Urusla, hemska och sexistiska låttexter

Jag är ganska usel på att lyssna på texterna i låtar. Det förtar det musikaliska för mig. Jag lyssnar i och för sig mycket på musik utan text. ;)
Det var väldigt intressant att läsa vad folk i tråden tycker.

fast alltså, visst är det sunkigt med alla dessa sexistiska texter men givetvis kan man sjunga om typ vad som helst som man vill sjunga om? varför skulle man inte kunna göra det? någon form av konstnärlig frihet måste det väl ändå få finnas?
Jag tänker att man får sjunga om vad som helst. Det är bara sorgligt att det är så allmänt accepterat att man förbiser vidriga texter. Mitt problem är typ mer med vad för låtar som blir populära. Att har folk typ inte bättre smak? Jag är typ äcklad, skitfrustrerad o arg när jag lyssnar på radio.

Pink Floyd, Don't leave me now

Ooooh, babe

Don’t leave me now.
Don’t say it’s the end of the road.
Remember the flowers I sent.

I need you, babe
To put through the shredder
In front of my friends
Ooooh babe.

Don’t leave me now.
How could you go?
When you know how I need you
To beat to a pulp on a Saturday night
Ooooh babe, don’t leave me now.

How can you treat me this way?
Running away.
Ooooh babe,
Why are you running away?
Oooooh babe.
Sedan ska man väl ha i åtanke att det här är en sång om en person som inte är riktigt stabil, om man säger så.

Jag tänker att man får sjunga om vad som helst. Det är bara sorgligt att det är så allmänt accepterat att man förbiser vidriga texter. Mitt problem är typ mer med vad för låtar som blir populära. Att har folk typ inte bättre smak? Jag är typ äcklad, skitfrustrerad o arg när jag lyssnar på radio.
Ja, det är ju jättetråkigt. Sexism generellt suger ju liksom. Inlägget jag svarade på dock ställde rakt ut frågan "får man sjunga om vad som helst så länge det är lagligt?" och svaret kan liksom inte vara nåt annat än "ja" på den. Tycker jag.

man ska nog inte gå in i den här tråden (eller kalla sig superfeminist) om man inte kan tänka kritiskt, opartiskt eller nyanserat, eller för den delen förstå att en uttalad text inte är en tolkning eller att 'lägga värderingar' i nåt

(och, "kändes inte unket eller urkigt på något sätt"???!)
Haha.. eller så ska kanske också ska ha lite förståelse för hur konstnärer, musiker författare etc jobbar. Dvs man skriver inte alltid självbiografiskt. Vissa skriver/målar etc för att provocera. Någon annan vill tex utforska det mörka i människan. Någon skriver symboliskt etc Ibland har man bråttom och en text bara slängs ihop i studion eller de ord som passat med musiken
Om man ska tolka det kritiskt nyanserat då ska man säga att Camilla Läckberg vill mörda folk? eller hur ska man tolka det hon skriver?

Ja, det kan man ju tycka såklart. Jag tycker att det vore urtråkigt om alla som sjöng om galna saker pratade med psykologer istället. Att konstnärer generellt slutade skapa bara för att nån kunde bli provocerad.

Jepp. Det var vad jag förstår allmänt känt och till slut pratade han själv öppet om det i en intervju. Jag blev inte jätteförvånad, han var ju missbrukare och förmodligen en otroligt svår person att leva med. Han var tydligen också väldigt elak mot sin son.
Aldrig får man då ha sina illusioner ifred.....

Jag tycker att det där är svårt. Ja, det ska finnas konstnärlig frihet, men samtidigt kan jag tycka att vissa saker passar bättre att ta upp med en terapeut än i en låttext. Tex att man vill hoppa från eifeltornet eller mörda sitt ex för att man blev lämnad.
Många använder sitt skapande just som terapi.
Syftet med konst, musik etc är ju att få publiken att känna något, och att reagera.

Vad roligt att vi tolkar den så olika. Jag uppfattar den som en låt om en stark kvinna som inte bryr sig om att hon inte ser ut som en fotomodell. Att det är "så här ser jag ut, take it or leave it"
Jo men alltså, det är det ju, och det vore skitnice om det bara var det. Problemet kommer när hon gör som så många andra som försöker sig på body acceptance och i stort sett pissar på andras kroppar och lägger sin kropps duglighet i huruvida män gillar hennes kropp eller inte och det är det jag inte kan med. Höj upp kroppstyper, för all del! Men tryck inte ner andra i processen liksom.

Jag antar att eftersom jag inte är speciellt intresserad av konst så är det lätt för mig att ha åsikter om hur det ska och inte ska vara då det inte påverkar mig. Det här måste jag nog fundera lite till på.

Men de menar väl bara typ stackars sate, eftersom han ska hängas? Jag ser ärligt talat ingenting stötande i den där texten.

@Hyacinth Vad i texten till Always on my mind är gräsligt?

Han skrev den till Priscilla, en kvinna som han flyttade ihop med när hon var 16 (träffades vid 14) hon fick klä sig som han ville, prata som han ville, göra allt han ville. Hon övade i timtal för att vara "rätt". Visste han vilken skitstövel han var kunde han ju sluta vara det istället för att fortsätta och bara sjunga små sånger om det. Jag tänkte på dig hela tiden men var en skitstövel. Jag HATAR den:D

Jepp. Det var vad jag förstår allmänt känt och till slut pratade han själv öppet om det i en intervju. Jag blev inte jätteförvånad, han var ju missbrukare och förmodligen en otroligt svår person att leva med. Han var tydligen också väldigt elak mot sin son.

Det gäller som jag förstår det främst för när han var yngre, och hans första son. Här är hela citatet från intervjun du refererar till:

"I used to be cruel to my woman, and physically... any woman. I was a hitter. I couldn't express myself and I hit. I fought men and I hit women. That is why I am always on about peace, you see. It is the most violent people who go for love and peace. Everything's the opposite. But I sincerely believe in love and peace. I am a violent man who has learned not to be violent and regrets his violence. I will have to be a lot older before I can face in public how I treated women as a youngster." (http://www.whale.to/b/lennon1.html)

Första delen av intervjun är överhuvudtaget rätt läsvärd apropå John Lennon och feminism. I och med sitt förhållande med Yoko Ono verkar det som att han blev betydligt mer feministiskt medveten.

Men om man inte ska lägga värderingar i texter och musik ska spegla känslor, betyder det att man kan sjunga om vad som helst inom lagens ramar?
Då skulle det vara okej med musik på radion som hyllar IS eller Nazityskland, musik om våldtäkt av barn (musik om våldtäkt av kvinnor finns ju redan menar jag).
För oavsett vad det är finns det ju alltid någon som känner så. Om inte annat hen som skrev låten.
Man kan sjunga om allt inom lagens ramar (det säger ju sig självt) - men det innebär ju inte att det inte kan vara kriminellt dåligt. Sugig kvinnosyn är inte roligare till musik än i 50 shades of shit.

KL

En sång med mer verkshöjd som brukar diskuteras i det här sammanhanget är Evert Taubes Nocturne.

Sov på min arm!
Natten gömmer
under sin vinge din blossande kind.
Lycklig och varm
snart du drömmer,
flyr mig i drömmen som våg flyr vind.
Fångas igen.
Flämtar. Strider.
Vill inte. Vill.
och blir åter kysst.

Slumra min vän!
Natten skrider.
Kärleken vaktar dig ömt och tyst.

Jag antar att eftersom jag inte är speciellt intresserad av konst så är det lätt för mig att ha åsikter om hur det ska och inte ska vara då det inte påverkar mig. Det här måste jag nog fundera lite till på.
Nu har jag funderat lite till och jag tror jag har kommit fram till vad jag menar.
Jag gillar inte fenomenet att man kan göra konst av vad som helst och sedan använda "det är bara konst" eller "ta det inte bokstavligt" som en ursäkt att inte reflektera över vad det säger. Plus att dessa blir så himla poppis.

Det gäller som jag förstår det främst för när han var yngre, och hans första son. Här är hela citatet från intervjun du refererar till:
Jag vet, jag har läst intervjun och många andra med honom.

Han skrev den till Priscilla, en kvinna som han flyttade ihop med när hon var 16 (träffades vid 14) hon fick klä sig som han ville, prata som han ville, göra allt han ville. Hon övade i timtal för att vara "rätt". Visste han vilken skitstövel han var kunde han ju sluta vara det istället för att fortsätta och bara sjunga små sånger om det. Jag tänkte på dig hela tiden men var en skitstövel. Jag HATAR den:D
Fast det är en cover. Elvis skrev den inte.

Detta lärde vi oss plinka gitarr till på högstadiet:

Hang down your head, Tom Dooley
Hang down your head and cry
Hang down your head, Tom Dooley
Poor boy, you’re bound to die
You took her on the hillside
For to make her your wife;
You took her on the hillside,
And there you took her life.

I met her on the mountain
There I took her life
Met her on the mountain
Stabbed her with my knife

Stackars Tom Dooley, poor boy:cry:

Men det är ju en låt om hur han hängs för hennes mord?

Jag hade oerhört svårt för Darren Hayes Insatiable när den kom (har det fortfarande). Den är väl iofs inte sexistisk men varenda unge gick och sjöng på den och jag tycker inte texten lämpar sig för små barn. Kalla mig moraltant men nä... Tänker framförallt på:

The moonlight plays upon your skin
A kiss that lingers takes me in
I fall asleep inside of you
There are no words
There's only truth
Breathe in Breathe out
There is no sound
We move together up and down
We levitate our bodies soar
Our feet don't even touch the floor
And nobody knows you like I do
The world doesn't understand