Urusla, hemska och sexistiska låttexter

Jag stör mig som TUSAN på låten "Hey mama". Utdrag ur texten:

Yes I'll be your woman
Yes I'll be your baby
Yes I'll be whatever that you tell me when you're ready
Yes I'll be your girl, forever your lady
You ain't ever gotta worry, I'm down for you, baby

Best believe that, when you need that
I'll provide that, you will always have it
I'll be on deck, keep it in check
When you need that, I'm a let you have it

Yes I do the cooking
Yes I do the cleaning
Plus I keep the na-na real sweet for your eating
Yes you be the boss and yes I be respecting
Whatever that you tell me cause it's game you be spitting

:wtf: :wtf: :wtf:

Jag var på ett kvinnohem på föreläsning en gång. De visade då ett bildspel av kvinnors skador som de fått i våldsamma relationer och låten "Every breath you take spelades" Sen den dagen får jag rysningar när jag hör den låten.

"Diane" med Therapy är en stor favorit hos mig, men handlar om grov våldtäkt. Samma med "Wild Rose" med Nick Cavie/Kylie Minogue. Jättefin låt..men..
"Cripple and the starfish" med Anthony and the Johnsons handlar om våld i nära relation. Också en superfin text.
Kent "Gravitation" likadant.

Gud jag lyssnar verkligen på deprimerande musik *s*

Ok, jag trodde att den informationen inte hade nått dig med tanke på att du blev förvånad över att han senare tog avstånd från texten till Run for your life.
Ja, alltså, jag är skeptisk till män som slår kvinnor och barn och sen får feministiska uppvaknanden. Du får ursäkta men så är det.

Är inte alls förvånad att när det var rätt allmänt känt att han var en asshole att han gick ut och bara "åh, FÖRUT var jag så dum men nu är jag så snäll så snäll".

NI har ju rätt i att det såklart är förfärligt med avrättningen.
Nä alltså jag tycker inte att det är hemskt att han hängs, menade bara att det förmodligen är därför ordet poor ens är där.

Jag tycker låten är jätteskön faktiskt :o. Catchy sådär.

Åh ja, det är helt fruktansvärt creepy faktiskt! :eek: Romantisk?! Jo tjena :up: :D

Vad är inte romantiskt med stalking, menar du?! Hur ska man då få nån att tycka om en? :confused:

Alltså, jag älskar Nick Cave och the bad seeds.
Murder Ballads är just en skiva om mord och misär. jag tycker det är värre med slentrianmässig diskning av kvinnor a la Cheerleader-nissen än Eddie Meduza som gjorde karriär på att vara en rövhatt. Han hade som mål att provocera alla.

Jag tänker lite samma sak. Jag kan väl också se viss skillnad på de "mindre uppenbara" beroende på hur det framförs. Texten till cheerleader-låten har jag lite svårt för, medan jag inte nödvändigtvis tycker att en "jag var dum mot dig, varför kan du inte förlåta mig"-text inte alls behöver vara något problem, som jag ser det. Det behöver ju liksom inte betyda att personen lägger över skulden på den andra, eller för den delen inte fattar att den gjort fel, utan lika gärna att den ångrar sig, men har känslor kvar och önskar att den kommit till insikt tidigare, typ.

Kanske kasst förklarat, men helt enkelt, det får väl inte riktigt samma genomslagskraft att skriva "jag var dum, det var mitt fel, hoppas du har det bra med din nya sambo" om man inte lägger in lite starkare känslor och längtan.

Det är en konstform och personligen har jag väldigt svårt för musik som inte förmedlar känslor. Men ja, det är skillnad på text och text oavsett om man tolkar ordagrant eller inte.

Lite av Dave Gahan hamnar väl här. "Deeper and Deeper" skrev han tydligen när han var arg. Det syns.

You can't tell me
That you don't want it
You know that I like it
When you put up a fight

I'm gonna have you
When I want to
I'm gonna take you
That's what I like"

På lite samma tema som ovan, hemska texter egentligen, men jag tycker att de är helt fantastiska! :D

There's 52 ways to murder anyone
One or two are the same
And they both work as well

I'm coming clean for Amy
Julie doesn't scream as well
And the cops won't listen all night

And so maybe, I'll be over
Just as soon as I fill them all in

And I can remember when I saw her last
We were running all around and having a blast
But the backseat of the drive-in is so lonely without you
I know when you're home

I was thinking about you
There was something I forgot to say
I was crying on a Saturday night

I was out cruising without you
They were playing our song
Crying on a Saturday night

As the moon becomes the night time
You go viciously, quietly away I'm sitting in the bedroom
Where we used to sit and smoke cigarettes
Now I'm watching, watching you die

If I cut off your arms and cut off your legs
Would you still love me anyway?
If you're bound and you're gagged, draped and displayed

Why don't you love me anyway?

Would you still love me?
Love me anyway!

Cutting with the knife
Blood is spilling everywhere
She will be my wife
Secondary spine, incisions must be accurate

I know just what to do
My hands are trembling
I can't spare to slip up with this knife
Her beauty so illogical

The beast come gliding in
Hideous chameleon stripped down to her skin
Dance to the burning flame
Pleasure exhumes the pain

The night bursts into flames
Dance Helena dance

If I cut off your arms and I cut off your legs
There's a spot on the floor where your limbs used to be
And I close the door on my fantasies

På lite samma tema som ovan, hemska texter egentligen, men jag tycker att de är helt fantastiska! :D

There's 52 ways to murder anyone
One or two are the same
And they both work as well

I'm coming clean for Amy
Julie doesn't scream as well
And the cops won't listen all night

And so maybe, I'll be over
Just as soon as I fill them all in

And I can remember when I saw her last
We were running all around and having a blast
But the backseat of the drive-in is so lonely without you
I know when you're home

I was thinking about you
There was something I forgot to say
I was crying on a Saturday night

I was out cruising without you
They were playing our song
Crying on a Saturday night

As the moon becomes the night time
You go viciously, quietly away I'm sitting in the bedroom
Where we used to sit and smoke cigarettes
Now I'm watching, watching you die

Would you still love me?
Love me anyway!

Cutting with the knife
Blood is spilling everywhere
She will be my wife
Secondary spine, incisions must be accurate

I know just what to do
My hands are trembling
I can't spare to slip up with this knife
Her beauty so illogical

The beast come gliding in
Hideous chameleon stripped down to her skin
Dance to the burning flame
Pleasure exhumes the pain

The night bursts into flames
Dance Helena dance

If I cut off your arms and I cut off your legs
There's a spot on the floor where your limbs used to be
And I close the door on my fantasies

Fast misfits gör ju öppet sk horrorrock, man vet att det liksom inte är seriöst. För mig blir det inte alls samma sak. Eller så är jag bara så väldigt partisk eftersom jag vuxit upp med deras musik.

Fast misfits gör ju öppet sk horrorrock, man vet att det liksom inte är seriöst. För mig blir det inte alls samma sak. Eller så är jag bara så väldigt partisk eftersom jag vuxit upp med deras musik.
Nä, det gör det inte för mig heller, men jag kan se nyanser i musik som inte är uttalat åt det hållet också. Och det verkar ju finnas de som reagerar ganska ordagrant på det som står också, så det kanske inte är någon garanti att man tänker så. :)

Ja, alltså, jag är skeptisk till män som slår kvinnor och barn och sen får feministiska uppvaknanden. Du får ursäkta men så är det.

Är inte alls förvånad att när det var rätt allmänt känt att han var en asshole att han gick ut och bara "åh, FÖRUT var jag så dum men nu är jag så snäll så snäll".

Då förstår jag. Jag kanske är naiv men jag tror faktiskt att människor kan förändras och väljer hellre att se John Lennon som ett inspirerande exempel på det. Att hans förhållande med Yoko Ono utvecklades till att bli genuint kärleksfullt och relativt jämställt tycker jag att det mesta som har framkommit verkar styrka, så jag vill nog tro att jag har rätt i åtminstone det här fallet ;)

Slightly off topic det här, ursäkta mig TS!

Åh. Kom att tänka på soundtracket till filmen - den lyckades gå på radion varenda gång jag slog på den (radion) för ett tag sedan...

Yeah, I'll let you set the pace
Cause I'm not thinking straight
My head spinning around I can't see clear no more
What are you waiting for?
Jag har problem med böckerna men vad är fel med de textraderna?
Om man ser de fristående och inte i filmen?

Jag har problem med böckerna men vad är fel med de textraderna?
Om man ser de fristående och inte i filmen?

Det spelar säkert in vad jag hört om böckerna/filmen (har varken läst eller sett den). Men i alla fall:
Jag reagerar på att han får sätta takten för att hon inte kan tänka klart. Hon är snurrig och kan inte se klart - vad väntar han på?
Det tolkar jag som att det kommer gå fortare än vad hon kanske egentligen mår bra av.

Det jag stör mig mycket på med hela låten är att den är så tjatig/gnällig (unge som rycker i förälderns jacka och vill ha godis/glass/leksak-gnällig känsla)

Det spelar säkert in vad jag hört om böckerna/filmen (har varken läst eller sett den). Men i alla fall:
Jag reagerar på att han får sätta takten för att hon inte kan tänka klart. Hon är snurrig och kan inte se klart - vad väntar han på?
Det tolkar jag som att det kommer gå fortare än vad hon kanske egentligen mår bra av.

Det jag stör mig mycket på med hela låten är att den är så tjatig/gnällig (unge som rycker i förälderns jacka och vill ha godis/glass/leksak-gnällig känsla)
ok .. allt handlar ju om vad man väljer att tolka in det.
Jag skulle lika gärna kunna tolka att hon är kär och i ett lyckorus. Och att hon vill att något ska hända.
Det är ju detta som är grejen med musik och konst. Det handlar mkt om hur man väljer att tolka det.
Jag kan inte se det som du ser om att det skulle gå fortare än vad hon mår bra av. Utan det handlar om vad betraktaren eller lyssnaren väljer att se,

Jag är ganska usel på att lyssna på texterna i låtar. Det förtar det musikaliska för mig. Jag lyssnar i och för sig mycket på musik utan text. ;)
Det var väldigt intressant att läsa vad folk i tråden tycker.

Precis så är det för mig också. Musiken och melodin är det viktiga. Om det är en bra låt eller inte har absolut noll och intet med texten att göra. Det är oerhört sällan jag reflekterar över vad en text har för betydelse. Det är liksom bara ord. Bra sång är viktigt dock. Alltså att jag gillar rösten.

Tycker också att det är superintressant att se att folk kan gå igång så över en sångtext. :)

Precis så är det för mig också. Musiken och melodin är det viktiga. Om det är en bra låt eller inte har absolut noll och intet med texten att göra. Det är oerhört sällan jag reflekterar över vad en text har för betydelse. Det är liksom bara ord. Bra sång är viktigt dock. Alltså att jag gillar rösten.

Tycker också att det är superintressant att se att folk kan gå igång så över en sångtext. :)

För mig beror det helt på. Lyssnar jag på musik för att verkligen lyssna så är det viktigt med bra text. Tex Winnerbäck, jag älskar hans texter.
Bakrundsmusik eller party är det inte kika noga.

Måste ju lyfta Lindemann/Rammstein i denna tråden.
Fast, Rammstein är ju medvetet provokativa och har många tvetydiga texter. Tycker likt @Hyacinth att medvetet provocerande inte är lika hemskt som slentrianmässigt blaj.
Inte så att jag på något sätt menar att Rammstein & co. har någon sorts imunitet från diskussioner bara för det,utan snarare bara det att det är lite synd att de som är uppenbart provocerande med låttexter ganska ofta hamnar i diverse diskussioner, medans mycket annat "vanligt" tydligen tycks gå under radarn i många fall :cautious:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka