Vilken bra trådstart! Jag har ju fastnat i att nästan bara lyssna på kvinnliga artister(precis som jag sedan något år nästan uteslutande läser skönlitteratur av kvinnor), vilket såklart inte garanterar att texterna är fria från sexism och unkenhet. Det finns dock ofta ett slentrianmässigt kvinnoförakt invävt i många texter skrivna av stora män som är svårt att stänga ute när man väl börjat höra det.Trots skräpig text så är det ju många låtar som lyckats bli populära. Jag stör mig och har länge velat starta en tråd om ämnet på buke.
För helt ärligt, hur kul är det att komma på sig själv att nynna på texter som Gärdestads "oh, vilken härlig dag" som är helt vansinnigt creepy om smygtittare? Eller "Eiffeltornet" av densamme där det är okej med känslomässig utpressning och självmordshot genom hopp från tornet om "jag ser dig le, mot nån annan kis" eller för all del att han ska hämnas om han blir lämnad?
Båda låtarna ovan är väl ändå rimligare än den så fantastiskt urkiga "Blurred lines" där ord och förklaringar är överflödiga
Sååå, vilka låtar med urkiga och unkna texter har ni på lager? (Och varför är låtarna populära?!? )
Återkommer med exempel på varför jag inte lyssnar så mycket på män.
Senast ändrad: