Uppvärmt vattenkar till vintern?!

Sv: Uppvärmt vattenkar till vintern?!

i "mitt" stall har vi en Thermobar, och jodå den funkar :d
inte billig, men den funkar..tycker att det är värt det så att hästarna har vatten i hagen (förutom den lilla snö som kanske kan komma..).

har sådan där murarbalja på vintern. Sparkar lite på den på utsidan så e de bara att plocka bort isen.
Funkar rätt bra.
Slapp ju de jobbet förra året. Då gick de nästan att ha badkaret hela vintern med tanke på hur varmt de var.

Det gjorde grannen också, men dessa kablar inte inte vattentåliga av detta slag direkt kontakt med vatten hela tiden. Så det lutade med att hans hästar fick sig rejäla stötar, och det tog tid i anspråk att få dem och dricka ute igen.
Det är ingen bra iden om man lyssnar med elektriker.

Jag var på Bauhaus idag. Dom har även där värmekablar som monteras i vatten. Dom monteras genom ett Tkors och en speciell ingång. Dom heter frostvakt och läggs inuti vattenrör. Så dom är nog ganska vattenbeständiga.;)

Den jag har är gjord för att monteras i vatten med, den är helt kapslad. MEN om hästarna kommer åt att gnaga på kabeln så kan jag förstå att dom kan få en stöt. Det därför man MÅSTE ha jordfelsbrytare, både för sin egen, brand, och djurens skull. Så fort man sätter i en kabel i vägguttaget som kan komma i kontakt med fukt eller smuts så ska jordfelsbrytaren dit. Jordfelsbrytaren bryter OMEDELBART.

Jag antar att de flesta kollar till hästarna en gång om dagen, varför inte kolla kabeln med, så den inte har blivit nött, hamnat i kläm.

Jag försöker få tag på min morbror som är elingengör och jobbar med detta.För att få ytterligare ett svar, men de tre jag har pratat med idag har sagt det samma.

Det finns många hästar som fått stötar av vattenkoppar med som det ligger värmeslingor omkring, eller felkopplade grejjer. El+vatten+(gnagare)+hästar är inte någon bra kombination..

Nu har jag fått tag på min morbror. Han sa att bara man kollar ordentligt vad det står på förpackningen att den ska kunna läggas i vatten. Den på Jula och den på Bauhaus är självreglerande och OK. Men en jordfelsbrytare är alltid ett MÅSTE!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 219
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka