utan broddar i hagen..

Sv: utan broddar i hagen..

Mina hästar har aldrig visat något besvär av att inte ha broddar varken fysiskt eller prestationsmässigt, jag är heller ingen djurplågare som ngn uttryckte det att inte ha broddar på vintern.
När jag var yngre, var det aldrig tal om att brodda hästarna i hagen, det var något man gjorde vid ridning, det är först på senare år som jag hört om folk som broddar i hagen.

Min häst(18 år) går för närvarande med en oskodd 2 årig valack i en väl tilltagen hage och de springer inte utan håller sig lugna hela dagarna. Hon har dock snöskor på sig för att förebygga styltor.

Jag har inga planer på att ändra mina rutiner i år. Fläkskador skulle en häst lika gärna kunna få på blött gräs om den springer runt en massa okontrollerat. Ska man brodda året runt då?

Mackan: Jag skulle gärna vilja veta vart det står att man är skyldig att brodda sin häst om man skor den. Det är heller inte så att alla hästar kan gå utan skor, det skulle kunna bli djurplågeri på riktigt, men är också en helt annan diskussion.

Ska man dessutom snacka om hur schysst man är mot hästen, vore väl det bästa att inte ha ngn alls, släpp ut den i skogen så den slipper mäskligt plågeri och konstiga påhitt.

Det var i princip det jag menade men jag var nog lite otydlig på den punkten... Bråkar de så är det bättre de går ensamma eller med någon annan.

Mackan: Jag skulle gärna vilja veta vart det står att man är skyldig att brodda sin häst om man skor den. Det är heller inte så att alla hästar kan gå utan skor, det skulle kunna bli djurplågeri på riktigt, men är också en helt annan diskussion.

Ska man dessutom snacka om hur schysst man är mot hästen, vore väl det bästa att inte ha ngn alls, släpp ut den i skogen så den slipper mäskligt plågeri och konstiga påhitt.

varför skulle det stå någonstans menar du? det är fråga om vanligt sunt ansvar för sin häst dvs utrusta den att kunna klara halka som skor på is innebär.
jag skrev brodda på eller sko av. då har du alternativen, för som sagt, alla kan inte gå oskodda.

om du anser att det skulle vara sundast för hästen att bli släppt i skogen som alternativ så förstår jag varför du inte förstår mig över huvud taget.

Jag menar att jag är inte skyldig till någonting sålänge det inte är lagstadgat eller bevisat det bästa/enda alternativet. Dessutom har jag en väldigt sund inställning till hästar och hur man bäst tar hand om dem.

Om du är så dum att du tror att jag tror att det är bra för hästen att släppa lös den, förstår du inte mig. Det jag menade var att det bästa vore ju att låta hästar vara vildhästar utan människans påverkan. Nu har vi ju redan pajat deras liv med kontrollerad avel osv, osv så vi måste ta hand om dem i alla fall.

Jag anser inte att den här diskussionen kommer att leda någonstans då du verkar sakna förståelse för att det finns mer än en lösning på problem. Jag tänker fortsatt inte brodda min häst för att;

1. Det funkar utmärkt
2. Hon plågas inte av det

Om du vill kan du ju ringa djurskyddsmyndigheten och anmäla mig och alla andra som väljer att inte brodda hästen i hagen.

Tack för mig.

Det där var allmänna råd och det står bör användas vid halka, dvs inga måsten eller lagar, det är fö inte inte halt i min hästs hage eller på väg till den.
I övrigt stämmer det där bra på hur min häst sköts.

*kl*
Jag broddar inte om hästen bara ska gå i hagen, det är inte is där bara hårt i marken. Dessutom skulle jag få en chock om han rörde sig mer än 5km/h frivilligt en längre tid, vare sig det är snö eller inte. :smirk:

Rider utan brodd gör jag med, om det inte är väldigt isigt. Givetvis går man sakta de isiga partierna om man inte har brodd, undviker dem så långt det går.
Snösulor brukar jag sätta på, men glömde det sista hovis var ute.. Givetvis kom snön veckan efter, så vi tar det lite försiktigt nu. Det fungerar bra för oss.

Jag kan känna att det är upp till var och en om man broddar eller inte i hagen. Har aldrig hört att det skulle vara lag på det.. Jag menar, det är ju inte ens lag på snökedjor på tunga lastbilar i trafik så varför skulle det vara lag på brodd på en häst i en hage??

Unghästen har bara skor på fram och då med både snösluor och 4 brodd. Eftersom hennes bakhovar är i shettis storlek går det inte att sko än.. Håller tummarna att det går bra den här vintern med..
Den gamla har än så länge bara 2 brodd i varje och är utan sulor.
När hovis komer nästa gång åker sulor och 4brodd på. Båda går med boots på dom skodda hovarna. Unghästen har även senskydd för hon är klumpig.:smirk:

kl

skulle aldrig släppa ut min häst obroddad. Hon går med sina guldskor med 6 brodd på from november till ca mars.

Jag vet inte varför du känner dig så aggressiv att du behöver vara otrevlig över huvud taget.
inte heller varför du tror att det måste handla om skrivna lagstadgar. Vem har över huvud taget sagt ngt om att det är LAG på det? Jag har sagt att det är det humana, om man väljer att sko hästen vintertid, därför att obroddade järnskor i vinterhalka är som att ha tvålar under fötterna.
Jag har knappast förväntat mig att du ska börja brodda för den skull.

Jag anser fortfarande att man bör brodda om man väljer att sko.

Jag kan inte låta bli att fråga mig hur folks hagar ser ut på vintern. Jag har i princip aldrig varit med om att våra hagar blivit hala. Antingen bara frusna o hårda, men ingen is, eller snö, och det är inte halt det heller.. Ibland händer det att det blir halt på en meter t ex vid grinden, men då sandar man rejält där och så är problemet ur världen.
Däremot så blir det ofta snorhalt på vägen, därför är min häst broddad, och lite som "extra säkerhet" och lite för min egen skull att slippa brodda i och ur hela tiden, så har han brodden i hela tiden under den perioden då jag alltid behöver brodd när jag rider. Övriga hästar går oskodda vintertid så det är inget problem det heller.
Alltså, min häst är broddad i hagen på vintern (han har dock låga broddar för att om han trots allt skulle sparka, så ska det vara så "lite" som möjligt) men knappast för att där är halt. Om min häst hage såg ut som en skridskobana på vintern så att han verkligen hade varit i behov av brodd så skulle jag inte vilja ha min häst där. Förstår givetvis att de som har såna hagar väljer att brodda, men att idiotförklara de som inte broddar för att de inte gör det - vet ni hur deras hagar ser ut?!

Här är inte halkan, utan snöklampet, den största skaderisken för oss i alla fall. Därför går alla hästar som kan oskodda och de som måste vara skodda är sulade, för det är ändå prio ett - har de styltor så hjälper ju inte broddar ett dugg ändå, och risken är större att de vrickar sig pga styltor är halkar i hagen, för vi har som sagt inte halt i hagarna.

Senast ändrad:

Jag kan inte låta bli att fråga mig hur folks hagar ser ut på vintern..

Våra hage som dom går i är en stor gräs hage. Med lite lätt lutning, Inte direkt hal på vintern men har ett parti i hagen som det blir riktigt tjock och blankis. blir oxå rätt ofta lite halt vid in och utsläpp.

Jag har brodd på min häst i hagen, men det är endast för att han går själv. De andra har inte brodd på, mest på grund av sparkrisken. En av hästarna blev förra året sparkad så illa av en häst med isbrodd i hagen att han fortfarande inte är helt bra :cry:

Anledningen till att min häst har broddar är inte att det är halt i hagen, utan att det ibland kan vara isgata på vägen till hagen. Han måste gå över stallbacken, ut på en grusväg och över en asfalterad väg för att komma till hagen. Och ibland är det så halt att jag inte ens kan gå utan får rida honom till hagen. Känns inte som om jag vill riskera att han fläker sej eller halkar och bryter ett ben, bara för att han inte ska ha brodd i hagen.

Lite roligt att hitta denna tråd, jag blev nämligen mer eller mindre utskälld i en tråd nyligen under Hästvård när jag ifrågasatte broddning i hagen.

Jag har eget stall med 2 hästar, en oskodd och en skodd. De går utan broddar. De har en stor hage att gå i och den blir inte isig i första taget. Jag resonerar lite som så att om hästar aldrig får gå på is utan brodd så lär de sig inte att hantera halkan heller.

Visst kan de gå och spänna sig om det är halt, men det är inte säkert att det är bättre än den påverkan det faktiskt blir på lederna när hoven inte vrider sig utan "fastnar" i underlaget.

Har aldrig haft nån häst som ramlat eller fått nån fläkning. Många är rädda för detta, och det förstår jag, men i allafall hos mig finns det ingen anledning att brodda.

Våra hagar har ofta snö upp till en halvmeter och när den smälter och blir till is snöar det sedan igen ovanpå... utan snösulor och brodd skulle hästarna snart bryta benen av sig.

Dessutom blir det blankis på alla grusvägar runt om inklusive vägen ner till vårt stall. Hade världens sjå med att ens ta oss från stallplan med bil+släp förra vintern. Det går inte att rida ut utan broddar och det går inte att leda hästen till hagen obroddad heller.

Så för oss finns det som sagt inga alternativ. Men det är klart, får man ingen snö, och det inte blir is heller, då förstår jag att man inte har broddat.

Men jag kan inte glömma den notis i tidningen där det stod om några hästar som halkat omkull och frusit ihjäl för att de inte kom upp från marken på sin isiga hage. De var givetvis obroddade. :smirk:

Men jag kan inte glömma den notis i tidningen där det stod om några hästar som halkat omkull och frusit ihjäl för att de inte kom upp från marken på sin isiga hage. De var givetvis obroddade. :smirk:

Jo, det är klart att det skulle kunna inträffa.. Å andra sidan så skulle hästen kunna få ett flygplan i huvudet också, eller snubbla över sina egna ben o bryta nacken..

Fast - är det så illa att de halkar omkull och inte kommer upp - då hade jag inte ens släppt ut hästen i den hagen med broddar. O om hästen fryser ihjäl måste den ha legat länge - hur är det då med tillsynen..? Så, allt kan säkert hända, med eller utan broddar..

ja det beror ju helt på var man bor i skåne kanske det inte ens blir snö och is=ej brodd,medans om man bor i norrland med vinter 6 månader om året med massa snö och is är det nödvändigt att ha brodd och snösulor om man ska kunna ta ut hästen från stallet överhuvudtaget
hästar som inte är 100 % vänner ska inte gå ihop heller.
ang spark och fläkskador är väll bådaalvarliga men en broddspark på "rätt" ställe är ju betydligt minder farligt än fläkskador,man ska ha väldig otur om broddsparken tar fel. Jag har själv blivt broddsparkad i bägge låren av en 500 kg häst som slog bakut och om min lilla 50 kg kropp klarade en sån sprak förutom en liten lårkaka blir nog inte skadorna så stor på en hästheller (om det inte träffar väldigt olyckligt)

kl

nu har ja pratat med stallägarn och nej..dom vill inte ha broddar, försökte förklara att fläkskador är värre..såvida inte broddsparken tar fel men då får man ha otur..dessutom har inte hästarna sparkat mot varandra på väldigt väldigt länge..dom har ju gått ihop så länge o de är en bra flock.

men de blir ju som sagt inte inte halt i hagen så ja antar att min pålle får klara sej utan..:(

ja är fruktansvärt trött på vintern o kylan nu..o den har knappt ens börjat och redan massa tjaffs o sånt i stallet..sucka..

Jag kan inte låta bli att fråga mig hur folks hagar ser ut på vintern. Jag har i princip aldrig varit med om att våra hagar blivit hala. Antingen bara frusna o hårda, men ingen is, eller snö, och det är inte halt det heller.. Ibland händer det att det blir halt på en meter t ex vid grinden, men då sandar man rejält där och så är problemet ur världen.
Däremot så blir det ofta snorhalt på vägen, därför är min häst broddad, och lite som "extra säkerhet" och lite för min egen skull att slippa brodda i och ur hela tiden, så har han brodden i hela tiden under den perioden då jag alltid behöver brodd när jag rider.

Våra hagar har träd med mycket grenar som står och droppar vatten ner vid varm grader, det blir is under som resultat, på väldigt stora ytor (ca 20 meter från grinden och bort). dessutom finns det glada valacker som leker mkt och gärna.
hagarna ligger ca 40-50 meter bort från stallet, vissa ännu längre bort. det innebär mkt hal väg som de skall ledas ut och in från stallet varje dag, trots att det sandas så blir det halt pga stor belastning på vägen av många hästar, och även viss bil trafik.

kl

nu har ja pratat med stallägarn och nej..dom vill inte ha broddar, försökte förklara att fläkskador är värre..såvida inte broddsparken tar fel men då får man ha otur..dessutom har inte hästarna sparkat mot varandra på väldigt väldigt länge..dom har ju gått ihop så länge o de är en bra flock.

men de blir ju som sagt inte inte halt i hagen så ja antar att min pålle får klara sej utan..:(

ja är fruktansvärt trött på vintern o kylan nu..o den har knappt ens börjat och redan massa tjaffs o sånt i stallet..sucka..

Vad tråkigt att det inte gick :( Hoppas det går bra ändå, o att det inte är halt i hagen ännu.

Usch jag är glad att alla mina går i samma hage och att vi dessutom äger stallet, då gör iallafallv i precis som vi vill. Går ju tyvärr inte alltid att bestämma själv när man är inhyrd.

Lycka till iallafall!!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Coras star
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30