utan täcke och utan skor..

Sv: utan täcke och utan skor..

Du anstränger dig verkligen för att missförstå mig eller?? Jag skrev att jag BARA la på täcke efter ridning om hästen var svettig (vilket min häst blev av lite skritt och trav för att den hade så mycket päls och vintern var så mild) och tog av det sen när hästen var torr. Pälsen reser sig snabbt.

Nej jag anstränger mej inte för att missförstå dej, jag forstod det så och svarade därefter.

Hur kommer det då sig att folk som tror till 110% trots det står med hästar som har återupprepade hovbölder!?

Kicki :laugh:

Hästarna kan få det under det första året. Eller så länge hoven inte bytts ut helt.
Men brukar ge med sig sedan.

Men, skär aldrig upp hövbölderna!!

Så du menar att hästen ska få fortsätta att stå blockhalt utan någon form av vård????????????? Du kan inte vara sann:cool:

Om man inte skämmer bort hästen med täcken, får den tillräckligt mycket päls så att den klarar sig utan det.

Vilket ju är jättekul efter en hoppträning i ett ridhus! :crazy: Du glömmer faktiskt bort att hästen nyttjas av oss människor, vilket gör att den får helt andra förutsättningar! Och iom. det så är det vår skyldighet "ta hand" om dessa ändrade förutsättningar.

Hur många idrottspersoner skuttar in i en kall grotta och tänder en eld efter ett avslutat träningspass i stället för att ta på något som håller musklerna varma och en varm dusch!? Även vi har ju ett förändrat leverne och anpassas efter det, varför ska inte hästarna då åxå kunna få vissa bekvämligheter!? Och för att förtydliga, jag pratar inte om extremfallen så dit behöver vi inte gå!

Och nej, hästen fryser inte fortare! Den har inte behov av att resa pälsen eftersom täcket ersätter den funktionen och håller hästen varm och detta i olika grad beroende på foder! Detta med "pälsresningen" är ett ständigt återkommande mantra i liknande fall.

Och att anpassa ridningen så att hästen inte blir svettig är ju inte alltid det lättaste. Hur ska man t.ex. kunna hålla hästen i bra kondis med en lång päls utan att den skulle bli svettig!? Är ju svårt även med en korthårig päls!

Nej inte har den ett behov av att resa pälsen när den har täcket på, det är klart.
Men det jag syftade på var när man tar av täcket igen.
På sommaren gör det inte så stor skillnad när det endå är varmt men på vintern.
Jamenar, lägg täcke på hästen när det är kallt ute. Sedan när du tar av täcket har hästen vant sig med täcket men fryser då istället när du tar av det, och dessutom har täcket "plattat" ned pälsen.
Sålänge det inte är väldigt kallt ut är det väll okej men själv skulle jag aldrig lägga på det :)
Visst är hästen svettig är det ju ett problem men själv tar vi det lite lugnar på vintern.

Men, var och en har ju sin egen åsikt om vad de tycker är rätt.
Och det är det fritt fram att ha.

Hästarna kan få det under det första året. Eller så länge hoven inte bytts ut helt.
Men brukar ge med sig sedan.

Men, skär aldrig upp hövbölderna!!

Har sett hästar som gått med detta i flera år! Och jag tycker inte att det är ok att det ska fortgå! Samt att det är oerhört smärtsamt att inte tappa en stor hovböld!

Så du menar att hästen ska få fortsätta att stå blockhalt utan någon form av vård????????????? Du kan inte vara sann:cool:

En hovböld läker MYCKE snabbare om man inte skär upp dom.
Skär man upp dom kommer det smuts och bakterier dit och hästen kan få box vila fast upp till två månader..!!

Skär man inte upp den är hästen kanske block halt en dag eller två, men sedan när hovbölden spricker märks den inte av längre.
De brukar ta max 2 veckor före den spricker, ibland bara en dag.
Och inte är hästen blockhalt hela tiden.
Det finns inget som är så korkat som att skära upp dem

Vilket ju är jättekul efter en hoppträning i ett ridhus! :crazy: Du glömmer faktiskt bort att hästen nyttjas av oss människor, vilket gör att den får helt andra förutsättningar! Och iom. det så är det vår skyldighet "ta hand" om dessa ändrade förutsättningar.

Hur många idrottspersoner skuttar in i en kall grotta och tänder en eld efter ett avslutat träningspass i stället för att ta på något som håller musklerna varma och en varm dusch!? Även vi har ju ett förändrat leverne och anpassas efter det, varför ska inte hästarna då åxå kunna få vissa bekvämligheter!? Och för att förtydliga, jag pratar inte om extremfallen så dit behöver vi inte gå!

Men om man skall träna hårt hela vintern tycker jag inte man skall ha sin häst på lösdrift.

Har sett hästar som gått med detta i flera år! Och jag tycker inte att det är ok att det ska fortgå! Samt att det är oerhört smärtsamt att inte tappa en stor hovböld!

hur smärtsamt är det inte att stå i box två månader?
en häst med hovböld skall vara ute i hagen så att den kan försöka röra på sig.
de spricker fortare om de rörs.

men visst, skär ni upp era hästars hovbölder och ha dem att stå i box i två månader. Min blir frisk på max två veckor.

Nej inte har den ett behov av att resa pälsen när den har täcket på, det är klart.
Men det jag syftade på var när man tar av täcket igen.
På sommaren gör det inte så stor skillnad när det endå är varmt men på vintern.
Jamenar, lägg täcke på hästen när det är kallt ute. Sedan när du tar av täcket har hästen vant sig med täcket men fryser då istället när du tar av det, och dessutom har täcket "plattat" ned pälsen.
Sålänge det inte är väldigt kallt ut är det väll okej men själv skulle jag aldrig lägga på det :)
Visst är hästen svettig är det ju ett problem men själv tar vi det lite lugnar på vintern.

Men, var och en har ju sin egen åsikt om vad de tycker är rätt.
Och det är det fritt fram att ha.

Ser inte behovet att plötsligt ta av täcket mitt i vintern! Och oavsett så är det ju bara för hästen att ställa pälen ifa. den är torr. Ett täcke har ju inte långtidsverkan på pälsen så att det tar dagar innan den orkar resa den igen.

Ser inte behovet att plötsligt ta av täcket mitt i vintern! Och oavsett så är det ju bara för hästen att ställa pälen ifa. den är torr. Ett täcke har ju inte långtidsverkan på pälsen så att det tar dagar innan den orkar resa den igen.

Men att ha täcket på dygnet runt hela vintern orsakar ju skavsår tilll sist!

Men om man skall träna hårt hela vintern tycker jag inte man skall ha sin häst på lösdrift.

Man behöver ju inte träna hårt för att hästen ska bli svettig! Och just p.g.a. det så tycker jag att det är fel att säga att "alla hästar kan"! Hästar är likt oss en individ, med olika förutsättningar och olika mål. Detta genom en bunt olika saker, bl.a. avelsinriktning samt ursprung.

Man behöver ju inte träna hårt för att hästen ska bli svettig! Och just p.g.a. det så tycker jag att det är fel att säga att "alla hästar kan"! Hästar är likt oss en individ, med olika förutsättningar och olika mål. Detta genom en bunt olika saker, bl.a. avelsinriktning samt ursprung.

Men om man nu över huvudtage skall träna så hästen blir svettig så anser jag inte lämpligt att ha på lösdrift.
Och jo klart alla hästar kan gå på lösdrift, beroende på vad ägaren vill ha utav hästen.

hur smärtsamt är det inte att stå i box två månader?
en häst med hovböld skall vara ute i hagen så att den kan försöka röra på sig.
de spricker fortare om de rörs.

men visst, skär ni upp era hästars hovbölder och ha dem att stå i box i två månader. Min blir frisk på max två veckor.

Tror du missar något här! Mina hästar får inga hovbölder!! För de går inte barfota inabsurdum! Det är ju din häst tydligen som drabbas av hovbölder.....:grin: Så min häst behöver inte "smärtsamt" stå i box i 2 mån. eller ha ont i 2 veckor heller för den delen!

Tror du missar något här! Mina hästar får inga hovbölder!! För de går inte barfota inabsurdum! Det är ju din häst tydligen som drabbas av hovbölder.....:grin: Så min häst behöver inte "smärtsamt" stå i box i 2 mån. eller ha ont i 2 veckor heller för den delen!

Inte min heller eftersom min häst har aldrig haft en hovböld, och han går barfota.

skall vi slå vad om att hästen skulle få skav sår av att gå med täcke i en två-tre månader

Visst det kan vi göra, hur nu det ska gå till?! Min häst har under vintern täcke på sig både ute och inne. Inte ett skavsår! :laugh: Och det rör sig om betydligt längre än 2-3 mån. bor som du ser i Umeå!

En hovböld läker MYCKE snabbare om man inte skär upp dom.
Skär man upp dom kommer det smuts och bakterier dit och hästen kan få box vila fast upp till två månader..!!

Skär man inte upp den är hästen kanske block halt en dag eller två, men sedan när hovbölden spricker märks den inte av längre.
De brukar ta max 2 veckor före den spricker, ibland bara en dag.
Och inte är hästen blockhalt hela tiden.
Det finns inget som är så korkat som att skära upp dem

Du är ju inte riktigt sann...

Om man skär upp en hovböld, vilket man NATURLIGTVIS ska göra! Så får man se till att hålla rent dessutom, och det kan man utan problem göra utan boxvila. Bara att lägga ett omlägg så att smuts o diverse inte kommer in, och göra om det varje dag. Hur svårt kan det vara?
Du menar att du med gott samvete kan med att låta din häst gå runt och vara blockhalt - när den inte ens behöver det. Utan gör det bara för att du så gärna vill tro att du har en naturlig hästhållning och att det är så himla bra?

Om nu hovbölden spricker... Tror du inte risken att det kommer mer skit in i "såret" som du dessutom har förbaskat svårt att rengöra?

Ang det om att alla hästar klarar kyla. Min ponny är otroligt frusen av sig, och då har vi aldrig varit generösa med täcken. Hon kunde stå ute en ganska varm sommardag med regn och hästen börjar skaka. Då hade hon inte haft täcke på sig en enda dag på ett par månader eftersom det varit bra väder. Menar du då att jag ska låta hästkraken stå ute o frysa istället för att lägga på henne ett täcke?

Och nästa sak, om man nu har hästen på lösdrift, vilket nu inte jag har, så är det bväl en självklarhet att man lägger på hästen ett täcke när den blivit svettig? Eller tycker du om att ha förkylda/snoriga hästar?

Orkar bara inte kommentera mer för jag blir bara arg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lavinia
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 812
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka