Uppsutten hoppning på 3årstest???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 148
  • Visningar Visningar 10 118
Sv: Uppsutten hoppning på 3årstest???

Men skulle det vara negativt för en hopphäst att ha stor luftig galopp? I jämförelse med den "skadade" som släpar bakbenen i marken o är luftig fram;)

Jag vill absolut inte ha någon av dem ;) Jag vill ha en med normal reglerbar galopp med bra bakben, fram skiter jag faktiskt i. Har en med stor galopp och stort hopp hemma och jo vi tar bort språng både här och där. Det går bra så länge han bara går 130cm, men sedan blir det svårare

Japp, en trevlig kompis med gott temperament:) Jag har aldrig hört att det enbart är tävlingshästar vi är ute efter med vår avel, menar du att det är vad du tror? Det ska ju vara en hållbar utveckling, sunda individer, äsch jag känner inte att jag behöver gå in på det igen. Uppfödare kanske ofta avlar för att få den "där" superhästen som kommer att gå svåra klasser, men det är ju inte det vi tittar på. Inte när vi tittar på vår halvblodsavel. Då är det ju helheten. Inget konstigt eg. det är samma sak i hundvärlden.
Och har man inte kärleken till hästen med sig, då är det kört- ja det är min egna uppfattning.:)

Men allvarligt om du skall dömma unga hästar och skriver som du gör så är du ju inte insatt i avelsmålen som tex ASVH har!

Åter igen
Vårt avelsmål är följande: En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst, som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är internationellt konkurrenskraftig

Om man uttalar sig om att domarkåren är en korrupt rörelse som sysslar med att hålla varann bakom ryggen o döma i favör till vissa- ja då tycker jag att man måste ha belägg för sina påståenden. Hur kan man påstå att det generellt döms efter stam o att vissa uppfödare gynnas av höga poäng utan att ha bra hästar? Även om det ska ha hänt dig en gång, jag har som sagt aldrig aldrig hört ngt sådant, så kan man inte mena att det är vad som pågår på våra bedömningsplatser varje år. Nej, då tycker jag att man ska sätta sig in i vad man dömer efter, vilken utbildning o kunskap en domare behöver, och hur det faktiskt går till.

:crazy:

Menar din granne till domare att det finns domarkollegor som premierar hästar, hästar som inte är värda det, bara p g a stam eller uppfödare? Utan att han agerar? Det är alltså hästar som skulle haft 8 8 som får 10 10 för att de är efter domarens favorithingst? Enligt din granne? Jag är förskräckt!

Enligt honom och många med honom så vinner inte den hästen som går svår klass senare tex 4års championatet. Där vill dommarna se en flashig häst med stora språng på gränsen till överhoppning och en stor galopp, mer än en häst som hoppar ekonomiskt med bra teknik och mkt reglerbar galopp.

Han rek mig bla att inte visa min 4åring trots mkt fin hoppning och höga poäng i Tyskland just för att han hoppade för stilrent och inte överhoppade sig. Det säger en del anser jag!

Exakt vad är du förskräckt över. Att det ofast inte är samma hästar som vinner 3/4års som senare går svår klass??

Och jag är förskräckt gällande mkt du tar upp. De flesta tävlar inte int eller ens nat. men vill väl för det ha bra, trevliga hästar som håller för arbete? Jag tror vi är ute på väldigt tunn is om vi säger att vi enbart avlar för rävlingsryttaren....Hästen måste stå i fokus.

Avel är intressant och en komplex fråga. Visningarna är inte till för tävlingsryttare, de är till för alla. Alla som uppskattar våra halvblod, vad man än har för mål med sin ridning o sin häst.

Du menar att du fick din häst som klass III och du tyckte den skulle ha diplom?

Eh?? Var har jag skrivit det?? Jag tog upp den som exempel på en häst som fått dåliga poäng som trots detta gått svår klass. Hur kan du läsa in att jag ansåg att den skulle ha diplom :cool:

Nej, jag har aldrig sett en galopp där hästen är luftig fram, men släpar bakbenen i marken. Eller överdriver du när du menar att bakbenen släpar i marken?

Har du aldrig sett en travare?? Luftig fram behöver inte betyda att de är aktiva bak. De är de hästar som kallas bensprattel!!

Ser inte tävling någonstans i avelsmålet? Int.konk.kraftig-ja det kan man tolka som att våra hästar är om de tävlar int, men det kan också betyda andra saker. T ex att om våra hästar såg bra ut men hade problem hälsomässigt skulle köparna vända sig utomlands. Jag tycker däremot att det jag skrivit överrensstämmer med avelsmålet.

Vårt avelsmål är följande: En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst, som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är internationellt konkurrenskraftig

Hur många utställningstävlingar finns det internationellt :rofl: Det är väldigt enkelt att läsa detta citat och det är ju ytterst tråkigt om du som dommare tolkar det annorlunda :crazy:

Citat ur avelsplanen:

Förvandlingen av Svenskt Varmblod till en internationellt intressant sporthäst av idag tog sin början under 1970-talet och har därefter intensifierats på olika sätt. Sedan början 1990-talet har påtagliga resultat av det förändrade avelsarbetet kunnat avläsas i både avels- och sportresultaten, alldeles särskilt inom hoppsporten.

I avelsframstegets kölvatten har också de sportsliga framgångarna ökat under 2000-talets första år. Framförallt har svenska hoppryttare glänst på tävlingsbanorna runt om i världen, allt oftare beridna på svenskfödda hästar och/eller svenska avelshingstar. VM-silvret i Jerez 2002 med ett lag bestående av två svenskfödda hästar (Butterfly Flip och Mynta, båda e. Robin Z 723) och en svensk avelshingst (Cardento 933) är bara ett exempel på framgångarna. Svenska fälttävlanshästar återfinns stadigt i toppen vid stora internationella evenemang (Karuso e. Krocket 651, Stand By Me e. Stanford 687, My Fair Lady e. Testarossa 784, m.fl.). I dressyr, som under stora delar av 1900 talet var det Svenska Varmblodets paradgren har framgångarna inte varit lika påtagliga, med undantag av ett och annat lysande undantag (Briar 899 e. Magini 695). De sista åren verkar emellertid trenden ha vänt och flera lovande svenska hästar syns återigen på de internationella dressyrbanorna, inte minst under andra länders ryttare!

För att fortsätta vara nationellt och internationellt konkurrenskraftiga är det emellertid oerhört viktigt att inte vila för länge på gamla lagrar. Alla tillgängliga resurser måste användas för att vidareutveckla den svenska varmblodiga hästen ytterligare! Aveln går framåt i snabb takt i alla avelsförbund och det gäller att utnyttja resurserna optimalt för att hänga med i utvecklingen och bibehålla framstegstakten i vårt inhemska avelsarbete.

Jag kan inte läsa någonstans att man INTE menar tävling:

6 Vision och avelsmål
Visionen för Svensk Varmblodsavel uttrycker en långsiktig målsättning för både nationellt och internationellt bruk av Svenskt Varmblod och ska vara vägledande för både kort- och långsiktiga avelsåtgärder:

”Svensk varmblodsavel ska höra till världens ledande ifråga om kvalitet på hästar som produceras för ridsportens olika discipliner. Svenskt Varmblod ska vara det naturliga förstahandsvalet för svenska ryttare på alla nivåer".

Jag vill absolut inte ha någon av dem ;) Jag vill ha en med normal reglerbar galopp med bra bakben, fram skiter jag faktiskt i. Har en med stor galopp och stort hopp hemma och jo vi tar bort språng både här och där. Det går bra så länge han bara går 130cm, men sedan blir det svårare

Men allvarligt om du skall dömma unga hästar och skriver som du gör så är du ju inte insatt i avelsmålen som tex ASVH har!

Åter igen

Enligt honom och många med honom så vinner inte den hästen som går svår klass senare tex 4års championatet. Där vill dommarna se en flashig häst med stora språng på gränsen till överhoppning och en stor galopp, mer än en häst som hoppar ekonomiskt med bra teknik och mkt reglerbar galopp.

Han rek mig bla att inte visa min 4åring trots mkt fin hoppning och höga poäng i Tyskland just för att han hoppade för stilrent och inte överhoppade sig. Det säger en del anser jag!

Exakt vad är du förskräckt över. Att det ofast inte är samma hästar som vinner 3/4års som senare går svår klass??

Japp, står fast vid det. Vi står inte o tittar efter den treåring som med "lisa hästkunnig" kan gå grand prix framöver. Vi tittar på exteriören,gångarterna, hoppförmåga o temp. Sen hänger ofta en bra exteriör ihop med en hållbar häst o bra gång som "lisa hästkunnig" med tur o skicklighet kommer att kunna rida grand prix på.

Förstår du? Huvudsakliga målet är inte att se/gissa vilken som blir bäst tävlingshäst. Däremot kan tävling vara en utvärdering på att det är en bra häst, det hänger ihop...men det kan vara en bra häst trots att den aldrig tävlas. Kvalitéts är en bra utvärdering på var vi är på väg, och hur olika hingstar nedärver sig.

Jag ska absolut fråga om det här på kvalitéts, avlar vi för att få så bra tävlingshästar som möjligt? Jag kommer att sitta med en domare som tävlat int. och det ska bli kul att höra.
För absolut; jag har mer att lära o kommer nog aldrig att vara fullärd. Är det så att vi avlar för att ha bäst tävlingshästar då har jag fel.

Den här domaren dömar alltså själv på det här sättet? Jag upprepar; säger han att det förekommer favoritisering av stammar o uppfödare på våra bedömningar?

Och jag är förskräckt gällande mkt du tar upp. De flesta tävlar inte int eller ens nat. men vill väl för det ha bra, trevliga hästar som håller för arbete? Jag tror vi är ute på väldigt tunn is om vi säger att vi enbart avlar för rävlingsryttaren....Hästen måste stå i fokus.

Skriver du detta som privatperson eller som dommare??

Och jo väldigt många rider nationella tävlingar idag, ca 200st starter eller mer i varje klass

Avel är intressant och en komplex fråga. Visningarna är inte till för tävlingsryttare, de är till för alla. Alla som uppskattar våra halvblod, vad man än har för mål med sin ridning o sin häst.

Med detta tankesättet så kan vi ju lika bra sluta att bed unghästar och vänta tills de är äldre eftersom deras kapacitet eller förmåga knappast spelar någon roll för andra ryttare än just tävlingsryttaren!

Och hur många visar sina 3åringar eg? Knappast alla. Och de som visar dem gör det oftast eftersom de har förhoppningar på sin häst inte för att den skall bli skogsmulle

Men snälla du, menar du att de flesta av våra halvblod är ute på tävlingsbanorna på nat o int. nivå?

Du är väldigt ensidig i ditt tänkande och din inriktning på tävling. De som har avel i första utrymmet? De som ha sin första avkomma efter sitt sto och vill ha en utvärdering? Utvärdering av hingstarna? Kan man inte vilja ha en häst med kapacitet fastän man bara ska träna?
Kan man inte vilja ha sitt sto bedömt innan man sätter henne i avel?
etc etc

Allt jag skriver gör jag som privatperson. Jag är aspirant.
Om du menar att våra bedömningar är för att se vilken poäng hästen får som tävlingslöfte då måste de ju vara mindre värda eftersom du hela tiden argumenterat för att den gång o de språng som får högst poäng inte är de en tävlingsryttare vill ha?

Skogsmulle o grand prix ligger väldigt långt ifrån varann. På visningarna kommer de mest lovande talangerna fram, absolut, och absolut är de lovande tävlingsämnen. Men betyder det att vi står o letar efter o ger högst poäng till den vi tror kommer att gå de högsta klasserna? Nej. Du får vända på det. Vi ser en häst med talang och man tänker då,det här är en riktigt lovande häst. Men man kan inte uttala sig om framtiden, man kan inte bedömma efter framtiden! Vi kan bara se till dagsform under bedömningarna och när de är tre ska de inte ut på tävlingsbanan...MAn kan se jättetrevliga hästar men som för dagen är inne i en tillväxtperiod, spända etc ja då kan man inte döma efter att man tror att den skulle bli en jättebra tävlingshäst när den vuxit färdigt.

*knapplån*

Fast jag måste ju hålla med Olgaklara här... Vet MÅNGA elitryttare som har egen uppfödning som ALDRIG visar sina hästar på 3 resp 4 årstesterna utan väntar till 5 och 6 årschampionaten då det är RESULTATET och inte tekniken som räknas. Faktum är att jag vet nog ingen elitryttare som visar sina egna uppfödningar annat än på prestation...

Men snälla du, menar du att de flesta av våra halvblod är ute på tävlingsbanorna på nat o int. nivå?

Nej det menar jag inte. Jag bara säger att det är över 200st startande i VAR klass på nationell tävling så det är många ryttare som rider det!

Och tja de flesta hästar är nog importer av någon konstig anledning

Du är väldigt ensidig i ditt tänkande och din inriktning på tävling. De som har avel i första utrymmet? De som ha sin första avkomma efter sitt sto och vill ha en utvärdering? Utvärdering av hingstarna? Kan man inte vilja ha en häst med kapacitet fastän man bara ska träna?
Kan man inte vilja ha sitt sto bedömt innan man sätter henne i avel?
etc etc

Nej jag anser inte att ett 3års test visar ngt öht faktiskt. Det är när de tävlar det avgörs.

och ett sto som sätts i avel skall i mina ögon presterat ngt eller att man tar ett föl som 4åring för att sedan tävla stoet för att därefter sätta det i avel!

Allt jag skriver gör jag som privatperson. Jag är aspirant.
Om du menar att våra bedömningar är för att se vilken poäng hästen får som tävlingslöfte då måste de ju vara mindre värda eftersom du hela tiden argumenterat för att den gång o de språng som får högst poäng inte är de en tävlingsryttare vill ha?

Har jag aldrig skrivit :smirk: Det är inte oftast DEN hästen som får högst poäng som visar sig bäst på tävlingsbanan. Det är två olika saker.

Skogsmulle o grand prix ligger väldigt långt ifrån varann. På visningarna kommer de mest lovande talangerna fram, absolut, och absolut är de lovande tävlingsämnen. Men betyder det att vi står o letar efter o ger högst poäng till den vi tror kommer att gå de högsta klasserna? Nej. Du får vända på det. Vi ser en häst med talang och man tänker då,det här är en riktigt lovande häst. Men man kan inte uttala sig om framtiden, man kan inte bedömma efter framtiden! Vi kan bara se till dagsform under bedömningarna och när de är tre ska de inte ut på tävlingsbanan...MAn kan se jättetrevliga hästar men som för dagen är inne i en tillväxtperiod, spända etc ja då kan man inte döma efter att man tror att den skulle bli en jättebra tävlingshäst när den vuxit färdigt.

Man bedömmer väl utvecklingsbarhet.

Sedan blir jag lite förvirrad när du i ena meningen skriver att du skriver som privatperson och i nästa ögonblick skriver att VI dömmer och då skriver du som dommare (aspirant?) etc.

Om du dömmer måste du ju veta dessa kriterier jag citerade tidigare i tråden för visst måste ni väl utbildas i var ASVH avelsmål är??

Japp, står fast vid det. Vi står inte o tittar efter den treåring som med "lisa hästkunnig" kan gå grand prix framöver. Vi tittar på exteriören,gångarterna, hoppförmåga o temp. Sen hänger ofta en bra exteriör ihop med en hållbar häst o bra gång som "lisa hästkunnig" med tur o skicklighet kommer att kunna rida grand prix på.

Förstår du? Huvudsakliga målet är inte att se/gissa vilken som blir bäst tävlingshäst. Däremot kan tävling vara en utvärdering på att det är en bra häst, det hänger ihop...men det kan vara en bra häst trots att den aldrig tävlas. Kvalitéts är en bra utvärdering på var vi är på väg, och hur olika hingstar nedärver sig.

Jag ska absolut fråga om det här på kvalitéts, avlar vi för att få så bra tävlingshästar som möjligt? Jag kommer att sitta med en domare som tävlat int. och det ska bli kul att höra.
För absolut; jag har mer att lära o kommer nog aldrig att vara fullärd. Är det så att vi avlar för att ha bäst tävlingshästar då har jag fel.

Den här domaren dömar alltså själv på det här sättet? Jag upprepar; säger han att det förekommer favoritisering av stammar o uppfödare på våra bedömningar?

Med denna mening hoppas jag aldrig du blir dommare :crazy: För det är ju bara att läsa ASVHs avelsmål och där står det ordagrant vad man strävar efter

skulle ingen visa sin häst på 3 resp 4 års skulle vi ju inte ha ngn avkommebedömning eftersom de går ut på just bedömning av teknik o förmåga medans 5 o 6års är just bara en "resultattävling" som den med en bra dag vinner!
själva grejen är ju inte att permiera hästen som är bäst bara utan man vill ju se hur hingstarna o stona nedärver sig samt (de jag tkr är viktigt) att ha de som ett utb. mål för att ge ägarna en mål att jobba mot och checka av!
kan ju säga så istället då att hur många som vunnit 5-6 års går sen svår klass !? de är ju bara "låga höjder" så "snabbaste apan vinner"... med samma där, utb. mål!

Många av dem som gått i tex Falsterbo har fortsatt framgång i tävling, men det inte är speciellt många hästar öht som går svår hoppning i Sverige.

Dessutom hur kan man lita på avkommebed när många av de bättre inte visas??

Varför inte utveckla systemet och införa stilhoppning på unghästarna som man tex har i Tyskland. Det borde ge betydligt bättre utslag och visa hur pass hingsten nedärver sig. Stona är det ju svårare med att bed.

Nu visar jag mer än gärna mina hästar så klanka inte på mej ;) Jag råkar tycka sånt e barnsligt kul, om än med blandade känslor vid låga poäng som man inte förstår...

Men faktum kvarstår att jag vet INGEN elitryttare (med egen uppfödning) som visat sin 3/4 åring på de testerna. Vad de säger om deras avkommor vet vi ju inte, mer än att de antagligen inte heller anser att det döms "rättvist" ... Medans årgångschampionaten enbart går på hur du rider och hur hästen hoppar... Sen kan man ju alltid diskutera om det är rätt av dessa ryttare att göra så eller inte. Men som den ena sa till oss "varför riskera få en massa dåliga poäng som sänker hästens värde ? Då är det bättre att strunta i att visa och sälja utan visningar även om hästen inte går som man tänkt sej på tävlingsbanan och sälja de som går bra på deras prestationer"...

De går nog inte att hitta ett "vattentätt" system.
För att de skulle fungera så skulle alla hästar behöva vara på samma ställe, ridas av samma person samma tid på dagen med samma förutsättningar i ridhuset (nyharvat, skuggor osv.) osv. osv.
grejen är väl lite att de bäst bedömda stona ska få iaf ett föl innan dom sätts i träning också, därav 3-års.
själv tkr jag att det är helt upp till ägaren om hästen ska visas eller inte. är hästen inte klar för de ska den inte pressas, de ska inte vara "allt".
men för många uppfödare som vill sälja sina hästar tror jag det är viktigt at det finns också! hur ska dom annars få chansen att komma ut o visa upp dom! samt potentiella köpare (nu tror ja ifs int så många åker till 3-4 års o letar häst, men några säljs nog iaf, jämfört med tyskarna löshoppningchampionat där säkert bra många handlare är och spanar in nya hästar!).
men jag tror också att "just den dagen" kan vara lite förödande om hästen hade en dålig dag, säg att hästen ska säljas och fick låga poäng av ngn anledning, vad är eran första tanke som köpare?? jag tror inte jag skulle pallra mig iväg 20mil för att kolla på en häst som fick 5-5 även om ägaren säger att det är en superhäst (om jag nu leta hopphäst) fast o andra sidan kanske man tänker "hm undra varför den inte visades, är den inte bra nog" om den inte gick 3-års (kanske inte påverkar så mkt men tanken ploppar nog upp 2sec iaf).

ett antal stilbedömningar som sedan resulterar i ett "snittbetyg" för 5-6 åringar kanske skulle vara intressant, men samtidigt hur mkt kan man begära av ryttarna och hästarna när det i slutändan inte spelar ngn roll! tror att pga att vi inte har samma tradition att lämna unghästarna för proffsträning så kommer de inte fungera, det är väl i princip bara tyskland o kanske holland som har underlag för sånna championat som bundes!

finns nog otroligt många anledningar åt båda hållen men jag tror "den glade amatören" vill ha en proff. bedömning av sin häst samt just för att det är ett intresse för dom medans proffsen kanska inte gör de av strategi (dom vet vad dom har). har dom en häst som hoppar satan som ska säljas visas den nog, höga poäng = dyra hästar!

*kl*

Jag tror faktiskt att lösningen på favorisering och stamfördomar skulle lösas om vi kunde visa hästarna "stamlöst", d.v.s. domaren får bara reda på numret på hästen. Jag har aldrig sett en häst bli neddömd p.g.a. stam men jag reagerar varje år på att avkommorna från ett visst elitsto alltid "haussas" av domarna. Det blir senare oftast väldigt bra tävlingshästar av dem men jag tycker personligen inte att de har presterat i närheten av sina poäng på just testerna.
Fram för stamlös visning!
Sar (vars hästavatar blev bästa gångartshäst på kvalitets trots medelmåttiga poäng på 3-årstestet:p)

finns nog otroligt många anledningar åt båda hållen men jag tror "den glade amatören" vill ha en proff. bedömning av sin häst samt just för att det är ett intresse för dom medans proffsen kanska inte gör de av strategi (dom vet vad dom har). har dom en häst som hoppar satan som ska säljas visas den nog, höga poäng = dyra hästar!

Jo men om man som många här inne hela tiden påpekar vill ha underlagen till framtida statistik och vissa konsekvent inte visar sina hästar för att de vet att det inte "är lönt" så faller iaf konceptet... Om det bara är "elituppfödare" som får bra poäng och hobbyavlare "mellanskiktet"... Till slut väljer då även hobbyavlaren att strunta i att visa sina på dessa tester...

Jag är iaf tveksam till att visa en "medelmåtta" (7-8or) igen på treårstestet, för har hästen en dålig dag kan den ju tom få 6or, och trots det GODKÄNDA i 6or säljer du inte en häst för bra pengar med 6or... Kvaliten är en annan sak tycker jag personligen (men så har "jag" aldrig blivit lika nerdömd på kvaliten som på 3årstester...)
Dels är det ju uppsutten hoppning på kvaliten vilket ger en bättre bild på vad hästen verkligen går för, samt gångarter under ryttare = bättre än att se hästen lös... Man kan visa att hästen kan länga / korta sej.. Hur fn visar man det under en lösgallopp ?? Precis när hästen ska samla ihop sej i galloppen så står 13 piskförare och jagar fram hästen ... Svårt att visa kortningarna då..."ngt spänd och opåverkbar för dagen" yeahright, de va ju konstigt !!!!

Om vi ska ta det från början så reagerade jag starkt på dina inlägg om att det skulle föreligga favortitisering utav vissa stammar o uppfödare på våra unghästbedömningar. Jag har fortfarande inte fått svar på om din "grann-domare" uttryckligen har sagt att så är fallet. Det här ifrågasätter jag starkt; jag har aldrig någonsin sett någon favoritisering el att någon häst bedömts ner p g a okända föräldrar. Jag menar att för att kunna göra sådana påståenden som du gör så måste man själv vara aktiv för att se hur verkligheten ser ut. Är det då så att din domargranne gett dig inside-info; fine! Men man kan inte grunda ett sådant påstående på att de inte bedömmer hoppningen så som du tycker att de hästarna hoppar, just för att de inte tycker om ägaren.

Du går sen in på en diskussion där du skriver att unghästbedömningarna är värelösa då de ändå inte premierar den typ av tävlingshäst som du vill se. Gångarterna som de bedöms menar du är felaktigt och man skulle hellre ge högre poäng till en galopp som du anser fungerar på banan. Sprången som bedöms som bra menar du inte heller är de som anses bra av en tävlingsryttare.
Ja då kommer vi in på syftet med bedömningarna:

"3-årstesten är en del av det officiella avelsvärderingssystemet som moment för individprövning av ston och för avkommebedömningsändamål."

"För en prestationsinriktad ridhästavel är det viktigt att avelsvärderings- och urvalsmomenten
avspeglar den verkliga avelsmålsättningen så väl som möjligt.

Bedömningarna måste kunna
genomföras med tillfredställande säkerhet i någorlunda tidig ålder och kunna omfatta
praktiskt taget alla hästar i respektive årgång.

Avelsmålet för den svenska halvblodshästen är: "En ädel, korrekt och hållbar
varmblodshäst, som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda
rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt".

Detta mål står i samklang med vad ridsporten kräver av hästarna och innebär att de egenskaperna som avelsmässigt skall förbättras är:
Hållbarhet Samarbetsvilja Hoppförmåga Exteriör
Ridbarhet Fruktsamhet Temperament Gångarter"

Jag har argumenterat för, när du skriver att det inte är den bästa kommande tävlingshästen som bedöms, att målet med treårs inte är att utse bästa blivande tävlingshäst, i första hand tillägger jag eftersom man visst ser talangfulla hästar som är lovande ridmässigt.

Här börjar du då diskutera vad aveln går ut på och att det visst är att få fram bästa tävlingshästarna och att det därför är det treårs borde handla om. Jag menar nej, det finns inte uttryckt att det är för bästa tävlingsras vi avlar. Däremot avlar vi för att få fram hållbara, friska hästar som håller, vi avlar för att våra halvblod ska ha gott temperamnet så att de "går att hantera" o är ridbara och vi avlar för att de ska ha bra rörelser och göra smidiga språng.

Int.konk.kraftig; ja för att våra ryttare inte ska tycka att "de svenska hästarna håller ju inte, därför rider jag tyskt" eller "de svenska hästarna är för tunga för att kunna bära sig o blir för tungridna om jag vill tävla dressyr, jag väljer tyskt". Vad vill konsumenterna ha? Är de starkaste konsumenterna på marknaden tävlingsryttare? Ja där kan jag hålla med. Att kunna visa på svenska ekipage som ligger i topp är bra marknadsföring och gör att folk får upp ögonen för vår avel och att våra hästar faktiskt är bra ur flera perspektiv.

Men avlar vi enbart för tävling? Nej, det tycker inte jag. MEN; tävling kan vara ett mått på hur bra hästar vi har. Förstår du? Vi skulle kunna avla på "osund" exteriör bara för att främja en viss egenskap så att en avkomma kan tävla några år, men den håller aldrig i längden och är inte etiskt mot hästen.

Att diskutera avel är inget man gör bara sådär. Det är inte lätt, och det finns många synsätt. Vi har många kunniga uppfödare som diskuterar det här långt mkt bättre än du o jag. Men vad handlade det om? Jo; ska vi använda bedömningarna för att utse bästa troliga tävlingsindivid eller ska vi ta del av visningarna som ett steg i vår avel och belöna de hästarna som är ett mått på riktigt god avel i rätt riktning?

Det finns både väldigt kunniga uppfödare som alltid visar sina föl o unghästar och det finns de som kankse väljer att stå över. Kanske litar man till sin egen förmåga att kunna se om hästen är ett gott exempel eller inte och om den ser lovande ut. Önskvärt hade ju varit att så många som möjligt visades för att underlaget skulle bli så stort som möjligt.

För mig tar diskussionen med dig slut här, jag känner att vi driver alltför långt ifrån det som det handlade om från början; dvs ditt påstående om att stam belönades och oönskade ägare missgynnades.

Och ja, jag har redan hört med domar"kollega" om det är så att jag är helt fel ute gällande att vår avel enbart syftar till att få bäst tävlingshästar. Jag ändrar mig gärna om jag har fel...men h*n menade att det viktigaste var ju att avla på friska, sunda individer som gav hållbara trevliga hästar m god rörlighet o talang. Om de sedan hamnade på tävlingsbanan int.svåra klasser var det ett plus, men där var det mkt som spelade in t e x hur vi rider dem.
Jag känner att jag inte varit fel ute.

Nu ser jag fram emot trevliga fölvisningar och kvalitéts och att träffa många uppfödare o trevliga hästar:)

Om vi ska ta det från början så reagerade jag starkt på dina inlägg om att det skulle föreligga favortitisering utav vissa stammar o uppfödare på våra unghästbedömningar. Jag har fortfarande inte fått svar på om din "grann-domare" uttryckligen har sagt att så är fallet. Det här ifrågasätter jag starkt; jag har aldrig någonsin sett någon favoritisering el att någon häst bedömts ner p g a okända föräldrar. Jag menar att för att kunna göra sådana påståenden som du gör så måste man själv vara aktiv för att se hur verkligheten ser ut. Är det då så att din domargranne gett dig inside-info; fine! Men man kan inte grunda ett sådant påstående på att de inte bedömmer hoppningen så som du tycker att de hästarna hoppar, just för att de inte tycker om ägaren.

Man vet mkt väl att vissa stammar är mer populära hos domare, jag har dessutom aktivt skrivit till DRESSYRdomare där de kollat på stammen och sedan kommenterat hästarna.

Men snälla nån för att vara aktiv krävs det väl inte så mkt när det gäller bed av hästar och jag förstår verkligen inte ditt resonemang att man inte får ha åsikter ang en hästs förutsättning om man inte aktivt håller en domare i handen!

Och jo min granne sa UTTRYCKLIGEN till mig att inte visa min häst eftersom han hoppar för "rätt" och inte överhoppar sig. Dessutom så sa han att stammen var alldeles för okänd i Sverige :angel:

Och du jag känner en hel del personer i ridsporten så kontakter och info har jag!

Du går sen in på en diskussion där du skriver att unghästbedömningarna är värelösa då de ändå inte premierar den typ av tävlingshäst som du vill se. Gångarterna som de bedöms menar du är felaktigt och man skulle hellre ge högre poäng till en galopp som du anser fungerar på banan. Sprången som bedöms som bra menar du inte heller är de som anses bra av en tävlingsryttare.
Ja då kommer vi in på syftet med bedömningarna:

Du läser in sådant jag inte skriver. Var har jag skrivit att JAG vill ha samma galopp så på banan??????????????

Jag har skrivit att jag vill ha dem BAKIFRÅN oavsett hur de galopperar med sina FRAMBEN!!

Och NEJ HOPPNINGEN SOM VISAS PÅ 4års championatet är INGET man vill ha som hopphästar. Där premieras hästar som ÖVERhoppar sig och de som hoppar med bra teknik och har en normalsprångkurva vinner aldrig!!

"3-årstesten är en del av det officiella avelsvärderingssystemet som moment för individprövning av ston och för avkommebedömningsändamål."

"För en prestationsinriktad ridhästavel är det viktigt att avelsvärderings- och urvalsmomenten
avspeglar den verkliga avelsmålsättningen så väl som möjligt.

Bedömningarna måste kunna
genomföras med tillfredställande säkerhet i någorlunda tidig ålder och kunna omfatta
praktiskt taget alla hästar i respektive årgång.

Avelsmålet för den svenska halvblodshästen är: "En ädel, korrekt och hållbar
varmblodshäst, som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda
rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt".

Detta mål står i samklang med vad ridsporten kräver av hästarna och innebär att de egenskaperna som avelsmässigt skall förbättras är:
Hållbarhet Samarbetsvilja Hoppförmåga Exteriör
Ridbarhet Fruktsamhet Temperament Gångarter"

Jag har argumenterat för, när du skriver att det inte är den bästa kommande tävlingshästen som bedöms, att målet med treårs inte är att utse bästa blivande tävlingshäst, i första hand tillägger jag eftersom man visst ser talangfulla hästar som är lovande ridmässigt.

Så du menar som DOMAR aspirant att man bedömmer den bästa hobbyhästen på 3års :eek:

Här börjar du då diskutera vad aveln går ut på och att det visst är att få fram bästa tävlingshästarna och att det därför är det treårs borde handla om. Jag menar nej, det finns inte uttryckt att det är för bästa tävlingsras vi avlar. Däremot avlar vi för att få fram hållbara, friska hästar som håller, vi avlar för att våra halvblod ska ha gott temperamnet så att de "går att hantera" o är ridbara och vi avlar för att de ska ha bra rörelser och göra smidiga språng.

Men snälla du varför kan du inte ens läsa det du själv citerar??? ASVH avlar för att få en konkurrenskraftig tävlingshäst!!!!

Int.konk.kraftig; ja för att våra ryttare inte ska tycka att "de svenska hästarna håller ju inte, därför rider jag tyskt" eller "de svenska hästarna är för tunga för att kunna bära sig o blir för tungridna om jag vill tävla dressyr, jag väljer tyskt". Vad vill konsumenterna ha? Är de starkaste konsumenterna på marknaden tävlingsryttare? Ja där kan jag hålla med. Att kunna visa på svenska ekipage som ligger i topp är bra marknadsföring och gör att folk får upp ögonen för vår avel och att våra hästar faktiskt är bra ur flera perspektiv.

Nej du du har jhelt fått om bakfoten om vad man vill med det Svenska varmblodet och jo jag hoppas igen att du aldrig blir en färdig domare som skall bedöma tävlingshästar på testerna :cool:

Men avlar vi enbart för tävling? Nej, det tycker inte jag. MEN; tävling kan vara ett mått på hur bra hästar vi har. Förstår du? Vi skulle kunna avla på "osund" exteriör bara för att främja en viss egenskap så att en avkomma kan tävla några år, men den håller aldrig i längden och är inte etiskt mot hästen.

Gå in på ASVH läs avelsmålen igen

Att diskutera avel är inget man gör bara sådär. Det är inte lätt, och det finns många synsätt. Vi har många kunniga uppfödare som diskuterar det här långt mkt bättre än du o jag. Men vad handlade det om? Jo; ska vi använda bedömningarna för att utse bästa troliga tävlingsindivid eller ska vi ta del av visningarna som ett steg i vår avel och belöna de hästarna som är ett mått på riktigt god avel i rätt riktning?

Tala för dig själv, vi har fött upp svårklasshästar och hingstar så jag anser att jag mkt väl vet vad jag pratar om. Jag vet också och kan läsa innan till vad ASVH vill trots att jag inte gått någon kurs

Det finns både väldigt kunniga uppfödare som alltid visar sina föl o unghästar och det finns de som kankse väljer att stå över. Kanske litar man till sin egen förmåga att kunna se om hästen är ett gott exempel eller inte och om den ser lovande ut. Önskvärt hade ju varit att så många som möjligt visades för att underlaget skulle bli så stort som möjligt.

För mig tar diskussionen med dig slut här, jag känner att vi driver alltför långt ifrån det som det handlade om från början; dvs ditt påstående om att stam belönades och oönskade ägare missgynnades.

Och ja, jag har redan hört med domar"kollega" om det är så att jag är helt fel ute gällande att vår avel enbart syftar till att få bäst tävlingshästar. Jag ändrar mig gärna om jag har fel...men h*n menade att det viktigaste var ju att avla på friska, sunda individer som gav hållbara trevliga hästar m god rörlighet o talang. Om de sedan hamnade på tävlingsbanan int.svåra klasser var det ett plus, men där var det mkt som spelade in t e x hur vi rider dem.
Jag känner att jag inte varit fel ute.

Nu ser jag fram emot trevliga fölvisningar och kvalitéts och att träffa många uppfödare o trevliga hästar:)

Jag giter inte ens svara på detta och är förfärad över att domare har denna åsikten om vår avel, detta ger mig bara ännu mer vatten på kvarn ang att INTE visa unghästar

Usch vilken dålig ton du har...igen.
Denna tråd har blivit pajkastning mellan 2 människor istället för att handla om ursprungsfrågan.
Det verkar som om du medvetet vill ändra hennes ord så de inte passar dig.

Du säger att den hoppningen som visas på 4-årschampionatet inte är den man vill ha som hopphäst. Jag fattar verkligen inte hur du tänker!?

I Tyskland bedöms ju hopphästarna så på varje tävling från 4 till 6 års ålder. Alltså poäng på ridbarhet och hoppteknik. Det har på samma sätt där diskuterats om det verkligen är de hästar som hoppar med bäst teknik som hoppar bäst i senare ålder. Hästar med spektakulär superb hoppteknik premieras med de högsta poängen och vinner.

Faktum är att man fortsatt med de bedömningssystemen, för det ÄR de hästarna som hoppar bäst teknikmässigt som unghästar som hoppar bäst i senare ålder också. (Visst finns det undantag även här, det finns självklart hästar som hoppar mer med vilja än med snygga språng.) De flesta av de tyska ryttarna i toppen rider idag på hästar som fått topplaceringar när de gick Bundeschampionatet som unghästar!!

Ta Cyrano de Bergerac som vi haft uppe i en annan tråd. Han fick 9,0 på sin hoppning som unghäst, och senare har han gått de högsta klasserna med Franke Sloothak.

Klein_Sloothaak17.jpg

Även Shutterfly gick unghästklasserna med skitbra poäng. Det går att göra listan hur lång som helst!

De bästa hästarna lär sig anpassa sig när hindren blir större. De är extremt försiktiga och välhoppande som unghäst, men med rutinen så kommer också erfarenheten och de överhoppar sig inte lika mycket!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
1 007
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 657
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 134
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 359
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka