Uppsutten hoppning på 3årstest???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 148
  • Visningar Visningar 10 118
Sv: Uppsutten hoppning på 3årstest???

Det här med kommentarerna kan jag förstå. Tyvärr är ju tiden ganska knapp per häst också...och ibland är det inte lätt att veta vad man ska säga om en gångart tex. Man försöker också att hitta det positiva i det man ser. "en 7-mässig trav: ja den är taktmässig". Ska man skriva vad som "saknas" till en 9 så kan det vara svårt att sätta fingret på. Exteriören påverkar, formen, humöret ja...
den behöver vara rörligare, den behöver ha mer bakben, elaticitet...

Ben tex skriver man ju upp det som avviker, annars är den ju ok.
Typ, h.h.b är inte heller så lätt om man ska kommmentera hur den skulle sett ut för högre siffra, man vill ändå ge en "snäll" kritik o kanske inte skriva upp alla mindre detaljer även om de spelar in i betyget.

Men visst, uttrycken är ofta de samma och ibland måste man påminna sig om att variera sig och hitta just det rätta uttrycket som beskriver den här hästens förtjänster. Främsta anledningen tror jag att det är så kort om tid, det skulle vara lättare om det funnits mer tid per häst( o ibland utrymme att skriva på:), raderna känns korta ibland).
Hoppningen tycker jag, generellt, kommenteras längre än vad gången gör och där tycker jag att det nästan är lite lättare att förklara o kanske att folk har lättare att förstå kommentarerna( ex svag i taxeringen, ngt osäker bjudning, mer ryggverkan önskvärd, tappar framb.)

Jo, naturligtvis spelar ju tiden in, och de kan ju inte skriva romaner. Sen är det ju ett antal hästar som visas med.

Men jag visr ju för att få veta 'vad jag har i hagen' och det är ju ändå en bedömning av avelsvärde. Visst, det kan hända massor framöver, och bara för de ksrivir 'kort' t ex, så behöver det ju inte betyda hon egentligen hade det.

Men det är ju ändå experter som kikar, och att försöka få med lite svagheter med är ju till hjälp senare vid t ex hingstval.

Sen, det kan ju mycket väl ha varit så att min dam var 'en ganska bra häst med ett extraåöus för typen', dvs det finns inte så mycket att klaga på, utan att det är 7:or och inte 8:or exempelvis beror inte på att något är 'fel' egentligen, utan att hästen är 'ganska bra' helt enkelt, jämnt rakt igenom, men inte mer än så.? Eh, fattade någon det där? Hon hade den jämnaste raden av de stona som visades, de andra hade lite mer ''spel', t ex 9:a på skritt och 6:a på trav. Då blir det nog automatiskt 'mer kommentar'.

Synd hursomhelst att hon fick sluta sina dagar i förtid, jag var väldigt nyfiken på vad de skulle säga på treårs, och hon är den bästa häst jag haft någon gång, vilket inte säger supermycket, och just därför var jag nyfiken på 'experternas' bedömning. För hon var det bästa jag haft ja, men HUR bra var hon egentligen?

Du menar att det inte fanns någonting skrivet i protokollet vid hoppoängen? Det ska det finnas... Om hästen nu hoppar höga höjder men får en 5 (eller var det en 6?) då måste de kommenterat tekniken, kan jag tycka. Hade den en 6 på tempr/allm intr. ? Då säger det kanske lite att hästen försökte men att tekniken inte var helt ok...nu gissar jag bara, men en kommentar måste finnas i protokollet o dessutom brukar poängen (alltid) kommenteras när den läses upp vid avslutad bedömning...

Nu är jag just en 6/6 ... Visst vi hade en häst som gjorde "allt" men utan "bjudning" dvs han har inte förstått poängen med att springa som en galning med piskor efter sej (mamman samt halvsyskon e samma hingst som vi haft har ALDRIG gått att löshoppa då du får springa ihjäl dej i såna fall, dock aldrig saknat bjudning uppsuttet) ... Kan då köpa 6an i temp men när de dessutom skriver "BRA bakbensteknik" och muntligen säger att han hade bästa bakbenstekniken för dagen HUR speglas det i 6 an på tekniken ?? Och nej ingen kommentar i övrigt !

Det där med hoppbetyget, att det oftast är X/X eller X/Y, t ex 6/7 alt 6/6 men man ser typ aldrig 6/10 eller 10/6. Och visst, just DEN diffen är väl inte så trolig, men 6/8 och 7/10, sådana. Varför hålls det bara inom 'ett upp eller ner'?

Synd hursomhelst att hon fick sluta sina dagar i förtid, jag var väldigt nyfiken på vad de skulle säga på treårs, och hon är den bästa häst jag haft någon gång, vilket inte säger supermycket, och just därför var jag nyfiken på 'experternas' bedömning. För hon var det bästa jag haft ja, men HUR bra var hon egentligen?

