Urusla, hemska och sexistiska låttexter

När vi ändå pratar om Springsteen.
Vad säger vi om det här låten? :arghh::turd::yuck:

Hey little girl is your daddy home?
Did he go and leave you all alone?
Mm-Hm, I got a bad desire

Oh Oh Oh, I'm on fire

Tell me now baby is he good to you?
And can he do to you the things that I do? -
Oh no, I can take you higher

Oh Oh Oh, I'm on fire

Sometimes, it's like someone took a knife, baby, edgy and dull
And cut a six-inch valley through the middle of my skull

At night I wake up with the sheets soaking wet
And a freight train running through the middle of my head
Only you, can cool my desire

Oh Oh Oh, I'm on fire
Oh Oh Oh, I'm on fire
Oh Oh Oh, I'm on fire

Hoo Hoo Hoo
Hoo Hoo Hoo
Hoo Hoo Hoo Hoo Hoo
Hoo Hoo Hoo
Hoo Hoo Hoo Hoo Hoo

Tänkte precis på den, den är skitläbbig!

Apropå manligt perspektiv och queera läsningar så måste jag bara lyfta fram Robert Plant och Alison Krauss album Raising Sand. Består av covers och Alison sjunger en del låtar som framförs av män i originalversion och utan att de ändrar pronomen (texten "queeras"). Sjukt befriande att lyssna på!

Apropå manligt perspektiv och queera läsningar så måste jag bara lyfta fram Robert Plant och Alison Krauss album Raising Sand. Består av covers och Alison sjunger en del låtar som framförs av män i originalversion och utan att de ändrar pronomen (texten "queeras"). Sjukt befriande att lyssna på!
Det där tänker jag på ibland, när en artist byter kön på en låt för att den ska vara hetero även i den nya artistens version. Så mycket mer spännande om de INTE gör det!

@supercalifragilistic Jamen exakt. Sen fattar jag inte varför folk ska försvara kändisar bara för att de gillar deras musik. Har aldrig fattat grejen. Jag till exempel älskar Rolling Stones men är helt övertygad om att snubbarna är världens grisar. Skulle aldrig sitta och försvara Mick Jagger och bara nääää, han är bara MISSFÖRSTÅDD bara för att jag råkar gilla musiken. Man kan väl sjunga bra och göra bra musik och vara ett jävla creep på samma gång.
Håller helt med, men ibland blir man påverkad av svinigheten. :(

Jag har t.ex tyckt bra om Mustasch tidigare, men efter en konsert blev det lite annorlunda. Fine, framträdandet var kasst (vilket var väntat) och Ralf var grisig på scen (också väntat). Men när de efteråt skrev autografer, killar kunde sträcka fram sina armar och få autograferna där, när vi gjorde samma sak bemöttes vi med "Nej! På brösten!" gick det hela lite väl långt. Det var inte ens "bara" ett första grisigt skämt för imagens skull utan det var brösten eller inget och det slutade med att vi fick lämna utan autografer (vilket egentligen inte spelade någon roll, det övergick liksom till att handla om principen).

Efter det har jag jättesvårt för att inte höra svinigheten i rösten hos sångaren när jag hör deras låtar. :p

Så kanske försvaret är mer rädsla över att bli påverkad av det? Jag vet inte, men bara en tanke. Jag blir visserligen inte så påverkad i normala fall, rätt många rockstjärnor innehåller väl en hel del svinighet, skillnad för mig när det blir personligt.

Något jag älskar att hata är att höra när tex folk hör av sig till radiokanalen lugna favoriter, där vill de skicka kärlekshälsningar till någon och önska en låt, och så önskar de låtar som handlar om att någon varit ett respektlöst as, något som verkligen objekitfierar den som det sjungs om eller som på annat vis inte alls är romantiska. Jättefint, verkligen :angel:

Haha, men eller hur! Många s.k. "romantiska ballader" är ju hur sunkiga som helst textmässigt. Jag sjöng faktiskt Labyrints "Fakkin fin" till min sambo på hans 30-års fest som en kärleksförklaring. Den texten gillar jag då den fungerar könsneutralt (om man byter plats på några "shuno" respektive "guzz" här och där) plus att den hyllar både skönhet, sexighet, intellekt och kommunikationsförmåga. De senare två är inte generella teman i sånger om kärlek om man säger så.

Kul ämne!

En sång jag inte insåg hur urrkig den var är Kenny Rogers Scarlet Fever:

I stood outside the Lucky Star
Staring at the flashing sign
It read: come on in and watch young
Scarlet's body come alive
Let her dance for you and catch your spell
You'll swear you can believe her
Be careful not to catch the scarlet fever.

So I paid my fare and walked down front
And found an empty chair
As I settled in young scarlet took the ribbons from her hair
The moves her body made while the music played
Were the likes I've never seen
And she became the envy of my dreams.

One by one her teasing movements
Brought the crowd out of their seats
And all at once young scarlet
Danced straight up in front of me
From the moment that her eyes found mine
I've never been the same
Scarlet locked another heart upon her chain.

Now I get scarlet fever every time I see her
But she's a night club teaser
Not paid to notice me
Yes, I get scarlet fever
If she knew how much I need her
She'd place her hand in my hand
And dance away with me.

She looked 25 but I was told
That she was just 16
She had a way of making a man believe
She danced for only him
As she tantalized I fantasized
And felt the sound of my heart beat

And every night I'd dream
She'd fall in love with me.

Then one night while driving in
My eyes begun to tear
'cos the sign outside the Lucky Star said: scarlet isn't here
She'd left that day to find a life
Of bigger and better things
And she left behind my chain of broken dreams.

But still get scarlet fever
In my mind I still see her
Out there dancing somewhere
To another fool like me.
Yes, I get...

En sång som inte platsar som sexistisk som men är definitivt hemsk är Rhiannas och Eminems Love the Way You Lie

Fast en annan Eminem sång är ju betydligt värre. Där kan vi verkligen prata om fruktansvärd text och innehåll:

Håller helt med, men ibland blir man påverkad av svinigheten. :(

Jag har t.ex tyckt bra om Mustasch tidigare, men efter en konsert blev det lite annorlunda. Fine, framträdandet var kasst (vilket var väntat) och Ralf var grisig på scen (också väntat). Men när de efteråt skrev autografer, killar kunde sträcka fram sina armar och få autograferna där, när vi gjorde samma sak bemöttes vi med "Nej! På brösten!" gick det hela lite väl långt. Det var inte ens "bara" ett första grisigt skämt för imagens skull utan det var brösten eller inget och det slutade med att vi fick lämna utan autografer (vilket egentligen inte spelade någon roll, det övergick liksom till att handla om principen).

Efter det har jag jättesvårt för att inte höra svinigheten i rösten hos sångaren när jag hör deras låtar. :p

Så kanske försvaret är mer rädsla över att bli påverkad av det? Jag vet inte, men bara en tanke. Jag blir visserligen inte så påverkad i normala fall, rätt många rockstjärnor innehåller väl en hel del svinighet, skillnad för mig när det blir personligt.
Vilka grisar! :eek: :down:

@Hedinn Och för att svara på resten av det du skrev: Jag förstår absolut att man inte "vill" höra att ens favorit är ett jävla svin. Det kan förstöra musiken och den bild man har av personen. Men - man måste ju liksom vuxet kunna förstå att någon kan sjunga bra och ändå vara en rövhatt. Många går ju så långt att de försvarar idoler även efter att de fått veta vad för gräsliga saker de gjort och det i mitt tycke är rätt vidrigt.

Ungefär som om jag hade tyckt om Mustasch och när du då berättar hur vidrigt de betett sig så måste jag ju köpa att ja, de kanske inte är så jävla trevliga. Inte försöka förklara bort det på olika vis liksom.

(obs argumenterar alltså inte emot dig, spinner bara vidare)

@Hedinn Och för att svara på resten av det du skrev: Jag förstår absolut att man inte "vill" höra att ens favorit är ett jävla svin. Det kan förstöra musiken och den bild man har av personen. Men - man måste ju liksom vuxet kunna förstå att någon kan sjunga bra och ändå vara en rövhatt. Många går ju så långt att de försvarar idoler även efter att de fått veta vad för gräsliga saker de gjort och det i mitt tycke är rätt vidrigt.

Ungefär som om jag hade tyckt om Mustasch och när du då berättar hur vidrigt de betett sig så måste jag ju köpa att ja, de kanske inte är så jävla trevliga. Inte försöka förklara bort det på olika vis liksom.

(obs argumenterar alltså inte emot dig, spinner bara vidare)
Jag förstår och ja, jag håller med!

För att vända på det, jag har alltid gillat Lola av The Kinks. Särskilt med tanke på att den släpptes 1970 är den oväntat frispråkig och och positiv. Man får inte glömma att det var först 1967 som England avkriminaliserade homosexualitet (1980 i Skottland och 1982 i Nordirland). Alan Turing dömdes 1952 för homosexualitet till kemisk kastrering som alternativt till fängelse.

I met her in a club down in old Soho
Where you drink champagne and it tastes just like cherry-cola [LP version: Coca-Cola]
See-oh-el-aye cola
She walked up to me and she asked me to dance
I asked her her name and in a dark brown voice she said Lola
El-oh-el-aye Lola la-la-la-la Lola

Well I'm not the world's most physical guy
But when she squeezed me tight she nearly broke my spine
Oh my Lola la-la-la-la Lola
Well I'm not dumb but I can't understand
Why she walked like a woman and talked like a man
Oh my Lola la-la-la-la Lola la-la-la-la Lola

Well we drank champagne and danced all night
Under electric candlelight
She picked me up and sat me on her knee
And said dear boy won't you come home with me
Well I'm not the world's most passionate guy
But when I looked in her eyes well I almost fell for my Lola
La-la-la-la Lola la-la-la-la Lola
Lola la-la-la-la Lola la-la-la-la Lola
I pushed her away
I walked to the door
I fell to the floor
I got down on my knees
Then I looked at her and she at me

Well that's the way that I want it to stay
And I always want it to be that way for my Lola
La-la-la-la Lola
Girls will be boys and boys will be girls
It's a mixed up muddled up shook up world except for Lola
La-la-la-la Lola

Well I left home just a week before
And I'd never ever kissed a woman before
But Lola smiled and took me by the hand
And said dear boy I'm gonna make you a man

Well I'm not the world's most masculine man
But I know what I am and I'm glad I'm a man
And so is Lola
La-la-la-la Lola la-la-la-la Lola
Lola la-la-la-la Lola la-la-la-la Lola

Och jag vet att det är rätt så rejält OT men vad hände med relevansen här? Jag är nog lättroad men ändå - det är en mycket märklig och rätt komisk relatering?! :D
ska-rmavbild-2016-04-21-kl-15-52-11.png

Man kan sjunga om allt inom lagens ramar (det säger ju sig självt) - men det innebär ju inte att det inte kan vara kriminellt dåligt. Sugig kvinnosyn är inte roligare till musik än i 50 shades of shit.

KL

En sång med mer verkshöjd som brukar diskuteras i det här sammanhanget är Evert Taubes Nocturne.

Sov på min arm!
Natten gömmer
under sin vinge din blossande kind.
Lycklig och varm
snart du drömmer,
flyr mig i drömmen som våg flyr vind.
Fångas igen.
Flämtar. Strider.
Vill inte. Vill.
och blir åter kysst.

Slumra min vän!
Natten skrider.
Kärleken vaktar dig ömt och tyst.
"Den svenska visskatten." Den ena visan mer pedofil än den andra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka