Uppvärmt vattenkar till vintern?!

Gullan86

Trådstartare
Hur gör ni med hästarnas vattenkar på vintern?
fyller ni ofta så risken för att det fryser skall minska?

eller är det någon här som kör med hemmasnickrat uppvärmt kar kanske eller har tex Thermobar eller något annat man kan köpa, vad tycker ni om det? hur stort måste man ha för 4 islandshästar. vad kostar de?

Sv: Uppvärmt vattenkar till vintern?!

De pengar vi la ner på en stor Termobar (250L) var väl värt pengarna (fast den är dyr). Vi har 3-5 islandshästar och det är skönt att alltid ha tillräckligt med vatten. De dricker också mer då de har en Termobar eftersom vattnet inte är iskallt.

Tycker också thermobar var väl investerade pengar. Har en 80 liters som räcker utmärkt till tre stora hästar, jag byter vatten och fyller nytt en gång per dygn

Vi byggde en låda, isolerade med frigolit samt monterade en frostvakt i lådan, här ryms 3 hinkar vatten som håller sig frostfria under vintern.

hur gjorde du med den?frostvakten alltså?

Vi har thermobar som räcker för upp till 9-10 hästar. Vattnet i en thermobar blir ju inte varmt och det är inte heller syftet. Den håller bara vattnets temperatur över nollan så att det inte fryser. Ytan blir vissa riktigt kalla dygn frusen med en tun hinna, men den kan hästarna lätt bryta själva. Det beror på att vi har en 150w som klarar upp till 25 minus, man kan ju välja 220w som klarar 40 minus men vi har inte det behovet här i mellersta uppland. ;)

Tror att det är en 130 liters/150W.

Har även stått i lösdrift med elvattenkopp och det var verkligen inte bra enligt mig. Väldigt skört upplever jag det, när den går sönder. Och dessutom blev vattnet över kroppstemperatur (mao över 28 grader varmt) och därav inte drickvänligt och med risk för att bakterier bildas. Dessutom drack hästarna inte gärna ur den. Varända gång man skulle rida drack de en stor hink vatten inne i stallet.

Jag har en vanlig plasthink med en värmekabel i, den klarar ner till 15 minus utan problem, sen blir det en hinna ovanpå ytan bar, som man lätt knackar sönder. Jag brukar hälla i varmvatten när det r riktigt kallt för att slippa att kabeln går mer än nödvändigt. Kabeln är inköpt på Jula för en mindre summa.

Jag ska ta mig i kragen och göra en isolerad låda till hinken.. Men det är ju lätt att man prioriterar annat när detta fungerar så bra.

Hur menar du? Frostvakten används för att hålla vattnet frostfritt.

NU blev jag nyfiken, har du alltså bara lagt ned kabeln direkt i hästarnas vattenhink?

Det gjorde grannen också, men dessa kablar inte inte vattentåliga av detta slag direkt kontakt med vatten hela tiden. Så det lutade med att hans hästar fick sig rejäla stötar, och det tog tid i anspråk att få dem och dricka ute igen.
Det är ingen bra iden om man lyssnar med elektriker.

Vi har eluppvärmda flottörvattenkoppar i hagarna. Helt bekymmersfritt och de fungerar även vid -25 grader! :love:

Info:
Elvattenkopp LA BUVETTE Caldolac med flottör är tillverkad av polyeten. Flottörvattenkoppen passar till kreatur, häst, grisar och får. Vattenkoppen är monterad på en aluminiumram som har diametern 300 mm utvändigt och som passar att placera i ett betongrör eller färdigt polyeten. Elvattenkoppen har ett värmeelement (slinga) med en effekt på 180W/24V. Använd transformator med 220W. Den levereras komplett med inbyggd termostat med känselkropp. Den stänger automatisk av strömförsörjningen när uppnådd inställd vattentemperatur i vattenkorgen uppnåts.

Pris: 2395kr plus moms

s1202949.jpg

Senast ändrad:

Och den är jättebra, hade vi vårat andra stall. Kruxet är att man inte kommer undan med detta låga pris, man måste gräva för en vatten kabel som är mark beständig. Det är ganska djupt man behöver gräva för att komma undan tjälgränsen, jag minns inte precis nu men var det 70 cm eller något? Sen behövs en värme kabel runt vatten slangen, annars lär de frysa på vägen till vattenkoppen och det är man ju inte betjänt av.

Idén är vansinnig. Om man inte planerar att få användning för hästarnas livförsäkring förstås.
Vi har en variant med skyddstrafo mellan elnätet och värmepatronen för att eliminera den risken.

LIA.

Helt sant men för min del anser jag att jag tjänade in pengarna väldigt snabbt med tanke på tiden och arbetet jag sparar varje dag! De används även på våren och hösten men då behöver man ju inte ha värmen igång.

Jag grävde rännan till den första för hand (70-80 cm djup, 15 m lång) och det är inte att rekommendera. :crazy: Till den andra koppen hyrde vi en minigrävare vilket gick betydligt sanbbare och enklare. :)

Värmekablar har vi bara runt första delen av vattenslangen (ett par meter) - alltså där slangen går ut genom väggen.

Man behöver även ett rör att sätta vattenkoppen på. Antingen har man ett passande betongrör eller så köper man ett färdigt i polyeten:

1202957.jpg

Pris: 745kr plus moms

Hur lång värmekabel som behövs kan bli avhängt på hur många hästar som ska drick ur koppen, få hästar gör att vattnet står stilla längre i rören vilket medför frysrisk. Det är inte allt igenom enkelt det här.

Grannen som är ny bredvid vårat stall håller på att installera dessa vattenkoppar i hagarna, vi ser på med lite fasa eftersom vi har endast en gemensam brunn att tillgå och inte kommunalt vatten. Jag tror att vi kommer att få ett avsevärt sämre tryck i ledningarna hädanefter när vattnet släpps på.:o

Dessvärre hade vi önskat ett bättre tryck innan också, eftersom trycket var så dåligt har vi inte vågat använda vattenkopparna i stallet just därför att ett dåligt tryck ofta ger en icke önskvärd effekt på hästen i förlängningen.

Så kanske det kan vara men har man bara lagt slangen på frostfritt djup så ska det inte spela någon större roll hur många hästar som den servar. Lägger man slangen för grunt så behöver man kanske värmekabel hela vägen.

Vi har egen brunn och vattenkopparna är en klar fördel för oss eftersom det blir ett jämnare vattenuttag som fördelar sig på hela dygnet i stället för ett större uttag 1-2 ggr per dygn som det blir vid påfyllning av t.ex. badkar och Termobar utan flottör. Vår brunn klarar helt enkelt inte uttag av stora vattenmängder under kort tid så oss passar de alldeles utmärkt till men menar för den skull inte att de passar alla. :)

Vi har också elektriskt uppvärmd vattenkopp (flottör) och den är suverän!

Vattenkopparna är satta så att de gränsar till sommarhagarna så de går att använda året runt, fanastiskt att slippa bära vatten året runt.

Väl värda sina pengar skulle jag säga!:bow:

knapplån:
Nån som har tips på hur man kan lösa detta om man inte ha el till hagarna. Finns det nån uppvärmningsanordning/frostvakt som kan gå på tex. bilbatteri?

Det finns dom kablar som är gjorda att ha i vatten. Jula har och Bole. Man MÅSTE ha jordfelsbrytare!! Det ska det vara till allt som sitter utomhus..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 219
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka