Lyssnade tidigare mycket på musik där man sjöng om att mörda kvinnor. Kändes inte unket eller urkigt på något sätt, det var en del av subkulturen.
Det är ju bara ännu värre om man kallar det en del av en subkultur.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lyssnade tidigare mycket på musik där man sjöng om att mörda kvinnor. Kändes inte unket eller urkigt på något sätt, det var en del av subkulturen.
Jag skulle just nämna den! Den är vidrig! Lite bättre är det att den svenska översättningen fick en helt annan text, om jag minns rätt....Delilah med Tom Jones! Det är inte förrän helt nyligen jag förstått att den handlar om att hon (eventuellt) är otrogen och han dödar henne därför (?!):
"At break of day when that man drove away I was waiting
I crossed the street to her house and she opened the door
She stood there laughing
I felt the knife in my hand and she laughed no more
My my my Delilah
Why why why Delilah
So before they come to break down the door
Forgive me Delilah I just couldn't take any more"
Och så lite victimblaming på det när han frågar henne VARFÖR VARFÖR GJORDE DU SÅHÄR?
Men om man inte ska lägga värderingar i texter och musik ska spegla känslor, betyder det att man kan sjunga om vad som helst inom lagens ramar?Det är helt mänskliga känslor, att t.ex vilja hämnas. och det är trots allt det som musik ska spegla. Ibland vill man hämnas, ibland vill man slå ihjäl någon och ibland så är man less på livet.
Inte konstigare än så.
Ang den låten så hade jag en pojkvän på -90 talet som hade jätteproblem med att jag älskade where wild roses grow, fattade jag inte att den handlade om MORD! Gissa vilken hans favvolåt var? Men när jag påpekade det så var det faktiskt inte alls samma sak. (Nej, ddet blev inget långt förhållande!)Jag skulle just nämna den! Den är vidrig! Lite bättre är det att den svenska översättningen fick en helt annan text, om jag minns rätt....
Och jag misstänker att Delilah aldrig skulle ha skrivits idag, tack och lov.
Gjorde han? Jag blev noll förvånad över texten, han var ju värsta wife beatern.Den är på Rubber Soul. Lennon tog kraftigt avstånd från den senare.
Eller "Eiffeltornet" av densamme där det är okej med känslomässig utpressning och självmordshot genom hopp från tornet om "jag ser dig le, mot nån annan kis" eller för all del att han ska hämnas om han blir lämnad?
fast alltså, visst är det sunkigt med alla dessa sexistiska texter men givetvis kan man sjunga om typ vad som helst som man vill sjunga om? varför skulle man inte kunna göra det? någon form av konstnärlig frihet måste det väl ändå få finnas?Men om man inte ska lägga värderingar i texter och musik ska spegla känslor, betyder det att man kan sjunga om vad som helst inom lagens ramar?
Jag tycker att det där är svårt. Ja, det ska finnas konstnärlig frihet, men samtidigt kan jag tycka att vissa saker passar bättre att ta upp med en terapeut än i en låttext. Tex att man vill hoppa från eifeltornet eller mörda sitt ex för att man blev lämnad.fast alltså, visst är det sunkigt med alla dessa sexistiska texter men givetvis kan man sjunga om typ vad som helst som man vill sjunga om? varför skulle man inte kunna göra det? någon form av konstnärlig frihet måste det väl ändå få finnas?
VAR HAN???? Nu har du spräckt ytterligare en rosa bubbla för mig.......Gjorde han? Jag blev noll förvånad över texten, han var ju värsta wife beatern.
Vad roligt att vi tolkar den så olika. Jag uppfattar den som en låt om en stark kvinna som inte bryr sig om att hon inte ser ut som en fotomodell. Att det är "så här ser jag ut, take it or leave it"Gör så Kortversionen är väl egentligen mest att det är en låt bestående av i stort sett "riktiga män gillar kött, bara hundar gillar ben". Smala kvinnor kan dra åt helvete, likaså kvinnor med "junk" på fel ställen, och en kvinnas värde sitter i huruvida män tänder på henne eller inte. Sjukt fräscht
Ja, det kan man ju tycka såklart. Jag tycker att det vore urtråkigt om alla som sjöng om galna saker pratade med psykologer istället. Att konstnärer generellt slutade skapa bara för att nån kunde bli provocerad.Ja, det ska finnas konstnärlig frihet, men samtidigt kan jag tycka att vissa saker passar bättre att ta upp med en terapeut än i en låttext.
Jepp. Det var vad jag förstår allmänt känt och till slut pratade han själv öppet om det i en intervju. Jag blev inte jätteförvånad, han var ju missbrukare och förmodligen en otroligt svår person att leva med. Han var tydligen också väldigt elak mot sin son.VAR HAN???? Nu har du spräckt ytterligare en rosa bubbla för mig.......
Samma här!Alltså, jag älskar Nick Cave och the bad seeds.
Murder Ballads är just en skiva om mord och misär. jag tycker det är värre med slentrianmässig diskning av kvinnor a la Cheerleader-nissen än Eddie Meduza som gjorde karriär på att vara en rövhatt. Han hade som mål att provocera alla.
Av någon anledning var det här den första som dök upp...l
...men sen vid närmare eftertanke vet jag inte om den passar in här, trots allt...möjligen videon, då.
Men de menar väl bara typ stackars sate, eftersom han ska hängas? Jag ser ärligt talat ingenting stötande i den där texten.Stackars Tom Dooley, poor boy
För att den handlar om sex? -.jag tror inte barn fattar det så jag ser inte problemetJag hade oerhört svårt för Darren Hayes Insatiable när den kom (har det fortfarande). Den är väl iofs inte sexistisk men varenda unge gick och sjöng på den och jag tycker inte texten lämpar sig för små barn. Kalla mig moraltant men nä... Tänker framförallt på:
The moonlight plays upon your skin
A kiss that lingers takes me in
I fall asleep inside of you
There are no words
There's only truth
Breathe in Breathe out
There is no sound
We move together up and down
We levitate our bodies soar
Our feet don't even touch the floor
And nobody knows you like I do
The world doesn't understand