Sv: Urk

Jag undrar också över uttrycket gener som finns i området. Om grannens katt är pappa till ungarna så kan den säkert vara pappa eller bror till kattmamman på samma gång.
När det är katter med extra tår brukar det bero på inavel.
Just nu har jag några katter som kommer från en djursamlare och där har den ena också extra klor.

Jag tycker de var jättesöta!
Men vad menas med den här texten:
"Det är blandrasig katter med gener från det som finns i området!"

Jag skulle faktiskt tveka att köpa katter med extra tår och så där stora öron, jag skulle vara rädd att det finns någon dold missbildning i dem. :crazy:

Och jag tolkar det som inavel.

/Jenny

Extra tår behöver inte bero på inavel. Den vanligaste formen av polydaktyli nedärvs dominant vilket innebär att endast en av föräldrarna behöver bära på anlaget för att avkomman ska ärva det. Ingen dubblering av anlagen behövs alltså.

Men dylika defekter kan bero på inavel, men oftast inte (skulle jag tro).

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
789
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 915
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 519
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar