utan täcke och utan skor..

Sv: utan täcke och utan skor..

Tack för alla svar! Tycker att denna tråden är viktig, så spinn vidare!

by the way.. detta med skor uppfanns när hästarna togs in i stallar, det var först då man såg ett behov av något skydd till hoven..

ringer det en klocka? uppstallade hästar får alltså inte rätt förutsättningar för att gå utan skor..

Det råkar inte sammanfalla med när man började hårdgöra gator och vägar då?

PS.Jag har ingen aning och förspråkar varken barfota eller skoning, är bara nyfiken!! Tycker det här med barfota verkar intressant, men har aldrig testat. DS

Skitsnack, läs på lite bättre så inser nog även en barfotafanatiker som gått på allt som Krulliga hästen m fl sprider ut att skon fanns redan innan uppstallningen. Alla hästar funkar inte barfota, trots att de gått barfota sedan födseln. Att hävda att alla hästar kan gå utan täcken, på lösdrift och utan skor är rena idiotin och fullkomligt hänsynslöst.

Man ska alltid ta hänsyn till individen, när man låter principerna styra bör man hålla sig till leksakshästar istället! :mad:

Min sköthäst gick ute hela vintern oklippt och utan skor. Han vandes att gå barfota för två år sedan och i början var han lite känslig för grus och fick gå i vägkanten, men nu har han bra hovar. Använder inga boots.

Kan du rida överallt utan att han blir öm nu? Även asfalt (t.ex skritta 1 timme på asfalt per dag går bra?) Jag har mycket asfalt runt stallet, mer o mer tyvärr :( Hur funkar det på vintern när det är is?

Jag tror faktiskt att alla hästar kan gå barfota! Alla regler har dock undantag, men det procenten är pytteliten. Evolutionen har inte hunnit ändra speciellt mycket, det tar längre tid än den tiden som människan har haft hästen som sällskapsdjur.
Därmed ser hoven ut som den gjorde förr när hästen var vild, beroende av (som resten av kroppens mekanismer o organ) att hästen är i ständig rörelse.. den ligger ner ibland o sover ibland. Men största delen av tiden är den faktiskt i rörelse. Det är då den blir stark. Alla hästar som får rätt förutsättningar kan gå barfota.
O det tror jag stenhårt på!!

Fast kanske inte riktigt alla? En shirehäst jag känner gick barfota en månad på sommarbetet och hovarna verkligen sprack upp och blev som jäkla kvastar av hans tyngd. Verkade som han behövde skor för att hovarna skulle klara belastningen. Men det kanske är extremfall :o Samma sak t.ex med vissa extremavlade miniatyrponnyer, de kan verkligen ha skitkvalitet på hovarna (menar inte att klanka ner på nån ras nu, finns säkert många hästar på jorden me dåliga hovar)

Skitsnack, läs på lite bättre så inser nog även en barfotafanatiker som gått på allt som Krulliga hästen m fl sprider ut att skon fanns redan innan uppstallningen. Alla hästar funkar inte barfota, trots att de gått barfota sedan födseln. Att hävda att alla hästar kan gå utan täcken, på lösdrift och utan skor är rena idiotin och fullkomligt hänsynslöst.

Man ska alltid ta hänsyn till individen, när man låter principerna styra bör man hålla sig till leksakshästar istället! :mad:

Det är bara att acceptera att vi har olika åsikter, men jag ser till varje hästs individuella behov, men de primära behoven har alla gemensamt o dem går först.

Fast kanske inte riktigt alla? En shirehäst jag känner gick barfota en månad på sommarbetet och hovarna verkligen sprack upp och blev som jäkla kvastar av hans tyngd. Verkade som han behövde skor för att hovarna skulle klara belastningen. Men det kanske är extremfall :o Samma sak t.ex med vissa extremavlade miniatyrponnyer, de kan verkligen ha skitkvalitet på hovarna (menar inte att klanka ner på nån ras nu, finns säkert många hästar på jorden me dåliga hovar)

en månad är inte tillräckligt lång tid. man kan sätta på boots under tiden..

Kan du rida överallt utan att han blir öm nu? Även asfalt (t.ex skritta 1 timme på asfalt per dag går bra?) Jag har mycket asfalt runt stallet, mer o mer tyvärr :( Hur funkar det på vintern när det är is?

på vintern kan man ha boots som man kan sätta i broddar i..

en månad är inte tillräckligt lång tid. man kan sätta på boots under tiden..

Jag tror inte de finns boots i den storleksklassen :D Förresten tvivlar jag starkt på att det hade vuxit ihop igen, hovarna såg verkligen förjävliga ut, fransiga och flisiga ända upp. Okej om det hade varit nån liten spricka, men hans hovar va ju inget annat än sprickor. Och de blev bara värre och värre under tiden han va barfota. Fast de kanske kan klara det ändå?

Förresten, jag har lite fler frågor om boots o du verkar känna till det här :) Kan det komma in grus i den så att hästen får skavsår? Och om det till exempel är mycket lera ute, kan de fastna i leran och lossna då? Hur snabbt slits de så man måste skaffa nya? Förändrar de hästens rörelsemönster på nåt sätt eller hindrar hoven från att vidga sig?

tack, du kunde säga det som jag ville få fram i min långa text men bara några ord. - Det vi begär av hästarna är inte naturligt, och då ska vi inte kräva av dom att klara av det utan att vi hjälper dom om det behövs.

Så länge man har hästar med bra hovar funkar barfota utmärkt, men en dag så träffar man på en häst med dålig hovkvalité, och då tycker jag att man får bredda sin syn lite, och se att den här hästen behöver skor. Det är det som är faran menar jag, att man blir överfanatisk. (lätt hänt) har träffat flera sådana exempel, där även hovslagaren (som annars är väldigt positiv till barfota) undrade vad 17 den hästen inte hade skor för.

En hästs primära behov är att få foder och vatten, stimulans och skydd mot såväl kyla som hetta samt ska inte utsättas för onödigt lidande. Om man då sätter principerna före hästens välbefinnande ska man varken ha häst eller syssla med hästar.

Det är bara att acceptera att vi har olika åsikter, men jag ser till varje hästs individuella behov, men de primära behoven har alla gemensamt o dem går först.

En liten fundering bara; det primära behovet av boots - det måste ju stamma från dig som vill nyttja din häst?
För inte behöver en häst boots om du kan fixa rätt förutsättningar för den?! :angel:

Samma sak med täcken.. om hästen får rätt förutsättningar för att gå utan täcke så går det jättebra. Uttrycket "frusen häst" är ju en människo-påhitt. man måste ge dem rätt förutsättningar. Jag är ska köpa en arab, som ska gå utan täcke. Jag känner araber som går utan täcke i nord-norge, där det är betydligt kallare än här.

Du har aldrig sett en häst direkt fara illa av att gå skodd.. men kanske indirekt? Vad vet vi om alla dessa senskador och allt vad det nu är. Järnsko är ett tämligen onaturligt inslag av en hästs liv och dessutom väldigt lite svikt i, som det annars är i hovar. Jag tror personligen att skorna ofta är boven i dramat.

.

Har araben gått utan täcke förr. Om inte, så tycker jag att det är ganska orättvist mot den. Jag tror säkert att det finns araber som klarar av att gå utan täcke, men det beror ju på vad de är vana vid.

Angående skor och senskador så tror jag att största felet ligger hos ryttaren. Denna kanske sitter snett eller så ligger sadeln sned och hästen belastas då också snett. Ryttaren lyssnar kanske inte heller på hästens signaler och tror att ekipaget är i bättre form än det är och därmed uppstår överansträngningar. Denna behandling om något är onaturlig för hästen! Har man en duktig hovslagare som kan sko hästen på rätt sätt så kan hoven utvidga sig i skon också.

Har och har haft hästar på detta vis;)
Hade två nordisar så och dom reds även när de såg ut som björnar. Blev de svettiga svampade vi dom lätt och la på ett täcke tills dom torkat sedan tog vi av det (låg bara på någon timme).

Har min Shettis och min amrikanska travare så här:) båda arbetar i alla väder. Har inga boots och har aldrig haft då de har bra hovar. Rider/kör även på vintern. Oftast är jag så länge i stallet att de kan stå i box tills de torkat innan jag släpper ut dom om dom blivigt svettiga;)

Lycka till:D

Du skriver mkt bra.. men måste bara kommentera en sak.. att skoningen inte har så mycket med lösdrift/uppstallning att göra håller jag inte alls med om. jag tror det är tvärtom.. Alltså varje gång hästen sätter ned hoven i backen så främjas produktionen av ny hov. Det betyder att ju mer en häst rör på sig ju fortare blir hoven stark. Om en uppstallad häst går 500 steg på en dag så går en utehäst 5000 steg per dag. Detta är egentligen väldigt diffusa siffror, och väldigt beroende på hur mkt hästen går ute eller hur stor hagen är.. men det kan iaf ge oss en tankeställare.. inte konstigt att folk tror att man måste ha sko på hästarna när uppstallning i box är en standard i dagens hästsamhälle.

Varför skulle uppstallning i box automatiskt betyda att hästen inte rör på sig i ungefär samma utsträckning under ett dygn som en lösdriftshäst??:confused:Jag har hästar BÅDE på lösdrift och uppstallade i box. Hästarna i box fodras och släpps ut ca. 07.30 och äter sedan lunch och middag ute och tas in runt 19 och äter sin kvällsmat sedan inne.(Rids de under dagen kommer de in en stund i stallen för att göras i ordning, rids och går sedan ut igen.) Lösdriftarna drar sig på kvällen mot sitt "utestall" och sover och vilar sedan där hela natten. Detta förutsätter naturligtvis stora hagar och det har jag:banana: Och det finns många där jag bor som har sina hästar i enorma hagar och när hästen av naturen är en "vandrare" så blir det ju så att de rör sig massor. Visst, de som går på lösdrift rör sig av naturliga skäl mer, men sådan stor skillnad är det inte om man har hästarna ute hela dagarna och har STORA hagar.

Det är viktigt att fråga sig varför! Det är så jag har kommit hit som jag är idag och tror på detta med barfota o lösdrift.

Jag tror faktiskt att alla hästar kan gå barfota! Alla regler har dock undantag, men det procenten är pytteliten. Evolutionen har inte hunnit ändra speciellt mycket, det tar längre tid än den tiden som människan har haft hästen som sällskapsdjur.
Därmed ser hoven ut som den gjorde förr när hästen var vild, beroende av (som resten av kroppens mekanismer o organ) att hästen är i ständig rörelse.. den ligger ner ibland o sover ibland. Men största delen av tiden är den faktiskt i rörelse. Det är då den blir stark. Alla hästar som får rätt förutsättningar kan gå barfota.
O det tror jag stenhårt på!!

Samma sak med täcken.. om hästen får rätt förutsättningar för att gå utan täcke så går det jättebra. Uttrycket "frusen häst" är ju en människo-påhitt. man måste ge dem rätt förutsättningar. Jag är ska köpa en arab, som ska gå utan täcke. Jag känner araber som går utan täcke i nord-norge, där det är betydligt kallare än här.

Du har aldrig sett en häst direkt fara illa av att gå skodd.. men kanske indirekt? Vad vet vi om alla dessa senskador och allt vad det nu är. Järnsko är ett tämligen onaturligt inslag av en hästs liv och dessutom väldigt lite svikt i, som det annars är i hovar. Jag tror personligen att skorna ofta är boven i dramat.

Hästar är olika ja, men deras primära behov är alltid dem samma, och deras fysiologa/anatomiska mekanismer är beroende av att dessa grundläggande byggstenar tillgodoses.

Exakt :bow::bow:

by the way.. detta med skor uppfanns när hästarna togs in i stallar, det var först då man såg ett behov av något skydd till hoven..

ringer det en klocka? uppstallade hästar får alltså inte rätt förutsättningar för att gå utan skor..

nej uppstallade hästar ju får inte samma chans.

Tror man inte på detta eller vill man inte detta till 100% så lyckas det inte heller. Man måste tro, läsa och ta reda på för att lyckas. Att bara säga -nej, det går inte , funkar inte.
Ta reda på, förren ni säger att det inte går

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
446
Senast: Lavinia
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 811
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut