strasser? det är i prinscip samma sak som vildhästmetoden, men det är däremot okej! :confused:

Jag skulle aldrig kunna göra något mot min häst så att han råkar illa ut, han e min bästa vän och jag älskar honom över allt annat.
Antagligen får jag allt att låta som om jag tror så sten hårt på något att jag inte ser till hästen utan hästen får lida. Det skulle jag aldrig göra! Jag vet vad jag håller på med, jag har kunniga människor också i bakgrunden. Så oroa dig inte :P

Det låter kanon, men jag undrar ändå varför du hellre då låter din häst ha ont i ett par dagar eftersom ju en ev. hovböld ändå spricker efter ett tag, istället för att genast kalla på hovslagaer som kan ta bort smärtan på stört?

En hovböld läker MYCKE snabbare om man inte skär upp dom.
Skär man upp dom kommer det smuts och bakterier dit och hästen kan få box vila fast upp till två månader..!!

Skär man inte upp den är hästen kanske block halt en dag eller två, men sedan när hovbölden spricker märks den inte av längre.
De brukar ta max 2 veckor före den spricker, ibland bara en dag.
Och inte är hästen blockhalt hela tiden.
Det finns inget som är så korkat som att skära upp dem

Du får gärna kalla mig korkad men de få hästar jag haft hovböld på (alla barfota dessutom) har tillfrisknat bra mycket snabbar efter man tömt hovbölden. Intressant att veta om du talar av egen erfarenhet eller nåt som du "läst"?

Det grundar jag det på.

Det sa det mesta...:cool:

Du får gärna kalla mig korkad men de få hästar jag haft hovböld på (alla barfota dessutom) har tillfrisknat bra mycket snabbar efter man tömt hovbölden. Intressant att veta om du talar av egen erfarenhet eller nåt som du "läst"?

Har du nångång prövat att inte skära upp då?

Unghästen jag fick hem, då ett år gammal, hade hovbölder som spruckit av sig själva. Uppfödaren hade inte fattat att det var i hovarna problemen satt och hon fick bra mycket problem i kroppen p.g.a. spänningarna de orsakat då hon försökt avlasta. Inte värt det, nej!

Jag har provat det. Min häst fick hovböld under en barfotaperiod (hoppsan!), och varken hovslagare, veterinär eller hästklinikens hovslagare kunde lokalisera den tillräckligt väl för att kunna skära upp den. Och då hade min häst boxvila i två månader! Bölden syntes sedan när hoven vuxit tillräckligt, så vi såg att den suttit "långt in" under sulan.

Någon mer hovböld har min häst inte haft, så jag kan inte jämföra läkningstiden, men andra hästar i samma stall som haft hovböld och fått bölden uppskuren har varit ridbara och besvärsfria efter 2-3 dagar. Inga boxvilor där, inte!

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lavinia
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 812
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka