Uppsuttet ledarskap!

Sv: Uppsuttet ledarskap!

Nu sysslar jag inte med nh utan ih (intilligent horsemanship) som är inspererat av bland annat Kelly Marks men jag hotar inte hästen, jag sparkar inte hästen och jag slår den def inte. Oftast så rör jag den inte heller. Bara för att en ledarhäste inte behöver slänga mer än en blick betyder det inte att den inte kommer öka sina signaler om hästen i fråga inte skulle lyssna. Oftast så låter vi människor hästen testa lite och vi har inte ett så tydligt ledarskap som en ledarhäst har, vi ser inte alla tester som en häst gör. Kan vara så enkelt som att hästen kliver emot dig ett halvt steg i stallgången eller går emot skänkel vid ridning, eller ännu mindre saker.

Jag tränar ih aktivt kanske 5 min i veckan på hästar som jag inte känner så väl, annars finns det med hela tiden i min hantering. Egentligen skulle jag väl inte vilja kalla det något annat än vanligt hästvett, hästen får inte gå emot mig och den ska göra det jag ber om.

Min nuvarande häst flyttar jag genom att peka på den kroppsdel jag vill flytta och ibland när vi är väldigt samspelta titta på den. Flyttar även hästen genom att jag går emot den. Detta gör ledarhästarna ofta i hagen speciellt när det vankas mat, det är inget onaturligt. Kanske om man håller på så i timtal.

Visst det finns avarter i "nh"-världen men det är inget gemene man håller på med.

:bow: :bow: :bow:

Mycket bra skrivet! Satte ord på sånt jag ville ha sagt men inte formulera vettigt.

Nu sysslar jag inte med nh utan ih (intilligent horsemanship) som är inspererat av bland annat Kelly Marks men jag hotar inte hästen, jag sparkar inte hästen och jag slår den def inte. Oftast så rör jag den inte heller. Bara för att en ledarhäste inte behöver slänga mer än en blick betyder det inte att den inte kommer öka sina signaler om hästen i fråga inte skulle lyssna. Oftast så låter vi människor hästen testa lite och vi har inte ett så tydligt ledarskap som en ledarhäst har, vi ser inte alla tester som en häst gör. Kan vara så enkelt som att hästen kliver emot dig ett halvt steg i stallgången eller går emot skänkel vid ridning, eller ännu mindre saker.

Jag tränar ih aktivt kanske 5 min i veckan på hästar som jag inte känner så väl, annars finns det med hela tiden i min hantering. Egentligen skulle jag väl inte vilja kalla det något annat än vanligt hästvett, hästen får inte gå emot mig och den ska göra det jag ber om.

Min nuvarande häst flyttar jag genom att peka på den kroppsdel jag vill flytta och ibland när vi är väldigt samspelta titta på den. Flyttar även hästen genom att jag går emot den. Detta gör ledarhästarna ofta i hagen speciellt när det vankas mat, det är inget onaturligt. Kanske om man håller på så i timtal.

Visst det finns avarter i "nh"-världen men det är inget gemene man håller på med.

Precis, så jobbar vi också..
Tycker du skrev, ner detta bra..:banana:

Om hästen backar av att du går emot den- är den rädd för dig:mad:
Hästar som söker varandras kontakt gör INTE så!
Du måste använda dig av ett dominant kroppspråk för att den ska göra så- normalt sett. Du har även lite svårt att lägga bak öronen, kasta med huvudet o rynka på näsan- eller:D

Isf är din häst rädd för dig eftersom den flyttat sig för din skänkel. Jag går inte emot hästen kraftigt dominerande utan jag går emot den med mål att flytta en viss del av kroppen. Ja, jag har svårt att lägga öronen bakåt om hästen skulle försöka dominera mig men i de flesta fall täcker det med att man bara sträcker lite på sig.

Hästen skall backa när du går mot den och du vill att den skall backa. Går jag mot den dominant ska den flytta undan.

Om jag går mot den och vill den skall vara kvar har jag ett "lägre" kroppsspråk..och den stannar lugnt kvar.

Jobbar mycket med detta och våra hästar är inte rädda, de är trygga, med oss men har respekt, liksom vi för dem..

Ledarskap handlar inte bara om att vara dominant, som vissa människor tror. Hästen ska vara avslappnad och trygg i min närhet eftersom jag som ledare har koll på läget..

Vi tar emot både veka, och tuffa och nervösa och "aggressiva" hästar och det funkar med alla..
Ofta finns det en bakgrund till deras beteende som är väldigt intressant att jobba och pussla ihop.
Många gånger har de aggressiva och nerviga hästarna ont..och det är då fruktansvärt att man inte lyssnar på dem och fortsätter rida tills de blir ännu mer frustrerade..

Till och med veka hästar blir lugna när du tar ledarrollen, naturligtvis utan hårda tag och gester..

Senast ändrad:

Varför skulle hästen vilja dominera över dig?
Det är mest ett mänskligt påfund- att man inte kan läsa av hästen.

Att den flyttar sig för signaler o tryck är en sak, men att den ska flytta sig bara du går emot den. Tänk om du eller andra inte alltid tänker på hur de agerar:crazy:

Man måste kunna läsa av hästen och det är det naturligaste i världen att ta ledarrollen..
Alla western ryttare jobbar på detta vis, som en naturlig del i deras hästars uppfostran.

Inte konstigare än att uppfostra sina barn eller hund:grin:

Man måste kunna läsa av hästen och det är det naturligaste i världen att ta ledarrollen..
Alla western ryttare jobbar på detta vis, som en naturlig del i deras hästars uppfostran.

Inte konstigare än att uppfostra sina barn eller hund:grin:
Just- tar ledarrollen.

Vi andra blir ett team med hästen:banana:

Därför hästar är ett flockdjur. Har du haft hund? samma sak där.

Vadå inte läsa hästen? Klart man kan läsa hästen.

Jag tänker hela tiden på hur jag agerar mot min häst, gör inte du det?
Det handlar om basic grejjer som att hästen ska inte kliva över mig, den ska inte gå före mig och den ska inte bestämma vad vi ska göra. Det är jag, annars kan det bli farligt. Egentligen skulle jag filma lite hur jag jobbar med hästen, så du ser hur jag gör. Du verkar ha en ganska förvrängd bild...

Jo när man jobbar hästen, i ledarskap så tar man det från hästen..
Men jobbar man fel, då ger hästen det inte ifrån sig och då får man det inte för man förtjänar det inte.

Det handlar om basic grejjer som att hästen ska inte kliva över mig, den ska inte gå före mig och den ska inte bestämma vad vi ska göra. Det är jag, annars kan det bli farligt. Egentligen skulle jag filma lite hur jag jobbar med hästen, så du ser hur jag gör. Du verkar ha en ganska förvrängd bild...

Intresant. Jag har mitt förflutna i nh. Allt det du beskriver är inget annat än sunt förnuft behövs inga övningar till det. Du har tre sek. att förklara för hästen att den gort fel. Sedan är allt glömt. Det jag är emot är inte att man inte ska vara ledare. Tror nog att alla här är överens om det. Det jag inte är med på är denna totala domenans som man åstakommer om man inte förstår vilka övningar man gör med hästen i tid och otid

Du behöver inte filma antar att det är PP eller MR metoder mycket längre har inte Sverige kommit i utvecklingen.

Jo när man jobbar hästen, i ledarskap så tar man det från hästen..
Men jobbar man fel, då ger hästen det inte ifrån sig och då får man det inte för man förtjänar det inte.

Förklara hur du tar ledarskapet

Jag såg nu att du använder kelly metoder som är i prinsip Mr metoder

Nej, det är väl det jag försöker säga, jag håller på med sunt förnuft. Jag gör inga speciella övningar utan får hästen att flytta sig steg för steg dit jag vill. Egentligen gör jag samma sak som när jag rider om man nu kan se det så. Det handlar inte om att dominera hästen. Min ih-träning börjar dessutom likna mer och mer det markarbete jag utför. Jag ber hästen göra halt och stå stilla, sedan ber jag den att följa min hand sedan ber jag den att gå framåt och samtidigt följa min hand. Ibland ber jag den att backa ett steg eller flytta undan bogen. Skulle aldrig få för mig att utföra trick eller liknande eftersom jag anser att det är för kraftig dominering. Personer som håller på med stegringsövningar tex. förstår jag inte alls hur de tänker eftersom de genom en dominerande övning ber hästen utföra ett hotande moment mot dem (javisst hästar stegrar sig när de leker men jag anser inte att jag leker med hästen).

Jag har blivit inspirerad av personer som tränat för KM men även av Ellen Ofstad, jag har verkligen ingen "ren" lära...

Mitt mål med träningen är att få hästen att följa mig, att vilja följa mig.

Genom att be hästen göra olika förflyttningar, te x. Backa, flytta baken, ringlek

Ranglåg är alltid den som blir flyttad.
Flyttar hästen på dig så tar hästen en bit av ledarskapet från dig.

Ranghög är den som flyttar..

Jag gör mycket avslappningsövningar också..där hästen står "böjd" under mitt huvud och bara står och slappar..
Men det är viktigt att göra allting, rätt gör man det vill hästen inget hellre än vara med oss...

Senast ändrad:

Nej det gör jag inte.
Jag agerar naturligt. Hästen lär sig fortare att läsa av mig än tvärtom.
Däremot så pratar jag med mina djur o de förstår massor med ord.

Kom, gå ut/in, mat, flytta dig, backa, lyft,stanna, sakta, vänd, gå på mitten, kissa, moris, stå still. mm mm......

Jag behöver inte byta kroppsspråk när jag ska göra mig förstådd med människor, hund, häst eller katt.

Jag gör det lätt för mina hästar att förstå andra människor- de behöver bara tala till dem. Ingen människa agerar exakt likadant o alltid medvetet.- bäddat för missförstånd.

Vi interagerar. Vill de bli kliade så visar de var, utan att börja buffla.

Varför förutsätter folk att hästarna går på dem? Då har man bäddat för det själv. De visar samma respekt som mot främmande hästar. Visar på integritet. stannar på ca. 1 m avstånd.

Det handlar inte bara att lära känna varandra för det gått en längre tid..
Har alltid känt sen barns ben att det inte räcker långt med ridningen, för att få den yppersta kontakten och närheten, och förståelsen från hästen..

Men det har jag ju inte sagt något om? Jag hävdar att man visst kan sätta sig upp på en häst och rida den lika bra även om man inte lagt en massa träning frän marken först.

Jag är inte öht intresserad av att hantera hästar från marken annat än i inridningsdelen, jag är alldeles för kräsen för det. Min häst däremot skulle jag lätt kunna låta bli att rida ett helt år och bara umgås med honom på marken. Helt enkelt av den anledningen att vi passar så bra ihop att vi kan umgås på ett trevligt och utvecklande sätt.

Tro nu inte att vi " gnager" på marken hela tiden, det kan man lägga in när man går till hagen, ryktar, "longerar" mm mm

Men det är ju helt normalt hästhantering? Eller? Det har jag heller inte sagt något om. Bara för att jag inte "jobbar hästen från marken" så betyder det inte att jag behöver hänga i grimskaftet från hagen, bli trampad på om något händer eller behöva knö undan hästen i gången när jag borstar. Det är ju bara jävligt dålig hästhantering och har nada med ledarskap och "arbete från marken" att göra?

Vi rider våra hästar mycket, men hästar på inridning jobbar vi med tills de känns trygga med oss, och vi känner att ledarskapet finns där, och ömsesidig respekt..
Då är det sällan problem.

Då undrar man ju vart gränsen går. När har man uppnått "de känns trygga med oss, och vi känner att ledarskapet finns där, och ömsesidig respekt..". Jag anser att med en normal häst uppnås det på typ 5 minuter av normal hantering (hämta i hagen, borsta, gå en sväng med sadel o träns). Normala hästar (spec unghästar) har inga problem med att förhålla sig korrekt till människan.

Vissa verkar ha en väldigt konstig inställning, och tror att vi som sysslar med ledarskap mm och gärna väljer att jobba en hel del fråm marken, inte är goda ryttare:confused::confused: det tycker jag verkar vara ett försvar, för sig själv.........att inte vilja jobba sina hästar från marken..men det är som sagt upp till var och en..
Men det handlar om att få ett bra förhållande till sin häst som ska vara livet ut..
Och vad jag fått erfara så funkar ridningen mycket bättre med alla markövningar, man får verkligen credit för allt jobb --

Jag skrev inte att man per automatik ÄR en dålig ryttare. Men det jag sett (mest IRL) så är det just de som inte klarar av sin häst ridmässig som slänger sig in på NH-kurvan och sedan hävdar att man MÅSTE arbeta från marken innan man rider frö att det ska gå bra. Dvs, mina helt egna erfarenheter.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 722
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar