Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När det väl "sitter" på marken och man för upp det i sadeln och hästen svarar tillbaka är det en fantastisk känsla.
Just nu har jag fått stor respons av min arabvalack, som också älskar att jobba tillsammans med mig.
Hästen mår bra av att ha en ledare, som tar kommandot och "håller koll" så hästen kan slappna av och lita på att man aldrig för, den mot något farligt och något den ej klarar av..
Som ledare handlar det om en stor skopa tålamod, ödmjukhet och veta vad som är bra för sin flock, och konsekvent.
Menar du överhuvudtaget eller bara ibland eller vad? För det är lite fel isåfall, ranghöga hästar är oftast väldigt snälla mot flocken, bestämd men snäll. Iallafall är det så i dom flockar jag har sett, och här hemma också i våran lilla flock på sommaren.Det är bara att studera en flock hästar så ser man att den ranghögste vill ingen vara med då smäller det.
Menar du överhuvudtaget eller bara ibland eller vad? För det är lite fel isåfall, ranghöga hästar är oftast väldigt snälla mot flocken, bestämd men snäll. Iallafall är det så i dom flockar jag har sett, och här hemma också i våran lilla flock på sommaren.
Dens ägare träffade mina hästar o började knäppa med fingrarna mot öronen som tur var reagerade de inte.
Om man inte klarar av att ha väluppfostrade hästar nära sig så går man väl därifrån- eller? De ser mig som en vän som de respekterar. Ja kanske ledare.
Fast jag har inte påstått att det går hand i hand och inte artikeln helelr utan snarare tvärt om i artikeln. Som jag skrev i citatet så säger ju han som skrev artikeln att ledarskapet till och med är olika i olika situationer. Du kan ha ledarskapet när ni rider i ridhus men inte nrä ni rider ut.
Sedan är det givetvis så att en bra ryttare är alltid en bra ryttare. Men då vet ryttaren vad den vill och vad den ska begär av hästen och där med så slappnar hsäten av och litar på sin ryttare dvs. lämnar över ledarskapet till ryttaren.
Ledarskap och förtroende och respekt, arbetar man fram från marken där allting ska, för många "skulle" börjat.
Jag säger tvärtom, ledarskap på mark och sedan i sadeln är samma sak!
Vet detta av egna erfarenheter, med sk hästar med problem, veka hästar och "tuffa" hästar.
*Även hästar i inridningen är det guld med ledarskap från marken, för att sedan flyttas upp i sadeln, vilket får hästen att acceptera ryttaren bättre.
Att flytta baken på en häst krävs inte så mycket muskel arbete om man nu gör det ur ledarskapssyn.
Bärighet och muskelträning kommer, efter man tagit ledarskapet.
Missförstå mig inte nu, tycker det är mycket viktigt att träna hästen rätt.
Men först av allt ta ledarskapet, få förtroende och respekt från båda håll.
Sorry, formulerade mig fel
NU har jag fått stor respons av min arabvalack.
Har ägt honom i snart ett år och vi har jobbat tillsammans, mycket från marken, och allt verka falla på plats för ca 2 månader sen och bara blivit bättre..
Han vågar "släppa taget" och slappna av i ridningen.
*kl*
Jag har läst nu och jag som inte är någon NH människa och jag tycker inte man ska träna ihjäl och korrigera ihjäl hästen men jag reflekterar över inte bara här utan även i andra trådar att folk tycks tro att det inte gör något om man inte har ledarskap bara man kan rida. Jag anser att fungerar det inte från marken fungerar det inte från ryggen. Alltså marken först men sedan är det inte säkert att det fungerar från ryggen ändå.
Alltså vi utgår från att hästen faktiskt vet vad vi vill med en viss hjälp. Vi vet också att hästen är så pass utbildad så den klarar det. Hästen är tillräckligt musklad för att klara det också. Hur kommer det sig då att hästen med ryttare A som aldrig ridit hästen förut men som efter 5minuter på ryggen får göra klart för hästen vem som bestämmer klarar att göra dessa övningar?
Hur kommer det sig också att ryttare B som ridit hästen flertal gånger är mer ridskoletrimmad än A som är skogsmulle inte klarar av att få hästen tillnågot som helst arbete utan hästen bara springer med sänkt rygg och högt huvud oavsett vad ryttaren gör?
I detta exempel som faktiskt hänt i verkligheten så är jag övertygad om att det handlar om att ryttare A först fick befästa sitt ledarskap från marken eftersom hästen ville klampa över ryttaren och sedan efter endast 5 minuter tvingades hugga tag i hästen och ryta i rejält. Alltså befästa sitt ledarskap och med tydlighet tala om att ryttaren bestämmer och detta utan att vara elak på något sätt.
Ryttare B har aldrig gjort detta och är lite osäker trots stort kunnande.
Här tror jag helt enkelt hästen vet att med B kan hon göra som hon vill från ryggen för inget händer ändå och hon har då bristande förtroende och respekt för ryttare.
Ett bra exempel på att det kan fungera kanon från amrken men inte från ryggen.
Hästen är välutbildad och flyttar inte så mycket som ett hårstrå nästan (överdrivet) utan att man säger att det är ok. kanon fin häst att rida lyssnar på fina hjöälper som man knappt ser.
