utan broddar i hagen..

Sv: utan broddar i hagen..

Det finns ju nyare broddtrådar, förstår inte varför man puttar upp gamla?
Den förra jag såg var nog 6 år gammal eller liknande.

sitter precis och känner mig lite ledsen över det här med broddar i hagen !!!
I vårt stall vill tre av två inte ha brodd i hagen för skaderisken med sparkar !!!
Eftersom att vi har toma hagar så har vi valt att sätta över våra hästar som vi vill ha brodd på i en av hagarna...Nu är en förbannad för att vi särar på flocken, då det kan orsaka oro!!!

Vad gör man ??? Jag vill ju bara se till att förhindra fläkskador på min häst ???
ALVA Louisa

Efter att ha fått en spiralfraktur på ett bakben på en av hästarna går mina alltid broddade ute.
En broddspark riskerar jag, det kanske blir en sårskada man får ta hand om. Den hästen med spiralfrakturen var det bara att ta bort.

Det finns ju nyare broddtrådar, förstår inte varför man puttar upp gamla?
Den förra jag såg var nog 6 år gammal eller liknande.

Trådarna finns väl kvar pga att man ska hitta dom och slippa skapa nya, annars borde trådar försvinna fort om det inte är meningen att man ska kunna fortsätta i dom.

Jag har alltid brodd på när jag rider på vinter, brodd av i hagen sålänge det inte är isigt. Nu är det bara en väldigt massa snö i hagen och ingen is alls så broddarna är av där så länge det går. Han har iofs alltid 4 brodd i varje tass lite av bekvämlighetsskäl just nu eftersom jag inte orkar brodda på 16 broddar per dag när jag ska rida. Så broddarna fram får sitta kvar hela vintern. Bak är hästarna utan broddar sålänge det går.

Hörde att det var 70% risk för fläkskador och 30% risk för broddskador, så det är väl bara att välja vad man vill riskera mest.

Fast nja, i vissa fall som här med broddarna borde en ny tråd per broddsäsong vara nog, saker utvecklas och långa gamla trådar är inte smidiga att hantera, läsa i. Folk börjar alltid svara användare som inte finns kvar, ödslar energi på inlägg de aldrig skulle få svar på( med inget nytt till diskutionen). Denna är ju inte så gammal men den 6 år gammla tråden som åkte upp innan var garanterat för gammal. Självklart ok om tråden har något viktigt som man vill fortsätta diskutera men med: "Jag tkr verkligen det är en självklarhet med både broddar och snösulor på vinter, om man e rädd om sin häst dvs"
Nej, då tycker jag man kunde fortsatt på någon nyare tråd eller startat en ny om man ville diskutera något specifikt broddproblem.

Självklart ok om tråden har något viktigt som man vill fortsätta diskutera men med: "Jag tkr verkligen det är en självklarhet med både broddar och snösulor på vinter, om man e rädd om sin häst dvs"
Nej, då tycker jag man kunde fortsatt på någon nyare tråd eller startat en ny om man ville diskutera något specifikt broddproblem.

Fast det är ju verkligen samma visa varje år i dom flesta stall med broddar eller inte i hagen, vissa vill ha de och vissa vill inte ha det. I tex denna tråden så står ju det mesta ganska klart och tydligt om hur viktigt det är med brodd och varför det inte är bra att rida utan brodd etc.

Så varför skulle man starta en ny tråd om exakt samma sak som står skrivet i denna? Folk ger ju bara sina åsikter och inga frågar har ställts till Ts heller.

Just broddtrådar är väl verkligen trådar där svaren blir i princip likadana varje gång.

Den som är förbannad får stå för sitt val och kan inte tvinga er andra att ändra er för att anpassa er efter denne. H*n får antingen ändra sig angående broddar eller stå ut med oro i flocken, det är den hästägarens eget ansvar och inte ditt.

Jag tillhör också de som har broddar i hagen. Detta är åttonde vintern jag har min häst och hittills inga broddskador!

Jag känner ingen som riskerar sin häst genom att låta den gå obroddad i hagen. En fläkskda är långt mycket värre och större risk för, än ett broddsår. Jag skulle inte låta min häst gå obroddad i hagen på några villkor. Hellre ställer jag honom hemma i trädgården. Och ingen jag träffat har resonerat annorlunda.

min häst har jämt broddar på vintern, skulle aldrig rida ut när det är is och halt utan att ha broddar! Hästen kan halka och göra illa sig :) men om dom står flera hästar i samma hage ska hästen nog ha broddar, dom busar säkert och springer runt och då behövs det:)

Min är för stunden inte broddad i hagen (har ej lyckats gänga ur broddhålen) men hovslagaren kommer till hagkompisen imorgon så då fixar han det på pålle med. Dock har jag inte varit orolig för fläkskador på honom då han går barfota bak och nu när det blivit hårt och isigt och han är lite ömfotad bak så han smyger runt i hagen. Hade jag vetat att han fått gå kvar så länge som han gjort (såld och skulle åkt ör 3 veckor sedan) hade jag lagt på skor bak och iaf dubbar i skorna.

men barfota bak är ju svinhalt det med.... inte särskilt nyttigt att de går och spänner sig alls heller för den delen..... :crazy:

tips: lägg ALLTID i tjärdrev, eller ha blindbrodd från första skoningen i november månad....ifall vädret sätter in......

Förra vintern köpte jag min häst, han gick januari och februari utan broddar i hagen sålänge det inte hade blivit halt/isigt eller slät, välpackad snö som efter plogen. Var det halt in/ut från hagen fick han ha broddar fram och gå genom vår trädgård istället för den plogade vägen. I hagen var det snö och inte det minsta halt. Nu i år har jag halkat till en gång på 1 månad på vår plogade väg, hagen är fortfarande isfri och halkfri och hästarna har inga bekymmer med underlaget.

Det är halare i våra hagar under våren, hösten och blöta sommardagar än vad det är under en sånhär vinter. Om det fanns ett hjälpmedel mot fläkning av blött gräs eller lera hade jag använt det. I höstas vågade jag knappt ropa in honom pga skaderisken när han kommer i fullt ös, nu i vinter har jag inte ens oroat mig. Jag broddar när jag ska rida och har aldrig haft ett behov av att ha 4 broddar per sko.

Kastar in en brandfackla i bensinen;
Inom travsporten har jag aldrig hört talas om att någon som har sina hästar obroddade i hagen.

i vårt stall har alla "sko"hästar brodd fram men ej bak pga mindre skaderisk om de skulle sparka varandra. Det går alltid att sätta på boots för att förhindra egna skador. under de år jag har haft häst har jag nästan alltid haft brodd på i hagen under vinter ( när det är snöigt och halt. ) en anledning är att hagen lutar och att man är lat och inte orkar att brodda av och på varje dag.

Han har inte halkat runt något ännu iaf. Som sagt hade jag vetat att det skulle ta sådan tid för dom att hämta honom så hade jag tagit ut hovslagaren och slått på skor bak + broddat. Men inte lätt med köpare som bor nästan 50 mil bort som ringer samma dag eller dan innan och sägar att dom inte kan. Nu kommer dom på lördag.. kommer dom inte då så kunde hovslagaren komma på måndag, och då får jag leta annan köpare med, vilket jag inte vill >___<"

Det jag funderat på är hur era hagar ser ut för att hästarna ska behöva vara broddade?

Jag kan förstå att om hagarna är vältrampade att det kan behövas broddar men att brodda hästar som går på en äng/åker som inte blir vältrampad är inte så halt. I min hage är det enda som är nertrampat stigen från utfodringen/utsläpp och som går igenom de 3 hektar hage de får gå i, allt annat är snö eller tillfälliga stigar. Sen kan det självklart förändras om det kommer lite plusgrader...

Vi har hage med mycket snö, dvs det är inte isigt i själva hagen just denna vinter, men vägen mellan stallet och hagen är det, även om det inte är långt, och jag tar inga risker, förrutom att jag inte vill leda andras obroddade hästar in och ut från hagen och riskera att de halkar och fläker eller bryter sig i mina händer.

Jag har alltid haft obroddat i hagen och har inte haft några fläkskador. Jag har ingen skodd heller för tillfället utan de är barfota hela gänget. De två jag rider kommer skos när de är mer fullt igång framåt januari - februari.

Jag rider på ett stubbfält med snö och där är inte halt nu i alla fall. I hagen är det lite halt, men mest knöligt och hårt efter att vi hade töväder nyligen. Hästarna går försiktigt.

Men hur tänker ni angående oskodda hästar, unghästar och avelsston ?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Coras star
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?