...och även hon var uppfödd av mig.

Jag tycker nog så här; för att en häst ska kunna visa att den är bra på hoppning, inte godkänd förmåga utan bra, då måste den tycka att det är kul att hoppa. Ingen häst ska jagas runt, det blir den sämre av. Låter lite konstigt att de inte kommenterat mer på din 6:a men att domarna ändå ser det positiva d v s här att den faktiskt hade bra teknik med bakbenen är väl kul..? Svårt att säga ngt om det när man inte är med själv men om den nu inte tycker det är särskilt roligt att hoppa, inte ökar själv mot hindret och "tar tag i det" så självklart kan den inte visa på en bra teknik, förutom att den kanske här drog upp bakbenen bra. Alltså bjudningen kanske påverkade så mkt att den inte kunde visa på några bra språng? Kanske vill man trösta lite genom att säga att den har mkt bra bakbensteknik, bäst för dagen, och att den skulle kunna bli ngt om den hade tyckt det var kul? mina spekulationer...

Ibland kanske det tas lite för givet att hästägaren ser lite av det domarna ser, att det blir lite av "självklart" varför den inte får högre siffra.

Fick du ingen kommentar på allmänt intryck?

Det där med hoppbetyget, att det oftast är X/X eller X/Y, t ex 6/7 alt 6/6 men man ser typ aldrig 6/10 eller 10/6. Och visst, just DEN diffen är väl inte så trolig, men 6/8 och 7/10, sådana. Varför hålls det bara inom 'ett upp eller ner'?

Lite är det väl som jag skrev innan, en häst som tycker det är kul att hoppa och som själv vill, hoppar bättre än en som inte förstår varför den ska springa runt en liten bana...så 10/6 har jag aldrig varit med om o det är inte troligt.

Däremot tycker jag ofta att man vill belöna en häst som kanske inte har den bästa tekniken men som kommer över och som är positiv o visar på kämparanda(eller vad man ska kalla det för) med ett högre betyg på temp.allm.intr.
Har flera gånger varit med om hästar som fått 7-9 t ex så det är inte alltid ett upp eller ner. Ibland kan det vara hästar som visas dåligt (och då menar jag nästan uteslutande dåligt=på ett för aggressivt sätt mot hästen) och tvingas hoppa(försöka) högre än
vad de kan men man ser att hästen är snäll o verkligen gör sitt bästa.
(Usch, man blir ledsen av det, det finns så många snälla hästar med människor som bara kräver o kräver. Hästen är ju bra ändå, trots att den inte flyger i traven eller hoppar hus...och vill bara bli omtyckt o få vara som den är.)

Jag tycker hellre om att vara med med mina egna på t ex löshoppningsträningar för andra domare eller på rådgivande bedömningar. Där får man mer en feedback på sin häst. Min egen fyraåring har flera bedömare sett och jag vet vilken skala han skulle hamna mellan, han var skadad treårstestet o nu känner jag inte att han är tillräckligt förberedd för kvalitén, skippar det hellre då. Dock visd som föl. Men jag vet ändå var han skulle hamna ung. Kan rekommendera det för andra som mer känner att de vill ha feedback o kunna fråga om sin häst, det är iaf ett bra komplement till riktig visning.

Min häst är en av få jag sett där det skiljt mer än ett poäng mellan hoppbetygen. Hon fick 8-10 på hoppningen.

Måste passa på att inflika en fråga nu när det finns en hoppdomare aspirant här, jag har en häst som bedömdes med 7-7 på kvalitets tävlan, självklart tyckte jag att den sklle fått högre ;) men det var inte riktigt det jag ville komma till.

Hur fungerar det med dessa "ikryssningar", det finns en rad där man kryssar i förtjänsterna och en rad där det negativa ikyssas (minns inte vad raden heter), min hande nästan samtliga ikryssade på förtjänster men inte en enda negativ kommentar (rättare sagt inga kommentare alls skrivna), inte heller en enda negativ kommentar gavs muntligt utan bara god kritik "det är så här man vill att en häst skall hoppa bla bla bla" och ändå blir poängen bara 7-7.

Hästen rev iofs en gång men rättade sig och hoppade upp sig ordentligt språnget efter, så det kan väl inte bero på EN rivning att poängen inte blev högre?

Vill också tillägga att ryttarens inverkan var bedömd som GOD. Så att jag skulle ha ridit som en potta skit och därför fick till dessa poäng känns inte heller riktigt?

Nu är jag inte ute efter att ha fram att hästen är felbedömd (för den och jag får leva med den bedömningen det är inget att älta i efterhand nu) utan mer att vad som "ska" skrivas på protokollet om du förstår vad jag menar.

Jo då det händer, såg en för många år sedan som fick 9-2, den hoppade som en klocka, men sen hoppade den in i ringen och började attakera och jaga domarna :angel: .

Var det inte 2-9 den fick? temperament och allmänt intryck är väl första siffran och hoppteknik sista?

Om den började jaga folk så är väl inte temperamentet det bästa :rofl:

Javisst, det är ingen hemlighet. Fast jag vet inte vad det har med saken att göra, därför jag inte nämnde det?

Men hon var uppfödd (och köpt av) Cilla ja. E: Nactus - Master.

Jag tycker inte att Gilas övriga poäng hade med saken att göra heller, eftersom tråden handlar om hoppning.

När vi visade vår treåring förra året fick hon också ett väl differentierat betyg på sin hoppning.
Hon var tydligt spänd och därför alls inte elastisk i sin överlinje och vred sig över hindren (något vi inte sett vare sig före eller efter) och fick betyget 6 på teknik men visade bra bjudning och vilja och fick betyget 8 på temperament.

Ni som talar om ägare som pressar upp sina treåringar på höjder.......menar ni att det är visaren som bestämmer höjden????
Jag har aldrig sett ett treårstest där det inte är domaren som styr både antalet språng och höjderna....

Förra året så stod iaf en uppfödare i ringen och sa maxa höjden när hans häst hade hoppat klart enl domaren och domaren gick med på det men hästen kraschade.. :crazy:

Nej, jag är inte aspirant i hoppning, tack o lov :) Exteriör(gångarter). På treårstesten får man ofta skriva och där är man ju med på "allt" så löshoppningen känner jag att jag är tillräckligt insatt i, men det tar lååång tid innan man har tillräckligt med kunskap o erfarenhet:). Det är kul att vara med på treårstesten för där får man se helheten o man "instrueras" av bägge domarna. På kvalitets däremot ser jag tyvärr inte hoppningen alls och därför vill jag inte uttala mig om poängsättning där eller vad man tar med i poängsättningen. Jag ser bara exteriör o gång då. Men på ett sätt är rutorna väldigt styrande o lite av svart el vitt...7-7 var väl bra o särskilt om du fick bra muntlig kritik!:)

En häst som fick 9-2, ja den måste ha varit speciell. Var den aggressiv? Har aldrig hört om någon tidigare som fått en 2...
Scilla; teknik o förmåga kommer först sedan temp/allm.intr.

Pisan: Jodå det är väl ganska vanligt av vissa att man påverkar o vil styra hoppningen o att man lägger upp högsta höjden...ofta samma kategori visare som är väldigt drivande mot hästarna...

OK, jag läste väl inte så noga :o

Jo 7-7 är inte dåligt (men ingen av mina andra visade har fått under 8tidigare) då jag undrar ju varför det inte blöv ännu högre när kritiken var enbart postiv och jag inte fick veta alls vad som var fel, något måste det ju ha varit, synd att det inte framgick.

Ja den hästen var aggresiv, de fick skydda sig bakom hinderbommar och få bort den med pisken.

Äsch, det var nog jag som inte skrev det:) men som sagt det är skillnad på treårs o kvalitén, på treårs får man lära sig allt-jättenyttigt!

Ha ha...jag måste bara berätta att mitt sto för många år sedan...fick 33 på löshoppningen. Hon stannade mellan hindrena 4 ggr o vände o tog hjälphindret ut... Hela läktaren skrattade åt henne så det var nog snarare tröstpoäng än något annat.
Hon hade inte hunnit löshoppas innan... Detta var många herrans år sedan o jag var inte ens medveten om att de skulle löshoppas.
Klantigt av mig ja visst...värre var det att hon som visade henne o hade haft henne i träning visste om det.
Till saken hör att hennes mamma hatade hoppning o hennes dotter vill knappt gå över kavaletti på marken.
Hon fick dock 5 5.
Men hennes dotter i sin tur älskar allt vad hoppning heter (fast hon är bara drygt 1 år). Löshoppning är skitkul tycker hon.... ren dressyrstam på dem allihop. Fast den sista har ju florestanblod...där ska det ju kunna komma dubbeltalanger sägs det.:):rofl::rofl:

7 7 anser jag inte dåligt. Min valack fick det o han kom sedan 2 i 5 års championatet i hoppning. Där han fick bedömningen att det som saknades i bakbensteknik fanns i hjärtat o skallen.
Han tävlade svår hoppning senare.

En väns häst som fick 10 10 i hoppning (e Robin Z) o gick till final i både hopp o gång på rikskvalitets tävlade aldrig högre än 130cm. Pga att han hade inget mod. Blev det högre sket det sig i skallen på honom o då spelar inte tekniken någon roll alls. Han gick svår dressyr istället.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
1 007
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 657
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till... 2
Svar
37
· Visningar
3 134
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 359
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka