Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det någonstanns man kan läsa vad hästarna fått för poäng på 3-års testen? Ex de som gjorde 3 årstesten iår...
Hon hoppade kanon och de höjde till 130... men hon är e Master. Och jag är okänd.
Sedan kan det också bli som det blev för mig, hästen var väl förberedd med regelbunden löshoppningsträning för "proffs" ( han dömer b la på 3-årstester) i ca 1 år. När vi och ca 5 ekipage före skulle löshoppa på 3-årstestet skiner solen och just mellan hindren lyser solen in då fönster högt upp ej är helt täckta vilket gjorde att de hästarna tog ett extra skutt över solen och fick kassa språng eller började stanna på andrahindret. Domaren var ändå juste och kommentarade min 55 poängare med att han såg att hästen hade känsla för hinder men att han blev osäker i taxeringen (konstigt med ett "extra" hinder). Nu är min inte avlad för hoppning, men enligt min tränare har han bra teknik och hade aldrig tidigare stannat på träning. Det var flera andra som var väldigt upprörda då de hade "hopphästar", men sol mellan hindren är ju svårt att träna på. Det såg säkert ut som om "dressyrhästen" inte var väl förberedd, men det var han.
Jag har svårt att tro att man ger en häst en 5:a i hoppning utan att det finns skäl till det. Hade hästen hoppat 130 helt utan anmärkningar och även de andra sprången helt klockrent så borde ni disskutera detta med domaren (eller det kanske ni gjorde). Stod det ingen motivering till hennes poäng?
De flesta hästar kan hoppa 130 men det är sättet de gör det på som bedöms och det är svårt att bedömma själv om man inte är utbildad i det.
Det är inte alls MITT fel, jag sa till och då bad de mig ställa mig på läktarna för de ville göra det på sitt sätt och hade inte tid för annat. Och jo i det fallet skyller jag på andra, varför ska jag inte kunna göra det. Och visst är 7 7 dålig...
M
Hon var klockren och det hördes många förvånade utrop från publiken när hon fick sina poäng.
Ingen motivering.
Jag brydde mig inte om att diskutera med domaren. Vi hade ju samma häst med oss hem igen.
7 7 är väl visst BRA poäng! Sen kanske man blir missnöjd för man förväntat sig mer, men att få sjuor är bra. Ibland kanske man kan känna att det går lite inflation i poängen o att folk förväntar sig typ en 8 på en "normalbra" häst, men återigen sjuor är BRA.
Måste säga att betyg 6 (eller som ovan 7) inte är DÅLIGT!
På 3-årstest söker vi ju efter de riktigt bra talangerna och bedömer hästarna för att se deras föräldrars kvalitet som avelsdjur.
Jämför med en dressyrtävling; Anky rider på 85% (8-9 i betyg), Brink på 80% men vi som rider lätt klass är i allmänhet placerade på 65% (6-7).
Betyg 6 är ju GODKÄNT!
Betyg 7 ganska bra.
Det kan ju inte vara så att bara för att hästen klarar att hoppa 130 på ett hyffsat sätt är den berättigad till högsta betyg eftersom domarna inte får höja hindren mer.
Vad domarna letar efter när de ska sätta sin 10:a är ju en häst med den hoppkapacitet och det temperament på dessa relativt små löshoppningshinder som gör att man tror att den med ryttare (och utbildning) ska susa runt på 160 banor?
Naturligtvis ska visare/ägare få en både muntlig och skriftlig bedömning med vad som är styrkor och svagheter hos hästen, för att veta om den passar för framtida avel (för ston) och vad man i så fall bör tänka på i valet av hingst.
Hoppade den "extra" över solfläcken varje gång eller vande den sig?
Om det är något som stör i bedömningen tycker jag inte heller att man ska vara rädd för att påpeka det för bedömmarna/funktionärerna under tiden man är inne. Jag har varit med på flera platser där visarna sagt till om t ex oljud utanför ridhuset, felplacerad funktionär, spegel som ej helt varit övertäckt etc där man snabbt tagit en liten paus o då ordnat det för att sedan fortsätta. Är det flera hästar i rad som störs, ja då måste man absolut påpeka det. Nu kanske det inte är möjligt att täcka fönster som är högt upp...men hästarna brukar ju få komma in o gå några varv innan bedömningen påbörjas o då kan de t ex kanske vänja sig vid ljusfläckar. I det här fallet borde även domarna varit medvetna om solljuset... Ja vad jag menar är; man behöver inte vara rädd för att säga till.
Sen, och det här är absolut inte riktat mot dig elle,el som någon kritik, men man kan inte utestänga miljön helt. Behöver hästarna vakuum för att kunna visa upp en hygglig trav el ta ett bra språng, ja då kanske det inte är en lovande talang tempramentsmässigt. Det finns ju en del som klagar på allt möjligt som de menar förstör bedömningen...men de måste ju vara medvetna om att det är lite som att komma till en tävlingsplats...
Grattis förresten till din fina häst som fick så bra poäng!![]()
*kl*
De där med att folk med "rätt namn" får bättre poäng, jag tror domarna dömer rättvist. Ni tror inte det är så att dom "med rätt namn" är gediget duktiga på allt från att para ihop sto-hingst till att träna o förbereda hästarna väl !? (visst finns det kanske udantag, men generellt!)
Ibland ser man "toppstammade" hästar på 3-års och ser fram emot att få se dom så får dom bara "mediokra" poäng, kanske den va hos en amatör som inte lyckats förbereda den optimalt eller så hade den bara en jobbig dag!
Fast visst, att visa hästen utan kännedom av stam o ägare för domarna kanske inte skulle vara helt fel. Bara för sakens skulle så folk håller tyst om orättvis bedömning för de kommer alltid upp!
Hoppas det går bättre med hoppningen på kvalitén då och att det är mulet den dan
Du ska inte visa den i uppsutten hoppning då?