utan täcke och utan skor..

Sv: utan täcke och utan skor..

tack, du kunde säga det som jag ville få fram i min långa text men bara några ord. - Det vi begär av hästarna är inte naturligt, och då ska vi inte kräva av dom att klara av det utan att vi hjälper dom om det behövs.

Så länge man har hästar med bra hovar funkar barfota utmärkt, men en dag så träffar man på en häst med dålig hovkvalité, och då tycker jag att man får bredda sin syn lite, och se att den här hästen behöver skor. Det är det som är faran menar jag, att man blir överfanatisk. (lätt hänt) har träffat flera sådana exempel, där även hovslagaren (som annars är väldigt positiv till barfota) undrade vad 17 den hästen inte hade skor för.

Min mosters häst hade världens sämsta hovalité. Hovarna bara gick sönder och de visste inte vad de skulle göra. Men så fick hon nys om det här med lösdrift och barfota. Hon tänkta att nej aldrig att det går. Men hovslagaren uppmuntrade henne att försöka eftersom hoven bara gick sönder när skon spikades på.
Man trodde ju då att hoven skulle förstöras ännu mer.
Men se nej.
Till först var hästen rätt öm i hovarna, men på gräs var det inge problem. Och när det var som värst fick han gå med bots på, och då var han inte öm alls! Kunde t.o.m gå på grus då utan att ömma.
Efter ett par veckor med botsen började hovarna vänja sig och nu ett år senare kan han gå var som hellst, utan skor eller bots och hoven mår hur bra som hellst! Hoven håller hur bra som hellst nu och det är inge problem att rida hästen.

Detta tycker jag är ett bra exempel på att det funkar, bara man vågar pröva. Och att bara läsa om det kanske inte är så övertygande men när man själv sett hur otroligt dåliga hovarna varit och att hästen knappt kunnat gå och att den nu kan gå i princip var som hellst och att han ionte längre ömmar, är fantastiskt.

Förresten, jag har lite fler frågor om boots o du verkar känna till det här :) Kan det komma in grus i den så att hästen får skavsår? Och om det till exempel är mycket lera ute, kan de fastna i leran och lossna då? Hur snabbt slits de så man måste skaffa nya? Förändrar de hästens rörelsemönster på nåt sätt eller hindrar hoven från att vidga sig?

Jag har aldrig haft egna boots, men har flera kompisar som har det.. det kan fastna i leran, o vissa hästar verkar ha större benägenhet till o få loss dem.. precis som med skor.. men det hände när vi hade boots på en som gick i lerig hage.. om man rider så kan man ju gå runt det värsta lerpölarna.. det blir sällan så illa som i hagarna, så det bruakr gå bra vid ridning.

Jag vet inte hur snabbt dem slits, men jag vet att det är mer ekonomiskt med boots än o sko hästen.. o dem kan kosta ganska mkt, så då måste dem hålla en stund.

Det finns många olika boots, bra o dåliga.. kan hända att vissa förändrar rörelsemönstret, men meningen är att det ska störa hästen så lite som möjligt. Om hoven kan vidga sig? mer än med järnsko iaf.. men idealet är ju att ha dem barfota, och använda boots som komplement.

Så, hur tungt argument är ekonomin för din framtida hästhållning?

Så, hur tungt argument är ekonomin för din framtida hästhållning?

det var bara ett exempel för att visa att dem måste hålla en stund.. eftersom att jag inte kan ju någon tidsram..

Jag tror inte de finns boots i den storleksklassen :D Förresten tvivlar jag starkt på att det hade vuxit ihop igen, hovarna såg verkligen förjävliga ut, fransiga och flisiga ända upp. Okej om det hade varit nån liten spricka, men hans hovar va ju inget annat än sprickor. Och de blev bara värre och värre under tiden han va barfota. Fast de kanske kan klara det ändå?

i vissa fall kan en sko vara till nytta, så att lite ny hov får växa ned, och så ska man ta av skon i precis rätt ögonblick.. men då behöver man en kunnig barfottrimmare/hovslagare till hjälp.

En hästs primära behov är att få foder och vatten, stimulans och skydd mot såväl kyla som hetta samt ska inte utsättas för onödigt lidande. Om man då sätter principerna före hästens välbefinnande ska man varken ha häst eller syssla med hästar.

ja, precis.. då har vi kommit till det stadiet där vi måste definiera vad onödigt lidande är..

jag tycker att järnsko är en form för onödigt lidande. (indirekt!)

Om man inte skämmer bort hästen med täcken, får den tillräckligt mycket päls så att den klarar sig utan det.

Om man gör som du säger så finns endå större risk att hästen fryser när man tar av täcket, just för att den vant sej med täcket som värmer.

Du anstränger dig verkligen för att missförstå mig eller?? Jag skrev att jag BARA la på täcke efter ridning om hästen var svettig (vilket min häst blev av lite skritt och trav för att den hade så mycket päls och vintern var så mild) och tog av det sen när hästen var torr. Pälsen reser sig snabbt.

