Uppsutten hoppning på 3årstest???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 148
  • Visningar Visningar 10 118
Sv: Uppsutten hoppning på 3årstest???

KL
wow vad jag har fått intryck och goda råd idag. Vi har som sagt haft en domare här som utbildat funktionärer inför kvaliten. Visste ni att idealet är att inte fånga tag i hästen mellan hoppen utan att man ska bara rama in den med 2 piskförare. På så sätt får man en jämnare och mjukare igångsättning.

Vi pratade en hel del om betygsättning och 6-6 är medelhästens betyg. 5-5 är godkänt. 8-8 och uppåt ges till stjärnorna så en normal hobbyhäst som klarar lätta klasser ligger på 6-6.

Domaren menade på att en häst som aldrig blivit löshoppad kan med rätt piskförar teknik visa sig bra på en kvalite även om detta inte är optimala. Minst 3 bör man vara annars så bör man ta hjälp av funktionärena.

Ursäkta trådkapningen men det var så roooligt och lärorikt.

Mina dressyrhästar har alltid gillat att hoppa och de har fått bra omdömmen tycker jag. Har de en bra gallopp och är lite rörliga ska de ju inte ha några problem att hoppa, bara de får lite övning.
Spännande med en florestan-avkomma:)
..och precis som du skriver, det viktigaste trots allt är hur hästen är som individ o vilken personlighet den har. Tyvärr blir det lätt en fixering på poäng och att man kan få ut mer pengar för sin häst... finns ju många exempel på hästar som tävlat högsta klasserna i dressyr som faktiskt inte hade så höga poäng som unghästar...många vill ju inte heller ha för stor gång i dem, är det en 7-mässig trav man brukar tala om som ideal?

*KL*

CillaW - ditt fall var det ju inte bara hoppningen stoet fick 'dåliga' poäng på, utan det var ju genomgående rakt av, även för gångarter etc.

Jag var ju inte där så jag kan inte bedöma om det var korrekt kritik eller inte, men det var ju inte så att de tyckte 'Jaha, en masteravkomma, ja den kan ju inte hoppa det går ju att säga direkt', utan att de ansåg (rättmätigt eller felaktigt..) att ditt sto helt enkelt inte var vad de vill se hos SWB. Dvs i klartext inte uppfyllde avelsmålet (den dagen i alla fall).

En sak om det varit fina poäng i övrigt, men sedan dömts ner just hoppningen, men nu var det ju genomgående lågt bedömt ju.

Men ärligt gångarterna har ju verkligen inget med hoppningen att göra. Var har du fått det ifrån??

Sist vi visade en häst fick den kl III :crazy: sedan gick hon svår fälttävlan och 130cm hoppning. Men vi har aldrig efter det visat någon och kommer så inte heller att göra det.

För det döms alldeles för mkt på stam och vem som visar :angel:

Jag är ett levande exempel på en helt okänd ägare och uppfödare som ändå lyckats få höga poäng på hästen, trots att han dessutom inte ens visades bra... :o :rofl: (JAG visade honom själv, så jag kan inte klandra någon annan...:angel: )
Visst har han en bra pappa, men sen är det en förhållandevis medioker stam bakom också.
ÄNDÅ blev det full pott i hoppningen på treårstestet och hoppdiplom med 53 p....

KL

Vi pratade en hel del om betygsättning och 6-6 är medelhästens betyg. 5-5 är godkänt. 8-8 och uppåt ges till stjärnorna så en normal hobbyhäst som klarar lätta klasser ligger på 6-6.

Syskon till min häst ( samma mamma + annan "dressyrhingst" till far) fick 6-6 resp 7-7 när de visades på kvaliteten i löshoppning, den ena går i dag 1,50 klasser och den andra 1,40, så siffrorna på kvaliteten behöver ju inte alls korrelera med vilka klasser de senare kan gå. Visst ger det en fingervisning om hästen har någon känsla för grenen alls, men många hästar blir helt annorlunda att hoppa uppsuttna, speciellt om de är väldigt ridbara.

Men ärligt gångarterna har ju verkligen inget med hoppningen att göra. Var har du fått det ifrån??

Sist vi visade en häst fick den kl III :crazy: sedan gick hon svår fälttävlan och 130cm hoppning. Men vi har aldrig efter det visat någon och kommer så inte heller att göra det.

För det döms alldeles för mkt på stam och vem som visar :angel:

Galoppen har ju väldigt mycket med hoppningen att göra, inte teknikmässigt men med en dålig grundgalopp blir det betydligt mycket svårare.

Men återigen, det jag var ute efter var att Cillas inlägg gick att tolka som att de dömde ner inom hoppningen hästen pga av dressyrstam ('fel stam'). Men de dömde ju lågt rakt igenom, dvs inte en ren neddömning på hoppmoment.

(Sådana kan man ju se, sen om det beror på att hästen inte kan hoppa eller fördomar lär man ju sett det hela för att avgöra, men där det är 8:or och 9:or på gång och så riktigt låga hoppoäng.)

7 7 är väl visst BRA poäng! Sen kanske man blir missnöjd för man förväntat sig mer, men att få sjuor är bra. Ibland kanske man kan känna att det går lite inflation i poängen o att folk förväntar sig typ en 8 på en "normalbra" häst, men återigen sjuor är BRA.

För MIG är inte 7 7 bra poäng. Jag är inte ute efter som du säger "normalbra" hästar, jag är ute efter riktigt bra hästar. Då är 7 7 inga bra siffror.

M

Nu är väl inte 3- o 4års till för att säga vilka klasser hästen kommer gå i framtiden! Utan mer bedömning på (för dagen) hur korrekt hästen är, kvalitén på gångarter och hoppteknik samt hur samarbetsvillig hästen verkar. Samt ett utbildningsmål, för att ha något delmål med början av utb.! Tror det gör att hästarna tas lite lugnare och mer långsiktigt än att börja rida dom på hösten som 3-åringar för att man sen ska kunna tävla våren när dom blir 4.

Menar hur många av hästarna med 9 el. 10 i betyg går några år senare svår klass !?
Tkr det är bra att folk kan få en prof. bedömning av sin häst, spec. en objektiv bedömning av ston som man kanske vill avla på!

Din häst kanske bara hade en dålig dag eller något sånt. Eller så hade hon ett otroligt bra och sammarbetsvilligt huvud som inte riktigt premierades där men kanske va lite "medioker" på gång o hoppning teknikmässigt men tack vara hennes personlighet o mod så gick hon svår flt. 130 hoppning i mina ögon är något i princip alla hästar ska kunna göra med en hyffsat vettig o duktig ryttare som kan ge hästen rätt förutsättningar!!

Men kolla på Mynta tex. alla drar väl de exemplet men hon hoppade ju knappast 160 pga hennes otroligt glänsande teknik utan på hennes kämparglöd!!

Jag tycker fortfarande inte att det döms efter stam eller vem som visar...och jag vet inte varifrån det kommer egentligen:crazy:
Är det för att hästar med "bra" stam (e hingstar med högt blup-u korrekta ston som visat på prestation) ofta hamnar högt i listorna? På vilket sätt tycker ni att det döms efter stam? Och jag tror inte heller att de "kända" visarna kan hålla med om att de favoritiseras då de kan vara väldigt missnöjda med sina poäng ibland...
Det finns ju "kända springpojkar" som vill se film på hästarna som de skulle kunna tänka sig att visa, är inte hästarna tillräckligt bra så åtar de sig inte uppdraget. (Har själv haft en som blev dissad av "springpojke" för otillräcklig gång- fick sen diplom på treårs) Tar man med det i beräkningen, att de väljer ut de bästa hästarna, ja då kanske de ofta hamnar högt i resultaten. Men vad kommer först?

Gången har visst betydelse för hoppkapaciteten. Kvalitén på galloppen skulle jag säga är nästan = en häst med förutsättningar för att kunna hoppa. Har man en oflexibel gallopp som varken går att korta el länga o med noll elasticitet...ja då går det inte så bra. NB! JAG är ingen hoppryttare men det är vad hoppdomarna lärt mig.
Jag har skrivit om det i tidigare inlägg, oftast kan man se om de skulle kunna hoppa bra på hur de rör sig.

Sen måste jag också tillägga, de som man tycker visar sina hästar dåligt är de som är aggressiva mot dem, hårdhänta och där man ser att de drivit hästen för hårt på träning hemma. Så länge man är schysst mot hästen tycker jag inte att man visar den dåligt...och de som domarna tyckt bäst om(där vi diskuterat pris för bästa visning av häst) är de som är lugna mot sin häst, där man ser att hästen har förtroende och fått självförtroende att våga själv, där man knappt "ser" visaren utan det flyter på, utan skrik o pisk. Så en stor eloge till de som visar sina ögonstenar själva på ett lugn o trevligt sätt!

Som sagt, 7 7 är bra, kanske hade du förväntat dig jättebra- och ja då blir det för dig "dåligt". Är det så att man inte tycker att hästen visade så bra språng som den kan- ja då kan man bli besviken. Men man kan inte heller förvänta sig en viss poäng. Det handlar om unghästar o allt kan hända, på ett sätt är de bara "små".

Men en häst som hoppar 10 10 hemma sänker sig väl inte så ofta som tre steg på visning, OM nu inget specillet inträffade?

Jag har precis som du skrivit protokoll på treårstest och kvalitet (på ponnyer, ska skriva "storhästkvalitet" i höst;) ) och tycker att det är oerhöst lärorikt att höra hur domare resonerar!

Många av de ponnyer jag sett skulle kunna hoppa bättre om de inte varit i ovan miljö, de är ju unga, eller om de blivit bättre tränade. Sen är det en fröjd att se de vältränade med kapacitet:)

Jag var också med på samma kurs som Welsh igår kväll och lärde mycket även där. Som hur man som piskförare med rätt timing kan få en häst att visa upp sig från sin bästa sida!
Poängsättning är också väldigt intressant, min egen hoppglada häst fick 7 7 på kvaliten för 13 år sen och jag har alltid tyckt att det är lite i underkant och blev glad när jag insåg att det inte är ett så lågt betyg;)

Galoppen har ju väldigt mycket med hoppningen att göra, inte teknikmässigt men med en dålig grundgalopp blir det betydligt mycket svårare.

Men återigen, det jag var ute efter var att Cillas inlägg gick att tolka som att de dömde ner inom hoppningen hästen pga av dressyrstam ('fel stam'). Men de dömde ju lågt rakt igenom, dvs inte en ren neddömning på hoppmoment.

(Sådana kan man ju se, sen om det beror på att hästen inte kan hoppa eller fördomar lär man ju sett det hela för att avgöra, men där det är 8:or och 9:or på gång och så riktigt låga hoppoäng.)

Nej idag är galoppen inte så viktig på hopphästar iaf inte så som den bed på 3års etc. Den stora galoppen de vill ha är rent förgävlig i högre klasser med tanke på att det är trångt överallt idag.

Fast det spelar väl ingen roll om den bed med låga gångarter, det har ju inte med saken att göra. Det är ju inte ens samma dommare. Och jo jag har själv bevittnat månag hästar som hoppat bra som fått skitpoäng pga stam. Har även varit med i bruksprovscirkusen där man rent ut sagt att en hingst inte kommer att godkännas pga stammen även om den varit en bra individ.

Se bara tex på Chabloon som hade placeringar i svår klass i Hopp/dressyr/fälttävlan och körning. Fick 10 or på sin travökning internationellt och 9 på gången, blev bed med en 7a på bruksproven när ha visades där. :crazy: Publiken buade när han fick sitt omdömme, men där var nämnden och ägaren i olag med varandra och därför godkändes inte hingsten.

Jag är ett levande exempel på en helt okänd ägare och uppfödare som ändå lyckats få höga poäng på hästen, trots att han dessutom inte ens visades bra... :o :rofl: (JAG visade honom själv, så jag kan inte klandra någon annan...:angel: )
Visst har han en bra pappa, men sen är det en förhållandevis medioker stam bakom också.
ÄNDÅ blev det full pott i hoppningen på treårstestet och hoppdiplom med 53 p....

Fast då är det säkert så att hästen är väldigt bra så de kunde inte dömma ner den ;)

Jag är ny inom hastavel, men har sysslat en del med hundutställning och jag antar att det finns rötäggdomare överallt. De som dömer rätt, och de som dömer som de vill:smirk:
Jag tror inte jag kommer visa mina uppfodningar, men jag ska aldrig säga aldrig;)

Det är ju det jag menar, att en bra häst får rättvisa poäng oavsett vem som är uppfödare eller visare.
Att han sen gjorde sitt livs uppvisning just den dagen är ju inget jag gråter för.... :angel:

Nu är väl inte 3- o 4års till för att säga vilka klasser hästen kommer gå i framtiden! Utan mer bedömning på (för dagen) hur korrekt hästen är, kvalitén på gångarter och hoppteknik samt hur samarbetsvillig hästen verkar. Samt ett utbildningsmål, för att ha något delmål med början av utb.! Tror det gör att hästarna tas lite lugnare och mer långsiktigt än att börja rida dom på hösten som 3-åringar för att man sen ska kunna tävla våren när dom blir 4.

Menar hur många av hästarna med 9 el. 10 i betyg går några år senare svår klass !?
Tkr det är bra att folk kan få en prof. bedömning av sin häst, spec. en objektiv bedömning av ston som man kanske vill avla på!

Din häst kanske bara hade en dålig dag eller något sånt. Eller så hade hon ett otroligt bra och sammarbetsvilligt huvud som inte riktigt premierades där men kanske va lite "medioker" på gång o hoppning teknikmässigt men tack vara hennes personlighet o mod så gick hon svår flt. 130 hoppning i mina ögon är något i princip alla hästar ska kunna göra med en hyffsat vettig o duktig ryttare som kan ge hästen rätt förutsättningar!!

Men kolla på Mynta tex. alla drar väl de exemplet men hon hoppade ju knappast 160 pga hennes otroligt glänsande teknik utan på hennes kämparglöd!!

Det finns nog fler exempel av hästar med dålig bed som går svår klass än tvärtom.

och nja kanske dumt att ta upp min häst eftersom vi visade henne som åring :crazy: Vi visade henna aldrig sedan och fortfarande gör vi inte det. Jag har endast ridit en häst, eller framfört en häst till championten sedan dess och den kvalade in men vi valde inte att starta. Det var förra året en 6åring i hoppning. Jo vi hade ju en 5åring med året innan som faktiskt startade i Falsterbo, nu skall han gå fälttävlan.

Jag har aldrig kvalat in någon unghäst i fälttävlan och rider inte dem förens de går bra i hoppningen och startar dem inte i fälttävlan förens de är 6år (möjligen på hösten som 5år)

Har också blivit avrådd att kvala in en 4åring med mkt fin teknik och bra hoppförmåga för att stammen inte är känd i Sverige och att den har lite kortare galopp, just för att i finalerna i 4års så premieras inte hästens framtid utan bara hästar som överhoppar sig och som har stooor galopp

Vad kul!
Är du hopp-aspirant?

Nä, tänkte bli exteriördomaraspirant:)
Men eftersom man aldrig kan kunna för mycket skriver jag även hoppning!

Olga - fast de bedömmer inte bara om de är storgalopperande. Utan så mycket. Mer takt, lätthet, bärighet, 'mekanik' etc. Och en bra hopphäst behöver precis som du säger inte vara storgalopperad, men den bär verkligen inte ha en flack, markbunden galopp med dålig energi heller.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
1 007
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 657
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till... 2
Svar
37
· Visningar
3 134
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 359
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka