utan broddar i hagen..

Sv: utan broddar i hagen..

Unghästar som rids har skor fram med 4 brodd,men är oskodda bak.De får gå tillsammans i hagen.

Tävlingshästarna är skodda runt om med 4 brodd fram och 2 bak.De går ensamma i hagarna pga sparkrisk.(Även den snällaste kan slänga iväg en spark)

Avelston/unghäst är oskodda och går tillsammans i hagen.

finns de någon här som inte broddar hästen i hagen? har nämligen hört väldigt många som säger att dom inte broddar i hagen och att hästen går väldigt väldigt förstiktigt endå..
dom har tillom ridit fram o tillbaka till ridhuset när de vart halt och de är kanske 200m dit..

så klarar sej hästarna utan brodd fram o tillbaka från hagen om de är förstiga hästar? i hagen är de inte halt.

eftersom folket i stallet inte vill ha hästarna broddade har ja inte så mycket val..och är de extrem is..alltså riktig blankis så sandar dom vägen till hagen..

Jag satte broddar på min runt om i söndags 11/11. Jag har broddar öven i hagen, då jag tycker att hästen har lika stor risk att halka där om dom busar och springer som dom har när dom rids. Sen så har vi det så bra så vi har bara 3 hästar i hagen och det är en VÄLDIGT lugn folk. den betsår av: En 24 årig häst valack, mitt 9 åriga sto och ett sto på 4 år. Det är min och unghästen som kan busa ibland men är ofta väldigt lugnt i hagen. Går i en stor hage som har bara 1 litet parti som det riktigt blir blank is på och detta stället går hästarna väldigt sällan på.

En i mitt stall sa till mig
- Hellre tar jag ett brodd sår än en senskada.

Tror faktiskt att jag håller me...

Sen så om man har en orolig folk så tycker jag inte man ska sätta broddar bak. Även om täckerna tar dom flesta smällarna men om dom sätter längre ner så är det inte så kul.

MEN I MITT STALL ÄR DET BRODDAR RUNT OM!!!!

är det många som fått is/snö redan? vi har bara mest lite frost o en o annan snöflinga har fallit ner. lite is i paddocken har d blitt men inte ´mer.
Min häst går ensam i en super bra hage, helt jämn utan håller o liknande. o ingen is, vilket d säkerligen inte blir i den hagen.. så inga broddar.. inte än iaf.

är det många som fått is/snö redan? vi har bara mest lite frost o en o annan snöflinga har fallit ner. lite is i paddocken har d blitt men inte ´mer.
Min häst går ensam i en super bra hage, helt jämn utan håller o liknande. o ingen is, vilket d säkerligen inte blir i den hagen.. så inga broddar.. inte än iaf.

inte någon direkt snö är mest frost. . men min halkade några ggr på vissa ställen i helgen. och kände det säkrast att sätt på broddar då.

finns de någon här som inte broddar hästen i hagen? har nämligen hört väldigt många som säger att dom inte broddar i hagen och att hästen går väldigt väldigt förstiktigt endå..
dom har tillom ridit fram o tillbaka till ridhuset när de vart halt och de är kanske 200m dit..

så klarar sej hästarna utan brodd fram o tillbaka från hagen om de är förstiga hästar? i hagen är de inte halt.

eftersom folket i stallet inte vill ha hästarna broddade har ja inte så mycket val..och är de extrem is..alltså riktig blankis så sandar dom vägen till hagen..

Skulle aldrig för mitt liv släppa ut mina hästar i halka utan broddar runtom. De har tillräckliga problem att hålla sig på fötterna för att ställa sig o börja sparka. Sen får man ju ha en fungerande flock, men det förutsätter jag att det är.
Har mina skodda ponnyer ihop med fölsto och dennes fölungar,broddade runtom, och trots klängiga hingstungar som gnager på täcken o är jobbiga osv så har jag aldrig någonsin sett ett sår från brodd.
Och ett sår från en brodd tar jag gärna hand om, i jämförelse mot senskador, eller till och med- brutna ben!

Lycka till iallafall, jag hade absolut broddat min häst på alla fyra oavsett faktiskt, jag vill inte hitta min häst stående i hagen på tre ben..det är en sak som är säker...
Risker finns det så klart med allt, och man kan inte linda in hästen i bomull, men man får väga för- och nackdelar och i en hal hage tycker jag det är klart övervägande med fördelar att använda brodd runtom!

Skulle aldrig för mitt liv släppa ut mina hästar i halka utan broddar runtom. De har tillräckliga problem att hålla sig på fötterna för att ställa sig o börja sparka. Sen får man ju ha en fungerande flock, men det förutsätter jag att det är.
Har mina skodda ponnyer ihop med fölsto och dennes fölungar,broddade runtom, och trots klängiga hingstungar som gnager på täcken o är jobbiga osv så har jag aldrig någonsin sett ett sår från brodd.
Och ett sår från en brodd tar jag gärna hand om, i jämförelse mot senskador, eller till och med- brutna ben!

Lycka till iallafall, jag hade absolut broddat min häst på alla fyra oavsett faktiskt, jag vill inte hitta min häst stående i hagen på tre ben..det är en sak som är säker...
Risker finns det så klart med allt, och man kan inte linda in hästen i bomull, men man får väga för- och nackdelar och i en hal hage tycker jag det är klart övervägande med fördelar att använda brodd runtom!

Kunde inte sagt det bättre själv ;)

jo ja tycker också att dom borde ha broddar runt om..men man måste ju anpassa sej..om han överhuvetaget ska få gå i hagen måste han va utan tyvärr..men hagen är ja inte så orolig för igentligen för den blev aldrig hal förra året..de är till o från som de kan vara halt..men där sandar dom ju..
fattar inte varför aldrig ja hittar stall som vill ha broddar..inget av dom stallen ja ringt till vill de..och de är många stall, och sen om de är okej med broddar är de så små hagar så de nästan inte är nån hage..

detta ständiga problem..är ja väldigt elak om ja lite hoppas att deras hästar ska halka så dom ska bli oroliga o vilja ha på broddar? givetvis vill ja inte att nån pålle ska skada sej..men så dom inser att de inte funkar utan..

Tråkigt när det är så.
Här (har stall med inackorderingar) väljer varje hag"gäng" hur det är med brodd. Har dock varit lite meningsskiljaktigheter men det har fungerat bra. Ingen häst skadad hittills. Hoppas dom får ett litet lätt slag i huvudet (hästägarna) och inser hur mkt bättre det är! :devil: :angel: ;)

Usch. Min ponny gick tidigare ihop med en annan häst vars ägare var OTROLIGT sjåpig! Dagen efter hon fått reda påa tt Winnie gick med brodd hade hennes häst fått ett sår och täcket hade gått hål på lite grann för att Winnie hade sparkat! Senare samma kväll när denne hade åkt hem kollade vi både på hästen och på täcket, hittade inte en skråma...

Finns det ingen möjlighet att liksom lägga fram det på ett bra sätt så att dom förstår hur du tänker? Typ säga något i stil med att du känner att det känns som en större risk att ha de obroddade än med brodd, då de faktsikt kan halka ganska svårt? Är det så halt att man bör brodda så har de ju faktiskt tillräckligt att hålla reda på än att stå att sparka och så vidare liksom... Lägga fram det på ett trevligt sätt, inte låta anklagande osv utan bara käck o trevlig att "Så här tycker jag, vad tycker ni, varför tycker ni så, vilket är mest fördelar och nackdelar med, och liksom vara positivt inställd redan från början.

Jag är iallafall sådan att jag kan ha en väldigt stark åsikt om något, men när någon kommer och ifrågasätter det och vill ha en förklaring så ger jag min förklaring, och får en annan förklaring (vad fint jag skriver:p) förklarad för mig, och då kan jag ändra mig! Alltid öppen för nya grejer såvida jag kan få det bra förklarat och det finns någon vits med det hela.

Risken att hästarna blir sparkade finns ju dessutom kanske om man rider ut ihop oxå, inte bara i hagen, eller rider de inte med brodd heller?
Vad gäller minhäst blir hon förbannad om någon vill gå om henne när hon rids och håller jag då igen henne så är det ett bakben eller två som siktar in sig mot den andre hästen. Något hon aldrig någonsin gör i hagen. Liksom mitt tygeltag som bromsar som hon blir arg på, inte egentligen hästen bakom, även om det är den som blir träffad. Hänger ni med? Det är ju inte bara en risk när de går i hagen.
Sen kan man ju motverka bråk genom att fodra ähstarna med tillräcklig giva varje mål så att de inte är vrålhungriga när de väl får lunchen t ex, ha bra avstånd mellan högar osv, det är ju också självklart saker som spelar in!

Dom hästarna som har skor har fyra brodd i varje fot.
Skulle aldrig släppa ut en skodd häst utan brodd.

När jag hade min förra häst uppstallad hade vi olika hagar för dom som ville ha brodd och för dom som inte ville ha brodd.
Funkade jätte bra.
En gång hamnade en häst från "obroddad hage" i våran hage som hadde brodd. På eftermiddagen skrek ägaren om att hennes häst minsan hadde blivit brodd sparkad, han hade ett litet sår på benet. Så det var minsan såååå farligt med brodd.
Hmm, tänkte jag. Eftersom det här var tidig vår och ingen snö eller is hade jag tagit av brodden på min häst, kollade de andra hästarna som gått i samma hage, ingen av dom hade brodd!!
Så upplyste det lite försiktigt till ägaren av den "brodd sparkade hästen" hon då blev hon ganska tyst.
Så jag tror faktiskt att det många gånger inte är brodd som orsakar skadorna, men man tar för givet att ett sår på ett ben i en hage där det går hästar med brodd är en brodd spark...

MVH Russin8

Vi har hästarna broddade runt om när det är halt. Det finns ju förstås en viss risk med det men risken att skada sig allvarligt om de skulle halka är större anser jag. Sedan om man har hästar som bråkar så får man väl lösa det på något annat sätt.

Vi har hästarna broddade runt om när det är halt. Det finns ju förstås en viss risk med det men risken att skada sig allvarligt om de skulle halka är större anser jag. Sedan om man har hästar som bråkar så får man väl lösa det på något annat sätt.

jag själv tycker att man inte ska ha hästar som bråkar ihop. Dela på dom och låt dom gå i olika hagar,

Vi broddar inte våra hästar i hagen. Vi sätter på brodd om det behövs när vi ska rida. Snösulor har vi satt på dock. Vår vinterhage har gräs hela vintern så det skyddar bra mot halka och stallplanen blir aldrig isgata. Eftersom det sällan blir väglag där brodd behövs så ofta så har vi hellre utan och drar på vid behov för att det inte ska bli så stumt när de går.

När vi bodde i Stockholm så broddade vi i hagen, men där var det mer vinterföre än här nere.
Har även haft guldskor något år vilket fungerat väldigt bra.

Förra vintern hade vi varken snösulor eller brodd en enda gång, hade heller aldrig någon riktig vinter. :smirk:

oftast så går hästarna bättre barfota än med sommarskor som kanske är tunna och lite slitna,med barfota hästar tänker jag på sånna som inte tränas utan bara ska ta sig till och från hagen(föl.fölston och unghästar) sandar till och från hagen och i hagen åt dem,men ridhästarna har alltid brodd och skor skulle inte våga rida ut annars,och att ta av dem broddern för att de går i hagen nej sparkar de mot andra får de gå ensam.

Tidigare vintrar har jag haft broddar på min ena häst i hagen och även stallägaren hade det på sina. MEN det var ett gemensamt beslut och sen var vår hage så enormt stor så något tjafs skedde nästan aldrig hästarna emellan.

Det kan bli ganska stora skador av en spark med brodd i och är man då inte överrens med de andra ägarna som hästen går med så kan det bli mindre roligt.

Nu i vinter blir det utan brodd för vi har flyttat och har en betydligt mindre hage till hästarna nu och alltså större risk för kiv och tjafs.

På de 15 år jag haft egen häst har jag aldrig broddat en häst i hagen, jag har heller aldrig haft en häst som skadat sig pga halka.
Jag vägrar ha mina hästar tillsammans med en broddad häst (om den inte bara är framskodd förstås), skaderisken är för stor. Den häst jag har nu är väldigt förståndig och går försikigt om det är halt, hon går tillsammans med en oskodd 2 åring. Däremot har jag alltid snösulor på dem. Jag broddar om jag ska ta en längre ridtur utomhus, när jag skrittar de ca 150m till ridhuset broddar jag enbart i extremfall.

Senast ändrad:

Den häst jag har nu är väldigt förståndig och går försikigt om det är halt.

Men hur bra är det för en häst att inte kunna röra sig normalt på en hel vinter? Gå runt och spänna sig och trippa för att inte halka..?

Finns liksom inget skäl till att inte låta hästen slippa halkan, man får låta dem gå i mindre flockar eller med sådana som det fungerar med om man är så himla rädd att de ska slå mot varandra. Mina hästar har aldrig någonsin sparkat efter varandra.

Jag har själv fått en broddspark och det var fasiken inte alls speciellt farligt och då är ju jag människa och något klenare än en häst.

Fläkskador är 1000 gånger värre. Spänningar orsakade av att de går och trippar för att inte halka är ju inte heller bra som sagt, påverkar ju även i ridningen och hur hästen mår i övrigt.

Håller med om vartenda ord Mitrolle säger.
Tycker det är idioti att resonera att en broddspark är en större skaderisk än en fläkning. då har man aldrig sett eller insett vad en fläkskada innebär.

skor man sin häst är man skyldig att förse den med brodd vid dåligt vinterunderlag, alternativt sko av den helt. allt annat är oansvarigt och fruktansvärt ojuste mot djuret. Har man flockar med hästar som sparkar åt varandra på rutin, så är det en icke väl fungerande flock, alternativt känner sig djuren trängda och går på för små ytor i förhållande till antalet hästar. då är det det som är problemet och det man bör åtgärda - inte brodden.

jag har brodd i hagen...hadem in kille i en liten hage själv en period dock då jag är rädd för broddsparkar och dom går många i samma hage!

nu går han ihop med sin tjej och dom är kanon vänner!
Skulle aldrig fallamig in att ha utan brodd! de kan bli så hemska skador :crazy: inge roligt me en häst som sträckt sig eller liknande!

Givetvis broddat i hagen, när vintern kommer igång här på Gotland ser åtminstone min hage ut som en skridskobana. Oskodda hästar är inget alternativ alla tre är vansinnigt ömfotade.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Coras star
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30