Min häst hade alltså björnpäls, frös aldrig vad jag kunde se.

Men om du har en annan övertygelse så får du ha det. Min är att man inte ska släppa ut hästar som är svettiga utan ett täcke på om det är kallt ute. Och man förstör inte en häst genom att lägga ett täcke på den en timme om dagen.

Varför skulle uppstallning i box automatiskt betyda att hästen inte rör på sig i ungefär samma utsträckning under ett dygn som en lösdriftshäst??:confused:Jag har hästar BÅDE på lösdrift och uppstallade i box. Hästarna i box fodras och släpps ut ca. 07.30 och äter sedan lunch och middag ute och tas in runt 19 och äter sin kvällsmat sedan inne.(Rids de under dagen kommer de in en stund i stallen för att göras i ordning, rids och går sedan ut igen.) Lösdriftarna drar sig på kvällen mot sitt "utestall" och sover och vilar sedan där hela natten. Detta förutsätter naturligtvis stora hagar och det har jag:banana: Och det finns många där jag bor som har sina hästar i enorma hagar och när hästen av naturen är en "vandrare" så blir det ju så att de rör sig massor. Visst, de som går på lösdrift rör sig av naturliga skäl mer, men sådan stor skillnad är det inte om man har hästarna ute hela dagarna och har STORA hagar.

det är ju väldigt olika.. siffrorna har jag fått från en norsk distansryttare.. det är alltid svårt att förhålla sig till sånna siffror om man inte vet bakgrunden.

men det är många hästar som inte får gå ute så mkt som dina uppstallade.. och de är oxå många på lösdrift som inte väljer att gå in i ligghallen. så vi pratar om ett ganska stort spektra.

men det är skillnad, och jag tror det är en betydande skillnad när det gäller hovkvalitet.

Jag tror faktiskt att alla hästar kan gå barfota! Alla regler har dock undantag, men det procenten är pytteliten. Evolutionen har inte hunnit ändra speciellt mycket, det tar längre tid än den tiden som människan har haft hästen som sällskapsdjur.
Därmed ser hoven ut som den gjorde förr när hästen var vild, beroende av (som resten av kroppens mekanismer o organ) att hästen är i ständig rörelse.. den ligger ner ibland o sover ibland. Men största delen av tiden är den faktiskt i rörelse. Det är då den blir stark. Alla hästar som får rätt förutsättningar kan gå barfota.
O det tror jag stenhårt på!!

Samma sak med täcken.. om hästen får rätt förutsättningar för att gå utan täcke så går det jättebra. Uttrycket "frusen häst" är ju en människo-påhitt. man måste ge dem rätt förutsättningar. Jag är ska köpa en arab, som ska gå utan täcke. Jag känner araber som går utan täcke i nord-norge, där det är betydligt kallare än här.

Du har aldrig sett en häst direkt fara illa av att gå skodd.. men kanske indirekt? Vad vet vi om alla dessa senskador och allt vad det nu är. Järnsko är ett tämligen onaturligt inslag av en hästs liv och dessutom väldigt lite svikt i, som det annars är i hovar. Jag tror personligen att skorna ofta är boven i dramat.

Hästar är olika ja, men deras primära behov är alltid dem samma, och deras fysiologa/anatomiska mekanismer är beroende av att dessa grundläggande byggstenar tillgodoses.

Här glömmer du en viktig sak, vi har ju påskyndat evolutionen med vårt avelsarbete! En vildhästs "avelsarbete" ser ju eljest ut och selekteringen är annorlunda. Vi inriktar ju oss på en massa saker som mål i vår avel, så även en bra hovkvalité. Men den är inte primär! En vildhäst som vars fötter inte klarade "strapatser" dog och iom. detta så selekterade den naturliga aveln.

Du skriver, "därmed ser hoven ut som när den var vild". Vild var? Hoven var ju anpassad helt beroende på härkomst.

Kicki :laugh:

by the way.. detta med skor uppfanns när hästarna togs in i stallar, det var först då man såg ett behov av något skydd till hoven..

ringer det en klocka? uppstallade hästar får alltså inte rätt förutsättningar för att gå utan skor..

Här är du ju helt ute och cyklar! Skorna "uppfanns" långt tidigare, när man upptäckte att slitaget utifrån det användningsområde som man placerade hästarna i ökade!

Skitsnack, läs på lite bättre så inser nog även en barfotafanatiker som gått på allt som Krulliga hästen m fl sprider ut att skon fanns redan innan uppstallningen. Alla hästar funkar inte barfota, trots att de gått barfota sedan födseln. Att hävda att alla hästar kan gå utan täcken, på lösdrift och utan skor är rena idiotin och fullkomligt hänsynslöst.

Man ska alltid ta hänsyn till individen, när man låter principerna styra bör man hålla sig till leksakshästar istället! :mad:

:bow::bow: Håller med dig fullständigt!

Här glömmer du en viktig sak, vi har ju påskyndat evolutionen med vårt avelsarbete! En vildhästs "avelsarbete" ser ju eljest ut och selekteringen är annorlunda. Vi inriktar ju oss på en massa saker som mål i vår avel, så även en bra hovkvalité. Men den är inte primär! En vildhäst som vars fötter inte klarade "strapatser" dog och iom. detta så selekterade den naturliga aveln.

Du skriver, "därmed ser hoven ut som när den var vild". Vild var? Hoven var ju anpassad helt beroende på härkomst.

du har nog rätt i det.. men det jag försöker få fram (kanske på lite omständigt sätt) är hur avgörande rörelse är för att hoven ska bli stark.

ja, precis.. då har vi kommit till det stadiet där vi måste definiera vad onödigt lidande är..

jag tycker att järnsko är en form för onödigt lidande. (indirekt!)

Och jag tycker att låta hästen gå barfota av princip och att den ska vara hovöm i månader eller ett år är ett onödigt lidande! Att inte ta hänsyn till den verklighet som råder utan att stirra sig blind på något för att det innehåller ordet naturligt. Och detta utan att ha förmågan att se att väldigt få saker vi gör i dag, både vad gäller folk och fä är naturliga! Och att likt många förr under tidens gång så har det skett en förändring i vår "naturlighet" något som man faktiskt inte kan ignorera!

du har nog rätt i det.. men det jag försöker få fram (kanske på lite omständigt sätt) är hur avgörande rörelse är för att hoven ska bli stark.

Rörelse är viktigt och det kan den få om den är rätt skodd. Att ta av skorna till varje pris är inte rätt lösning enligt mig, även om OL anser det. Har sett hästar i min närhet som har "återbördats" till ett "naturligt" hovliv och jag förundras hur förblindade människor kan bli utav en lära!? Inte ens 10 hovbölder kan få dem att vackla i sin tro.

nej uppstallade hästar ju får inte samma chans.

Tror man inte på detta eller vill man inte detta till 100% så lyckas det inte heller. Man måste tro, läsa och ta reda på för att lyckas. Att bara säga -nej, det går inte , funkar inte.
Ta reda på, förren ni säger att det inte går

Hur kommer det då sig att folk som tror till 110% trots det står med hästar som har återupprepade hovbölder!?

På vintern när han har mycket päls anpassar jag ridningen så att han inte blir svettig eftersom om man lägger täcke på en häst som går på lösdrift så "trycks pälsen ner" och hästen fryser fortare.

Och nej, hästen fryser inte fortare! Den har inte behov av att resa pälsen eftersom täcket ersätter den funktionen och håller hästen varm och detta i olika grad beroende på foder! Detta med "pälsresningen" är ett ständigt återkommande mantra i liknande fall.

Och att anpassa ridningen så att hästen inte blir svettig är ju inte alltid det lättaste. Hur ska man t.ex. kunna hålla hästen i bra kondis med en lång päls utan att den skulle bli svettig!? Är ju svårt även med en korthårig päls!

Min mosters häst hade världens sämsta hovalité. Hovarna bara gick sönder och de visste inte vad de skulle göra. Men så fick hon nys om det här med lösdrift och barfota. Hon tänkta att nej aldrig att det går. Men hovslagaren uppmuntrade henne att försöka eftersom hoven bara gick sönder när skon spikades på.
Man trodde ju då att hoven skulle förstöras ännu mer.
Men se nej.
Till först var hästen rätt öm i hovarna, men på gräs var det inge problem. Och när det var som värst fick han gå med bots på, och då var han inte öm alls! Kunde t.o.m gå på grus då utan att ömma.
Efter ett par veckor med botsen började hovarna vänja sig och nu ett år senare kan han gå var som hellst, utan skor eller bots och hoven mår hur bra som hellst! Hoven håller hur bra som hellst nu och det är inge problem att rida hästen.

Detta tycker jag är ett bra exempel på att det funkar, bara man vågar pröva. Och att bara läsa om det kanske inte är så övertygande men när man själv sett hur otroligt dåliga hovarna varit och att hästen knappt kunnat gå och att den nu kan gå i princip var som hellst och att han ionte längre ömmar, är fantastiskt.

Det var ju bra att det fanns en lösning för hästen, men det är ju inte detsamma som att det rent generellt skulle vara lösningen på ett hovproblem.

Det finns ju alltför många exempel på det motsatta, något som trogna anhängare ogärna vill höra talas om!

En liten fundering bara; det primära behovet av boots - det måste ju stamma från dig som vill nyttja din häst?
För inte behöver en häst boots om du kan fixa rätt förutsättningar för den?! :angel:

Så sant! :bow:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
446
Senast: Lavinia
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 811
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut