Upprop angående kortnosar

Vi har också uppfödning. Om bilder från våran hemsida länkas till olika ställen på nätet och hundarna diskuteras i sakfråga så är det helt ok. Bilderna är offentliga likaså allt som står på vår hemsida och i SKKs olika register mm.
Det samma gäller ju alla utställningsresultat, tävlingsresultat och annat. Har man problem som uppfödare med att offentliga bilder och resultat diskuteras hundmänniskor emellan bör man sluta figurera i offentliga hundvärden.

Det enda jag skulle ha problem med är om någon skrev ut kennelnamnet här och sa "Detta är voffs uppfödning" och därmed röjer mitt nick.

Flera här har dock listat ut vem jag/kenneln är och det har jag inga problem med alls

Jag ser inte riktigt problemet så länge man diskuterar hundarna? Givetvis ska man inte leta upp någon uppfödare och börja klaga på att hen inte klipper gräsmattan eller något liknande, men att titta på BIR-vinnare för att se vad det är som faktiskt premieras (och därför siktas på i aveln!) är väl inte orimligt?

Håller helt med. Det är ju offentliga resultat som diskuteras. Att just mopsen som vann såg väldigt ohälsosam ut har väl allt att göra med ämnet i tråden.

Själv tycker (;)) jag att utställningsverksamhet verkar vara roten till problemet det veterinära upproret vänder sig mot. Och det finns starka skäl att se över utseendetävlingar allmänt även om man lyckas vända just trubbnosproblemet, så jag ser det inte som någon avstickare i diskussionen utan snarare roten till en hel massa ont - både nu och sannolikt tyvärr även i framtiden...

Vad gäller bilden på mopsen så är det jättetråkigt om din kusin känner sig utpekad personligen, samtidigt kan jag inte på något vis se att de näsborrar hunden har på bilden är på något vis försvarbara. Det där är inte bra, helt enkelt. Att din kusin tagit sjuka djur ur avel är jättebra och precis hur vi alla hoppas ansvarsfulla uppfödare ska bete sig. Att hennes mopsar cykelmotioneras låter ju också positivt (även om det är tråkigt att det är något som ska behöva påpekas speciellt). Vad gäller felaktiga påståenden så är det givetvis hemskt tråkigt om något sådant sprids, men å andra sidan har ju du kunnat svara emot och ge en annan bild. Jag tänker att var och en är ansvarig för den information den sprider, det är inte hela diskussionen som står och faller med en sådan sak?

Och som sagt, det är tråkigt att din kusin blev ledsen, samtidigt tycker jag att befogad kritik är något man måste vara beredd på när man föder upp en ras som har allvarliga problem. En bild på BIR-vinnarens nos är rimligen helt on topic både för tråden och något som väl inte kan vara en hemlighet?

Jag tycker inte att man kan skylla problemet på utställningarna egentligen, det är trots allt enskilda människor som tar avelsbesluten och dessa behöver ju inte rimligtvis vara influerade av utställningsresultat. Ska man klaga på någonting så är det väl i sådant fall att enskilda uppfödare inte har en tydlig vision om vad de vill föda upp och låter andra diktera vad som är en bra hund, men det är ju i sådant fall inte tävlingsformens fel. Det är upp till var och en som väljer att börja med avel att stå för sina beslut. Utställning kan vara bra och roligt om tillämpat på rätt sätt.

Det är det som är grejen, sprid inte felaktig information folket! Man ska inte behöva korrigera sådant p.g.a. att någon tror sig veta en massa som är helt uppåt väggarna. Hur är det konstruktivt för debatten? Givetvis står inte hela diskussionen och faller med att någon sprider desinformation, men det blir fel och onyanserat.

Befogad kritik är helt ok, att sprida falska uppgifter är en helt annan.

Har själv blivit erbjuden att ta en mops ifrån min kusin men har tackat nej för att jag tidigare har haft hundar av annan ras på SRD-listan där jag hade klippkort hos veterinären. Tycker ändå att det är bra att problemet uppmärksammas och att det finns uppfödare som vill göra sin ras bättre.

Ska man diskutera BIR-vinnande hund så kan man göra det utifrån BIR-bilden såsom hunden ser ut idag. Man kan också göra det i generella termer utan att blanda in hundens tjocka släkt, uppfödarens andra hundar et.c. En utställningsmerit är trots allt ett kvitto på vad den enskilde hunden är för ett avelsresultat, och det speglar inte nödvändigtvis uppfödarens syn på avel, hur dennes andra hundar ser ut, uppfödarens hundhållning et.c.

Min kusin vet att jag tycker att mops som ras är för mycket för mig personligen. Jag har klagat på vissa mopsars andning vid ringside när vi stått där (dock inte hennes) och sagt att det där är för mycket för mig. Men vi respekterar ändå varandras hundval även om vi inte förstår dem alla gånger.

Jag vet att hon gör sitt bästa och blir fattig på sin hobby. Därför tycker jag att det är synd när någon försöker göra ned henne när det gick bra för henne någon gång.

Jag ser inte riktigt problemet så länge man diskuterar hundarna? Givetvis ska man inte leta upp någon uppfödare och börja klaga på att hen inte klipper gräsmattan eller något liknande, men att titta på BIR-vinnare för att se vad det är som faktiskt premieras (och därför siktas på i aveln!) är väl inte orimligt?

Problemet är inte att diskutera hundarna per se, problemet är när man sprider ut saker som inte stämmer och diskuterar utifrån bilder som inte ens är aktuella. Sedan kan man diskutera på mer eller mindre trevligt sätt också. Jag gillar inte heller rasen mops exteriört då det för mig är en extremhund, och detta vet min kusin om och förstår, ser ni inte skillnaderna på de olika förfarandena? Jag kan ogilla mopsar utan att sprida desinformation för den sakens skull.

Fast när vi pratar enskilda hingstar på hästforumet så är det helt ok?? Då pekas ju oxå enskilda ägare, uppfödare och ryttare ut.

Varför skulle det vara mer känsligt på hundar??

Man kan diskutera i generella termer utan att sprida rykten som inte stämmer. Stor skillnad på det!

Problemet är inte att diskutera hundarna per se, problemet är när man sprider ut saker som inte stämmer och diskuterar utifrån bilder som inte ens är aktuella. Sedan kan man diskutera på mer eller mindre trevligt sätt också. Jag gillar inte heller rasen mops exteriört då det för mig är en extremhund, och detta vet min kusin om och förstår, ser ni inte skillnaderna på de olika förfarandena? Jag kan ogilla mopsar utan att sprida desinformation för den sakens skull.

Fast för att åter igen koppla tillbaks till hästar, det görs ju helatiden. Man tittar på gamla bilder och förfaras eller förundras, diskuterar, blöter och stöter, vänder och vrider på hästen och resonemang kring den.

Sen ska man givetvis inte fara med osanning, men det är så pass självklart att det inte borde behöva påpekas.

@Regn Tycker absolut att man kan skylla utställningarna för mycket som gått snett i aveln. Det är ju där man primerar den osunda aveln och det är där hundarna syns. Det är ju utställningsresultaten som oftast sätter normen.
Föder själv upp schäfer av brukslinjer. Syns dessa på utställningarna? NEJ! Varför?
Jo för de är chanslösa. Utställningsdomarna vill se övervinklade, pälshögar med räkrygg.
Så trots att schäfer egentligen är en bruksras som borde bedömmas efter sin prestation så sätts mer värde på dess utseende och det har lett fram till osunda hundar som nu är idealet inom rasen.
Får ofta frågan vad våra hundar är för någon ras eller vad de är korsade med från folk som tror att alla schäfrar ser ut som utställningshundarna.
Och schäfern är knappast ensam om detta fenomen som ras.

Det finns inte på något sätt ett behov av att peka ut enskilda hundar när det gäller trubbnosupproret. Problemen är så utspridda i flera raser att det knappast är nödvändigt.

Inte heller är det relevant att peka ut en kelpie som "missbildad" eller påstå att schäferns bild är manipulerad.

Men vi verkar vara få som anser det, så jag lämnar hellre diskussionen.

Huvudet på spiken!

Peka ut de generella problemen utifrån ett populations- och inte ett individperspektiv, arbeta konstruktivt! Trubbnosuppropet är i sig konstruktivt tycker jag, men extremister på båda sidor om debatten bör tagga ned. Att som uppfödare stoppa huvudet i sanden och förneka dessa rasers problem, eller att som djurvän anklaga uppfödare för att vara djurplågare (säger inte att någon härinne gör det, nota bene men det har förekommit på andra ställen på internet) gör bara debatten hätsk.

Låt myndigheterna arbeta! Skapa opinion för sund hundavel genom väl underbyggda åsikter som är faktabaserade (såsom forskningsrapporter, försäkringsbolagsstatistik och länsstyrelsens utredning) och sprid inte falska rykten! Det är människor på andra sidan skärmen.

Okej, då backar jag på det och erkänner mitt misstag. Men jag står för att om BIR-vinnaren går i avel tycker jag att det är fel då linjerna onekligen inte är friska. Jag känner som sagt två av hundarna är personligen och båda har tyvärr varit extremt sjuka.

Det får du jättegärna tycka, och den åsikten är legitim och relevant. Men säg inte saker som inte stämmer om folk, deras hundar och avel, det är taskigt!

Jag tycker att du kan höra av dig till min kusin och be om ursäkt faktiskt.

Hur kan en bild bli oaktuell :confused:

Fast för att åter igen koppla tillbaks till hästar, det görs ju helatiden. Man tittar på gamla bilder och förfaras eller förundras, diskuterar, blöter och stöter, vänder och vrider på hästen och resonemang kring den.

Sen ska man givetvis inte fara med osanning, men det är så pass självklart att det inte borde behöva påpekas.

Det må vara möjligt att det görs, men är det rätt och riktigt? Tycka får man givetvis alltid göra, men man kan uttrycka sig på olika sätt. Och du har rätt, ren osanning hör ju inte hemma någonstans. Jag tycker att det är synd att jag måste gå in och styra upp detta.

Denna debatt var schyst ifrån början men nu blev den lite ful. Trist!

Huvudet på spiken!

Peka ut de generella problemen utifrån ett populations- och inte ett individperspektiv, arbeta konstruktivt! Trubbnosuppropet är i sig konstruktivt tycker jag, men extremister på båda sidor om debatten bör tagga ned. Att som uppfödare stoppa huvudet i sanden och förneka dessa rasers problem, eller att som djurvän anklaga uppfödare för att vara djurplågare (säger inte att någon härinne gör det, nota bene men det har förekommit på andra ställen på internet) gör bara debatten hätsk.

Låt myndigheterna arbeta! Skapa opinion för sund hundavel genom väl underbyggda åsikter som är faktabaserade (såsom forskningsrapporter, försäkringsbolagsstatistik och länsstyrelsens utredning) och sprid inte falska rykten! Det är människor på andra sidan skärmen.

Men det ÄR faktiskt plågsamt för hundar att inte kunna andas ordentligt? Plågeri är ett starkt ord men att föda upp hundar som t ex då inte kan andas borde hamna ungefär där känner jag. Där kan jag leva med att kallas extrem.

@Regn

Tittar man på hennes hemsida så ser man ju dock att hunden fortfarande är väldigt trång i näsborrarna. Just näsborrarna brukar ju bli trängre med åren, och är hunden bara 6 månader på bilden som lades ut i tråden lär den ju inte se mer sund ut idag (vilket den inte heller gör på de andra bilderna på hennes hemsida). Varför lägger man ut bilder på sin sida om man inte tycker att de representerar hur hunden ser ut?
Sedan är det inte ok att sprida rykten eller hänga ut någon, men som uppfödare av en extremras får man nog tåla viss granskning.

En utställningsmerit är trots allt ett kvitto på vad den enskilde hunden är för ett avelsresultat, och det speglar inte nödvändigtvis uppfödarens syn på avel, hur dennes andra hundar ser ut, uppfödarens hundhållning et.c.

Det är ju just det här som gör utställningarna till en stor del av diskussionen om trubbnosar.
Domarna dömer fram hundar som inte är hälsosamma, och ibland inte ens enligt rasstandarden - te x som med den vinnande mopsen på stora stockholm. Det står uttryckligen "Nostryffeln skall vara svart med väl öppna näsborrar. Knipta näsborrar och tungt överhängande nosrynka är oacceptabelt och skall kraftigt fördömas."
När utställningsdomare då dömer fram hundar som man knappt får in ett pappersark i nostryffeln på så är det något som inte gynnar rasen och dess andning.

@Regn Tycker absolut att man kan skylla utställningarna för mycket som gått snett i aveln. Det är ju där man primerar den osunda aveln och det är där hundarna syns. Det är ju utställningsresultaten som oftast sätter normen.
Föder själv upp schäfer av brukslinjer. Syns dessa på utställningarna? NEJ! Varför?
Jo för de är chanslösa. Utställningsdomarna vill se övervinklade, pälshögar med räkrygg.
Så trots att schäfer egentligen är en bruksras som borde bedömmas efter sin prestation så sätts mer värde på dess utseende och det har lett fram till osunda hundar som nu är idealet inom rasen.
Får ofta frågan vad våra hundar är för någon ras eller vad de är korsade med från folk som tror att alla schäfrar ser ut som utställningshundarna.
Och schäfern är knappast ensam om detta fenomen som ras.

Det tycker inte jag. Man ska skylla på människor som tar avelsbesluten och deras urvalskriterier. Om människor går för mycket på utställningsresultat så är det rent ut sagt korkat, men det är fortfarande inte tävlingsformen i sig som är osund utan tillämpningen utav den.

Man måste inte hålla med om vad domare säger, man kan läsa på om anatomi. Man kan använda hundar i avel som inte är champions et.c.

Man kan ta kvalitetsbedömningen för vad den är - ett avelsresultat såsom en enskild hund såg ut den dagen enligt den personen som dömde. Det säger ingenting om avelsduglighet i en ev. framtid.

Hur kan en bild bli oaktuell :confused:

För att djur liksom vi människor förändras utseendemässigt när vi växer upp. Då är det kanske lite tokigt att diskutera en bild på en 6månaders-valp när den precis blivit BIR på internationell utställning några år senare. Det har ju liksom hänt en del med hunden fram tills dess, må det vara positivt eller negativt.

Men det ÄR faktiskt plågsamt för hundar att inte kunna andas ordentligt? Plågeri är ett starkt ord men att föda upp hundar som t ex då inte kan andas borde hamna ungefär där känner jag. Där kan jag leva med att kallas extrem.

Jag håller med dig. Aveln måste förändras till det bättre.

Men fortfarande... Ska man diskutera enskilda personer, hundar, deras släkt et.c. så bör man ha korrekt information. Annars blir det bara skitsnack.

För att djur liksom vi människor förändras utseendemässigt när vi växer upp. Då är det kanske lite tokigt att diskutera en bild på en 6månaders-valp när den precis blivit BIR på internationell utställning några år senare. Det har ju liksom hänt en del med hunden fram tills dess, må det vara positivt eller negativt.
Fast det där tycker jag är bs. Kan man rasen så ser man var en 6 månaders valp är på väg.
Om det är uppenbara saker som tex knipta näsborrar på en plattnos eller väldigt vinklade haser eller karprygg på en schäfer så växer inte det bort eller hur?

Jag håller med dig. Aveln måste förändras till det bättre.

Men fortfarande... Ska man diskutera enskilda personer, hundar, deras släkt et.c. så bör man ha korrekt information. Annars blir det bara skitsnack.

Jag har inte nämnt någonting om information om enskilda hundar utan svarade på det du skrev om extremer och att folk kallas djurplågare.

@Regn

Tittar man på hennes hemsida så ser man ju dock att hunden fortfarande är väldigt trång i näsborrarna. Just näsborrarna brukar ju bli trängre med åren, och är hunden bara 6 månader på bilden som lades ut i tråden lär den ju inte se mer sund ut idag (vilket den inte heller gör på de andra bilderna på hennes hemsida). Varför lägger man ut bilder på sin sida om man inte tycker att de representerar hur hunden ser ut?
Sedan är det inte ok att sprida rykten eller hänga ut någon, men som uppfödare av en extremras får man nog tåla viss granskning.

Det är ju just det här som gör utställningarna till en stor del av diskussionen om trubbnosar.
Domarna dömer fram hundar som inte är hälsosamma, och ibland inte ens enligt rasstandarden - te x som med den vinnande mopsen på stora stockholm. Det står uttryckligen "Nostryffeln skall vara svart med väl öppna näsborrar. Knipta näsborrar och tungt överhängande nosrynka är oacceptabelt och skall kraftigt fördömas."
När utställningsdomare då dömer fram hundar som man knappt får in ett pappersark i nostryffeln på så är det något som inte gynnar rasen och dess andning.

Visst är det så att de oftast blir extremare med åldern. Men fortfarande... Ska man diskutera en enskild händelse (vinst på utställning) och förfasa sig över det så kan man ju i alla fall länka till den aktuella bilden. Varför man lägger ut bilder på hunden i olika åldrar. Tja, för att det är kul att påvisa en hunds utveckling kanske vad vet jag?

Det är en sak att bli granskad och en annan att bli baktalad och nedgjord på ett forum där man inte ens är aktiv och kan försvara sig.

Jag håller med om att det finns ett problem i vad domare dömer fram i vissa fall, men det är fortfarande den enskilde uppfödaren som tar avelsbesluten och får stå till svars för sin egen avel. Man kan ju liksom inte skylla på andra eller på opinionen.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 845
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka