Uppsutten hoppning på 3årstest???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 148
  • Visningar Visningar 10 118
Sv: Uppsutten hoppning på 3årstest???

Om man läse de inlägg som jag svarat på så menar en domaraspirant att vi INTE skulle föda upp tävlingshästar i första hand och det är DET jag vänder mig emot!!

Ge dig! Återberätta inte vad jag "ska " ha skrivit, utan håll dig till det jag har skrivit. Jag har aldrig, aldrig skrivit att vi inte får föda upp tävlingshästar.

Ge dig! Återberätta inte vad jag "ska " ha skrivit, utan håll dig till det jag har skrivit. Jag har aldrig, aldrig skrivit att vi inte får föda upp tävlingshästar.

Läs dina egna inlägg där du tydligt skriver att målet inte är att föda upp tävlingshästar enl ASVH, orkar verkligen inte citera de igen

Jo jag citerar ett av dina inlägg ändå:

Och ja, jag har redan hört med domar"kollega" om det är så att jag är helt fel ute gällande att vår avel enbart syftar till att få bäst tävlingshästar. Jag ändrar mig gärna om jag har fel...men h*n menade att det viktigaste var ju att avla på friska, sunda individer som gav hållbara trevliga hästar m god rörlighet o talang. Om de sedan hamnade på tävlingsbanan int.svåra klasser var det ett plus, men där var det mkt som spelade in t e x hur vi rider dem.
Jag känner att jag inte varit fel ute.

Jag anser att de kriterier du nämner ovan tillhör alla tävlingshästar, hållbara och ridbara! Läser man ASVH vilkte jag citerat mer än en gång så är deras mål att få fram hästar som kan stå sig i internationell konkurrens! Inte sjutton är det hobbyhästar man syftar på, sådan blir det ändå en hel del av "på vägen" sas

Senast ändrad:

Kan det säkert, men jag känner mig inte kvalificerad att komma med förlag på hur det kan göras bättre... Hur som helst är jag för stressad nu för att seriöst fundera på det.

Då tycker jag också att du kan utelämna mig i din vidare diskussioner, tack!

Läs dina egna inlägg där du tydligt skriver att målet inte är att föda upp tävlingshästar enl ASVH, orkar verkligen inte citera de igen

Jo jag citerar ett av dina inlägg ändå:

Jag anser att de kriterier du nämner ovan tillhör alla tävlingshästar, hållbara och ridbara! Läser man ASVH vilkte jag citerat mer än en gång så är deras mål att få fram hästar som kan stå sig i internationell konkurrens! Inte sjutton är det hobbyhästar man syftar på, sådan blir det ändå en hel del av "på vägen" sas

Ja men tack!:bow: Äntligen!
Tävling kan vara ett bevis på att våra hästar är bra avelmässigt, men det är inte det som kommer i första hand. Alltså tävling är resultatet. Ja alla de kriterierna hör till tävlingshästar för att hästar som kan visa på prestation ofta måste uppfylla de flesta kraven (finns undantag dock som du själv varit inne på, (du nämde innan en klass III-häst, en häst med exteriöra avvikelser etc)

Ja men tack!:bow: Äntligen!
Tävling kan vara ett bevis på att våra hästar är bra avelmässigt, men det är inte det som kommer i första hand. Alltså tävling är resultatet. Ja alla de kriterierna hör till tävlingshästar för att hästar som kan visa på prestation ofta måste uppfylla de flesta kraven (finns undantag dock som du själv varit inne på, (du nämde innan en klass III-häst, en häst med exteriöra avvikelser etc)

Hon hade inga avvikande exteriöra fel, hon ville inte springa :crazy: Hon fick dessutom 8 på typ och 8 på ben. Men eftersom hon inte ville röra sig det minsta lilla så var hon nog rätt svårbed.

Vi skiljer oss iom att jag anser att det är tävlingshästar man vill avla fram i första hand, och sådana utan ridbarhet och hållbarhet är värdelösa i mina ögon. Du anser att det främsta målet är en hållbar häst!

Här är bilder på kl III stoet från tävling i Österrike CCI** klass som hon blev 2a i när hon var 7år! Hon gick sedan 7st internationella fälttävlan där hon var felfri både i hoppning och terräng. Hon fick dessutom pris för fräschaste häst vid två tillfällen.

deany1.jpg

deany2.jpg

deany3.jpg

deany4.jpg

deany.jpg

Tyvärr ligger det mycket i det! Jag tycker att både fölvisningar och unghästbedömningar borde vara upplagda så att domarna inte får reda på stammen mm innan utan förbehållningslöst bara bedömma individen.
M

Håller med. Så borde det vara på alla former av bedömningar och visningar. Även fast inte det inte görs medvetet så tror jag att det händer att domare blir påverkade av att veta stam, uppfödare etc.

Nej, jag tycker inte att det främsta (nr 1, högst på listan) målet är en hållbar häst.

Jag tycker att alla avelsmål är lika viktiga, tror inte man bara kan avla på en egenskap men jag har heller aldrig funderat över vilken egenskap jag skulle välja som viktigast i vår avel.....

Ja det ser ut att vara en jätte-trevlig häst!

Patsy hoppade 8-7 för henne.

Så himla synd att hon inte finns kvar, hade varit kul att se om det höll hela vägen!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
1 007
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 657
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 134
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 359
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka