utan broddar i hagen..

Sv: utan broddar i hagen..

Mitt avelssto har fyra skor och sexton brodd. Hon har aldrig skadat sina föl, aldrig halkat, men hon svullnar i benen utan skor och vågar inte gå på halt underlag utan brodd. Hon är 20 år och jag tänker inte hålla på och böka med henne utan gör allt jag kan för att hon ska leva så länge som möjligt och ha det som hon är van.

Bör det inte vara lite skillnad på i vilket skick skorna är i också? Sömmarna sitter ju ofta någon mm över skon och bör ju ge mer grepp än en "nerslipad" sko, även om det inte biter på riktiga isvägar.

Att det används broddar i kollektivstall med ansvarstagande hästägare som inte vill leda andras hästar pga skaderisk med fläkning mm är bra. Jag skulle bli irriterad om jag fick hjälp att släppa ut min häst en morgon när vägen är isig och denna inte går genom min trädgård istället för att undvika vägen, men det gäller en häst och inte flera stycken.

Blankslitna skor lärväl förstås vara snäppet värre, men inte ger sömarna ngt som helst grepp de heller, även vid nyskoning. Skodd utan brodd på is är ju lika med att ha tvålar fastspända under fötterna, så halt blir det.
som du säger, har man inte en nedbetad hage utan någon typ av ängshage med stora tovor gräs och inga isfläckar är det klart man kan ha hästarna obroddade, precis som du sägeromdu har en väg via trädgården där det inte är halt.

Jag har broddar på alla mina hästar som går med skor på vintern och en bit in på våren då leran oxå kan bli hal.
Mina hästar går med skor med fasta brodd så att brodda ur går inte... Skulle jag behöva ha mina hästar i ett stall där jag inte får ha broddar så skulle jag kräva att få ha dom i egen hage. Jag skulle aldrig utsätta mina hästar för att göra sig illa pg av skor utan brodd..

Det flesta av mina är barfota och de som är skodda är broddade fram och har blindbroddar bak. Tycker blindbroddarna ger förvånansvärt bra grepp och det blir inga fula skador vid ev. spark

Jag tar av skorna på mina hästar när det blir snö och is. De får gå barfota eftersom jag vägrar och brodda mina hästar eftersom de går tillsammans med två andra.
En spark som kommer fel och de har brodd... Nej Tack!

Om det är mycket tjaffs och sparka vågar jag inte har brodd i.

Men nu har de brodd alla, korta "vinterbrodd", inte sådana som ser ut som spjut typ.

halvt knapplån

Har man elit brodd ska det mycket till för att det ska bli en rivskada ens av en illariktad spark eller stegring eller bus faktiskt....

de värsta broddarna tycker jag är de vanliga vinterbrodden, som blir som sylvassa piggar när de slits. så blir aldrig elitbrodden, trots att de ger så himla bra grepp.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Coras star
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama