Uppsutten hoppning på 3årstest???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 148
  • Visningar Visningar 10 118
Sv: Uppsutten hoppning på 3årstest???

Avundsjuk blir jag på dig :D

Jag brukar vara med och hjälpa till på våra löshoppningar och det är alltid intressant att lyssna på de kunniga.

Där håller jag med dig totalt. det är otroligt många som kommer med sina hästar som är löshoppad max 3 ggr och dessa ägare hoppas på det bästa. Jag fattar inte varför man gör så?

Finns det någonstanns man kan läsa vad hästarna fått för poäng på 3-års testen? Ex de som gjorde 3 årstesten iår...

Sedan kan det också bli som det blev för mig, hästen var väl förberedd med regelbunden löshoppningsträning för "proffs" ( han dömer b la på 3-årstester) i ca 1 år. När vi och ca 5 ekipage före skulle löshoppa på 3-årstestet skiner solen och just mellan hindren lyser solen in då fönster högt upp ej är helt täckta vilket gjorde att de hästarna tog ett extra skutt över solen och fick kassa språng eller började stanna på andrahindret. Domaren var ändå juste och kommentarade min 55 poängare med att han såg att hästen hade känsla för hinder men att han blev osäker i taxeringen (konstigt med ett "extra" hinder). Nu är min inte avlad för hoppning, men enligt min tränare har han bra teknik och hade aldrig tidigare stannat på träning. Det var flera andra som var väldigt upprörda då de hade "hopphästar", men sol mellan hindren är ju svårt att träna på. Det såg säkert ut som om "dressyrhästen" inte var väl förberedd, men det var han.

Hon hoppade kanon och de höjde till 130... men hon är e Master. Och jag är okänd.

Det borde stå i bedömningen varför hästen inte fick högre poäng.

Det året jag visade min valack, så var han en av dem som också fick hoppa 130, han vägrade inte, han rev inte en gång och han hoppade i en balanserad galopp, inga piskförare jagade honom utan han gick enbart på min röst och mina kommandon.

De på läktaren av mina bekanta varav en B-tränare trodde att riks var givet, och jag var skitnöjd tills jag fickbedömningen...
Han fick också 7-7, med motivationen en mycket ambitiös häst men hoppar tyvärr med spänd överlinje.

Sedan kan det också bli som det blev för mig, hästen var väl förberedd med regelbunden löshoppningsträning för "proffs" ( han dömer b la på 3-årstester) i ca 1 år. När vi och ca 5 ekipage före skulle löshoppa på 3-årstestet skiner solen och just mellan hindren lyser solen in då fönster högt upp ej är helt täckta vilket gjorde att de hästarna tog ett extra skutt över solen och fick kassa språng eller började stanna på andrahindret. Domaren var ändå juste och kommentarade min 55 poängare med att han såg att hästen hade känsla för hinder men att han blev osäker i taxeringen (konstigt med ett "extra" hinder). Nu är min inte avlad för hoppning, men enligt min tränare har han bra teknik och hade aldrig tidigare stannat på träning. Det var flera andra som var väldigt upprörda då de hade "hopphästar", men sol mellan hindren är ju svårt att träna på. Det såg säkert ut som om "dressyrhästen" inte var väl förberedd, men det var han.

Hoppade den "extra" över solfläcken varje gång eller vande den sig?
Om det är något som stör i bedömningen tycker jag inte heller att man ska vara rädd för att påpeka det för bedömmarna/funktionärerna under tiden man är inne. Jag har varit med på flera platser där visarna sagt till om t ex oljud utanför ridhuset, felplacerad funktionär, spegel som ej helt varit övertäckt etc där man snabbt tagit en liten paus o då ordnat det för att sedan fortsätta. Är det flera hästar i rad som störs, ja då måste man absolut påpeka det. Nu kanske det inte är möjligt att täcka fönster som är högt upp...men hästarna brukar ju få komma in o gå några varv innan bedömningen påbörjas o då kan de t ex kanske vänja sig vid ljusfläckar. I det här fallet borde även domarna varit medvetna om solljuset... Ja vad jag menar är; man behöver inte vara rädd för att säga till.

Sen, och det här är absolut inte riktat mot dig elle,el som någon kritik, men man kan inte utestänga miljön helt. Behöver hästarna vakuum för att kunna visa upp en hygglig trav el ta ett bra språng, ja då kanske det inte är en lovande talang tempramentsmässigt. Det finns ju en del som klagar på allt möjligt som de menar förstör bedömningen...men de måste ju vara medvetna om att det är lite som att komma till en tävlingsplats...

Grattis förresten till din fina häst som fick så bra poäng!:)

Jag har svårt att tro att man ger en häst en 5:a i hoppning utan att det finns skäl till det. Hade hästen hoppat 130 helt utan anmärkningar och även de andra sprången helt klockrent så borde ni disskutera detta med domaren (eller det kanske ni gjorde). Stod det ingen motivering till hennes poäng?

De flesta hästar kan hoppa 130 men det är sättet de gör det på som bedöms och det är svårt att bedömma själv om man inte är utbildad i det.

Hon var klockren och det hördes många förvånade utrop från publiken när hon fick sina poäng.
Ingen motivering.

Jag brydde mig inte om att diskutera med domaren. Vi hade ju samma häst med oss hem igen.

Det är inte alls MITT fel, jag sa till och då bad de mig ställa mig på läktarna för de ville göra det på sitt sätt och hade inte tid för annat. Och jo i det fallet skyller jag på andra, varför ska jag inte kunna göra det. Och visst är 7 7 dålig...

M

7 7 är väl visst BRA poäng! Sen kanske man blir missnöjd för man förväntat sig mer, men att få sjuor är bra. Ibland kanske man kan känna att det går lite inflation i poängen o att folk förväntar sig typ en 8 på en "normalbra" häst, men återigen sjuor är BRA.

Hon var klockren och det hördes många förvånade utrop från publiken när hon fick sina poäng.
Ingen motivering.

Jag brydde mig inte om att diskutera med domaren. Vi hade ju samma häst med oss hem igen.

Du menar att det inte fanns någonting skrivet i protokollet vid hoppoängen? Det ska det finnas... Om hästen nu hoppar höga höjder men får en 5 (eller var det en 6?) då måste de kommenterat tekniken, kan jag tycka. Hade den en 6 på tempr/allm intr. ? Då säger det kanske lite att hästen försökte men att tekniken inte var helt ok...nu gissar jag bara, men en kommentar måste finnas i protokollet o dessutom brukar poängen (alltid) kommenteras när den läses upp vid avslutad bedömning...

Som jag minns det fick vi ingen egentlig motivering, om nu detta ska utvecklas till en diskussion om just min häst.

Det var för fem år sen och det var inte speciellt viktigt för mig, men jag tycker det var ett intressant fenomen. Så himla väck är jag inte att jag inte ser om en häst hoppar bedrövligt eller bra.

Vad jag däremot minns är att de kommenterade muntligen vilket fint skick hon visades i, "Hästen är svart men det syns inte ett dammkorn!"

Måste säga att betyg 6 (eller som ovan 7) inte är DÅLIGT!

På 3-årstest söker vi ju efter de riktigt bra talangerna och bedömer hästarna för att se deras föräldrars kvalitet som avelsdjur.

Jämför med en dressyrtävling; Anky rider på 85% (8-9 i betyg), Brink på 80% men vi som rider lätt klass är i allmänhet placerade på 65% (6-7).

Betyg 6 är ju GODKÄNT!
Betyg 7 ganska bra.

Det kan ju inte vara så att bara för att hästen klarar att hoppa 130 på ett hyffsat sätt är den berättigad till högsta betyg eftersom domarna inte får höja hindren mer.

Vad domarna letar efter när de ska sätta sin 10:a är ju en häst med den hoppkapacitet och det temperament på dessa relativt små löshoppningshinder som gör att man tror att den med ryttare (och utbildning) ska susa runt på 160 banor?

Naturligtvis ska visare/ägare få en både muntlig och skriftlig bedömning med vad som är styrkor och svagheter hos hästen, för att veta om den passar för framtida avel (för ston) och vad man i så fall bör tänka på i valet av hingst.

Ang betygen så 6 är inte dåligt nej, det är ju 'bra' enligt skalan. Men jag förstår hur de som tycker 6 är dåligt resonerar. Jag skulle inte heller blir glad åt 6:or. Nu har jag ju inte lyckas få någon till treårs (nytt försök år 2009.. *s*), men jag vet när jag visade hblet på tvåårspremieringen att jag redan innan sa att 'får hon sjuor rakt igenom och sköter sig är jag hur nöjd som helst'. Hon fick 87777 och skötte sig som en pärla. Visst, hade hon inte varit aptrött av alla intryck och mattes felräkning av körtiden så hon fått vänta i 3 h, så skulle hon haft 8:a på traven, men för dagen visade hon inte mer än 7 så helt fair poäng.

Däremot det här med kommentarerna, vissa domare är urkassa på kommentarer. Hon fick en 8:a på typ som sagt, och jag är inte alls missnöjd med det, men jag hörde när domaren diskuterade med 'sekreteraren' vad de skulle skriva och tyckte 'vad ska vi kalla det här då.. välproportionerlig'. Det var det ENDA som stop på typ. Välproportionerlig, poäng 8. Det var ju inte alls dålig kritik, men jag hade gärna velat 'veta mer' vad de ansåg.

Samma sak hängde tyvärr med resten av kommentarerna. 7:a på ben med kommentaren 'obetydligt tåvid HF, välbenad från sidan', 7:a på skritten med kommentaren 'taktmässig' och 7:a på traven med 'lätt, god takt'

Kruxet är att de med 8:or på skritt och/eller trav hade samma kritik, dvs lätt och taktmässig. Varför fick min en 7:a och de en 8:a undrade såklart amatörjag (första premieringen). Gick faktiskt och frågade domaren sen, som förklarade att hon var för dagen lite kort, man hade önskat mer steglängd. Och då blev det ju helt rimligt, men de kan ju gärna skriva sånt med liksom.

Så jag kan mycket väl tänka mig att det kommenteras i för vida/allmänna ordalag även i exvis ett hoppbetyg, och man inte i kritiken kan förstå varför det blev poäng X.

(Däremot på HHB tyckte jag de kommenterade bättre. 7:a och 'lång hals, brant bog, djup bål, ngt sluttande kors'. )

7 7 är väl visst BRA poäng! Sen kanske man blir missnöjd för man förväntat sig mer, men att få sjuor är bra. Ibland kanske man kan känna att det går lite inflation i poängen o att folk förväntar sig typ en 8 på en "normalbra" häst, men återigen sjuor är BRA.

Jag tycker 7-7 är bra poäng även om man ju alltid vill ha mer.
Visade två hästar för några år sedan, min egen och en väns.
Vi vet att min rent tekniskt hoppar bättre än den andra, men båda fick 7-7, vilket de var väl förtjänta av.
Min uppförde inte sig "exemplariskt", hon var brallig, spänd, piruettade för nummerlappen(vid nackrem/pannrem/sidstycke) som hon hatade...tyckte hindert var döläskigt när det bara var en bom upplagd på ena sidan som första språng osv.
Hennes kommentarer blev bla. mkt. bra teknik och spänst, uppmärksam men för dagen en svårbedömd kapacitet. Så hon skulle inte ha mer även om jag vet att hon i normala fall är en klar 10/9
Den andra uppförde sig exemplariskt, hoppade väl även om man på henne kan önska bättre teknik.

Det tråkiga tycker jag är att det sen är så svårt att förändra deras en gång satta betyg, min som sen var sårskadad vid kvalitets har ju nu ingen chans att få upp sina betyg.

(vad som däremot är mkt. intressant är att ett par ur flyinges personal kom springande och skulle se den ena(skimmel) med frågan "är den efter cardento?", men nix...ah, då ville de inte se den...)

Måste säga att betyg 6 (eller som ovan 7) inte är DÅLIGT!

På 3-årstest söker vi ju efter de riktigt bra talangerna och bedömer hästarna för att se deras föräldrars kvalitet som avelsdjur.

Jämför med en dressyrtävling; Anky rider på 85% (8-9 i betyg), Brink på 80% men vi som rider lätt klass är i allmänhet placerade på 65% (6-7).

Betyg 6 är ju GODKÄNT!
Betyg 7 ganska bra.

Det kan ju inte vara så att bara för att hästen klarar att hoppa 130 på ett hyffsat sätt är den berättigad till högsta betyg eftersom domarna inte får höja hindren mer.

Vad domarna letar efter när de ska sätta sin 10:a är ju en häst med den hoppkapacitet och det temperament på dessa relativt små löshoppningshinder som gör att man tror att den med ryttare (och utbildning) ska susa runt på 160 banor?

Naturligtvis ska visare/ägare få en både muntlig och skriftlig bedömning med vad som är styrkor och svagheter hos hästen, för att veta om den passar för framtida avel (för ston) och vad man i så fall bör tänka på i valet av hingst.

Jag är såååå glad att jag är ute ur halvblods-tävlings-världen...

*kl*

Vi köpte nyligen ett sto som vi ska avla på, hon är t-märkt pga en operationsskada nu vilket gör att vi kan inte se så jättemkt hur hon rör sig o inte alls hur hon hoppar.
Men vi fick med protokollen från både 3- o 4-års vilket är jättekul och nyttigt!
Hon har faktiskt fått ganska utförlig kritik, kommer hjälpa oss mkt när vi ska välja hingst på henne!!
Hon hoppade 8-9 både på löshoppningen o uppsuttet och de är "vi riktigt nöjda med".
Men som sagt helt super att protokollen forf. finns med henne och med en objektiv bedömning av henne när hon var i arbete!!

De där med att folk med "rätt namn" får bättre poäng, jag tror domarna dömer rättvist. Ni tror inte det är så att dom "med rätt namn" är gediget duktiga på allt från att para ihop sto-hingst till att träna o förbereda hästarna väl !? (visst finns det kanske udantag, men generellt!)
Ibland ser man "toppstammade" hästar på 3-års och ser fram emot att få se dom så får dom bara "mediokra" poäng, kanske den va hos en amatör som inte lyckats förbereda den optimalt eller så hade den bara en jobbig dag!

Fast visst, att visa hästen utan kännedom av stam o ägare för domarna kanske inte skulle vara helt fel. Bara för sakens skulle så folk håller tyst om orättvis bedömning för de kommer alltid upp!

Hoppade den "extra" över solfläcken varje gång eller vande den sig?
Om det är något som stör i bedömningen tycker jag inte heller att man ska vara rädd för att påpeka det för bedömmarna/funktionärerna under tiden man är inne. Jag har varit med på flera platser där visarna sagt till om t ex oljud utanför ridhuset, felplacerad funktionär, spegel som ej helt varit övertäckt etc där man snabbt tagit en liten paus o då ordnat det för att sedan fortsätta. Är det flera hästar i rad som störs, ja då måste man absolut påpeka det. Nu kanske det inte är möjligt att täcka fönster som är högt upp...men hästarna brukar ju få komma in o gå några varv innan bedömningen påbörjas o då kan de t ex kanske vänja sig vid ljusfläckar. I det här fallet borde även domarna varit medvetna om solljuset... Ja vad jag menar är; man behöver inte vara rädd för att säga till.

Sen, och det här är absolut inte riktat mot dig elle,el som någon kritik, men man kan inte utestänga miljön helt. Behöver hästarna vakuum för att kunna visa upp en hygglig trav el ta ett bra språng, ja då kanske det inte är en lovande talang tempramentsmässigt. Det finns ju en del som klagar på allt möjligt som de menar förstör bedömningen...men de måste ju vara medvetna om att det är lite som att komma till en tävlingsplats...

Grattis förresten till din fina häst som fick så bra poäng!:)

Ja, först när andra hindret inte var så högt så hoppade han över solen + andra hindret, när det blev högre stannade han, så efter vad de såg var jag nöjd med poängen. De som såg det hela sa att solkatten varit där 4-5 hästar före och alla de fick 4:or eller 5:or.

Jag håller med om att hästarna ska tåla en del, jag ska visa honom på kvaliteten i år på löshoppning, gör han likadant då så pallar han väl helt enkelt inte trycket på testerna.

Jag är inte proffs och därför argumenterar jag inte med domarna och försöker få högre poäng eller ursäkta min häst. Hemma hoppar han som sagt bra, men det kan ju inte de veta, men jag vet.

Han har hoppat träningstävling 80 + 90 cm och startat dressyrklasser, han har varit cool och skött sig bra där.
Kommer det en solkatt mellan hindrena på kvaliteten kommer han troligen att reagera som på 3-års igen:angel:

Hoppas det går bättre med hoppningen på kvalitén då och att det är mulet den dan:)
Du ska inte visa den i uppsutten hoppning då?

*kl*

De där med att folk med "rätt namn" får bättre poäng, jag tror domarna dömer rättvist. Ni tror inte det är så att dom "med rätt namn" är gediget duktiga på allt från att para ihop sto-hingst till att träna o förbereda hästarna väl !? (visst finns det kanske udantag, men generellt!)
Ibland ser man "toppstammade" hästar på 3-års och ser fram emot att få se dom så får dom bara "mediokra" poäng, kanske den va hos en amatör som inte lyckats förbereda den optimalt eller så hade den bara en jobbig dag!

Fast visst, att visa hästen utan kännedom av stam o ägare för domarna kanske inte skulle vara helt fel. Bara för sakens skulle så folk håller tyst om orättvis bedömning för de kommer alltid upp!

Det finns faktiskt de som "ska" vara duktiga o som föder upp o har fina hingstar som faktiskt inte visar dem så bra som man önskat. Här menar jag att man står o ser på med sorg när de är alldeles för hårda mot hästarna o kräver att hindren ska läggas upp på högsta höjd trots att hästen inte är redo för det. Hästar som blir osäkra och som visas "utan kärlek". Ibland tycker man riktigt,riktigt synd om de hästarna...där dessutom uppfödaren/ägaren blir arg på hästen för att den inte nådde diplom. :crazy:

Hoppas det går bättre med hoppningen på kvalitén då och att det är mulet den dan:)
Du ska inte visa den i uppsutten hoppning då?

Jag har varit i valet och kvalet, men nu beslutat mig för att löshoppning blir lite nimmare för "dressyrhästen". Det är en ganska tuff bana för 4-åringarna med 1,10 m tycker jag, men jag förstår att det måste vara utslagsgivande då man kan direktkvala till både final och semifinal i championatet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
1 007
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 657
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till... 2
Svar
37
· Visningar
3 134
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 359
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka