Mysaan
Trådstartare
Sv: Uppsuttet ledarskap!
Mycket bra skrivet! Satte ord på sånt jag ville ha sagt men inte formulera vettigt.
Nu sysslar jag inte med nh utan ih (intilligent horsemanship) som är inspererat av bland annat Kelly Marks men jag hotar inte hästen, jag sparkar inte hästen och jag slår den def inte. Oftast så rör jag den inte heller. Bara för att en ledarhäste inte behöver slänga mer än en blick betyder det inte att den inte kommer öka sina signaler om hästen i fråga inte skulle lyssna. Oftast så låter vi människor hästen testa lite och vi har inte ett så tydligt ledarskap som en ledarhäst har, vi ser inte alla tester som en häst gör. Kan vara så enkelt som att hästen kliver emot dig ett halvt steg i stallgången eller går emot skänkel vid ridning, eller ännu mindre saker.
Jag tränar ih aktivt kanske 5 min i veckan på hästar som jag inte känner så väl, annars finns det med hela tiden i min hantering. Egentligen skulle jag väl inte vilja kalla det något annat än vanligt hästvett, hästen får inte gå emot mig och den ska göra det jag ber om.
Min nuvarande häst flyttar jag genom att peka på den kroppsdel jag vill flytta och ibland när vi är väldigt samspelta titta på den. Flyttar även hästen genom att jag går emot den. Detta gör ledarhästarna ofta i hagen speciellt när det vankas mat, det är inget onaturligt. Kanske om man håller på så i timtal.
Visst det finns avarter i "nh"-världen men det är inget gemene man håller på med.
Mycket bra skrivet! Satte ord på sånt jag ville ha sagt men inte formulera vettigt.