Sv: utan broddar i hagen..
Tråkigt när det är så.
Här (har stall med inackorderingar) väljer varje hag"gäng" hur det är med brodd. Har dock varit lite meningsskiljaktigheter men det har fungerat bra. Ingen häst skadad hittills. Hoppas dom får ett litet lätt slag i huvudet (hästägarna) och inser hur mkt bättre det är!
Usch. Min ponny gick tidigare ihop med en annan häst vars ägare var OTROLIGT sjåpig! Dagen efter hon fått reda påa tt Winnie gick med brodd hade hennes häst fått ett sår och täcket hade gått hål på lite grann för att Winnie hade sparkat! Senare samma kväll när denne hade åkt hem kollade vi både på hästen och på täcket, hittade inte en skråma...
Finns det ingen möjlighet att liksom lägga fram det på ett bra sätt så att dom förstår hur du tänker? Typ säga något i stil med att du känner att det känns som en större risk att ha de obroddade än med brodd, då de faktsikt kan halka ganska svårt? Är det så halt att man bör brodda så har de ju faktiskt tillräckligt att hålla reda på än att stå att sparka och så vidare liksom... Lägga fram det på ett trevligt sätt, inte låta anklagande osv utan bara käck o trevlig att "Så här tycker jag, vad tycker ni, varför tycker ni så, vilket är mest fördelar och nackdelar med, och liksom vara positivt inställd redan från början.
Jag är iallafall sådan att jag kan ha en väldigt stark åsikt om något, men när någon kommer och ifrågasätter det och vill ha en förklaring så ger jag min förklaring, och får en annan förklaring (vad fint jag skriver
) förklarad för mig, och då kan jag ändra mig! Alltid öppen för nya grejer såvida jag kan få det bra förklarat och det finns någon vits med det hela.
Risken att hästarna blir sparkade finns ju dessutom kanske om man rider ut ihop oxå, inte bara i hagen, eller rider de inte med brodd heller?
Vad gäller minhäst blir hon förbannad om någon vill gå om henne när hon rids och håller jag då igen henne så är det ett bakben eller två som siktar in sig mot den andre hästen. Något hon aldrig någonsin gör i hagen. Liksom mitt tygeltag som bromsar som hon blir arg på, inte egentligen hästen bakom, även om det är den som blir träffad. Hänger ni med? Det är ju inte bara en risk när de går i hagen.
Sen kan man ju motverka bråk genom att fodra ähstarna med tillräcklig giva varje mål så att de inte är vrålhungriga när de väl får lunchen t ex, ha bra avstånd mellan högar osv, det är ju också självklart saker som spelar in!