Uppsuttet ledarskap!

Sv: Uppsuttet ledarskap!

Jag agerar också naturligt, men jag tänker på vad jag gör. Det är ju inte så att jag har ett helt annat förhållningssätt till hästarna. Går man runt och är spänd blir hästarna också spända, är man avslappnad blir de avslappnade, typ.

Jag förutsätter inte att hästen kommer börja buffla men skulle den gå in i mitt personliga område flyttar jag vänligt men bestämt ut den ur det. Sen är det också att personer/hästar eller vadsom som man känner låter man komma närmare.

Då har vi olika åsikter. Visst jag kan sitta upp och rida en häst bra som jag inte känner men i långa loppet tror jag på att man måste ha en bra kommunikation från marken för att det ska fungera bra i ridningen också. Sedan tror jag iofs att alla alltid kan lära sig nya saker och utvecklas både i sin hästhållning och sin ridning. Jag tror aldrig amn blir fullärd.

Klart man aldrig blir fullärd, vad hade det med saken att göra? Jag syftar fortfarande på att det inte är något krav att kunna hantera dem fläckfritt på marken först för att kunna rida den bra. "I det långa loppet" mår ju alla hästar bättre av att ha en nära relation till sin människa, men jag tror att en hästskötare (som elithästarna ofta har) fungerar lika bra. Även om jag personligen ser det som en självklarhet att ha en nära och bra relation med sin häst och hade velat att alla såg det så.

Jag jobbade mycket emd galoppörer när jag var ung och vår tränare var noga med att vi inte skulle rida de hästar som vi inte hade en "känsla" för eftersom det i långa loppet resulterade i en mindre bra träning. Han menade också att finns "känslan" mellan häst och ryttare så ger hästen en aning mer sträcker ut sig lite mer i snabbjobben osv vilket ger resultat när den tävlar sedan.

Men den "känslan" fick ni ju inte oavsett hur mycket ni jobbade hästen på marken om den inte fanns? Och fanns den så komemr den i princip direkt, för mig iaf. Men jag är äckligt kräsen, eller så pratar vi om olika saker.

Har ett bra exempel på det nu emd en tjej som hsäten tvärnonchalerar på marken hon gör precis som hon vill och det fungerar likadant på ryggen. Trots att det är en välutbildad ridskole häst som man i princip bara behöver titta på så gör den som man vill. Men denna tjej har låtit sig flyttas på av hästen 1 gång.

Men det är ju inget bevis för att det inte kan vara tvärtom? Det är ju snarare bevis på att hon är en mindre bra hästmänniska och den hästen såg det direkt. Hade hon haft mer grundlig hästkänsla så hade hon inte haft lika mycket problem, varesig på marken eller på ryggen.

Men den känslan är ju sedan olika från häst till häst. Det måste du hålla med om. Det har passerat en hel del hästar i mitt liv och det är sällan som dessa hästar varit lika mer än i grundprinciperna.

Det var ju det jag skrev: Byter en mindre bra människa häst så kan samma människa helst plötsligt bli en bättre människa (nu ser jag alltså till relationen melan häst-människa) bara av den enkla anledningen att de passar bättre ihop.

Sedan den riktigta känslan hur hästen ska ridas tar jag tid att hitta oberoende av vilken häst man har. Och där hävdar jag att har man bra kontakt från marken och hsäten lyssnar på mig från marken så har jag lättare att få till den rätta känslan från ryggen.

Självklart, MEN är det en grundförutsättning att aktiv arbeta från marken en längre tid för att uppnå detta? Jag tror (förutsatt en normal häst) att det kommer av sig själv bara genom den dagliga hanteringen. Och har inte en god ryttare mycket större chans att hitta den känslan snabbare?

Kalla det NH elelr vanligt bondförnuft eller vad du vill. I mitt fall handlar det inte om att korrigera ihjäl hästen i mitt fall handlar det om att JAG ska kunan flytta på min häst när jag vill och när det krävs utan att jag ska behöva ta i för kung och fosterland. I mitt fall handlar det om att hästen står still när jag ska sköta den på stallgången och inte trampar omkring. Att den inte springer över mig när jag leder den och att den inte trampar iväg när jag ska sitta upp. Och detta ska ske för att hästen gillar mig och vill vara med mig inte för att den känner sig tvugen.

Men behöver du aktivt träna ledarskap på marken för att uppnå detta?

Jag jobbar inte med Natural horsemanship, utan ett vanligt horsemanship, med sunt förnuft.

Jag har detta som yrke, med inridningshästar, på horsemanshipvis.
Lägger in mycket förtroende övningar, samt ledarskap.

Jag arbetar på visst western vis, har gått utbildning, hos två äldre horsemen, som har en mycket bra inställning till detta med ledarskap, samt lägger in min egna erfarenhet. Fick så mycket Aha upplevelser, och var öppen för ny kunskap.:idea:

Jag använder dessa metoder, eftersom jag varit klassisk ryttare i 25 år, och ser att dessa metoder funkar mycket bättre och hästarna blir lugnare och säkrare.

Men tittar du i en flock i hagen så kan du se att tex vid silagebalen är det vissa hsätar som går först och vid vattnet och insläpp så är turordningen en annan. Alltså har hästarna olika rangordningar för olika situationer och då borde väl även människor kunna ha det? Alla känner isg nog trygga med att rida i paddocken och man kan vara en bra ryttare som är säker på sig själv och vad amn vill i paddocken men som sedan om den ska rida ut blir nervös och orolig. Givetvis är man i det läget ingen bra ledare.

Men jag (helt personligt alltså) anser inte att man är någon bra människa till sin häst om man inte kan hantera ALLA situationer. Jag vill att min häst ska må bra psykiskt och jag tror faktiskt inte han gör det om han har "undangömda" rädslor/stressmoment. Många säger ist "jag låter bli det, han blir så stressad" och tror de är snälla mot hästen på det viset men jag tror hästen skulle må bra mycket bättre och bli tryggare i sig själv om den istället fick arbeta bort sådan grejer.

Därför tycker jag inte att en människa som inte kan rida ut i skogen, lasta sin häst, rida när det blåser osv är en bra människa till sin häst helt enkelt. alltså, har man sådana lägen då man "inte är en bra ledare" så tycker jag inte man är en bra ledare öht eftersom man i grund och botten eg har problem med sin häst som man nonchalerar.

Men det är ju detta som är ledarskap!!!!

Varför krävs det då övningar för att få till ett bra ledarskap? Jag vet att jag har hakat upp mig på just det men det är mitt stora irritationmomen vad gäller NH/ledarskap. Min häst och jag var med på en kurs och utförde alla övningar med beröm, utan att vi gjort ngt annat än ridit in honom och gått promenader när träningen så krävde (jag tränar mkt varierat). Därför stör jag mig så på att det ska vara KRAV på att "arbeta dem från marken" för att uppnå något.

Åtminstone enligt min definition. Jag vill inte styra min häst med järnhand och korrigera ihjäl den. Men när det uppstår en paniksituation så vill jag att hsäten ska lita så mycket på mig att den faktiskt följer det jag vill istället för att rusa blint iväg.
Det är detta som är bra och rättvist ledarskap!
Titta åter igen på flocken i hagen. Man ser inte Alfastoet gå runt och hunsa med de andra. Vid en första blick kanske man inte ens ser vem som är alfastoet. Men skulle något hända så följer alla hästar henne utan att i fråga sätt och utan att tveka. Det är så nära det ledarskapet som möjligt åtminstone jga vill komma. Jag vill inte ha en hunsad häst men när det väl gäller måste hon följa mig utan att tveka och tramsa.

Så i grunden verkar det som om vi har en ganska lik syn på det hela men vi använder olika ord och olika formuleringar.

Vi har nog samma syn på vad vi vill uppnå men olika sätt ;)

När jag skriver NH så menar jag typ allt som har med regelrätta övningar på marken att göra, sorry för det. Namnen byts ju hela tiden och jag orkar inte bry mig om vad de olika typerna innefattar/betyder eftersom alla har samma slutmål. Och vad som mer är gemensamt är alla dessa markövningar.

Övningar för att hantera sin häst, varför? Varför räcker det inte med den dagliga hanteringen? (föutsatt att man är en någorlunda hästmänniska som inte är helt grön vad gäller hästar utan kan läsa dem vettigt).

Jag köper att NH (mfl...) används för att lära MÄNNISKAN läsa och hantera sin häst. Men jag köper INTE att man måste använda sig av det för att uppnå en bra kommunikation med sin häst. Därav att jag är så kritisk mot detta krav att arbeta på marken för att uppnå god ridning.

Och som vanligt så säger jag - har du inte uppnåt lugna o säkra hästar genom "det vanliga sättet" så har du bara fått lära dig fel. Enlig mig.

Nej det är sant, det är därför jag kallar det ledarskap, för det är ju det det handlar om , när man "uppfostrar".

Visst var hästarna någotsånär, säkra innan också, men nu är det helt annat..

Men huvudsaken att man har ett mål, och att man klarar komma dit, tillsammans:)

När jag skriver NH så menar jag typ allt som har med regelrätta övningar på marken att göra, sorry för det. Namnen byts ju hela tiden och jag orkar inte bry mig om vad de olika typerna innefattar/betyder eftersom alla har samma slutmål. Och vad som mer är gemensamt är alla dessa markövningar.

Övningar för att hantera sin häst, varför? Varför räcker det inte med den dagliga hanteringen? (föutsatt att man är en någorlunda hästmänniska som inte är helt grön vad gäller hästar utan kan läsa dem vettigt).

Jag köper att NH (mfl...) används för att lära MÄNNISKAN läsa och hantera sin häst. Men jag köper INTE att man måste använda sig av det för att uppnå en bra kommunikation med sin häst. Därav att jag är så kritisk mot detta krav att arbeta på marken för att uppnå god ridning.

Och som vanligt så säger jag - har du inte uppnåt lugna o säkra hästar genom "det vanliga sättet" så har du bara fått lära dig fel. Enlig mig.
Fy Fabian vad du är klok:bow:

Jag håller med dig. Jag tränar inte ih, det finns med i den dagliga hanteringen.

Nu måste jag fråga, vad är IH? Och hur kom du in på det? Vad har du fått inspiration ifrån osv? Vad skiljer från ex NH (som väl ändå är det vanligaste)?

Har tänkt fråga många gånger och denna tråden passar bra tror jag :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 722
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar