Uppsuttet ledarskap!

Mysaan

Trådstartare
Ja har ni det? Jag läste en artikel om just detta och tyckte det var väldigt intressant. I korthet gick det ut på att om man inte hade ledarskapet från ryggen så kunde inte hästen slappna av och då komemr den inte till rätt form heller.

I vissa fall fick man börja med att befästa ledarskapet varje gång och i vissa fall behövdes det inte. Vilket förklarar de hästar som i princip börjar jobba i rätt form så fort ryttaren suttit upp.

Några övningar som var bra var tex att flytta bakdelen. Även serpentiner, bågar och öka och minska volten var bra rörelser för vi då bestämmer att hästen ska flytta bakdelen. Låter iofs ganska vettigt en vanlig ledarskapsövning från marken är just att flytta baken. Detta ska tydligen vara ett av det kraftfullaste för att visa att man innehar ledarskapet.

Så vad tror ni? Bara svammel och bullshit elelr ligger det något i detta?

Sv: Uppsuttet ledarskap!

Att flytta bakdelen är ju också ett bra sätt att få igång bakbenen och lösgöra lite, så att hästen kommer i bättre form och arbetar bättre är ju inte så konstigt då. Att det skulle ha med ledarskap på de sättet har jag inte tänkt på. Tycker det har mer med lydighet att göra.

Men ledarskapet på ryggen är det många som inte har, har man de ska man tex inte ha problem med att rida ut eller rida förbi saker som är läskiga, man ska då inte behöva hoppa av hästen för att få förbi den. Då har man inget ledarskap från ryggen.

Min häst arbetar i princip i form direkt, antagligen för att han är lärd så, han är inriden på de sättet att han ska helt enkelt gå så när man rider och han har aldrig direkt haft någon ryttare som inte rider honom rätt om man säger så. Är det en ryttare som inte aktiverar honom så faller han isär så småningom. Händer mej med när jag blir för slö och inte aktiverar honom, han är lite åt de lata hållet helt enkelt.

Sen att hästen inte arbetar i rätt form om man inte har fullt ledarskap stämmer inte riktigt tror jag, vet en hel del hästar som går jättebra och avslappnat på banan trots att ryttaren tex inte har mycket att säga till om när dom rider ut och då finns de ju inte nåt ledarskap där direkt. Tror mycket har att göra med hur lyhörd och lydig hästen är när man rider.

Senast ändrad av en moderator:

Artikeln menade på att i paddock är det en situation där hästen mycket väl kan låta dig vara ledare för att vid uteridning vara en helt annan situation där hästen inte anser dig som lämplig ledare.

Just detta med avslappning och lösgörande övningar menade artikeln om ajg inte missminner mig egebtligen handla om just ledarskap.

Alltså när hästen känner att du har kommandot så kan de slappna av och där med hamnar den automatiskt i rätt form. För tro det elelr ej det finns ryttare som kan sitta och göra massa lösgörande övningar en hel lektion och ändå inte får hästen att gå i form. vad beror det då på? Jag tror det beror på att hästen trots alla lösgörande övningar inte anser ryttaren lämplig som ledare och därmed går den och spänner sig både psykiskt och fysiskt för att vara snabb att reagera vid tillfällen som kräver flykt.

Just detta med avslappning och lösgörande övningar menade artikeln om ajg inte missminner mig egebtligen handla om just ledarskap.
Okej, det har jag aldrig ens tänkt på, men de kanske de gör. Hästen om inte annat accepterar ju och respekterar ryttaren och då har de kanske med ledarskapet att göra..eller att hästen bara är lydig. Jag tror nog att ja tror mer på att hästen är välriden och lydig.

Alltså när hästen känner att du har kommandot så kan de slappna av och där med hamnar den automatiskt i rätt form. För tro det elelr ej det finns ryttare som kan sitta och göra massa lösgörande övningar en hel lektion och ändå inte får hästen att gå i form. vad beror det då på?

Det kan ju handla om också att ryttaren är hård i handen eller liknande, då hjälper de ju inte att flytta undan hit o dit heller. Vet på ridskolan tex när ryttaren gör alla möjliga övningar men sitter fel eller gör nåt helt enkelt som inte hästen trivs med.

Min häst tex kräver en bra hand för att gå i avslappnad form och arbeta rätt, är man hård i handen eller inte sitter stabilt så arbetar han inte heller rätt.

Min mamma tex när hon satt på honom och jag sa att tryck lite med högerskänkeln tex så flyttade han ju sej genast åt vänster men hon kan verkligen inte rida och är dessutom rädd för hästar så ledarskapet är ju ganska obefintligt där och hästen måste känna av den nervositeten mamma utstrålade, och en nervös ryttare kan väl inte ha ledarskapet på sin sida? Men hästen är endå lydig nog att göra de hon ville.

Senast ändrad av en moderator:

För tro det elelr ej det finns ryttare som kan sitta och göra massa lösgörande övningar en hel lektion och ändå inte får hästen att gå i form. vad beror det då på? Jag tror det beror på att hästen trots alla lösgörande övningar inte anser ryttaren lämplig som ledare och därmed går den och spänner sig både psykiskt och fysiskt för att vara snabb att reagera vid tillfällen som kräver flykt.

Intressant detta med ledarskapet från ryggen, vart finns artikeln? :)
Jag tror dock inte att det är hela sanningen om än en del av den. Man kan ju vara jätteduktig på att hantera hästen och har ett bra ledarskap, men det behöver inte vara detsamma som att man är en bra ryttare. Jag anser att det krävs färdighet från ryttaren för att hästen ska kunna gå i form. Det förklarar nog även att vissa kan sitta och rida lösgörande ridvägar och rörelser en hel timme utan att hästen börjar sätta under sig med bakdelen och bära sig bättre. Om man är obalanserad, har en dåligt inverkande sits och inte den rätta tajmingen så stör man hästen och den kan aldrig börja arbeta och gå i form. Självklart varierar det mellan hästar, vissa är lättare och andra är svårare att få i form men som sagt... Sen spelar det ju roll med vilken kvalitet man utför ridvägar och rörelser. Det är ju inte svårt att styra runt en häst i serpentinbågar, det viktiga är ju hur man rider hästen genom bågarna.

Jag tror att det ligger mycket i det. På den häst jag har nu är det ovanligt tydligt.

Artikeln finns i Lucky rider och var skriven av en Sven Forsström. Den ingår i en serie om Horsemanship. Jag tycker den var intressant och faktiskt stämmer det väldigt bra på min dam i alla fall.

Bland annat så menar han på att problem med hästar som inte står still vid uppsittning oftast men inte alltid tyder på bristen av uppsuttet ledarskap.

Han skriver också: " Öppna är en av demest effektiva lösgörande och samlande sidvärtesrörelser man kan rida. En av flera anledningar är dominans effekten man får när man flyttar hästen i sidled...... En förutsättning för att kunna rida öppna är att hästen är fysiskt avslappnad. Fysisk avslappning kräver mental avslappning. mental avslappning uppnås genom ett ledarskap, som hästen kan känna sig trygg i och inte behöver protestera mot. "

Knasigare: Angående din mamma som var/är rädd så jo självklart känner hästen av det men du som ledare står ju med och därför accepterar hästen det för att du som ledare har sagt att det är okej. Båda mina två senaste hästar har varitlite klluriga att rida men min sambo som knappt kan rida alls kan rida dem bra (för att vara nybörjare) för att de accepterar det för jag står brevid.Likväl som jag på min nuvarande sprätthöna gärna sätter uppmina barn för jag vet att hon accepterar det för jag har sagt så och gör det utan att sprätta runt.

Jag tror att det ligger mycket i det. På den häst jag har nu är det ovanligt tydligt.

Ja jag tror också det faktiskt. Men efetrsom jag vet att många är skeptiska till horsemanship osv så är det intressant att höra hur andra ser på det.

Men jag tror givetvis att det också beror på hur hästen är i psyket och hur duktig man själv är på att rida. Hela svaret är givetvis inte ledarskap. Min häst som glatt gör framdelsvändningar fick en dag för sig att istället göra en bakdelsvändning när jag begärde en framdelsvändning.
Då vart jag mest irriterad och brydde mig inte så mycket mer än att jag krävde ett nytt försök.

Läste sedan denna artikel och där står det blandannat att flytta framdelen inte är ett lika stort dominans tecken. Så nu i efterhand tror jag helt enkelt att hon testa om jag var värdig ledarskapet just den dagen vilket jag för övrigt egentligen inte var.

Knasigare: Angående din mamma som var/är rädd så jo självklart känner hästen av det men du som ledare står ju med och därför accepterar hästen det för att du som ledare har sagt att det är okej. Båda mina två senaste hästar har varitlite klluriga att rida men min sambo som knappt kan rida alls kan rida dem bra (för att vara nybörjare) för att de accepterar det för jag står brevid.Likväl som jag på min nuvarande sprätthöna gärna sätter uppmina barn för jag vet att hon accepterar det för jag har sagt så och gör det utan att sprätta runt.

Jo så kan de ju vara, har jag inte riktigt tänkt på men han har faktiskt inte direkt bråkat med någon när jag vart med, förutom undantag för en dressytränare som krävde mycket av honom och de ville han inte, då lyfte han inte en enda tass utan stod stadigt stilla.

Ströläser lite för jag är trött :p
Men bara det att man sitter på hästen är ju en ledarskapsövning egentligen, iaf ett test. Sedan om man klarar att styra hästen eller inte är en annan sak. Ledarskap och god form går inte hand i hand.

Jag tränar ledarskap även uppsuttet, jag ber hästen flytta sitt framben tex -ett steg-, sedan ber jag om bakbenet -ett steg- osv. Jag styr alla hästens rörelser, på detta sätt visar jag tydligt att det är jag som är bossen. Men hästen går ju inte i bättre form bara för att jag gjort ledarskapsövningar och att jag är ledare även på ryggen. Visst man kan komma till mer avslappning men inte bättre ridning.

Bullshit.

God ridning är god ridning. Det gör hästen lösgjord och harmonisk, även mentalt. Annars rider man för dåligt. Så enkelt är det.

Och "ledarskap" på marken går inte hand i hand med "ledarskap" på ryggen.

Nej inte bättre ridning men som jag uppfatta artikeln så var det mer som att har du inte ledarskap från ryggen så spelar det egentligen ingen roll hur duktig du är på att rida för då går hästen ändå inte i form.

Fast jag har inte påstått att det går hand i hand och inte artikeln helelr utan snarare tvärt om i artikeln. Som jag skrev i citatet så säger ju han som skrev artikeln att ledarskapet till och med är olika i olika situationer. Du kan ha ledarskapet när ni rider i ridhus men inte nrä ni rider ut.

Sedan är det givetvis så att en bra ryttare är alltid en bra ryttare. Men då vet ryttaren vad den vill och vad den ska begär av hästen och där med så slappnar hsäten av och litar på sin ryttare dvs. lämnar över ledarskapet till ryttaren.

det ligger nått i det och det fungerar :) att flytta bakdel från marken och även backa hästen utan att röra den utan bara gå emot och sådär, även flytta framdel. va på en sån kurs i lördas med min häst och det gick jätt bra. sen såg jag att så gör hästarna i hagen :) jätte utmärrkande, skulle filmat men hann inte :P

Till viss det tror jag det stämmer. Men inte sjutton blir det lättare att rida övningar. Om hästen inte är musklad kan eller förstår eller av andra naturliga skäl inte klarar av det. Då är inte ledarskap lösningen enligt mig

Bullshit.

God ridning är god ridning. Det gör hästen lösgjord och harmonisk, även mentalt. Annars rider man för dåligt. Så enkelt är det.

:bow:

Att man är sk. "ledare" innebär inte att man rider med rätt hjälper o låter hästen få vara självgående för det mesta.

:bow:

Att man är sk. "ledare" innebär inte att man rider med rätt hjälper o låter hästen få vara självgående för det mesta.

Det är väll hela poängen med nh att inte låta hästen vara självgående;)

Ledarskap och förtroende och respekt, arbetar man fram från marken där allting ska, för många "skulle" börjat.

Jag säger tvärtom, ledarskap på mark och sedan i sadeln är samma sak!
Vet detta av egna erfarenheter, med sk hästar med problem, veka hästar och "tuffa" hästar.
*Även hästar i inridningen är det guld med ledarskap från marken, för att sedan flyttas upp i sadeln, vilket får hästen att acceptera ryttaren bättre.

Att flytta baken på en häst krävs inte så mycket muskel arbete om man nu gör det ur ledarskapssyn.
Bärighet och muskelträning kommer, efter man tagit ledarskapet.
Missförstå mig inte nu, tycker det är mycket viktigt att träna hästen rätt.
Men först av allt ta ledarskapet, få förtroende och respekt från båda håll.

Det är väll hela poängen med nh att inte låta hästen vara självgående;)
:rofl::bow: Ser här hur hästarna verkligen visar sitt missnöje- vill inte komma i hagen o får heller inte söka kontakt. Anses då som "bufflig".
Måste ledas ut i skogen......

De skulle antagligen välja en annan ägare- om de kunde:crazy:

Träffade på en sdn häst o ägaren blev förvånad-Den brukar vara avvaktande mot främmande.:confused: Dens ägare träffade mina hästar o började knäppa med fingrarna mot öronen:confused::eek: som tur var reagerade de inte.

Om man inte klarar av att ha väluppfostrade hästar nära sig så går man väl därifrån- eller? De ser mig som en vän som de respekterar. Ja kanske ledare.

Senast ändrad:

När det väl "sitter" på marken och man för upp det i sadeln och hästen svarar tillbaka är det en fantastisk känsla.
Just nu har jag fått stor respons av min arabvalack, som också älskar att jobba tillsammans med mig.:love:
Hästen mår bra av att ha en ledare, som tar kommandot och "håller koll" så hästen kan slappna av och lita på att man aldrig för, den mot något farligt och något den ej klarar av..

Som ledare handlar det om en stor skopa tålamod, ödmjukhet och veta vad som är bra för sin flock, och konsekvent.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 722
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar