utan broddar i hagen..

Sv: utan broddar i hagen..

Varför broddar ni när ni ska rida? Hästar som går "försiktigt" kan ju, enligt tidiga inlägg i tråden, gå utan brodd i skorna och de lär ju gå lika "försiktigt" med ryttare, som utan. Nyfiken på motiveringen.

Är det inte roligare att rida en häst som måste gå lååångsamt och försiktigt fram istället för en som kan traska på?
Hästen går ju och spänner sig för att hålla balansen och det skapar ju spänningar till när man rider den åxå...

Har de skor så har de broddar under vintern. Aldrig skor utan brodd; om jag absolut inte vill ha brodd så är det bara att ha oskott!

vi måste rida en bit på vägen för att komma till ridvägarna och de vanliga vägarna blir det pack is på som är j***igt hal..

Och det är din motivering?

Motivering? Va? Bara en tanke när nån frågar varför man broddar när hästen kan gå försiktigt?

Varför sätter ni på vinterdäck, ni kan väl köra försiktigt?

Och det är din motivering?

OJ! Jag såg nu att jag har skrivit lite fel!

Är det inte roligare att rida en häst som INTE måste gå lååångsamt och försiktigt fram , utan istället bara traska på?
Hästen går ju och spänner sig för att hålla balansen och det skapar ju spänningar till när man rider den åxå...

alltså är jag en av de som broddar vid halt underlag, inte tvärt om;)

Varför broddar ni när ni ska rida? Hästar som går "försiktigt" kan ju, enligt tidiga inlägg i tråden, gå utan brodd i skorna och de lär ju gå lika "försiktigt" med ryttare, som utan. Nyfiken på motiveringen.

jag har den uppfattningen att iallafall min går och spänner sig när hon går utan brodd på halt underlag. Och en spänd häst går INTE att jobba. När jag rider så jobbar jag hästen nästan hela tiden och det blir svårt om hästen går och spänner sig då den inte är helt säker på underlaget.

Visst försöker hästen gå lika försiktigt utan som med ryttare. Men det är lättare utan ryttare. Då ryttaren sitter på, har hästen dels en till vikt att bära sen även en där uppe som väljer vägarna och tempot. Detta som hästarna väljer själv när inte ryttaren är uppsutten och den går i hagen.

Tycker det är ryttaren skyldighet att göra allt som dom kan göra så hästen känner sig säker och kan traska på som vanligt.

Sen så går det ju bara att skritta om du rider obroddat och knappt de. Hur försiktig häst du än har så kommer den halka någon gång och vem vet då kanske blir det en senskada kanske inte. MEn den chansen skulle jag ALDRIG ta.

Broddar är inte särskilt dyra och det tar inte speciellt lång tid att brodda. Tycker att man kan lägga dom pengarna och tiden på det. Det blir mkt dyrare om man ska ha en massa veterinär kostnader om hästen får en senskada och vi ska inte prata om vilken tid det tar och om hästen ens blir helt återställd.

Tycker att vi snackar om att prioritera här.

Har de skor så har de broddar under vintern. Aldrig skor utan brodd; om jag absolut inte vill ha brodd så är det bara att ha oskott!

Aldrig skor utan brodd när hästen ska gå på halt underlag antar jag att du menar. Som många påpekat är det väldigt många hästhagar som inte blir isiga på vintern och då är ju broddarna en onödig risk. Ska jag rida på vägar där snön packats och bildar is är det ju självklart att jag vill brodda. Oskott hjälper inte där, barfotahästarna halkar som Bambi, medan min broddade häst enkelt tar sig fram. För att inte tala om när man rider på gräs med tunt snötäcke där barfotahästarna har en stoppsträcka på 100 m för att inte halka omkull...

Som sagt, i mitt stall får vi inte använda isbrodd bak i hagen på våra hästar, men blindbrodd som ju ger viss friktion utan att ha samma skaderisk vid en spark är ok. Fram får vi ha isbrodd.

Jag som håller min häst igång ordentligt även under vintern skulle inte kunna ha honom barfota, då skulle jag bli låst i ridhuset vissa tidsperioder.

Jag anser fortfarande att man måste bedöma flocken, hagen och vad hästen ska användas till och sedan fatta ett beslut utifrån det. Fast ditt inlägg kanske bara handlade om vad du gör med dina hästar utifrån ditt stalls förutsättningar och inte vad du anser att andra ska göra.

Tycker det är ryttaren skyldighet att göra allt som dom kan göra så hästen känner sig säker och kan traska på som vanligt.

Sen så går det ju bara att skritta om du rider obroddat och knappt de. Hur försiktig häst du än har så kommer den halka någon gång och vem vet då kanske blir det en senskada kanske inte. MEn den chansen skulle jag ALDRIG ta.

Broddar är inte särskilt dyra och det tar inte speciellt lång tid att brodda. Tycker att man kan lägga dom pengarna och tiden på det. Det blir mkt dyrare om man ska ha en massa veterinär kostnader om hästen får en senskada och vi ska inte prata om vilken tid det tar och om hästen ens blir helt återställd.

Tycker att vi snackar om att prioritera här.

Jag tycker att du säger emot dig själv! Har inte ryttaren/ hästägaren samma skyldighet, även om man inte sitter på ryggen på hästen?

Men det här med att brodda eller inte verkar ju vara en geografisk fråga, dvs vilket vinterklimat man har där man bor. Att brodda på och av hästen varje dag när man ska ut och rida, tycker jag verkar oerhört jobbigt. Slits inte broddhålen ut väldigt snabbt då? Har ni blindbrodd i hålen, eller någon annan fiffig lösning när ni inte har broddarna i skorna?

I mitt fall prioriterar jag att mina hästar kan röra sig halkfritt, dygnet runt, oavsett om de går med ryttare eller inte. De går alltså med vinterskor, snösulor och 11 mm isbrodd i alla fyra hålen, på alla fyra hovarna från oktober till sista april. Den ena av dem har en gång fått en broddspark på ett ben, men det blev bara en liten rispa och det var för sex år sedan, då han trodde han var hingst igen och ville betäcka en söt flickhäst.

Intressant att höra hur ni andra resonerar runt det här med broddar! (Framför allt inser man ju att vi har väldigt olika vinterförhållanden, runt om i landet.)

Jag tycker att du säger emot dig själv! Har inte ryttaren/ hästägaren samma skyldighet, även om man inte sitter på ryggen på hästen?

Men det här med att brodda eller inte verkar ju vara en geografisk fråga, dvs vilket vinterklimat man har där man bor. Att brodda på och av hästen varje dag när man ska ut och rida, tycker jag verkar oerhört jobbigt. Slits inte broddhålen ut väldigt snabbt då? Har ni blindbrodd i hålen, eller någon annan fiffig lösning när ni inte har broddarna i skorna?

I mitt fall prioriterar jag att mina hästar kan röra sig halkfritt, dygnet runt, oavsett om de går med ryttare eller inte. De går alltså med vinterskor, snösulor och 11 mm isbrodd i alla fyra hålen, på alla fyra hovarna från oktober till sista april. Den ena av dem har en gång fått en broddspark på ett ben, men det blev bara en liten rispa och det var för sex år sedan, då han trodde han var hingst igen och ville betäcka en söt flickhäst.

Intressant att höra hur ni andra resonerar runt det här med broddar! (Framför allt inser man ju att vi har väldigt olika vinterförhållanden, runt om i landet.)

Jag själv är den dom sätter brodd då det är halt. HOn går med brodd jämnt då

? Har ni blindbrodd i hålen, eller någon annan fiffig lösning när ni inte har broddarna i skorna?

QUOTE]

En som jag känner stoppade i öronproppar i broddhålen då inte brodden var i. Det fungerade jätte bra tyckte hon, Dom åkte inte ut heller.

Jag som sagt har alltid isbrodden i (äger inte ens blindbrodd). broddarna åker bara ut när jag åker i kompisen transport eller när isen och snön är borta igen

Om det är så halt att man måste brodda för att kunna rida, så tycker jag att man kan göra sin häst en tjänst och låta den gå halkfritt resten av dygnet också. Men, som jag skrev i ett annat inlägg, det beror ju på vilken vinter man har där man bor.

Är underlaget sådant att det krävs brodd... då är de broddade även i hagen.
Har jag hästar som inte drar riktigt jämnt... utan där det finns risk att det kivas en del.. då får de gå i egna hagar ..

Broddskador efter tramp eller spark det går att förebygga genom benskydd eller egna hagar.
Halkskador beroende på avsaknaden av brodd går endast att förebygga genom att brodda.

jag tycker att det är jätte dumt att inte ha broddar på i hagen, risken för skador blir jätte stor, men sen förstår jag människor som inte vill ha det pga att hästarna kan skada varandra.
Man ska åtminstonde ha broddar fram för då har hästarna ngt att stödja upp sig på dessutom är det inte så vanligt i mitt stall att hästarna sparkar varandra med frambenen..

du tror inte att det är en viss skillnad för hästen att balansera upp sig själv, alternativt fortfarande försöka balansera på glashalt underlag, med dessutom en vikt på ryggen den inte själv kan påverka?

Jag tycker det är självklart med brodd i hagen om man har det när man rider. Får de hela tiden gå och spänna sig och ta det försiktigt för att inte halka så kommer spänningar och låsningar i muskler som ett brev på posten.
När jag bodde längre söderut var det lag på blindbrodd bak i hagen vilket medförde att jag fick brodda av och på varje dag. Men hellre blindbrodd än utan även om jag både föredrar och rekommenderar isbrodd. Det kräver dock stabila flockar där rangen är uppgjord om man har dem ihop.

Jag tycker det är självklart med brodd i hagen om man har det när man rider. Får de hela tiden gå och spänna sig och ta det försiktigt för att inte halka så kommer spänningar och låsningar i muskler som ett brev på posten.
När jag bodde längre söderut var det lag på blindbrodd bak i hagen vilket medförde att jag fick brodda av och på varje dag. Men hellre blindbrodd än utan även om jag både föredrar och rekommenderar isbrodd. Det kräver dock stabila flockar där rangen är uppgjord om man har dem ihop.

Om du läst mitt tidigare inlägg så ser du att även jag har broddat runt om i hagen.

Jag tkr verkligen det är en självklarhet med både broddar och snösulor på vinter, om man e rädd om sin häst dvs :)

Jag anser att risken för fläkskador är större en för broddskador/sparkar.
Har varit med om när en hagkompis till min häst fläkte sönder sig för ett par år sedan. Hästen fick tas bort direkt efter... Min häst trampar sig en del bak, peppar peppar så har det inte blivit något allvarligt av det ännu och jag har alltid boots bak för att försöka undvika att hon trampar sig själv bak.

Däremot så känns det inte helt lämpligt att släppa ihop nya hästar med varandra när de har broddar (spec inte bak om de skulle sparka varandra), utan de måste fungera med varandra i flocken sedan tidigare. Annars har jag hellre hästarna gående en och en i hagen under denna perioden, alt. barfota om det skulle krisa...

Jag flyttar helt enkelt inte till ett stall där min häst inte får vara fullbroddad dygnet runt hela vintern. Jag har varken tid eller lust att stå och brodda varje dag men framförallt är jag livrädd att min häst ska fläka sig ute i hagen! Han är häst och behöver tryggheten i att kunna busa i snön när han känner för det utan att halka omkull...

Så fort det fryser på och snön kommer åker sulor och fyrbrodd på!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Coras star
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II