utan broddar i hagen..

Sv: utan broddar i hagen..

Jag broddar mina pållar även i hagen....tänker inte låta dom slå ihjäl sej....Särskilt eftersom jag har ett sto som inte fattar att det kan vara halt ute på vintern utan far fram som en studsboll ändå....;)

//Domino_s

Jag har själv blivt broddsparkad i bägge låren av en 500 kg häst som slog bakut och om min lilla 50 kg kropp klarade en sån sprak förutom en liten lårkaka blir nog inte skadorna så stor på en hästheller (om det inte träffar väldigt olyckligt)

Det kan iofs vara lite värre för en häst med större massa än dig att få en spark. 50 kg viftas bort hur lätt som helst medans sårskadorna nog blir större på en häst som väger 500 kg, och alltså inte flyttas undan lika lätt av själva sparken. (Hoppas du förstår va jag menar)

ang spark och fläkskador är väll bådaalvarliga men en broddspark på "rätt" ställe är ju betydligt minder farligt än fläkskador

Sant. Men jag skulle egentligen vilja veta hur vanliga fläkskador är. Statistik helt enkelt.

jo..man måste ju anpassa sej..och de är ju 5 hästar i hagen och klarar sej allihop så kan de ju inte va så farligt endå.

vet i de förra stallet ja stog i då hade dom broddar i dygnet runt hela vintern och på morgonen när vi tog ut dom halkade hästarna endå..trots isbroddar..jaja..får lita på att folket där sandar och håller de isfritt..hästarna springer endå inte i hagen så mycke nu eftersom de är så knöligt så dom kan knappt gå endå.

eh... Jag känner mig inte och är inte heller aggressiv. Du började ju hacka på mig om att vara djurplågare och inhuman för att jag inte broddar vintertid och menade på att om man skodde sin häst måste man brodda. Vad jag menar med lagstadgar är att så länge det inte finns några sådana som säger att det är inhumant att inte brodda är det upp till var och en att bestämma sig för vad som passar deras situation och häst bäst.
Jag har som sagt inte haft broddar i hagen på mina hästar under de 15 års tid jag haft egen häst, detta har alltid funkat (vi får visserligen oftast inte så mkt vinter i Småland) och jag tänker inte ändra på det nu.

Vad jag menar i grund och botten är väl detta, vad du anser får stå för dig, och jag tänker ändå inte brodda i hagen och fortsatt sova med gott samvete. Det lilla jag nu får sova.

Om du tittar i tråden så ser du att det är du som addresserat mig personligen. Innan dess har jag över huvud taget inte vänt mig till dig, det är du som ansett dig påhoppad helt utan befog. Läs!

Om du tittar i tråden så ser du att det är du som addresserat mig personligen. Innan dess har jag över huvud taget inte vänt mig till dig, det är du som ansett dig påhoppad helt utan befog. Läs!

Jag har läst och inte känt mig påhoppad alls. Jag svarade på det du skrivit i ditt inlägg, om sen du tog det som ett påhopp var det inte min mening. Forum är ju till för diskussioner.

Senast ändrad:

men snälla du!
du skriver ju att jag HACKAR på dig. Jag har inte addresserat dig över huvud taget som sagt, förrän DU addresserade mig.
Lägg ner!

Ja, du hackade på mig när jag kommenterat det du skrev första gången. Jag la ner för längesedan.

I mitt gamla stall där jag var ansvarig hade vi broddar på hästarna i hagen och hade aldrig några skador på hästarna.

I det stallet jag har hästen i nu får vi inte ha isbrodd bak i hagen, men blindbrodd är ok. Inga skador i det stallet heller.

Tror att man måste väga fördelar mot nackdelar och se till den enskilda flocken och den hagen man har. Det är oerhört sällan vi har is i hagarna. Marken är för ojämn (mycket skog) så hästarna fäster bra ändå (med blindbrodd alltså). Som någon sa, det är vägen till och från hagen (över stallplanen) som är värst.

Jobbig fråga då det alltid är olika regler på olika stall. Förut hade jag isbrodd runt om på min häst men nu när vi har bytt stall är det inte tillåtet. Jag kan tycka vad jag vill men så är det. Därför har han nu 2 isbroddar per fram och 4 broddar som klassas som blindbrodd men med en liten pigg som greppar, per bak. Ska funka väldigt bra i alla lägen utom ishalka...när det är sånt väder får man helt enkelt brodda om bak innan ridtur (blir ju sällan så isigt i hagen).

finns de någon här som inte broddar hästen i hagen? har nämligen hört väldigt många som säger att dom inte broddar i hagen och att hästen går väldigt väldigt förstiktigt endå..
dom har tillom ridit fram o tillbaka till ridhuset när de vart halt och de är kanske 200m dit..

så klarar sej hästarna utan brodd fram o tillbaka från hagen om de är förstiga hästar? i hagen är de inte halt.

eftersom folket i stallet inte vill ha hästarna broddade har ja inte så mycket val..och är de extrem is..alltså riktig blankis så sandar dom vägen till hagen..

Har enbart blindbrodd i hagen för att inte ha ett h*lvete med att rensa broddhålen när man ska rida eller liknande.
Det beror ju helt på om det överhuvudtaget är halt i hagen/vägen till stallet och man tycker sig behöva brodd. Själv har inte mina hagar ngn blank is, men vägen till stallet är ibland hal men då är det bara att gå lugnt och försiktigt och givetvis så sandar vi där det är halt.
Skulle dock aldrig rida utan brodd när det är halt, i så fall leder jag om det är en kort sträcka.

*knapplån*

jag broddar bara precis när jag ska rida ut och det är is på vägen.. vill inte riskera skador pga att man har varit för lat och inte orkat ta ur brodden

Kl

Jag har broddat fram,inga skor bak. Jag skulle önska att de andra pållarna i hagen var obroddade bak då det är min pålla som allla de andra hackar på(hon är yngst). Men som inackorderad så får man följa stallägarens regler vilket naturligtvis är som det ska.
Får bara hoppas att pållan inte får några större sårskador.Som det är nu så är hon mest biten på rumpan.

*knapplån*

jag broddar bara precis när jag ska rida ut och det är is på vägen.. vill inte riskera skador pga att man har varit för lat och inte orkat ta ur brodden

Jag låter broddarna vara kvar pågrund av säkerheten inte av lathet. Vi har en grymt stabil flock med 3 hästar och inge bråk. Delar på lunch hö högar osv.
Vill inte ha några senskador här inte.

Men eran hage kanske inte är så isig osv

Om man inte ska ha broddar på skorna under vintern, är de mycke bättre och låta dom gå utan skor, för de är mycke mycke halare med skor utan bråd än barfota!

Jag låter broddarna vara kvar pågrund av säkerheten inte av lathet. Vi har en grymt stabil flock med 3 hästar och inge bråk. Delar på lunch hö högar osv.
Vill inte ha några senskador här inte.

Men eran hage kanske inte är så isig osv

jo det beror ju på hur hagarna ser ut. vi har ingen is i hagen och hästarna är inte alltid så jätte trevliga mot varandra så för oss ör det mycket bättre att ta av brodden

jo det beror ju på hur hagarna ser ut. vi har ingen is i hagen och hästarna är inte alltid så jätte trevliga mot varandra så för oss ör det mycket bättre att ta av brodden

nää och då förstår jag att ni inte sätter broddar på ;)

Som sagt har en GRYMT stabil flock men ingen direkt isig hage men finns ställen där det är is och ställen där det inte är. Så vi sätter brodd

Det är ju bättre att en häst råkar få enb spark av en broddad hov än att hästen sträcker sig och skulle kunna få en senskada.. :)

Varför broddar ni när ni ska rida? Hästar som går "försiktigt" kan ju, enligt tidiga inlägg i tråden, gå utan brodd i skorna och de lär ju gå lika "försiktigt" med ryttare, som utan. Nyfiken på motiveringen.

Antagligen har man hästen barfota, de ger bättre grepp än skor utan brodd. Eller så har man skor med brodd.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Coras star
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30