I
isabellus
Sv: utan täcke och utan skor..
Tack för alla svar! Tycker att denna tråden är viktig, så spinn vidare!
Tack för alla svar! Tycker att denna tråden är viktig, så spinn vidare!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
by the way.. detta med skor uppfanns när hästarna togs in i stallar, det var först då man såg ett behov av något skydd till hoven..
ringer det en klocka? uppstallade hästar får alltså inte rätt förutsättningar för att gå utan skor..
Min sköthäst gick ute hela vintern oklippt och utan skor. Han vandes att gå barfota för två år sedan och i början var han lite känslig för grus och fick gå i vägkanten, men nu har han bra hovar. Använder inga boots.
Jag tror faktiskt att alla hästar kan gå barfota! Alla regler har dock undantag, men det procenten är pytteliten. Evolutionen har inte hunnit ändra speciellt mycket, det tar längre tid än den tiden som människan har haft hästen som sällskapsdjur.
Därmed ser hoven ut som den gjorde förr när hästen var vild, beroende av (som resten av kroppens mekanismer o organ) att hästen är i ständig rörelse.. den ligger ner ibland o sover ibland. Men största delen av tiden är den faktiskt i rörelse. Det är då den blir stark. Alla hästar som får rätt förutsättningar kan gå barfota.
O det tror jag stenhårt på!!
Skitsnack, läs på lite bättre så inser nog även en barfotafanatiker som gått på allt som Krulliga hästen m fl sprider ut att skon fanns redan innan uppstallningen. Alla hästar funkar inte barfota, trots att de gått barfota sedan födseln. Att hävda att alla hästar kan gå utan täcken, på lösdrift och utan skor är rena idiotin och fullkomligt hänsynslöst.
Man ska alltid ta hänsyn till individen, när man låter principerna styra bör man hålla sig till leksakshästar istället!
Fast kanske inte riktigt alla? En shirehäst jag känner gick barfota en månad på sommarbetet och hovarna verkligen sprack upp och blev som jäkla kvastar av hans tyngd. Verkade som han behövde skor för att hovarna skulle klara belastningen. Men det kanske är extremfall Samma sak t.ex med vissa extremavlade miniatyrponnyer, de kan verkligen ha skitkvalitet på hovarna (menar inte att klanka ner på nån ras nu, finns säkert många hästar på jorden me dåliga hovar)
Kan du rida överallt utan att han blir öm nu? Även asfalt (t.ex skritta 1 timme på asfalt per dag går bra?) Jag har mycket asfalt runt stallet, mer o mer tyvärr Hur funkar det på vintern när det är is?
en månad är inte tillräckligt lång tid. man kan sätta på boots under tiden..
på vintern kan man ha boots som man kan sätta i broddar i..
Det är bara att acceptera att vi har olika åsikter, men jag ser till varje hästs individuella behov, men de primära behoven har alla gemensamt o dem går först.
Samma sak med täcken.. om hästen får rätt förutsättningar för att gå utan täcke så går det jättebra. Uttrycket "frusen häst" är ju en människo-påhitt. man måste ge dem rätt förutsättningar. Jag är ska köpa en arab, som ska gå utan täcke. Jag känner araber som går utan täcke i nord-norge, där det är betydligt kallare än här.
Du har aldrig sett en häst direkt fara illa av att gå skodd.. men kanske indirekt? Vad vet vi om alla dessa senskador och allt vad det nu är. Järnsko är ett tämligen onaturligt inslag av en hästs liv och dessutom väldigt lite svikt i, som det annars är i hovar. Jag tror personligen att skorna ofta är boven i dramat.
.
Du skriver mkt bra.. men måste bara kommentera en sak.. att skoningen inte har så mycket med lösdrift/uppstallning att göra håller jag inte alls med om. jag tror det är tvärtom.. Alltså varje gång hästen sätter ned hoven i backen så främjas produktionen av ny hov. Det betyder att ju mer en häst rör på sig ju fortare blir hoven stark. Om en uppstallad häst går 500 steg på en dag så går en utehäst 5000 steg per dag. Detta är egentligen väldigt diffusa siffror, och väldigt beroende på hur mkt hästen går ute eller hur stor hagen är.. men det kan iaf ge oss en tankeställare.. inte konstigt att folk tror att man måste ha sko på hästarna när uppstallning i box är en standard i dagens hästsamhälle.
Det är viktigt att fråga sig varför! Det är så jag har kommit hit som jag är idag och tror på detta med barfota o lösdrift.
Jag tror faktiskt att alla hästar kan gå barfota! Alla regler har dock undantag, men det procenten är pytteliten. Evolutionen har inte hunnit ändra speciellt mycket, det tar längre tid än den tiden som människan har haft hästen som sällskapsdjur.
Därmed ser hoven ut som den gjorde förr när hästen var vild, beroende av (som resten av kroppens mekanismer o organ) att hästen är i ständig rörelse.. den ligger ner ibland o sover ibland. Men största delen av tiden är den faktiskt i rörelse. Det är då den blir stark. Alla hästar som får rätt förutsättningar kan gå barfota.
O det tror jag stenhårt på!!
Samma sak med täcken.. om hästen får rätt förutsättningar för att gå utan täcke så går det jättebra. Uttrycket "frusen häst" är ju en människo-påhitt. man måste ge dem rätt förutsättningar. Jag är ska köpa en arab, som ska gå utan täcke. Jag känner araber som går utan täcke i nord-norge, där det är betydligt kallare än här.
Du har aldrig sett en häst direkt fara illa av att gå skodd.. men kanske indirekt? Vad vet vi om alla dessa senskador och allt vad det nu är. Järnsko är ett tämligen onaturligt inslag av en hästs liv och dessutom väldigt lite svikt i, som det annars är i hovar. Jag tror personligen att skorna ofta är boven i dramat.
Hästar är olika ja, men deras primära behov är alltid dem samma, och deras fysiologa/anatomiska mekanismer är beroende av att dessa grundläggande byggstenar tillgodoses.
by the way.. detta med skor uppfanns när hästarna togs in i stallar, det var först då man såg ett behov av något skydd till hoven..
ringer det en klocka? uppstallade hästar får alltså inte rätt förutsättningar för att gå utan skor..