C hanterar hästen galant från marken och C är en duktig ryttare om än något nervös. Hästen fungerar öht inte alls från ryggen utan lullar runt som hon vill. Stannar inte direkt på kommando utan kan gå så mycket som 6-8steg till inna halt. Ett oacceptabelt beteende av en sådan välutbildad häst som ryttaren inte helt kommit till rätta med ännu trots 6 månaders regelbunden ridning på denna häst.
Här handlar det om en duktig häst och en duktig ryttare men någonstans på vägen har hsäten helt enkelt bestämt att denna ryttare inte är så värdig som ledare.
Ja en sjuk sdn.Vad menar du med att denne knäppte med fingrarna mot öronen? Varför det? Låter som en knäpp människa...
Jag skulle gärna vilja veta Varför denne gjorde så, i vilket syfte liksom
Den häst som ofta ställer till bråk, fysiskt är inte den rang högsta.
Den hästen är istället osäker på sin position och den vill ingen vara med, medan den ranghögsta vet sin plats och knappt behöver mer än sätta blicken till för att flytta en annan häst.
Den rang högsta är en lugn trygg individ, som för sin flock med respekt, och ödmjukhet, men tar till våld om den provoceras, av en som försöker ta över..
Ja en sjuk sdn.
Hon tyckte att de kom för nära. De rörde henne dock inte alls.
Sen började hon surra om buffliga hästar.
Det megastora stoet är varsam som hon skulle vara med sitt föl- när vi umgås.
Då har vi olika åsikter. Visst jag kan sitta upp och rida en häst bra som jag inte känner men i långa loppet tror jag på att man måste ha en bra kommunikation från marken för att det ska fungera bra i ridningen också. Sedan tror jag iofs att alla alltid kan lära sig nya saker och utvecklas både i sin hästhållning och sin ridning. Jag tror aldrig amn blir fullärd.Det där håller jag inte med om alls. Se mitt svar till rutger21. Jag tror enbart det är ett önsketänkande från "mindre duktiga ryttare" dvs ryttare som bara inte hittat sin typ av häst (eller som faktiskt har mer att lära) som de kan bli "duktiga ryttare" på eftersom de passar bättre ihop med en annan typ av häst. Se min def av "duktig ryttare" nedan.
Men den känslan är ju sedan olika från häst till häst. Det måste du hålla med om. Det har passerat en hel del hästar i mitt liv och det är sällan som dessa hästar varit lika mer än i grundprinciperna. Sedan den riktigta känslan hur hästen ska ridas tar jag tid att hitta oberoende av vilken häst man har. Och där hävdar jag att har man bra kontakt från marken och hsäten lyssnar på mig från marken så har jag lättare att få till den rätta känslan från ryggen.Både ryttare B och C klassar inte jag som "duktiga ryttare". Duktig ryttare för mig handlar BÅDE om att man kan rida hästen på ett korrekt, exetriömässigt sätt OCH att man är rättvis mot den. Det är man inte om man är rädd eller feg elelr låter hästen göra lite som den vill. Dvs man är helt enkelt ingen god ryttare. Punkt slut. Det spelar ingen roll om hur många 1000 hästar man kan rida en perfekt galoppiruett på, vissa får aldrig känslan för HÄSTEN och hur den ska ridas.
Så är det: Det är därför jag blir fundersam på varför nh blivit en träningsmetod som vissa helre sysslar med än ridning. För övningarna är jäkligt agresiva i hästens ögon. En bra hästledare skulle aldrig använda sig av bett o sparkar i timmar om dagen. Så varför ska vi hota och slå dem som träningsmetot
Men tittar du i en flock i hagen så kan du se att tex vid silagebalen är det vissa hsätar som går först och vid vattnet och insläpp så är turordningen en annan. Alltså har hästarna olika rangordningar för olika situationer och då borde väl även människor kunna ha det? Alla känner isg nog trygga med att rida i paddocken och man kan vara en bra ryttare som är säker på sig själv och vad amn vill i paddocken men som sedan om den ska rida ut blir nervös och orolig. Givetvis är man i det läget ingen bra ledare.Sorry, det var min point det sista. Många (spec på buke) hävdar ju ofta motsatsen, jag vil poängtera att jag tror inte på den biten av "ledarskap" heller - dvs att har man det inte på marken har man det inte på ryggen.
Och jag anser faktiskt inte att man "kan ha ledarskapet" i vissa situationer och inte i andra. Men det handlar nog mer om vad vi tolkar som ledarskap. Det är ytterst få människor (om ens någon, jag tror faktiskt inte det) som är riktiga ledare för sina hästar - i hästarnas ögon. Jag kommer aldrig vara min hästs ledare, jag kommer aldrig vara någon hästs ledare, jag tror inte på det och det är inget jag strävar efter minsta lilla..
Jag vill ha en sund och lekfull tvåvägskommunikation med min häst, det har för mig nada att göra med ledarskap. Men när det väl gäller då vill jag ha en häst som är påverkbar - då kanske man kan nämna ordet ledare i samma stycke, dvs att hästen till sist, i en paniksitation, faktiskt följer mitt beslut och inte kopplar bort mig.